بخش رفتار و کردار در لینک زیر یا کلیک کنید http://najiforum.ir/forum-1768.htmlتعریف حسد :
آرزوی زوال نعمت از کسی است که سزاوار داشتن آن نعمت است ، چه آن نعمت به حسود برسد یا نرسد . شخص حسود علاوه بر آرزوی قلبی چه بسا کوشش در زوال آن نعمت می کند .
حسد رذیله اخلاقی ای است که از کینه حاصل می شود و کینه نیز از نتائج غضب است . به عبارت دیگر حسد شاخه ای از درخت غضب می باشد . مقابل حسد خیرخواهی است (گردآوری : انجمن ناجی)
منشأ کلی حسد :
منشأ کلی این صفت مذموم و انفعال روانی به مانند سایر رذائل ، کوری قلب و انکار الطاف خداوندی است . و به عبارت دیگر صاحبان چنین صفت بدی به نوعی بیماری و مرض قلبی گرفتارند ، که می بایست برای درمان آن از اخلاق اسلامی کمک بگیرند .
فرق حسد و غبطه :
هنگامی که خداوند به برادر یا خواهر دینی انسان نعمتی عطا می فرماید ، چه نعمت مادی باشد و چه نعمت معنوی از قبیل تقوا و علم ، دو حالت برای انسان مؤمن پیش می آید : 1 – انسان آن نعمت داده شده به دیگری را دوست نمی دارد و خواهان نابودی آن است ، به این حالت حسد یا رشک گفته می شود ، که این مذموم است ، مصداق آیه قرآن کریم : قال الله تعالی : وَدَّ كَثِيرٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُم مِّن بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّاراً حَسَدًا مِّنْ عِندِ أَنفُسِهِم مِّن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ ...( بقره آیه 109 )
گروهی از اهل کتاب بر شما حسد می ورزند و با آنکه حقيقت بر آنها آشکارشده ، دوست دارند شما را از راه خود به کفر بازگردانند .
2 – انسان مؤمن از وجود و دوام آن نعمت برای برادر و خواهر دینی خود نفرت ندارد ، امّا مثل آن نعمت را از خداوند برای خود می خواهد ، به این حالت غبطه و یا اشتیاق گفته می شود ، که این ممدوح است ، مصداق آیه قرآن کریم : قال الله تعالی : و فی ذلک فلیتنافس المتنافسون.( مطففین آیه 26 ) .
و غافلان برای این نعمت و شادمانی ابدی باید به شوق و رغبت بکوشند .
عوامل ایجاد حسد :
عوامل گوناگونی در ایجاد این رذیله اخلاقی دخالت دارند از جمله : 1 – دشمنی . 2 – بزرگی طلبی . 3 – تکبر و خود بزرگ بینی . 4 – ترس . 5 – حب جاه و مقام .
ممکن است برخی یا تمام این عوامل در ایجاد حسد در فردی دخیل باشند
1- امام صادق عليه السلام:قالَ لُقمانُ لاِبنِهِ: وَلِلحاسِدِ ثَلاثُ عَلاماتٍ: يَغتابُ إِذا غابَ وَيَتَمَلَّقُ إِذا شَهِدَ وَيَشمَتُ بِالمُصيبَةِ؛ لقمان به فرزندش گفت: حسود را سه نشانه است: پشت سر غيبت مى كند، روبه رو تملّق مى گويد و از گرفتارى ديگران شاد مى شود. (خصال، ص 121)2- امام على عليه السلام:اَلحَسَدُ عَيبٌ فاضِحٌ وَشُحٌّ فادِحٌ لايَشفى صاحِبَهُ إِلاّ بُلوغُ آمالِهِ فيمَن يَحسِدُهُ؛ حسادت عيبى رسوا و بخلى سهمگين است و حسود تا به آرزوى خود درباره محسودش نرسد آرام نمى گيرد.(غررالحكم، ج2، ص164، ح2205)3- امام على عليه السلام:اَلحَسودُ سَريعُ الوَثبَةِ، بَطى ءُ العَطفَةِ؛ حسود زود خشمگين مى شود و دير كينه از دلش مى رود.(بحارالأنوار، ج73، ص256، ح29)
روایات و پیامهای تربیتی و اخلاقی : در مورد حسد و حسود
روایات و پیامهای تربیتی و اخلاقی : در مورد حسد و حسود
روایاتی در مورد حسدحضرت محمد(ص):«مؤمن غبطه می خورد و کافر حسد می ورزد».حضرت علی(ع):«حسد ایمان را در قلب انسان آب می کند آن گونه که یخ و برف در آب ذوب می شود».«جای شگفتی است که حسودان از سلامت جسم خود غفلت دارند».«بدترین مردم در زندگی حسود است».
«حسد سرآمد عیبهاست».«ثمره حسد بدبختی دنیا و آخرت است».«سرآمد رذایل حسد است».امام صادق(ع):«آفت دین، حسد، خودپسندی و فخرفروشی است».
