اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ وزَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهى رَغْبـةَ الرّاغبینَ.
خدایا وا مگذار مرا در این روز در پى نافرمانیت روم و
مزن مرا با تازیانه کیفر ودور و برکنارم بدار از
موجبات خشمت بحق احسان و نعمتهاى بىشمار
تو اى حد نهایى علاقه و اشتیاق مشتاقان.
خدایا قرار بده كوشش مرا در این ماه قدردانـى شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده و كردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن پوشیدهاى شنواترین شنوایان.
سعی مشکور
شرح دعای روز ششم ماه رمضان
اهل گناه ولو اگر تحصیلات عالی رتبه دانشگاهی هم داشته باشد و لباسهای فاخر به تن کند، باز هم خوار است (گردآوری : انجمن ناجی) اما بندگی خدا را کردن باعث میشود تا محبت آن شخص به مقدار بسیار زیادی در دل دیگران باشد.: قرآن میگوید: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا» یعنی هر که ایمان بیاورد و عمل صالح بکند، ما هم دوستیاش را در دل مردم میافکنیم. مردم اهل عمل را دوست دارند.
اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنی فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ
خدایا در این ماه به خاطر دست زدن به نافرمانیت خوارم مسازوَلاتَضْرِبْنی بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ
و تازیانههای عذابت را بر من مزنوَزَحْزِحْنی فیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِکَ
و از موجبات خشمت دورم بداربِمَنِّکَ وَاَیادیکَ یا مُنْتَهی رَغْبَةِ الرّاغِبینَ
با منت و بخششت بر من ببخشای ای نهایت آرزوی آرزومندان جمله ذرات زمین و آسمان لشگر حقاند گاه امتحان
برخی از گناهان خدا را به غضب میآورد و خدا قسم میخورد که دیگر آن شخص گناهکار را نیامرزد.
شرح فرازهای دعا
«اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنی فیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیَتِکَ»
هر انسانی هنگامی که معصیت پروردگار خویش را مینماید یقیناً با اصرار بر آن معصیت، روزی، خوار و ذلیل خواهد شد چرا که معصیت نمودن ذات اقدس الهی، به جنگ برخاستن با اوست. به طوری که خداوند امر به عملی مینماید و در مقابل بندهای از آن سرپیچی مینماید که در آن هنگام است که آن بنده در مقابل قدرت پروردگار عالمیان خوار و ذلیل خواهد شد. اما آن رئوفیت و رحمانیت خداوند است که از بندگان خویش به سرعت راضی گشته و آنها را عفو مینماید به طوری که در دعای ابوحمزه ثمالی میخوانیم که ”انت الهی وسع فضلا و اعظم حلما من ان تقایسنی بفعلی و خطیئتی و فالعفو، العفو، العفو”(1) ”(خدایا) تویی معبود من، فضل تو گستردهتر و حلم تو بزرگتر از آن است که مرا با عمل و خطایم بسنجی پس (از تو طلب عفو و بخشش دارم) مرا ببخش، مرا ببخش، مرا ببخش” پس در این روز ما هم از خداوند میخواهیم که ما را به واسطه گناهانی که در هر لحظه از عمرمان انجام میدهیم خوار و ذلیلمان ننماید و گناهان ما را بیامرزد.”
اهل گناه ولو اگر تحصیلات عالی رتبه دانشگاهی هم داشته باشد و لباسهای فاخر به تن کند، باز هم خوار است (گردآوری : انجمن ناجی) اما بندگی خدا را کردن باعث میشود تا محبت آن شخص به مقدار بسیار زیادی در دل دیگران باشد.: قرآن میگوید: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا» یعنی هر که ایمان بیاورد و عمل صالح بکند، ما هم دوستیاش را در دل مردم میافکنیم. مردم اهل عمل را دوست دارند.
