به گزارش «تابناک»، کوبیدن تیغه قمه بر فرق سر یک روش قمه زنی است که منجر به مرگ هم شده است و کوبیدن مکرر لبه کند قمه بر فرق سر و سپس یک برش بر روی محل مکرر ضربه خورده، روش دیگری است که قمه زنان به کار می گیرند و این عمل را نیز در راستای عرض ارادات به حضرت ابالفضل عباس (ع) ارزیابی میکنند، هرچند برخی دیگر معتقدند این اقدام تماماً از سر ارادات نیست و انگیزه های دیگری نظیر خودنمایی نیز در آن وجود دارد؛ جنبه ای که در سینه زنی ساده قابل تبلور نیست.
با این حال حتی اگر قمه زنی از سر ارادت به شهدای کربلا بالاخص حضرت عباس باشد، قطعاً مورد رضایت قلبی معصومین نیست، چرا که ایشان برای جلوگیری از انحراف دین خدا جان دادند و ظلم بزرگی به اسلام و بالاخص تشیع است، که شیعه را با تیغ و قمه معرفی کرد و فلسفه عاشورا را آنچنان در چنین امور انحرافی سوق داد که با جست و جو در منابع غیرفارسی زبان پیرامون محرم و عاشورا و تاسوعا، با حجم عظیمی از تصاویر سرها و تن های خونین مواجه شد که در میان آنها کودکان نیز حضور دارند.
قمه زنی علنی در بنت جبیل «انّ استعمال السّیوف و السلاسل و الطبول و الابواق و ما یجری الیوم أمثاله فی مواکب العزاء بیوم عاشورا انّما هو مُحرم و هو غیر شرعی / به کاربردن شمشیرها (=قمهزنی) و زنجیرها و طبلها و بوقها و کارهایی مانند این امور که امروزه در دستههای عزاداری و در روز عاشورا معمول است همه حرام و غیر شرعی است» این فتوای سید ابوالحسن اصفهانی استاد بزرگانی چون زنده یاد علامه طباطبایی و آیت الله بهجت به حمایت از علامه سید محسن امین و در حرمت قمه بود.
این فتوا پس از آن صادر شد که علامه سید محسن امین پس از نگارش رسالهای با عنوان التنزیه لاعمال الشبیه، که در آن اثبات کرده بود قمه زنی و پارهای از رسوم عزاداری عوام، اعمال غیرشرعی، حرام و شیطانی اند و به واسطه همین رساله مورد خشم مردم عوام قرار گرفت و پس از تهمتها و توهینهای فراوان طردش کردند. شبیه همین فتوا را سید محمدحسین کاشف الغطاء نیز داد و البته در مقابل این نظرات شیخ نائینی بود که دیدگاهی کاملاً مخالف داشت که بسیاری نیز از نظر آیت الله نائینی در قمه زنی تبعیت کرده و می کنند.
در پی پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی نیز مبارزاتی را با افراط گرایی در عزاداری پی گرفت و چهره هایی چون آیت الله محمدباقر صدر و شهید آیت الله مرتضی مطهری نیز در این زمینه گفتارهای صریحی داشتند. استاد مطهری در این باره در کتاب جاذبه و دافعه علی گفته است:«قمه زنی و بلند کردن طبل و شیپور از ارتودکسهای قفقاز به ایران سرایت کرد و چون روحیه مردم برای پذیرش آن آمادگی داشت همچون برق در همه جا دوید.» مقام معظم رهبری نیز درباره چنین اقداماتی در سال 73 در جمع روحانیون صراحتاً تاکید نمودند: «من حقیقتاً هر چه فکر کردم دیدم نمیتوانم این مطلب [قمهزدن] را که قطعاً یک خلاف و یک بدعت است به اطلاع مردم عزیزمان نرسانم. این کار را نکنند. بنده راضی نیستم. اگر کسی تظاهر به این معنا کند که بخواهد قمه بزند من قلباً از اوناراضیام. این را من جدا عرض میکنم. یک وقت بود در گوشه و کنار چند نفر دور هم جمع میشدند و دور از انظار عمومی مبادرت به قمهزنی میکردند و کارشان تظاهر، به این معنا که امروز هست، نبود. کسی هم به خوب و بد عملشان کار نداشت؛ چرا که در دایره محدودی انجام میشد. اما یک وقت بناست که چندهزار نفر ناگهان در خیابانی از خیابانهای تهران یا قم یا شهرهای آذربایجان و یا شهرهای خراسان ظاهر شوند و با قمه و شمشیر برسر خودشان ضربه واردکنند. این کار قطعاً خلاف است (گردآوری : انجمن ناجی) امام حسین (علیه السلام) به این معنا راضی نیست. من نمیدانم کدام سلیقههایی و از کجا این بدعتهای عجیب و خلاف را وارد جوامع اسلامی و جامعه انقلابی ما میکنند.»
