این به معنی آن است که هیچ شخصی حق تکثیر آن سی دی، جزوه،فیلم یا کتاب را بدون مجوز ناشر یا پدیدآورنده آن ندارد.
در صورتیکه حقوق مولف رعایت نشود، شخص خطا کار تحت پیگرد قانونی قرار میگیرد و امکان دارد مشکلات حقوقی بسیاری برای خودش ایجاد شود. کپی غیر مجاز اصطلاحی برای پخش غیر مجاز رسانههای محافظت شده پدید آورندگان دیگر است و شامل کتابها، قطعات موسیقی، فیلم،عکس،متون علمی و ادبی، نقشهها، بانکهای اطلاعاتی و … میباشد.
کپی رایت (حق تکثیر) در بردارنده پیمان برن برای حمایت از دارایی علمی، ادبی و هنری است (گردآوری : انجمن ناجی) پیمان برن تاکنون بارها مورد تجدید نظر قرار گرفته و از سال ۱۹۶۷ مدیریت آن بر عهده سازمان جهانی حمایت از حقوق مایملک معنوی (WIPO) قرار گرفته است (گردآوری : انجمن ناجی) گسترش فناوری امکان کپی غیرمجاز را با کیفیت خوب برای اشخاص خاطی بوجود میآورد.
قانون کپی رایت از چه زمانی آغاز میشود و چه موقع پایان مییابد؟
تاریخ انقضای کپیرایت، بر اساس پیمان برن، حداقل شامل طول حیات خالق آن و ۵۰ سال پس از مرگ او است (گردآوری : انجمن ناجی) حق تکثیر پس از مرگ صاحب اثر به بازماندگان او انتقال داده می شود. کپیرایت در اینترنت یک نوع شایع از رعایت نکردن حقوق مالکیت فکری مربوط به اینترنت است (گردآوری : انجمن ناجی)
اگر قرار باشد مطلبی روی شبکه اینترنت نیز قرار گیرد، باید بی کم و کاست،تغییر،تحریف و سانسور با کسب اجازه از صاحب اثر باشد و حقوق مادی اثر باید به صاحب آن پرداخت شود. در ضمن نام نویسنده و آدرس اینترنتی او باید به صورت لینکی فعال قرار گیرد. برخی از وبلاگها نیز با امکان دانلود فیلمها و موسیقیهای جدید که تازه به بازار عرضه شدهاند، زیانهای جبرانناپذیری به پدیدآورنده آنها وارد میکنند.
حقّ تکثیر یا کپی رایت (به انگلیسی: Copyright)، مجموعهای از حقوق انحصاری است که به ناشر یا پدیدآورندهٔ یک اثر اصل و منحصربه فرد تعلق میگیرد و حقوقی از قبیل نشر، تکثیر و الگوبرداری از اثر را شامل میشود. در بیشتر حوزههای قضایی، حق نشر از آغاز پدیدآمدن یک اثر به آن تعلق میگیرد و نیازی به ثبت اثر نیست. معادل این حق در نظامهای حقوقی پیرو حقوق مدون حق مؤلف است (گردآوری : انجمن ناجی)
در ادامه با ترنجی همراه باشید.
دارندگان حق تکثیر برای کنترل تکثیر و دیگر بهرهبرداریها از آثار خود برای زمان مشخصی حقوق قانونی و انحصاری دارند و بعد از آن اثر وارد مالکیت عمومی میشود. هرگونه استفاده و بهرهبرداری از این آثار منوط به دریافت اجازه از ناشر یا پدیدآورندهٔ آن اثر میباشد، استفاده در شرایطی که طبق قانون محدودیت یا استثنایی وجود دارد، مانند استفاده منصفانه، به دریافت اجازه از دارنده حق تکثیر نیاز ندارد. دارنده حق تکثیر میتواند حقوق خود را به شخص دیگری منتقل کنند.
تاریخچه
تاریخچه حق تکثیر با حقوق انحصاری و امتیازات چاپ کتاب آغاز شد، اساسنامه آن در سال ۱۷۰۹ که از آن ملکه بریتانیای کبیر نام خود را گرفتهاست، اولین اساسنامه حق تکثیر است (گردآوری : انجمن ناجی) در ابتدا حق تکثیر تنها شامل تکثیر کتابها میشد، با گذر زمان محدودیتهای دیگر از قبیل ترجمه و آثار اشتقاقی به آن اضافه شد.