اهدنا الصراط المستقیم ”(خدایا) ما را به راه راست هدایت نما، صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم ولضالین” ”راه کسانی که بر آنان انعام فرمودهای نه راه کسانی که بر آنان غضب نمودهای و نه گمراهان”
تازیانه عذاب، نتیجه گناه انسان است
«وَلاتَضْرِبْنی بِسِیاطِ نَقِمَتِکَ»
”چه زمانی قهر خداوند انسان را میگیرد؟”
خداوند بالاتر از آن است که ما بخواهیم در مورد صفات او صحبتی کنیم اما این را باید بدانیم هنگامی انسان مورد قهر الهی قرار میگیرد که دائماً به سرپیچی از دستورات الهی پرداخته و معصیت او را انجام دهد و ما این را باید در نظر داشته باشیم که خداوند هیچ نیازی به اطاعت و فرمان برداری بندگانش ندارد چرا که او بی نیازترین بی نیازان است ”الله الصمد”(2) ”خداوند بی نیاز است” و قهر الهی برای این است که انسان خود را شناخته و به سیر کمالات و خودسازی بپردازد تا به درجات عالی انسانی برسد چرا که اگر انسان رها گذاشته میشد تا به هر کاری که میخواست دست زند، آنگاه بود که دیگر هیچ انسانی با انسانیت در روی زمین زندگی نمیکرد. ”ولولا فضل امه علیکم و رحمته لکنتم من الخاسرین”(3) ”واگر فضل و رحمت خداوند شامل حال شما نبود هر آینه از زیان کاران بودید” و نباید این را فراموش کنیم که خداوند، ما را برای اینکه نافرمانی او را کنیم نیافریده است بلکه ”وما خلقت الجن والانس الا لیعبدون”(4) ” و ما خلق نکردیم جن و انس را مگر ما را به یکتایی پرسش کنند” پس انسان جاهل و نادان چگونه از پروردگار خویش که بر مصلحت تمام بندگانش آگاه است سرپیچی نموده و به معصیت او مشغول میگردد، پس در این روز ما از خداوند میخواهیم که ما را جزء کسانی که قهر او بر آنان واجب گشته، قرار ندهد یعنی ما را از اطاعت کنندگان و فرمان برداران دستوراتش قرار دهد نه از نافرمانان و سرپیچی کنندگان...
الان این گرفتاریهایی که گریبان عالم بشریت را فراگرفته است هر روز خبر از آمدن سیل و طوفان است ، همه تازیانه عذاب است (گردآوری : انجمن ناجی)
جمله ذرات زمین و آسمان / لشگر حقند گاه امتحان
سیل و رانش زمین، لشگر خدا هستند که برای عذاب بندگان مأمور هستند و برای جلوگیری از آنها نباید گناه کنیم.
«وَزَحْزِحْنی فیهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِکَ
خدایا من را از موجبات سخطت دور گردان، چیزهایی که موجب سخط توست. روایتی است که برخی گناهان خدا را به غضب میآورد و آنگاه خدا قسم میخورد که به عزت و جلال خودم دیگر تو را آمرزش نمیکنم.
حدیث هست که هفتاد گناه جاهل را میآمرزند قبل از آنکه یک گناه عالم را بیامرزند.
در سوره حمد میخوانیم: اهدنا الصراط المستقیم ”(خدایا) ما را به راه راست هدایت نما، صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم ولضالین” ”راه کسانی که بر آنان انعام فرمودهای نه راه کسانی که بر آنان غضب نمودهای و نه گمراهان”.
نماز شب هفتم ماه رمضانچهار ركعت درهر ركعت حمد و سیزده مرتبه «قدر».
انعمت علیهم چه کسانی هستند؟
جواب آن را که خداوند به چه کسانی نعمت داده است را میتوانیم با یک آیه بیان نماییم:
”و من یطع الله و الرسول فاولئک مع الذین انعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقا”(5) یعنی ”و آنان که خداوند و رسول را اطاعت کنند البته آنان (یعنی اطاعت کنندگان از خدا و رسول) با کسانی که خداوند به آنان انعام (لطف و عنایت کامل) فرموده یعنی با پیامبران و صدیقان و شهیدان و نیکوکاران محشور خواهند شد و ایشان در بهشت چه نیکو رفیقانی خواهند بود”.
مغضوب علیهم و ضالین چه کسانی هستند؟
کسانی که خداوند بر آنان غضب میفرماید کسانی هستند که از شیطان پیروی میکنند به طوری که خداوند در قرآن گفته شیطان را چنین بیان میفرماید: ”لعنه الله و قال لا تخذن من عبادک نصیبا مفروضا”(6) خداوند او را لعنت نمود (و از رحمت خود دور ساخت) و (شیطان در جواب) گفت: من از بندگان تو قسمتی را زیر بار اطاعت خود خواهم کشید” ”ولا ضلنهم ولا منینهم...”(7) یعنی ”آنان را گمراه کنم و به آرزوهای دور و دراز در افکنم.” پس کسانی که پیروی از شیطان نموده و از دستورات خداوند سرپیچی کنند، مستحق خشم و غضب الهی میگردند.
خدا به شعیب پیامبر فرمود، میخواهم صد هزار تن از قومت را عذاب کنم. 40 هزار تن افراد بد و 60 هزار تن از افراد خوب. خطاب رسید که چرا خوبها بیشترند، فرمود: برای اینکه خوبها هم با بدها خوش و بش کردند
زیرا از گمراهان خواهند بود چنانچه خداوند در قرآن میفرماید: ”اولئک ماواهم جهنم ولایجدون عنها محیصا”(8) یعنی ”ایشان را (یعنی شیطان و پیروانش را) منزل و جایگاه، جهنم است و از آن، مفر و گریزگاهی نخواهند یافت” پس ما در این روز از ذات اقدس پروردگار میخواهیم ما را از چیزهایی که موجب خشم و غضب او میگردد (یعنی پیروی از دستورات شیطان) دور گرداند. ان شاءالله که تابع باشیم .
