اينترنت به وسيله اي براي ارتباط برقرار كردن با ديگران، انجام معاملات و داد و ستدها و حتي وسيلهاي براي خريد تبديل شده است (گردآوری : انجمن ناجی) هر چند اغلب اينترنت را منبعي براي سرگرمي مي دانند، اما ابزاري تحقيقي و آموزشي نيز هست وهمين جنبه از آن است كه مورد توجه و علاقه دانشجويان قرار مي گيرد.
يكي از مزاياي اينترنت اين است كه وب اين امكان را براي دانشجويان فراهم مي كند كه دسترسي به اطلاعاتي پيدا كنند كه به راحتي در منابع چاپي نمي توان آن ها را يافت. به علاوه، اينترنت مانند كتابخانه شبانه روزي است و تعطيل بردار نيست و نهايتا اين كه تعامل پذيري بعضي از وب سايت ها آن ها را بي نظير ساخته است (گردآوری : انجمن ناجی) اين مزايا باعث مي شود كه بسياري از دغدغه هاي دانشجويان براي يافتن اطلاعات و منابع اطلاعاتي از بين برود.
هنگام استفاده از اينترنت براي تحقيق، دانشجويان به اطلاعات دانشگاه ها، موسسات آموزشي آژانسهاي دولتي و ساير منابع جهاني دسترسي دارند. وجود فهرست هاي كتابخانه اي در وب، دانشجويان را قادر مي سازد كه از همان موسسه كوچك و دور افتاده محل تحصيل خود به مجموعههاي ارزشمند معتبرترين دانشگاه هاي دنيا دسترسي داشته باشند. دانشجويان با استفاده دقيق از اين رسانه مي توانند به منابعي دسترسي داشته باشند كه در نبود اينترنت، امكان فراهم شدن آن بعيد است .
اينترنت كتابخانه اي دائمي و هميشه«باز» است (گردآوری : انجمن ناجی) در هر ساعت از شبانه روز، در همه روزهاي هفته و حتي در روزهاي تعطيل، در اينترنت به روي همه باز است (گردآوری : انجمن ناجی)
دانشجويان نه تنها در هر زماني كه بخواهند مي توانند به اينترنت دسترسي داشته باشند، بلكه ميتوانند با بسياري از منابع اطلاعاتي در آن تعامل داشته باشند. وب يك رسانه تعاملي است (گردآوری : انجمن ناجی)
در درون متن اغلب وب سايت ها، پيوندي فرا متن وجود دارند كه پژوهشگر را با يك كليك به وب سايت هاي مختلف يا جايي ديگر در همان سايت مي فرستند.
اين ويژگي تعاملي به دو دليل ممتاز شناخته مي شود. مزيت اول اين است كه اكثر وب سايت ها يك پيوند (link ) به آدرس الكترونيكي نويسنده دارند كه اين امكان را به دانشجويان مي دهد تا پرسش ها يا درخواست هاي خود را براي كسب اطلاعات بيشتر براي او بفرستد. اين تعامل باعث مي شود كه دانشجويان مستقيما با نويسنده در ارتباط باشند. مزيت ديگر تعامل اينترنتي، ايجاد سايت هايي است كه از سايت هاي آكادميك تكامل يافته اند و در آن ها اعضاي شناخته شده يك حوزه، نوشته هاي خود را براي نقد در اختيار ديگر اعضا قرار مي دهند و بدين ترتيب موضوع و محتواي نوشته خود را به بحث و بررسي مي گذارند و ايده هاي خود را مطرح مي سازند. براي دانشجويان محقق، چنين سايت هايي« پويا و ذاتا غني » از اطلاعات هستند.
اما اينترنت مي تواند مضراتي هم براي دانشجويان داشته باشد. از جمله اين كه دانشجويان ممكن است با استفاده از آن دچار نوعي « سوء تفاهم » شوند كه بيشتر به خاطر ماهيت مفهوم زدايي اطلاعاتي است كه به طريق الكترونيكي يافته مي شوند، مثلا پژوهش تاريخي نيازمند شناخت و درك بافت است: دستخط، شكل تايپ، صفحه آرايي و كيفيت كاغذ مورد استفاده در كتاب، نشانه هاي ارزشمندي براي شناخت معنا هستند.
چنين نشانه هايي بافتي براي دانشجوياني كه از وب استتفاده مي كنند، موجود نيست.
اتكاي بيش از حد دانشجوي محقق به اينترنت باعث افت كيفي كاراو مي شود.
دانش از در كنار هم قرار دادن اطلاعات مختلف و نتيجه گيري از آن ها به دست مي آيد،اما اينترنت نه دانش مي دهد و نه اطلاعات. بلكه منبعي از داده هاي خام است (گردآوری : انجمن ناجی) هنگامي كه اين داده ها دستكاري شوند تبديل به اطلاعات مي شوند. اما برخي از دانشجويان از داده هاي خام به عنوان اطلاعات استفاده ميكنند و همين باعث افت كيفي مقالات آنان مي شود. معمولا دانشجوياني كه فرق بين «اطلاعات» و«دانش» را نمي دانند به چنين افت كيفي اثر مبتلا مي شوند.
اینترنت هم دانش می دهد هم اطلاعات ولیکن این به این بستگی داره به کدام سایت مطمئن رجوع کرد و از اطلاعات در اختیار داده چگونه بهره برداری جست./
و مسئله ی حائز اهمیت طرق استفاده ی اون هست ./
و خود این مسئله بسیار جای صحبت و بحث دارد خیلی موضوع خوبی هست برای تبادل اندیشه و نظر دهی . . . .