روز روابط عمومی، بر تلاش گران خدمت به مردم مبارک باد
روز روابط عمومی، بر تلاش گران خدمت به مردم مبارک باد
امروز، روز روابط عمومی است و شایسته است که در پاسداشت این روز از تلاش ها و پیگیری های هر روزه کارکنان روابط عمومی ها در شرکت ها، سازمان ها و دستگاه های اجرایی تجلیل شود.
بولتن نیوز: این کارکنان عرصه خبر و گزارش و پاسخ گویی، هر روز خدمت به مردم واقتصاد و جامعه ایران را در هر فعالیتی که انجام می دهند، در دستور کار دارند و از آن جا که به اطلاع رسانی و شفاف سازی و پاسخ گویی توجه دارند، رشد و شکوفایی اقتصاد ومنافع ملی و بهبود رفاه مردم را محقق می کنند.
آنها از یک سو، برنامه های دستگاه های اجرایی وسازمان ها وشرکت ها را به اطلاع مردم می رسانند و در مقابل سوال و انتقاد افکار عمومی پاسخ گو هستند، و در ارتباط با مدیران و بخش های مختلف هر سازمان و شرکت، برنامه های اجرایی، اخبار روز و خبرهای خوب آینده را به مردم ارائه می دهند و از سوی دیگر، نارسایی ها، میزان رضایت و نارضایتی مشتریان وارباب رجوع و همچنین سوال ها وانتقادها را به مدیران و بخش های مربوطه سازمان منتقل می کنند.
براین اساس، روابط عمومی ها در واقع نقش میانجی و رابط بین مردم و سازمان ها را بازی می کنند و در حالی که در سازمان مستقر هستند و از سوی مدیران سازمان حقوق دریافت می کنند، اما در واقع هم نماینده مردم و مشتریان هستند و هم از سوی مدیران در گفت و گو و ارتباط با مردم، از برنامه های سازمان دفاع می کنند ودر عین حال وعده انتقال انتقادها به مدیران را می دهند تا در آینده شاهد عملکرد بهتر سازمان وبهبود بهره وری و کارایی سازمان باشیم.
در دنیای امروز، که شعار رضایت مشتری به خشنودی مشتری تبدیل شده، کار روابط عمومی ها سخت تر هم شده است (گردآوری : انجمن ناجی) آنها علاوه بر رسم میهمان دوستی و مردم دوستی، علاوه بر این که از مشتریان ومیهمانان پذیرایی می کنند، برگزاری همایش ها و برنامه های ملاقات با مدیران یا معرفی محصولات و خدمات در نمایشگاه ها را نیز عهده دار هستند.
کسانی که مشغول بازدید از شرکت و سازمان هستند را همراهی می کنند یا از میهمان داخلی و خارجی پذیرایی می کنند یا دانشجویان، خبرنگاران، دانش آموزان و سایر اقشار مردم را به هنگام بازدید شرکت و سازمان همراهی می کنند.
اما از سوی دیگر، در بررسی افکار عمومی به صورت روزمره، از طریق تلفن و صدای مشتری، نظرات مشتریان و مردم را به مسوولین مربوطه اطلاع می دهند، یکی از کارهای اساسی روابط عمومی ها، ارتباط با رسانه های مختلف رادیو تلویزیون، مطبوعات و سایت های اینترنتی است و این روزها که انفجار اطلاعات را در عصر اطلاعات شاهد هستیم، کار روابط عمومی ها سخت تر هم شده است (گردآوری : انجمن ناجی)
زیرا به شکل های مختلف آنها باید آموزش واطلاع رسانی خبرنگاران در ارتباط با حوزه مربوطه را عهده دار شوند ودر ارتباط با اخبار، درستی و غلط آنها، واژه های تخصصی و حرفه ای، نحوه اطلاع رسانی و بازتاب آن، و... باید راهکارهای موثر را پیگیری کنند.
نکته مهم دیگر، این است که روابط عمومی در تهیه اخبار و روزنامه ها و مجلات مورد نیاز مدیران و کارکنان سازمان نقش اساسی دارند و حتی در اوقات فراغت شرکت و سازمان نیز موثر هستند واز اخبار ورزشی و هنری تاتهیه فیلم و... نقش اساسی به عهده دارند .
شاید یکی از مهمترین اموری که روابط عمومی برعهده دارد، مانیتورینگ رسانه های مختلف است تا مشخص شود که مثلا در مورد فلان محصول یا خدمات وکالا، چه مطالبی در رسانه ها منتشر شده است، نقاط ضعف و قوت سازمان یا شرکت چه بوده است؟ این کار قبلا از طریق بریده جراید انجام می شد و امروز علاوه بر بریده جراید باید تهیه فیلم ها وهمچنین انتشار اخبار سایت های اینترنتی و کامنت های شبکه های اجتماعی را نیز در بر بگیرد.
در دنیایی که سرعت فناوری دیجیتال هر روز روبه گسترش است، راهی جز انتشار یک سایت خبری یا خبرگزاری مربوط به سازمان یا شرکت نیست و سازمان ها چاره ای ندارند جز این که برای رقابت با رقبا وهمچنین اطلاع رسانی درست، و بدون اشکال، یک مرجع درست خبری از طریق سایت یا خبرگزاری داشته باشند .
همه این موارد و به خصوص نظر سنجی از مشتریان سازمان و شرکت، مسائلی است که به موقع و با سرعت کافی باید انجام شود تا اثر گذار باشد و مشتری، خبرنگار، رسانه ها، مدیران و کارمندان به موقع بتوانند از نتیجه کار پر مشغله روابط عمومی، منتفع شوند.
از این جهت، کار روابط عمومی سخت، پر استرس و حساس است زیرا باید درست و به موقع انجام شود. لذا کسانی باید در روابط عمومی ها کار کنند که هم حرفه ای و متخصص باشند و کار سازمان را بلد باشند و به حرفه و فن و تخصص کافی آن آشنا باشند وهم به اطلاع رسانی و برخورد مناسب و خوب و همراه با لبخند مسلط و آشنا باشند.
براین اساس، روابط عمومی یک هنر است هنر خدمت به مردم و ارتباط موثر وبه موقع با مردم و مشتریان، و هنر ارتباط درست با مدیران و انتقال نظرات مدیران به مردم وهمچنین انتقال نظرات و انتقادهای مردم به مدیران و هنر ارتباط با رسانه ها وانتقال درست اخبار و انتقادها و گزارش های حرفه ای و تخصصی و....
این هنر، در مجموع به سود منافع ملی و مردم است و گردش اقتصاد و رشد و توسعه اقتصاد و بهبود خدمات رسانی به مردم و رشد رفاه مردم را به همراه دارد .
روز روابط عمومی بر همه کارکنان روابط عمومی ها و تلاش گران عرصه خبر و اطلاع رسانی و خدمت به مردم و انعکاس نظرات مردم به مسوولین و مدیران جامعه را تبریک می گوییم.
شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.