اين يکي از بزرگترين و بدترين اشتباهات در يادگيري انگليسي مي باشد. دليل آن هم اين است که گرامر زبان انگليسي بسيار وسيع و پيچيده بوده و به ياد آوردن تمام قواعد براي استفاده زمان بر مي باشد که اين زمان در حين نوشتن يا مکالمه موجود نمي باشد.
گرامر انگليسي بايد از راه مکالمه و به صورت ناخودآگاه يادگيري شود. درضمن بسياري از نکات گرامري موجود در کتاب ها کاربردي نداشته و زبان آموز با تمرکز بيش از حد بر روي گرامر صرفا زمان خود را تلف کرده است (گردآوری : انجمن ناجی)
2-اجبار براي صحبت کردن زودهنگام
يکي ديگر از موارد اشتباه، اجبار کردن يا مجبور بودن براي انگليسي صحبت کردن مي باشد. در برخي کلاس هاي آموزش زبان فرد مجبور است از همان ابتدا و بدون هيچ زمينه اي در زبان، انگليسي صحبت کند که همين باعث کندي و کمبود اعتماد به نفس مي شود. بهتر است به خود زياد فشار نياوريد و بيشتر تمرکز خود را به گوش دادن اختصاص دهيد و هرگاه آماده بوديد صحبت کردن را آغاز کنيد.
3-صرفا يادگيري انگليسي رسمي کتاب ها
متاسفانه بيشتر زبان آموزان فقط از روي کتاب هاي رسمي، انگليسي ياد مي گيرند. مشکل اين روش اين بوده که انگليسي که مردم استفاده مي کنند با آنچه در کتاب ها تدريس مي شود متفاوت بوده. مردم از اصطلاحات عاميانه، کلمات محاوره اي، ضرب المثل ها استفاده مي کنند که اين موارد تمرکز اغلب کتاب هاي زبان نمي باشد. اگر مي خواهيد بهتر انگليسي را ياد بگيريد، براي انگليسي عاميانه بيشتر اهميت بدهيد.
4- تلاش براي بي عيب و نقص بودن
بيشتر تمرکز مدرسان انگليسي و دانشجويان بر روي اشتباهات است (گردآوری : انجمن ناجی) آنها مي خواهند بي عيب و نقص باشند و مدرسان نيز مدام در حال اصلاح کردن اشتباهات هستند. براي زبان آموزان بهتر مي باشد، حساسيت خود را کاهش داده و تمرکز خود را بر روي ارائه ايده ها، ديدگاه ها و نظرات خود به انگليسي قرار دهند. نگراني در مورد اشتباهات بي مورد است زيرا حتي انگليسي زبانان نيز هر روز ده ها بار اشتباه مي کنند، همچنين با تمرين اين اشتباهات روز به روز کمتر خواهد شد.
5-تکيه کردن تنها بر کلاس زبان
يک تفکر غلط بين دانشجويان اين است که مسوليت يادگيري زبان خود را کاملا بر دوش کلاس زبان و استادان خود گذاشته اند. آنها تصور مي کنند که موفقيت آنها در يادگري زبان به کلاس زبان و مطالبي که آنجا مي آموزند وابسته است (گردآوری : انجمن ناجی) اين تفکر اشتباه و خطرناک مي باشد. اگر کسي بخواهد انگليسي ياد بگيري بايد مسئوليت يادگيري را بر عهده خودش بگذارد. بايد هر روز خودش ياد بگيرد و مطلب بخواند و تمرين کند. يک مدرس خوب راه را آسان تر خواهد کرد ولي از مسوليت يادگيري زبان آموز چيزي کم نمي کند.
6-استفاده از ديکشنري هاي انگليسي به فارسي
تنها فايده استفاده از ديکشنري هاي انگليسي به فارسي براي کلمات بسيار دشوار که مفهوم آنها را متوجه نشده ايد و همچنين مترجمان مي باشد. در غير اين صورت براي يادگيري روزانه و چک کردن معني کلمات انگليسي، هرگز از آن گونه ديکشنري ها استفاده نکنيد. زيرا انگليسي و زبان هاي ديگر با فارسي متفاوت بوده و صرفا هر کلمه در انگليسي با کلمه اي در فارسي برابر نمي باشد