طبق معمول هر سال همين که به ماه رمضان نزديک مي شويم دقايقي از وقت شما را راجع به مهمترين مسئله مي گيرم و از اينکه کار قرآن به جايي رسيده که بايد مثل من اين حرفها را بزند (که از دهانم بزرگتر است) شرمنده ام.
1. آيا مي دانيد که در همه مساجد در شب قدر دعاي شريف جوشن کبير و عزاداري و مراسم قرآن سر گرفتن بحمدالله برگزار مي شود اما چرا در شب قدر که شب نزول قرآن است تفسير رنگي ندارد؟
2. آيا مي دانيد سرگرم شدن به چاپ و صوت و تجويد و ظاهر قرآن بيش از توجه به محتواي قرآن است؟
3. آيا مي دانيد به ما دستور داده اند که هر گاه فتنه هاي زياد مانند پاره هايي از شب تار به شما روي آورد به قرآن پناه ببريد؟ (فَإِذَا الْتَبَسَتْ عَلَيْکُمُ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّيْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَيْکُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّع)
4. آيا مي دانيد بعضي به اسم اين که دين از سياست جداست به صدها آيه سياسي بي توجهي مي کنند؟
5. آيا مي دانيد آن مقدار که در متون آموزش و پرورش و دانشگاه کلمات عربي را تزريق مي کنند کارساز نيست و فارغ التحصيلان ما نمي توانند اکثرا يک صفحه قرآن را بي غلط بخوانند؟
6. آيا مي دانيد بعضي به خيال اينکه قرآن از فهم بشر بالاتر است و فهم آن مخصوص اهل بيت است از تدبر در آن مي ترسند، با اينکه خداوند دستور به تدبر داده است و در حديث مي خوانيم: من زعم ان کتاب الله مبهم فقد هلک و اهلک راستي اگر قرآن را نمي توان فهميد پس چگونه به ما دستور داده اند روايات را بر قرآن عرضه کنيم و اگر ضد آن بود آن روايات را به ديوار بزنيم؟
7. آيا مي دانيد مهجوريت قرآن غافلانه نيست زيرا در قرآن مي خوانيم در روز قيامت پيامبر(ص) مي فرمايد: پروردگارا قوم من قرآن را مهجور گرفتند و نمي فرمايد قرآن نزد قوم من مهجور بود و مهجور گرفتن با توجه و عمد است؟ وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً
8. آيا مي دانيد آيه وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً چه معنايي دارد:
الف: در پر خطر ترين دادگاه يعني روز قيامت ب: نزد عالي ترين قاضي يعني خداوند
ج: از محبوبترين و بالاترين مقام هستي يعني پيامبر(ص) د: شکايت توسط کسي است که مظهر رحمه للعالمين است (گردآوری : انجمن ناجی)
ه: شکايت پدر از فرزند است انا و علي ابوا هذه الامه و: شکايت حتمي است چون با فعل ماضي آمده است (گردآوری : انجمن ناجی) (وَ قالَ الرَّسُولُ)
ز: شکايت با استمداد از کلمه يا رب است (گردآوری : انجمن ناجی) ح: شکايت از کسي است که اميد شفاعت از او داريم.ويل لمن کان شفعاء ه خصماءه؟
9. آيا مي دانيد بعضي ها نمي توانند قرآن بخوانند؟
بعضي به غلط مي خوانند.
بعضي که مي توانند درست بخوانند نمي خوانند.
و بعضي که مي خوانند تدبر نمي کنند.
و بعضي به آن عمل نمي کنند.
و بعضي قرآن را محور کار خود نمي دانند و در درسها و سخنراني ها و نوشته به قرآن اولويت نمي دهند.
و بعضي قرآن را تنها براي مهريه عروس، بالاي سر مسافر، سوگند ياد کردن، کتاب استخاره و امثال آن مي خواهند.