«حسد، نیکی ها را می بلعد چنانچه آتش هیزم را نابود می سازد».«حسد از تاریکی قلب و از انکار نعمتهای خدا نسبت به افراد سرچشمه می گیرد».پیامهایی در مورد حسد و حسودفرد حسودحسود آرزوی زوال نعمتها و امتیازهای دنیوی دیگران را دارد و از اینکه دیگران و حتی اقوام و خویشان خود از نعمتهای مادی و معنوی بهره مند، رنج می برد و هرگاه امتیازات و نعمتهای دیگران از بین برود خوشحال می شود.رنج دائمیحسود در رنجی دائمی و مستمر گرفتار است (گردآوری : انجمن ناجی) زیرا با دیدن امتیازها و نعمتهای مادی و معنوی خویشان، همکاران و حتی تک تک افراد جامعه رنج می برد و آرزوی از بین رفتن آن نعمتها و امکانات را دارد و این هم چیزی نیست که آخر و پایانی داشته باشد.قلب شخص حسودقلب حسود پیوسته در بند حسرت امکانات مادی و معنوی دیگران و آرزوی از بین رفتن آنها گرفتار است (گردآوری : انجمن ناجی) آیا می شود از این فرد رشد و تعالی و ارتباط با خداوند را انتظار داشت. به نظر می رسد انتظار نابجایی است (گردآوری : انجمن ناجی)
حسود و اعتراض به خداحسود در واقع به خداوند متعال اعتراض می کند و کار خداوند را درست نمی داند و می کوشد حکمت الهی را تغییر دهد و این جسارتی بزرگ و جهالتی خطرناک از یک موحد می باشد. شاید حسود تا به حال از حقیقت آنچه انجام داده یا آرزوی آنرا دارد آگاه نبوده است (گردآوری : انجمن ناجی)
سستی و رکوددر جامعه افراد بسیاری هستند که با تلاش، پشتکار و همت خود با به دست آوردن نعمتهای مادی و معنوی و مراتب بالای علم و ایمان خود را به افراد بالاتر از خود می رسانند، در حالی که حسود بجای تلاش و کوشش به سستی و رکود پناه می برد و سعی می کند افرادی که دارای نعمتها و امکانات مادی و معنوی هستند به خود ملحق سازد.نابودی نیکی هآرزوی از بین رفتن امکانات دیگران ضرری به آنها نمی زند بلکه حسود بواسطه آتش حسد وجود خود را در معرض نابودی قرار می دهد و همه خوبی ها و نیکی های اعمال خود را به تدریج از دست می دهد. چه زیبا فرمود امام صادق(ع):«حسد، نیکی ها را می بلعد چنانچه آتش، هیزم را نابود می سازد».
حسد و غبطهحسد آرزوی از بین رفتن نعمت از کسی است که سزاوار داشتن آن نعمت است در حالی که غبطه آرزوی داشتن امکانات و نعمتهای خدادادی است بدون آن که آرزوی از بین رفتن نعمت را از افراد دیگر داشته باشد. از این رو حضرت محمد(ص) می فرمایند: «مؤمن غبطه می خورد و کافر حسد می ورزد».از بین برنده سلامتیاصمعی می گوید: عرب صحرانشینی را دیدم که صد و بیست سال از عمر او گذشته بود، پرسیدم چه چیز سبب شد که تو این قدر عمر کنی؟ گفت به خاطر اینکه حسد نورزیدم. از آنجا که حسود پیوسته در رنج نداشته های خود و داشته های دیگران می سوزد از بدنی سالم و پربرکت برخوردار نیست. حضرت علی(ع) در این ارتباط می فرمایند:«سلامتی بدن از کمی رشک بردن است».بیماری روحیحسد یکی از امراض خطرناکی است که می بایست ریشه یابی شود و علل و انگیزه های آن بررسی شود و پس از آگاهی از عوامل آن، درمان مناسب و قاطعی انجام پذیرد تا این بیماری مهلک از او دور شود.عوامل حسادتعقده ها و کمبودها به همراه تنبلی و کسالت از علل عمده حسادت است (گردآوری : انجمن ناجی)
بکوشیم با سعی و تلاش کمبودها را جبران کنیم و عقده ها را از دل بزداییم و هر کسی در زندگی سهمی و نصیبی دارد که با سعی و تلاش به آن خواهد رسید. البته ممکن است در زندگی اجتماعی موانعی از قبیل ظلم و ستم و حق کشی وجود داشته باشد که نمی توان با حسد ورزیدن آنها را از میان برداشت.
درمان این گونه بیماریهای اجتماعی راه دیگری دارد که در جای خود می بایست مطرح شود.ریشه حسادتریشه حسادت از کوردلی و انکار فضل و لطف خدا سرچشمه می گیرد و اگر کسی به اندازه کافی بینش و درک داشته باشد به این حقیقت ایمان خواهد آورد که ظرفیت های روحی افراد مختلف است و برخی از افراد بر اثر شایستگی روحی و روانی از فضل و عنایت خدا بیشتر برخوردار می گردند.راه درمان حسدبهترین و نزدیک ترین راه درمان حسادت این است که کاری کنیم، دیدگاه شخص حسود تغییر کند. از اینرو می بایست حسود را در مرحله شناخت خدا و صفات پروردگار تقویت کرد تا نسبت به خدا آگاهی بیشتری کسب نماید. هرقدر این شناسایی کامل تر انجام شود، رذایل اخلاقی از جمله حسادت نیز برطرف خواهد شد. لینک زیر بخش ارسالی در مورد حسد است .