شخصی از امام صادق ع پرسید:چه دلیلی بر وجود خدا هست؟حضرت فرمود:آیا تاکنون سوار کشتی شده ای؟گفت:بلی،آیا اتفاق افتاده که کشتی دچار طوفان شود و در شرف غرق شدن باشد و امید تو از همه جا بریده شود؟گفت بلی،یک همچین اتفاقی افتاده است (گردآوری : انجمن ناجی)حضرت فرمودند آیا در آن وقت دل تو امید به جایی داشت و متوجه ملجا و پناهی بود؟ و از یک نقطه ای خواهش می کرد که تو را نجات دهد؟گفت:بلی،حضرت فرمودند:او همان خداست (گردآوری : انجمن ناجی)
مردی به امام باقر ع گفت:چه چیزی را می پرستی؟فرمود:خداوند متعالی را،پرسید:آیا او را دیده ای؟فرمود:چشم ها با مشاهده حسی او را ندیده اند،ولی قلب ها به حقیقت ایمان خدا را یافته اند.خدارا به وسیله مقایسه نمی توان شناخت و با حواس نمی توان درک کرد و شباهتی با آدمیان ندارد.خداوند به وسیله نشانه وآیاتش توصیف شده و با آنها شناسایی می شود.او هرگز در حکم و داوری اش ستم نمی کند و این،همان خدایی است که جز او معبودی نیست.مرد از نزد حضرت بیرون آمد،در حالی که پاسخ مورد نظرش را دریافت کرده و قانع شده بود و میگفت:خداوند بهتر دانسته است که رسالتش را در کدام خاندان قرار دهد.
سوال:
چرا خداوند کارهایی را که ذره ای شرک و ریا در آن باشد،نمی پذیرد؟
پاسخ:
خداوند می فرماید:من بهترین شریک هستم،اگر کسی عملی را انجام دهد که هدفش هم من و هم غیر من باشد،من سهم خود را به آن شریکی که برای من پنداشته واگذار می کنم تا پاداش خود را از او بگیرد.
آری،هر کس و هرچیز را در کنار خدا قرار دادن،توهین به مقام الهی است (گردآوری : انجمن ناجی)اگر کسی به شما بگوید:من شما و سنگ را دوست دارم،این توهین به شماست (گردآوری : انجمن ناجی)اگر بگوید:از غذایی که تهیه کرده ام،هم شما بخورید و هم گربه ام می خورد،توهین است (گردآوری : انجمن ناجی)علاوه بر آنکه هدف خداوند از انجام دستوراتش،رشد و کمال انسان است و شرک و ریا مایه سقوط انسان است (گردآوری : انجمن ناجی)اگر یک موش در دیگ غذا بیفتد،تمام غذا از قابلیت مصرف می افتد.
یک روز تمام مسافران هواپیما را پیاده و باری را که بسته شده بود تخلیه کردند و گفتند:یک موش در هواپیما دیده شده است (گردآوری : انجمن ناجی)پرسیدیم:این همه مسافر و بار بخاطر یک موش باید پیاده شود؟گفتند:بله،زیرا ممکن است این موش یکی از سیم ها را بجود و رابطه خلبان با فرودگاه قطع شود و موجب سقوط هواپیما شود.
آری،موش شرک،سیم اخلاص را می جود و رابطه بنده با خالق قطع می شود.