10. آيا مي دانيد مثال ما مثال بيماري است که بجاي مصرف دارو مشغول چيدن و تنظيم انواع قرص هاست؟
11. آيا مي دانيد مثال ما مثال مهماني است که به جاي گوش دادن به سخنان صاحبخانه به نقش و نگار در و پنجره توجه مي کند؟
12. آيا مي دانيد گروهي به جاي تدبر در قرآن و پيام و الهام گرفتن از آن و عمل به آن به سراغ حواشي آن مي روند و بيشتر عمر خود را صرف مباحث علوم قرآن مانند محکم و متشابه، ناسخ و منسوخ، تاويل، شان نزول، تاريخ کتابت، تاريخ ترجمه، تاريخ تفسير، طبقات مفسرين، تفاوت کتب تفسيري و امثال اين بحث ها مي کنند؟
(البته بعضي از اين بحث ها نظير بحث اعجاز و بحث سلامت از تحريف ضروري است اما صرف بيشتر عمر به اين علوم مانند کسي است که به جاي شنا در استخر، دور استخر مي دود؟)
13. آيا مي دانيد بعضي بجاي بيان روح قرآن آنقدر به نقل اقوال مي پردازند که خود قرآن در آن اقوال گم مي شود و بعضي آنقدر احتمالات متعددي را مطرح مي کنند که حتي محکمات قرآن، متشابه مي شود؟
14.بعضي وارد گود عرفان، بعضي وارد تحقيق مفصل روي لغات، بعضي در مقام نقل شان نزول هاي متعدد و بعضي قرآن را به دون توجه به روايات معتبر رسيده از اهل بيت(ع) تفسير مي کنند؟
در حالي که خود قرآن به ما مي فرمايد: وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا
يعني سخنان پيامبر(ص) را که خود مستقيما فرموده و يا به اهل بيت ارجاع داده بايد بگيريم و در روايات متواتر مي خوانيم بين قرآن و اهل بيت هرگز جدايي نيست و اگر به هر دو تکيه کنيد هرگز گمراه نمي شويد؟
15. آيا مي دانيد در بسياري از سخنراني ها سهم تاريخ، تحليل سياسي، شعر و خواب و خطابه و روضه و امثال آن داده مي شود ولي سهم قرآن داده نمي شود با اينکه خداوند به پيامبر(ص) مي فرمايد سخنراني تو بايد درباره بيان قرآن باشد لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِم ؟ 16. آيا مي دانيد هزاران پايان نامه در علوم قرآن نوشته مي شود ولي اين پايان نامه ها در دانشگاه ها بايگاني و جامعه از آن خيري نمي بيند؟ 17. آيا مي دانيد در دانشگاه هاي قرآن و حديث سرفصلهاي علوم قرآن کاربردي نيست و نيازسنجي نشده است؟ 18. آيا مي دانيد تلاوت زيبا در مواردي به هنرنمايي تبديل شده است؟ 19. آيا مي دانيد در آموزش صرف و نحو از آيات قرآن و روايات کمتر استفاده مي شود؟ 20. آيا مي دانيد فيلم هاي کوتاهي با مضامين قرآني ناياب است؟ 21. آيا مي دانيد تفسير ساده براي نوجوانان ناياب است؟ 22. آيا مي دانيد بيان صحيح از قصه هاي قرآن براي نوجوانان ناياب است؟ 23. آيا مي دانيد موقوفات براي قرآن کمياب است؟ 24. آيا مي دانيد نذر تلاوت قرآن ناياب است؟ 25. آيا مي دانيد توجه به قرآن در نام شبي با قرآن مطرح مي شود؟ آيا درست است که بگوييم شبي با اکسيژن و يا شبي با سلامتي؟ 26. آيا مي دانيد در بسياري از حوزه ها و نزد بسياري از مدرسين تدبر در قرآن درس جنبي است نه اصلي؟ 27. آيا مي دانيد توجه به کتاب مخلوق بيش از کتاب خالق است؟
28. آيا مي دانيد که به آيه خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّةٍ عمل نکرده ايم؟ 29. آيا مي دانيد اگر کتاب آسماني را به پا نداريم خداوند لقب پوچي به ما داده است؟ قُلْ يا أَهْلَ الْکِتابِ لَسْتُمْ عَلى شَيْءٍ حَتَّى تُقيمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْکُمْ مِنْ رَبِّکُم 30. آيا مي دانيد کلمه اقامه در قرآن در چهار جا به کار رفته است: أَقيمُوا الدِّين