در مساجد هنگام خواندن دعا معانی آن نیز بیان شود
ای کاش در مساجد که این دعاها خوانده میشود، معنی آن نیز بیان شود تا مردم وقتی دعا میکنند، با حضور قلب این دعاها را بخوانند و در خودشان بیان کنند. به مردم بگویند که به خاطر گناه عذاب میشوند و این حادثهها در سراسر جهان و برخی شهرهای تهران به خاطر گناه است (گردآوری : انجمن ناجی)
خدا به شعیب پیامبر فرمود، میخواهم صد هزار تن از قومت را عذاب کنم. 40 هزار تن افراد بد و 60 هزار تن از افراد خوب. خطاب رسید که چرا خوبها بیشترند، فرمود: برای اینکه خوبها هم با بدها خوش و بش کردند.
نماز شب هفتم ماه رمضان
چهار ركعت درهر ركعت حمد و سیزده مرتبه «قدر».
کد فایل صوتی برای وبلاگ
نقل قول:
<center><font color="#ff0000">دعای ماه مبارک رمضان روز ششم<script language="javascript" src="http://najiforum.ir/music/musics.php?type=1&files=http://najiup.ir/gif/6/admin/najiforum_06.mp3&start=0&random=0&replay=0&vol=100"></script><div style="display:none"><ul><li><a href="http://najiforum.ir/">تالار گفتگوی ناجی</a></li><li><a title="ناجی فروم" href="http://najiforum.ir/music/">سالم ترین انجمن ایرانیان</a></li></ul></div>
سایت najiforum.ir/music
بدون تبلیغ از جانب ما می تونید توی وبلاگتون بزارید.
مرحوم آيتالله مجتهدي تهراني در شرح دعاي روز ششم ماه رمضان؛
جمله ذرات زمين و آسمان لشگر حقاند گاه امتحانخبرگزاري فارس: مرحوم آيتالله مجتهدي تهراني شرح كوتاهي بر دعاهاي روزانه ماه رمضان دارد. اين عالم رباني در بخشي از شرح دعاي روز ششم ميگويد: برخي از گناهان خدا را به غضب ميآورد و خدا قسم ميخورد كه ديگر آن شخص گناهكار را نيامرزد.
در دعاي روز ششم ماه مبارك رمضان ميخوانيم: «اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنى فيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ وَلاتَضْرِبْنى بِسِياطِ نَقِمَتِكَ وَزَحْزِحْنى فيهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِكَ بِمَنِّكَ وَاَياديكَ يا مُنْتَهى رَغْبَةِ الرّاغِبينَ»«خدايا در اين ماه به خاطر دست زدن به نافرمانيت خوارم مساز و تازيانههاى عذابت را بر من مزن و از موجبات خشمت بدان نعمتبخشى و الطافى كه نسبت به بندگان دارى دورم بدار. اى آخرين حد اشتياق مشتاقان» * شرح فرازهاي دعا آيتالله مجتهدي در شرح «اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنى فيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ» ميگويد: خدايا، من را به واسطه تعرض گناه خوارم نكن. گناه آدم را خوار و عبادت و بندگي آدم را عزيز ميكنند. اگر اهل طاعت و بندگي شويد، عزيز ميشويد
؛ اما اگر اهل گناه باشيد، كسي دوستتان ندارند. وي افزود: اهل گناه ولو اگر تحصيلات عاليرتبه دانشگاهي هم داشته باشد و لباسهاي فاخر به تن كند، باز هم خوار است (گردآوری : انجمن ناجی) اما بندگي خدا را كردن باعث ميشود تا محبت آن شخص به مقدار بسيار زيادي در دل ديگران باشد. اين استاد اخلاق ادامه ميدهد: قرآن ميگويد: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا» يعني هر كه ايمان بياورد و عمل صالح بكند، ما هم دوستياش را در دل مردم ميافكنيم. مردم اهل عمل را دوست دارند. * تازيانه عذاب، نتيجه گناه انسان است وي در شرح فراز دوم دعاي روز ششم ماه رمضان «وَلاتَضْرِبْنى بِسِياطِ نَقِمَتِكَ» ميافزايد:
«خدايا من را به تازيانه عذابت نزن. «لاتضرب» واژه نهي است اما در اينجا دعاست (گردآوری : انجمن ناجی) اگر من به شما بگويم «لاتضرب» اين نهي است (گردآوری : انجمن ناجی) اما كوچكتر به بزرگتر بگويد و ما به خدا كه بگوييم، «لاتضرب» دعاست (گردآوری : انجمن ناجی) مجتهدي تهراني در ادامه اظهار ميكند: الان اين گرفتاريهايي كه گريبان آمريكا را گرفته و هر روز خبر از آمدن سيل و طوفان در آنجاست، همه تازيانه عذاب است (گردآوری : انجمن ناجی) در ايران هم برخي جاها كه سيل و زلزله ميآيد، عذاب الهي است (گردآوری : انجمن ناجی) دليلش هم اين است كه چند سال پيش در گلستان سيل آمد، روستايي در مسير سيل قرار داشت كه همه اعضاي آن سيد بودند، سيل، مسير خود را عوض كرد و روستاي ديگري را از بين برد كه نميگويم افراد آن چي و كي بودند. وي به بيان شعري از زبان استادش ميپردازد و ميگويد: جمله ذرات زمين و آسمان / لشگر حقند گاه امتحان سيل و رانش زمين، لشگر خدا هستند. آنها كه ميگويند اينها قهر طبيعت هستند، دين و ايمان ندارند؟ چرا يك كلمه نميگويند كه اينها عذاب هستند و براي جلوگيري از آنها نبايد گناه كنيم. اين استاد اخلاق در ادامه اظهار ميكرد: در تهران قرار بود كه عذاب بيايد، امام حسين (ع) شفاعت كرد و فرمود كه جوانان اين شهر براي من بيرق عزا به پا ميكنند و دفع بلا شد. قرار بود تهران بر اثر برخي گناهان از بين برود ولي امام حسين (ع) شفاعت كرد. اين را كسي در خواب ديده بود و آن را به من تعريف كرد. وي تأكيد ميكند: ايران بهترين ممالك دنياست (گردآوری : انجمن ناجی)
اولاً حكومت حقه شيعه اثنيعشري دارد. مملكتي كه رئيسجمهورش، رئيس مجلسش، همه رؤسا، قوهها و رهبر انقلابش و همه مسئولانش شيعه باشد، فقط ايران است (گردآوری : انجمن ناجی) تنها مملكتي كه مذهب رسمياش شيعه دوازده امامي است، ايران است (گردآوری : انجمن ناجی) پيامبر (ص) در غدير خم ما را دعا كرده و به بركت دعاي او ايران اوضاع خوبي دارد. پيامبر (ص) در دعايش گفت «اللهم انصر من نصر» خدايا، هر كه علي (ع) را ياري ميكند، يارياش كن. * در مساجد هنگام خواندن دعا معاني آن نيز بيان شود آيتالله مجتهدي تهراني با بيان بخشي از دعاي روز ششم ادامه ميدهد: «وَزَحْزِحْنى فيهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِكَ» «خدايا من را از موجبات سخطت دور گردان، چيزهايي كه موجب سخط توست. روايتي است كه برخي گناهان خدا را به غضب ميآورد و آنگاه خدا قسم ميخورد كه به عزت و جلال خودم ديگر تو را آمرزش نميكنم. با اينكه خدا «ارحم الراحمين» است؛ اما مثلاً از من با اين محاسن و عمامه توقع ندارد كه به نامحرم نگاه كنم. لذا خدا به غضب ميآيد. وي تأكيد ميكند: حديث هست كه هفتاد گناه جاهل را ميآمرزند قبل از آنكه يك گناه عالم را بيامرزند.
اين استاد برجسته حوزه در خصوص فراز «بِمَنِّكَ وَاَياديكَ» ميگويد: يعني به حق احسان و نعمتهايي كه به من دادهاي، خدايا اين چند تا دعا را درباره من مستجاب كن. وي ادامه ميدهد: «يا مُنْتَهى رَغْبَةِ الرّاغِبينَ» يعني اي خدايي كه منتهاي رغبت مشتاقان هستي. مشتاقان تو، چقدر مشتاق تواند. منتها رغبت مشتاقان تويي، اين 3 دعاي روز ششم ماه رمضان را درباره ما مستجاب كن.
آيتالله مجتهدي تهراني در پايان ميگويد: اي كاش در مساجد كه اين دعاها خوانده ميشود، معني آن نيز بيان شود تا مردم وقتي دعا ميكنند، با حضور قلب اين دعاها را بخوانند و در خودشان بيان كنند. به مردم بگويند كه به خاطر گناه عذاب ميشوند و اين حادثهها در سراسر جهان و برخي شهرهاي تهران به خاطر گناه است (گردآوری : انجمن ناجی) خدا به شعيب پيامبر فرمود، ميخواهم صدهزار تن از قومت را عذاب كنم. 40 هزار تن افراد بد و 60 هزار تن از افراد خوب. خطاب رسيد كه چرا خوبها بيشترند، فرمود: براي اينكه خوبها هم با بدها خوش و بش كردند.