دکتر احمد طیب رئیس الازهر در گفتگو با شبکه نیل مصر مطالبی درباره ی عقاید شیعه و سنّی مطرح کرد که متن آن از نظرتان میگذرد:
خبرنگار: آیا به نظر شما عقاید شیعه مشکل ندارد؟ _ نه چه مشکلی دارند، 50 سال پیش شیخ شلتوت فتوا داده است که شیعه مذهب پنجم اسلام و مانند مذاهب دیگر است (گردآوری : انجمن ناجی)
خبرنگار: فرزندان ما در حال شیعه شدن هستند؛ چه باید بکنیم؟ _ خوب بشوند مگر کسی از مذهب حنفی به مالکی برود ما اشکالی به او میگیریم؟ خوب این ها هم ار مذهب چهارم به مذهب پنجم رفته اند
خبرنگار: شیعیان با ما در حال قوم و خویشی هشتند و با فرزندان ما ازدواج میکنند. _ چه اشکالی دارد، بین مذاهب ازدواج آزاد است
خبرنگار: شیعیان قرآنشان فرق میکند _ این حرف ها خرافه پیر زن ها است (گردآوری : انجمن ناجی) قرآن شیعیان با ماهیچ فرقی ندارد و حتی رسم الخطشان نیز مانند قرآن ماست (گردآوری : انجمن ناجی)
خبرنگار:23 روحانی از کشور عربستان فتوا داده اند که شیعیان کافراند، رافضی هستند. _ برای مسلمین جهان فقط الازهر میتواند فتوا دهد و فتوای آنها اعتباری ندارد.
خبرنگار: پس این اختلافاتی که بین شیعه و سنّی مطرح میکنند چیست؟ _ اختلافات سیاست خارجی است و میخواهد بین شیعه و سنّی اختلاف بیاندازد.
خبرنگار: من یک سوال جدی دارم؛ شیعیان که ابوبکر و عمر را قبول ندارند، چگونه میگویید اینها مسلمان هستند؟ _ بله قبول ندارند ، اما مگر اعتقاد به ابوبکر و عمر جزو اصول دین اسلام است؟ قصه ابوبکر و عمر یک قصه تاریخی است و تاریخ به اصول اعتقادات ربطی ندارد
خبرنگار که از این جواب جا خورده بود گفت:شیعیان یک ایراد دارند؛ آن هم این است که میگویند امامشان از 1000 سال پیش هنوز زنده است _ خب ممکن است چرا ممکن نباشد، ولی دلیلی ندارد ما اعتقاد آنان را داشته باشیم.
خبرنگار: آیا ممکن است کودک 8 ساله امام باشد؟ شیعیان معتقدند کودک 8 ساله امام شده است (گردآوری : انجمن ناجی) _ وقتی یک طفل در گهواره پیغمبر بشود اینکه یک کودک 8 ساله هم امام باشد عجیب نیست، هر چند ممکن است ما به عنوان اهل نسنن این اعتقاد را قبول نداشته باشیم؛ امّا این موضوع به اسلام آنها صدمه ای نمیزند و آنها مسلمانند
منبع:
روزنامه اطلاعات , تاریخ 93/1/18 , قسمت زاویه
على (ع) در فرهنگ عاميانه ايران دستمو بگيرو بگو يا على
بچه هاى ايرانى وقتى زبان مى گشايند، «يا على» جزو نخستين عبارت هايى است كه ياد مى گيرند. از همين نشانه مى توان به ميزان علاقه مندى ايرانيان به نخستين پيشواى شيعيان پى برد. محبت على و فرزندانش اگرچه فى نفسه براى ايرانيان واجد ارزش بود، اما بيشتر مورخين معتقدند كه همواره به عنوان ابزارى در مقابله با خلفاى عرب مورد استفاده قرار گرفته است (گردآوری : انجمن ناجی) از اين روست كه نشانه هاى حضور على آنچنان در ذهن و رفتار ايرانيان رسوخ كرده است كه جزيى تفكيك ناپذير از ايرانى گرى نيز به حساب مى آيد.
ايرانيان جدا از آنكه چه ميزان در اعتقادات مذهبى راسخ هستند، همواره نشانه هاى احترام به على را در رفتار و گفتار حفظ كرده اند. آموختن عبارت «يا على» به كودكان تازه زبان باز كرده و نوپا شاهد اين مدعاست (گردآوری : انجمن ناجی)
اين عبارت را بسيارى از ما در پايان صحبت هايمان ، در برخوردهاى رودررو و مكالمات تلفنى به كار مى گيريم و فرقى هم نمى كند كه چه گرايشى داشته باشيم. در ميلاد على(ع) شادى مى كنيم، روزهاى ضربت خوردن و شبهايش را گرامى مى داريم و... همچنان كه همه ما با هر گرايشى نوروز را پاس مى داريم.
سوگند به على، مرامش و ولايتش، هميشه يكى از سوگندهاى مردان و زنان ايرانى بوده است (گردآوری : انجمن ناجی) لوطى هاى قديم وقتى به «ولاى على» قسم مى خوردند، ديگر هيچ ترديدى در راستگويى شان باقى نمى ماند. چنان كه عباراتى مثل «دست على به همرات» و «يا على مدد» به عنوان مهرآميزترين آرزوهاى مرسوم رد و بدل مى شد و هنوز هم به كرات مى توان نشانه هاى آن را در مكالمات روزمره مردم جست وجو كرد.