31. آيا مي دانيد اگر ما کتاب آسماني را بپا داريم وضع اقتصادي ما بسيار خوب مي شود؟ وَ لَوْ أَنَّهُمْ أَقامُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَکَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِم 32. آيا مي دانيد بايد تلاوت هر آيه اي ايمان ما را زياد کند؟ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إيماناً 33. آيا مي دانيد تلاوت قرآن بايد دل ما را بلرزاند؟ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُم 34. آيا مي دانيد گروهي از جن همين که براي اولين بار صداي قرآن را شنيدند ايمان آوردند (يَهْدي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ) و ديگران را به پيروي از آن دعوت کردند (يا قَوْمَنا أَجيبُوا داعِيَ اللَّهِ) ولي ما اين همه قرآن شنيديم، نه دلي تکان و نه ايماني زياد و نه اشکي جاري و نه رشدي اضافه و نه تبليغي صورت گرفت؟ 35. آيا مي دانيد قرآن ذکر است إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْر و اعراض از آن زندگي نکبتي را به بار مي آورد (وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْکا) 36.آيا مي دانيد در قيامت بعضي شفاعت ها براي بعضي مفيد نيست؟ فَما تَنْفَعُهُمْ شَفاعَةُ الشَّافِعينَ ولي شفاعت قرآن حتما کارساز است (گردآوری : انجمن ناجی) شافع مشفع 37. آيا مي دانيد قرآن کشتي بي سوراخ است؟ إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُون ولي در نقل تاريخ، احتمال دروغ است و در روايات نيز روايات جعلي زياد است؟ 38. آيا مي دانيد قرآن مثل دريا است که هر کسي از آن بهره اي دارد. بعضي با نگاه، بعضي با شنا، بعضي با قايق راني، و بعضي با غواصي. قرآن نيز اين گونه است که:کِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ عَلَى الْعِبَارَةِ وَ الْإِشَارَةِ وَ اللَّطَائِفِ وَ الْحَقَائِقِ فَالْعِبَارَةُ لِلْعَوَامِّ وَ الْإِشَارَةُ لِلْخَوَاصِّ وَ اللَّطَائِفُ لِلْأَوْلِيَاءِ وَ الْحَقَائِقُ لِلْأَنْبِيَاءِ. 39. آيا مي دانيد عجايب قرآن قابل شمارش نيست؟ اميرالمومنين فرمود: لَا تُحْصَى عَجَائِبُه
40.آيا مي دانيد عجايب قرآن کهنه شدني نيست؟لَا تَفْنَى عَجَائِبُهُ 41. آيا مي دانيد بزرگاني مانند ملاصدرا و فيض کاشاني و امام خميني و بسياري ديگر اقرار کرده اند که چرا بيشتر عمر خود را صرف قرآن نکرده اند؟ 42. آيا مي دانيد علماي رباني، علماي قرآني هستند کُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما کُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْکِتابَ وَ بِما کُنْتُمْ تَدْرُسُونَ 43. آيا مي دانيد قرآن نور است و کسي که خودش نور ندارد نمي تواند مردم را از ظلمات به نور دعوت کند؟ 44. آيا مي دانيد که عظمت ماه مبارک رمضان به روزه نيست بلکه به نزول قرآن است: شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآن و نفرمود: شهر رمضان الذي کتب فيه الصيام 45. آيا مي دانيد در نمايشگاه کتاب توجه مردم به کتب تفسيري زياد شده است؟ 46. آيا مي دانيد عزيزاني که مسير سخنراني هاي خود را به سمت قرآن سوق داده اند مخاطبين کمي و کيفي بيشتري دارند؟ 47. آيا مي دانيد اينکه پيامبر (ص) فرمود هرگز نبايد بين قرآن واهل بيت جدايي باشد بنابراين سزاوار است در کنار هر جلسه عزاداري يک جلسه قرآن هم باشد؟ 48. آيا مي دانيد که امام رضا فرمود نماز بر مردم واجب شد تا قرآن از مهجوريت بيرون آيد؟ عَنِ الرِّضَا ع أَنَّهُ قَالَ أُمِرَ النَّاسُ بِالْقِرَاءَةِ فِي الصَّلَاةِ لِئَلَّا يَکُونَ الْقُرْآنُ مَهْجُوراً مُضَيَّعا