در چنین شرایطی در کشورمان علی رغم ممنوعیت قمه زنی برای جلوگیری از وهن تشیع، شاهد تکرار فراوان چنین عملی هستیم و همین امسال نیز در بازار تهران برخی از مردم از انجام در خفای قمه زنی به خبرنگار «تابناک» می گفتند، هرچند هیچ کدام نه حاضر شدند درباره جزئیات این ماجراها مقابل دوربین سخن بگویند و نه نقدهایی که به این خونریزی ها داشتند را به هر شکل ممکن بیان کردند. طلب نشانی محل های قمه زنی را نیز به سادگی رد می کردند، تا احیاناً مسیر تیزی به سمت شان تغییر جهت ندهد!
با این حال در دیگر کشورها از جمله عراق و افغانستان تیغ زنی و قمه زنی به شکل کاملاً علنی پابرجا بود تا رسانه های اروپایی باز هم چنین تصاویری را برای معرفی عزاداران حسینی برگزینند و وهن تشیع بار دیگر رخ دهد؛ امری که پیش از این با هشدار برخی علمای بزرگ و حتی قراردادن حرمت برای آن همراه شده و در مقابل حتی در این زمینه برای برخی علمای بزرگ نیز داستان هایی در راستای مشروع سازی این عمل آوردند که خوشبختانه در همان زمان حیات ایشان رد شد.
با این اوصاف، در چنین ایامی شاید بتوان با اندکی تامل در فلسفه ضعیف قمه زنی، در این باره به طرح این پرسش پرداخت که آیا قمه زنی ارتباطی با فلسفه عاشورا دارد و یا ذره ای از جنبه های عزای امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) در آن قابل شده است و پس از آن برای پیوستن به چنین حرکت هایی تیغ برکشید. شیعه بیش از تیغه به اندیشه نیاز دارد.
http://najiforum.ir/tag/%D9%82%D9%85%D9%87-%D8%B2%D8%AF%D9%86 در سالهای گذشته بسیاری از شبکههای ضدانقلاب مانند BBC و VOA میزگردهایی با عنوان "تحریف عاشورا" تشکیل میدهند و جمهوری اسلامی ایران را بهعنوان تحریفکننده سنتهای اسلامی و بهعنوان مخالف این سنت دیرینه! شیعیان معرفی میکنند.
پروژه اسلام هراسی مدتهاست که در دستور کار دشمنان قرارگرفته و این دشمنان با عناوین مختلف درصدد نشان دادن چهره غیرواقعی از اسلام و مسلمانان به جهانیان؛ که پدیده نوظهور "داعش" نمونهای از این اقدام است (گردآوری : انجمن ناجی)ضمن اینکه، تفرقه میان شیعه و سنی نیز مدتهاست که در دستور کار قرارگرفته و البته با نزدیک شدن به ایام محرم و ترویج قمهزنی، پروژه نشان دادن چهره وحشی از شیعیان و تخریب چهره تشیع، نیز در دستور کار این دشمنان قرارگرفته است!
این مسئله وقتی جدیتر میشود که بدانیم بیش از 15 شبکه ماهوارهای با چهره اسلام، درصدد ترویج این عمل هستند و بدون توجه به نظرات امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب و بسیاری از مراجع تقلید شناختهشده، مردم را در سراسر جهان به سنت غلط "قمهزنی" دعوت میکنند. نکتهای که بسياري از مراجع تقليد به دليل نشان دادن چهره خشن و نامطلوب از شيعيان در جهان امروز، آن را جايز ندانسته و حتي برخي بر حرمت آن حکم دادهاند؛ بنابراین توجه به اين انذارها در شرايطي که برخي گروههای تندرو چهرهای خشن از اسلام در جهان ارائه میدهند، بسيار حائز اهميت است (گردآوری : انجمن ناجی)
باید توجه داشته باشیم که یکی از مهمترین دلایلی که بزرگان درباره ممنوعیت قمهزنی مطرح کردند و آن را علت تحریمشان معرفی نمودند، مسئله سوءاستفاده رسانههای دشمن از این مراسم و بیآبرو شدن تشیع بهوسیله این کار بود.
جالب اینجاست که این رسانهها حجاب، نماز، حج و جهاد را به سخره میگیرند تا بلکه با این روش، مسلمانان از این اعمال دستبردارند و کمتر به دشمنان ضربه بزنند، اما قمهزنی را ترویج میکنند و خودشان قمه میسازند و مراسمش را در کشورهایشان آزاد میگذارند تا از این راه بتوانند مسلمانان و شیعیان را مسخره کنند و شیعیان را گروهی متوحش و بیمنطق نشان دهند و بیشتر به اسلام ضربه بزنند.
