راه هاى تقويت ايمان (2)
ايمان ظاهرى و كفر باطنى
اولين مرحله در مسير تزكيه نفس و رسيدن به تكامل انسانى، خارج شدن از «غفلت» و تبديل حالت غفلت به حالت «توجه» است (گردآوری : انجمن ناجی) پس از اين مرحله، اولين كار اختيارى كه انسان بايد انجام دهد تحصيل «ايمان» است (گردآوری : انجمن ناجی) در توضيح مفهوم ايمان بيان كرديم كه ايمان، امرى جبرى نيست و حداقل يك عنصر اختيارى در آن وجود دارد. در مورد اين عنصر اختيارى، در حد توان، مطالبى را ذكر كرديم.
هم چنين اشاره كرديم كه به مانند حالت «ذكر» و «توجه» كه داراى مراتبى است، ايمان نيز يك درجه واحد ندارد بلكه مراتب عديدهاى دارد.در اين زمينه به آياتى از قرآن كريم استناد كرديم كه از آنها استفاده مىشد ايمان قابل كم و زياد شدن است؛ نظير اين آيه كه مىفرمايد: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إِيماناً؛1 مؤمنان همان كسانىاند كه چون ياد خدا شود دلهايشان بترسد، و چون آيات او بر آنان خوانده شود بر ايمانشان بيفزايد. يا اين آيه شريفه كه مىفرمايد: هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدادُوا إِيماناً مَعَ إِيمانِهِمْ؛2 او است آن كس كه در دل هاى مؤمنان آرامش را فرو فرستاد تا ايمانى بر ايمان خود بيفزايند.
گفتيم اولين مرتبه ايمان براى خروج از كفر باطنى و يافتن استعداد حضور در بارگاه الهى، يا به تعبير ديگر، نجات از جهنم و كسب اجازه ورود به بهشت، اين است كه به «الله» و «جميع ما انزل الله» ايمان بياوريم. در اين زمينه توضيح داديم كه حتماً ايمان به «جميع» ما انزل الله
1. انفال (8)، 2.
2. فتح (48)، 4.