سروران گرامي بايد به پا خيزيم و اگر غفلت يا تقصير و قصوري بوده از خداوند عذر خواهي کنيم و از امروز قرآن را جدي بگيريم؟ خُذِ الْکِتابَ بِقُوَّةٍ
نکاتي به نظر مي رسد که بيان مي کنم عزم و تصميم با شما. ولي بدانيم اگر عزم نداشته باشيم مثل پدر خود حضرت آدم قابل توبيخيم که قرآن مي فرمايد: َ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْما
همه به پا خيزيم و براي خدا و شادي دل پيامبر(ص) و چشيدن مزه قرآن و چشاندن آن مزه به ديگران يک نهضتي ايجاد کنيم مثلا:
1. کساني که توان تدريس تفسير دارند تفسير را وارد حوزه درسي خود نمايند. يعني برنامه ريزي حوزه جوري باشد که هر طلبه حداقل در هر سال با يک جزء تفسير آشنا شود.
2. اهل منبر نيمي از سخنراني خود را به بيان آيات قرآن اختصاص دهند. 3. در همه روزنامه ها و مجلات ستوني براي فهم گوشه اي از آيات قرآن اختصاص يابد.
4. صدا و سيما از قصه ها و آيات کوتاه با هنر و نمايش و يا از مثال هاي قرآن با امکانات هنري خود بهره گيرد. 5. آموزش پرورش و دانشگاه تفسير آياتي را که هر روز با آن سر و کار داريم در متون کتاب درسي تزريق کنند.
6. موضوعاتي که براي همه مردم مورد نياز است از قرآن استخراج شود.
7. اگر از تاريخ مي گوييم حوادث تاريخي قرآن را در اولويت قرار دهيم.
8. اگر از اخلاق مي گوييم آيات اخلاقي قرآن را مطرح کنيم.
9. اگر مثالي مي زنيم يا تشبيه به کار مي بريم قرآن را فراموش نکنيم.
10. اگر فضايل اميرالمومنين (ع) را مي گوييم آياتي که در شان آن بزرگوار است در اولويت قرار دهيم. 11. اگر از حضرت مهدي (ع) و حکومت ايشان سخن مي گوييم از منابعي که قرآن و مهدويت را بررسي کرده اند استفاده نماييم؟
12. در عزل و نصب ها، قهر و صلح ها، ارتباط و ترک روابط، انتخاب همسر، آيين همسرداري، انتخاب شغل، عبادات و سياست، خطوط کلي اقتصاد، حقوق، مديريت و هر رشته ديگر اول بسراغ قرآن برويم بعد نهج البلاغه و روايات معتبر، بعد سيره اهل بيت (ع) و در پايان از تجربه هاي تاريخي بزرگان استفاده کنيم. اين آرزو آغازي است که مي توان از ماه رجب و شعبان و رمضان کمک گرفت زيرا ماشين هايي که هوا گرفته در سرازيري ها روشن مي شود و سرازيري عبادات و قرآن ماه رمضان است (گردآوری : انجمن ناجی) در پايان، اين ناله ي هدهدي بود نزد سليمان ها که اگر سليمان ها توجه فرمايند بالقيس هاي دنيا به اسلام رو خواهند آورد ولي اگر بگويند اين هدهد پرنده کوچکي است و حرف او الزام آور نيست حرکتي صورت نخواهد گرفت. و الامر اليکم و السلام ......................................................
بارخدایا! چنان کن که قرآن طومار عبرتها را که به دست غفلت پیچیده شده پیش روی ما بگشاید تا عجایب قرآن و مثلها و قصه های هشدار دهنده آن که کوه های سخت از تحمل آن ناتوانند به دلهای ما راه یابد.