ایران
تاریخچه قانون حق تکثیر در ایران مربوط میشود به قانون ثبت علائم تجاری که در سال ۱۳۰۴ تصویب شد. و در سال ۱۳۴۸ قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان به عنوان بدنه اصلی حق تکثیر در ایران تصویب شد. در ایران قانون حق تکثیر هیچگاه بدرستی اجرا نشده است (گردآوری : انجمن ناجی)
قوانین بینالمللی حق تکثیر
چیزی به نام حق «حق نشر بینالمللی» که به صورت خودکار نوشتههای نویسندگان را در سراسر جهان محافظت کند وجود ندارد. محافظت در مقابل استفاده در هر کشوری به قوانین ملی آن کشور بستگی دارد. با این وجود بیشتر کشورها برای آثار خارجی تحت شرایط خاص، محافظتهایی فراهم میکنند که تا حد زیادی به وسیلهٔ معاهدات و کنوانسیونهای بینالمللی حق نشر ساده شده است (گردآوری : انجمن ناجی) دو کنوانسیون مهم در این زمینه وجود دارند، یکی کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری و دیگری کنوانسیون جهانی حق نشر (به انگلیسی: Universal Copyright Convention (UCC)). با این همه، کشورهایی وجود دارند که برای کارهای خارجی، محافظت حق نشر کمی ارائه میدهند و یا اصلاً ارائه نمیدهند.
ایران و حق تکثیر
در ایران مجموعهای از قوانین، قانون حق تکثیر را تشکیل میدهند، از جمله قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان مصوب ۱۳۴۸، قانون ترجمه و تکثیر کتب و نشریات و آثار صوتی مصوب ۱۳۵۲ ٬قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرمافزارهای رایانهای مصوب ۱۳۷۹ و آیین نامه اجرایی آن مصوب ۱۳۸۳، قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجاری و مواد ۶۲، ۶۳ و ۷۴ قانون تجارتالکترونیکی فراوری انجمن ناجی .
ایران از سال ۲۰۰۱ عضو سازمان جهانی مالکیت فکری است (گردآوری : انجمن ناجی) و تابحال تعدادی از پیمانهای مربوط به مالکیت فکری را پذیرفتهاست (گردآوری : انجمن ناجی) ایران در سال ۱۳۸۰ به پیمان مادرید برای ثبت بینالمللی علائم ملحق شد، ولی عضو کنوانسیون برن و هیچ یک از کنوانسیونهای بینالمللی مربوط به حق تکثیر نیست و در سازمان تجارت جهانی تنها ناظر است و به موافقتنامه تریپس نپیوسته است (گردآوری : انجمن ناجی) بعضی آثار ایرانی از جمله آثاری که در حال حاضر پدید میآیند شامل حق تکثیر در ایالات متحده نمیشوند و به حوزهٔ عمومی تعلق دارند.
در سال ۱۳۹۰ پیش نویس لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دولت ایران تقدیم شد. که در صورت تصویب جایگزین قوانین فعلی حق تکثیر ایران خواهد شد، در این پیشنویس، مدت حمایت حقوق پدیدآورندگان از ۳۰ سال به ۵۰ سال افزایش یافته است (گردآوری : انجمن ناجی)
بنابر قوانین ثبتی در ایران پس از اینکه مخترع یا همان پدیدآورنده، محصول یا اثر انحصاری خود را پس از طی مراحل عنوان شده در قوانین مربوطه به ثبت رساند میبایست براساس تعرفههای موجود بصورت سالیانه مبلغی را بعنوان حق مالکیت در وجه سازمان ثبت واریز نمایید تا در طول این مدت حق مالکیت را در انحصار خود نگه دارد.
در تمام کشورهایی که عضو کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری هستند، حق تکثیر به طور خودکار به آثار تعلق میگیرد و نیازی به ثبت از طریق دفترهای دولتی نیست. بااینحال، درحالی که برای اعمال حق تکثیر به ثبت نیاز نیست، ولی در حوزههای قضایی، ثبت به عنوان مدرک اثبات برای معتبر بودن حق تکثیر تلقی میشود.
مدت زمان حق تکثیر
مدت زمان محافظت حق تکثیر در حوزههای قضایی مختلف متفاوت است، طول این مدت به عوامل متعددی بستگی دارد، مانند نوع اثر، اینکه آیا اثر منتشر شدهاست یا خیر یا اینکه اثر بوسیله شخص بوجود آمده یا کار مشترک است (گردآوری : انجمن ناجی) در ایالات متحده آمریکا این مدت برای اکثر آثار ۷۰ سال بعد از مرگ مالک حق تکثیر است (گردآوری : انجمن ناجی) در ایران این مدت برای آثار عکاسی یا سینمایی ۳۰ سال بعد از نشر اثر میباشد و برای دیگر آثار ۵۰ سال بعد از مرگ ناشر است (گردآوری : انجمن ناجی)
حقوق انحصاری حق تکثیر
کپیرایت یا حق تکثیر به معنی داشتن حق کنترل در تکثیر اثار است، حق تکثیر حق انحصاری قانونی است که برای اعمال کنترل تکثیر و بهرهبرداری آثار برای یک مدت زمان خاص. مالک حق تکثیر، حق انحصاری دارد برای تکثیر و بهرهبرداری از اثر یا انتقال این حقوق به شخص یا اشخاص دیگر، همچنین وی حق قانونی برای جلوگیری از انجام این اعمال و هرگونه بهرهبرداری بوسیله دیگران را دارد.