یعنی دشمن به دو روش و برای دو انگیزه کارهای ما را مسخره میکند. نوع اولش این است که یکی از احکام اسلام، مانند حجاب، درست در برابر نقشههای دشمنان برای افساد مسلمانان قرار میگیرد و جلوهای از زن مسلمان نشان میدهد که بسیاری از زنان جهان حسرت آن را میخورند. روشن است که با این وضعیت دشمن باید باحجاب مبارزه کند. یکی از شیوههای دشمن برای مبارزه باحجاب هم تمسخر حجاب و معرفی بهعنوان ابزار "مانع آزادی" است!
البته از روشهای دیگر هم باحجاب و عزاداری و دیگر کارهای اسلامی مبارزه کرده است؛ قوانین مختلفی که در کشورهای مختلف جهان و در دورانهای مختلف وجود داشتهاند و به شکلهای مختلف سعی کردهاند، با این مظاهر اسلامی مبارزه کنند و محدودشان سازند، بهترین گواه بر این ادعاست (گردآوری : انجمن ناجی)
اما در مورد "قمه زنی"، داستان کاملاً برعکس است (گردآوری : انجمن ناجی) در اینجا دشمن، قمه میسازد و یواشکی بر این کار تشویق میکند و شرایطی فراهم میکند تا این عمل وحشتناک و غیر عرفی در تمام جهان آزاد باشد و صدها نفر شیعه! نادان در خود آمریکا و در قلب اروپا قمه بزنند و صحنههای وحشتناکی به نمایش بگذارند تا آنها هم این صحنهها را در شبکههای ماهوارهای و اینترنت و فضاهای مجازی پخش کنند و به مردم جهان بگویند: این کاری که میبینید، یکی از اعمال دینی مسلمانان یا شیعیان است (گردآوری : انجمن ناجی) اسلام چنین دینی است!
جالب اینجاست که در سالهای گذشته بسیاری از شبکههای ضدانقلاب مانند BBC و VOA میزگردهایی با عنوان "تحریف عاشورا" تشکیل میدهند و جمهوری اسلامی ایران را بهعنوان تحریفکننده سنتهای اسلامی و بهعنوان مخالف این سنت دیرینه! شیعیان معرفی میکنند.
امروزه، میدان برای تاختوتاز و میدانداری خرافه سازان، خرافه گستران و تاریک اندیشان، باز و بسیار گسترده شده است (گردآوری : انجمن ناجی) نه کانونهای علمی و دینی از گزند و زخم زدن پیوسته آنان در امان ماندهاند و نه کوچه و بازار، مسجدها و محفلها و مجلسها و خانوادهها.
برپایی مجلس قمه زنی در بیت آیت الله سید صادق شیرازی + عکس !
بیشک جاری شدن این تفکرات به مزرعه جامعه و مردمان و بازتاب آنها در رفتارهای دینی و اجتماعی آنان، نشأتگرفته از غفلت، ناهشیاری، خوابزدگی و ناآگاهی کسانی بوده است که باید پلک فرونمیبستند و بیدار میماندند و هشیارانه از هجوم آن به زندگی مردم جلوگیری میکردند.
بیان احکام و فلسفه قیام عاشورا از وظایف مهم مبلغان مذهبی است (گردآوری : انجمن ناجی) امام حسین (ع) با نثار خون خود و ایستادگی در مقابل زورگویان و قدرتطلبان فاسد به بشریت درس عزت و آزادگی داد؛ بنابراین مجالس عزاداری محرم باید به محلی برای بیداری و بصیرت افزایی آحاد مختلف مردم تبدیل شود. آفت ها و بدعت های دینی زدوده و اهداف عالی عاشورا ترویج و باید تلاش شود این سنت حسنه در جامعه ترویج پیدا کند.
ضمن اینکه بههرحال برای برگزاری مراسم متناسب با شأن امام حسین (ع) ویارانش، هم از سوی عزاداران و عاشقان حسین (ع) و هم مبلغین، مداحان، شاعران، نویسندگان و دستگاههای اجرایی و فرهنگی عزمی جدی و فراگیر باید به کار گرفته شود تا تحریفهای موجود از چهره عزاداریها زدوده شود و همه از برکتهای بیپایان عزاداری سرور و سالار شهیان عالم بهرهمند شوند.
باید توجه داشته باشیم مجالس مذهبی فرصتی منحصربهفرد در بیان درسهای مهم زندگی ستارگان فروزان دین است و باید با انتقال محتوا و مضمون هنرمندانه، آگاهیبخش، بیدارگر، امیدوارکننده، وحدتآفرین و رعایت کامل حدود شرعی در مراسم مذهبی، این مسئولیت و فرصت را در خدمت مقابله با توطئههای پیچیده دشمنان اسلام و همچنین پیشبرد اهداف نظام اسلامی قرارداد.