در آمارى كه چند سال پيش منتشر شده بود، بيش از شصت درصد دختران و پسران جوان در مقابل اين پرسش كه «اگر قرار باشد يك مناسبت مذهبى را براى ازدواج انتخاب كنيد، انتخابتان چه خواهد بود؟» پاسخ داده بودند: سيزده رجب. ميلاد حضرت على(ع).
گردن آويز شمايل على (ع) در طلا فروشى ها ، كاشى هاى منقوش به عبارت يا على، نقاشى هاى مولا در زورخانه ها ، منازل ، مغازه ها و ... همه وهمه شاهد اين عشقند. اين احترام و اهميت حتى به هرآنچه كه با على در ارتباط است نيز مى رسد. چه اسب على باشد چه شمشير او . در اشعار محلى به ويژه در استان هاى فارس، چهارمحال و بختيارى و لرستان به موارد فراوانى مى توان برخورد كه از «دلدل» اسب حضرت ياد شده است: سربند امير و گوشه پل
قدمگاه على جاسم دلدل
عرق از چهره سرخ محمد
چكيده بر زمين و سرزده گل حتى پيش از اينها سوگند به «دلدل» به عنوان يك سوگند مهم در آن مناطق مورد استفاده قرار مى گرفته است (گردآوری : انجمن ناجی)
اما مهم تر از دلدل ، ذوالفقار على است كه چه در فرهنگ عامه ، و چه در فرهنگ اسمى و چه در ادبيات هميشه حائز اهميت بوده است (گردآوری : انجمن ناجی) اين عبارت سعدى را به ياد مى آوريد؟
«خلاف راه صواب است و عكس رأى اولوالالباب كه ذوالفقار على در نيام باشد و زبان سعدى در كام ».
شايد ذوالفقار معروف ترين شمشير دنيا باشد . شمشيرى دو دم كه در ابتدا متعلق به حضرت پيامبر بوده است (گردآوری : انجمن ناجی)
كلينى در «الروضه من الكافى» مى نويسد: «روز احد هنگامى كه شمشير حضرت على (ع) در حرب شكست، پيامبر آن را به وى بخشيد. على بگرفت و به كارزار شد. پيامبر چون او را دلير و كارآمد ديد كه با ذوالفقار از چپ و راست و پيش و پس مى زد، گفت: «لافتى الاعلى لاسيف الاذوالفقار».
اين جمله را روى زيورآلات ، قالى ها، معرق كارى ها، فلز كوبى ها و حتى پشت شيشه اتوبوس ها و ماشين هاى بين شهرى مى توان پيدا كرد.
در عصر قاجار و در دوران ناصرى وقتى علامت شير و خورشيد به عنوان نماد رسمى ايران معرفى شد، شمشيرى كه نشانه قدرت نظامى ايران بود نيز در دست شير قرار گرفت. اين شمشير «ذوالفقار» بود. اين نشانه تا سالها بعد به عنوان نشانه رسمى ايران شناخته مى شد.
به هر رو حضور على (ع) مرام، رفتار و گفتارش نشانه هاى جدايى ناپذير فرهنگ عاميانه و رسمى ايرانيان بوده و هست.
من خودم این مطلب رو از روی روزنامه اطلاعات تایپ کردم
بعید میدونم اونا بیان غیر واقعیت چاپ کنن
دیشب هم من خودم تو برنامه ای از شبکه قرآن برنامه ای دیدم با اجرای دکتر خسروی که یک عالم وهابی رو دعوت کرده بودن که حالا شیعه شده بود.اونم مبلغ شیعه در کشورهای عربی
تعریف میکرد که با قصد نقد کتابهای شیخ مفید رو شروع کرده به خوندن و به جای نقد شیخ مفید شیعه شده
دنبالشم برنامشو پیداکنم بزارم انجمن انشالله
متاسفانه ببین یک کسی که مذهبش شیعه نیست این فهمیده که اتحاد چقدر الان مهمه ، اونوقت بعضی از مذهبی های خشک ما متاسفانه این نفهمیدن . بچه ها من این از روی تجربه ی خودم میگم : ( قابل توجه بچه هیئتیا : ) گول آدمای به ظاهر معنوی ای که ادعای عشق اهل بیت میکنن ولی افراطی هستند و به فکر اتحاد امت اسلام و حفظ این نظام و انقلاب که ارمغان خون شهیدانه نیستند ، نخورید که من با همچین افرادی برخورد داشتم و دیدم که چه ضربه مهلکی ر ممکنه به دین و نظام بزنن . (حتی اگه روحانی باشه) من که این تذکر مهم ر به شما میدم خودم تجربه ی ارتباط با همچین افرادی ر داشتم پس خواهش میکنم با همچین افرادی ارتباط نداشته باشید و مواظب باشید که عقائدشون ر نشر ندهند . همچین افرادی به راحتی ممکنه به یک مرجع تقلید توهین شدید بکنند . اصلا کلا از همچین آدمای خشک و افراطی ای خوشم نمیاد اه اه اه
( خواهش میکنم مواظب باشید که هر عقیده و تفکری را قبل از تحقیق کامل اتخاذ نکنید . )