نگاهی به اطراف جهان پیرامون خود
جای دوری نمی رویم.همین ترنجی خودمان.آیا به نظر شما.اخبار و مطالب اختصاصی ترنجی.با توجه به قانون کپی رایت در سایت های دیگر منتشر می شوند.یا بدون ذکر منبع همه جا کپی میشود.ما قضاوت را به شما کاربران عزیز می سپاریم.
فلسفه کپی رایت شامل مسائل نظری و فلسفی بسیاری است که اساساً به سیاست کپی رایت و دیگر مسائل حقوقی (Jurisprudentia) برخاسته از تفسیر و کاربرد نظامهای حقوقی، از قانون کپی رایت مربوط میشود. شاید مهمترین و گسترده ترین موضوع فلسفی مورد بحث میان متخصصان کپی رایت، هدف آن باشد. در حالیکه برخی نظریات اخلاق عمومی مانند فایده گرایی (Utilitarianism) را مدنظر قرار داده و تلاش میکنند سیاست کپی رایت را از این منظر تحلیل کنند، برخی دیگر جستجوی دلایل اثبات (Justification) قاطع در نظامهای کپی رایت موجود را، شیوه خود قرار میدهند. رویکرد دیگر هرگونه دلیل اخلاقی برای وجود قانون کپی رایت را رد میکند و آن را نتیجهٔ فرایندهای سیاسی (و شاید یک نتیجه نامطلوب) می داند. موضوع دیگر، ارتباط بین کپی رایت و دیگر اشکال مالکیت فکری و مالکیت مادی است (گردآوری : انجمن ناجی) بسیاری از متخصصان کپی رایت بر این عقیدهاند که میتوان آن را نوعی مال دانست زیرا سبب محرومیت دیگران از مالکیت چیزی میشود. اما در مورد اینکه تا چه حد این موضوع اجازه انتقال و خروج دیگر افکار و ادراکات حسی را از حیطه مالکیت مادی میدهد اختلاف است (گردآوری : انجمن ناجی) سوالات فلسفی بسیاری در زمینه حقوق کپی رایت ایجاد میشود. سوالاتی مانند اینکه چه زمان اثری ازاثر دیگر اقتباس شده است (Derive from) و یا چه زمان اطلاعات در قالبی محسوس (Tangible) یا مادی در میآید.
لسفه کپی رایت شامل مسائل نظری و فلسفی بسیاری است که اساساً به سیاست کپی رایت و دیگر مسائل حقوقی (Jurisprudentia) برخاسته از تفسیر و کاربرد نظامهای حقوقی، از قانون کپی رایت مربوط میشود. شاید مهمترین و گسترده ترین موضوع فلسفی مورد بحث میان متخصصان کپی رایت، هدف آن باشد. در حالیکه برخی نظریات اخلاق عمومی مانند فایده گرایی (Utilitarianism) را مدنظر قرار داده و تلاش میکنند سیاست کپی رایت را از این منظر تحلیل کنند، برخی دیگر جستجوی دلایل اثبات (Justification) قاطع در نظامهای کپی رایت موجود را، شیوه خود قرار میدهند. رویکرد دیگر هرگونه دلیل اخلاقی برای وجود قانون کپی رایت را رد میکند و آن را نتیجهٔ فرایندهای سیاسی (و شاید یک نتیجه نامطلوب) می داند. موضوع دیگر، ارتباط بین کپی رایت و دیگر اشکال مالکیت فکری و مالکیت مادی است (گردآوری : انجمن ناجی) بسیاری از متخصصان کپی رایت بر این عقیدهاند که میتوان آن را نوعی مال دانست زیرا سبب محرومیت دیگران از مالکیت چیزی میشود. اما در مورد اینکه تا چه حد این موضوع اجازه انتقال و خروج دیگر افکار و ادراکات حسی را از حیطه مالکیت مادی میدهد اختلاف است (گردآوری : انجمن ناجی) سوالات فلسفی بسیاری در زمینه حقوق کپی رایت ایجاد میشود. سوالاتی مانند اینکه چه زمان اثری ازاثر دیگر اقتباس شده است (Derive from) و یا چه زمان اطلاعات در قالبی محسوس (Tangible) یا مادی در میآید. http://najiforum.ir/thread-24181.html کانال علمی و عمومی??
?? ? telegram.me/najiforum ? ??
بوت علمی و عمومی??
?? ? telegram.me/najiforumbot ???
سایت ناجی?
? Http://najiforum.ir/m ?