بدن و تغذیه(1)
بدن با 40 عامل مغذّی به عنوان عوامل اوّلیه آغاز به کار می کند و سپس هزاران نوع مواد لازم برای زندگی را فراهم می سازد به طوری که اغلب مواد تهیه شده به وسیله بدن نسبت به عوامل اولّیه، ساختمان پیچیده تری را دارا می باشد. اگربدن قادر بود که در طول دوره زندگی، به نحوی 40 عامل مغّذی را نیز بسازد دیگر اصلا به خوردن غذا احتیاج نداشتیم چنان که می دانیم این کار به هیچ وجه امکان پذیر نیست. بدن انسان مانند گیاهان سبز واکثر شکل های دیگر زندگی به 12 تا 15 عنصر معدنی نیاز دارد که باید در اختیار آن قرار گیرد. ولی ساختمان بدن، از گیاهان سبز پیچیده تر است و درنتیجه برای ادامه حیات، انسان به عوامل مغذی بیشتری احتیاج دارد.
با کمک همه عوامل مغذّی است که انسان به دیدن، شنیدن، صحبت کردن، بویئدن، احساس کردن، فکر کردن، یاد گرفتن، جنب و جوش داشتن و غیره قادر است (گردآوری : انجمن ناجی)
اعمال نامبرده فقط هنگامی امکان پذیر می باشند که تمام عوامل مغذّی روزانه به اندازه کافی وارد بدن شود. چنانچه تمام عوامل مغذّی را نداشته باشیم از توانایی انجام هیچ کدام از کارهای مشخص زندگی بر نمی آییم.
همه افراد بشر علاقه مند هستند که تندرست باشند و از هرگونه بیماری و یا ناراحتی در امان بمانند زیراخوشبختی، ظرفیت کار و طول عمر بستگی به سلامتی دارد. علم تغذیه که به سرعت درحال توسعه و پیشرفت است به حقایق و اطلاعات نسبتا فراوانی درباره غذای مطلوب و چگونگی تأثیر آن در ایجاد یک بدن سالم و نیرومند دست یافته است (گردآوری : انجمن ناجی)
آگاهی از اصول صحیح تغذیه برای تمام افراد و آحاد یک جامعه لازم است (گردآوری : انجمن ناجی) باید به این نکته توجه کرد که هیچ کشوری قادر نیست نیروی لازم برای ثبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بدست آورد مگر اینکه برای تمامی افراد خود به مقدار کافی غذا در اختیار داشته باشد. به همین جهت آگاهی از اصول تغذیه از نظر برنامه و اجرای آن در سطح کشور نیزلازم و حیاتی به نظر می رسد زیرا کم غذایی و یا سوء تغذیه به مدّت طولانی نه تنها اثرات وخیمی روی جسم انسان می گذارد بلکه موجب تغییرات نامطلوب درظرفیت کار و رفتار و هوش و استعداد به خصوص در جوانان می شود که درکارایی جامعه تأثیر فراوان خواهد بخشید.
علم تغذیه
علم تغذیه عبارت از رساندن مواد غذایی به بدن به مقادیر متناسب و انتخاب انواع غذاها به نحوی است که احتیاجات روزانه انسان به عوامل مغذّی برآورده شود. به عبارت دیگر علم تغذیه درزمینه چگونگی عمل عوامل مغذّی و ارتباط آن ها با یکدیگر و تناسب مقادیر آن ها درسلامتی و بیماری بحث و گفت و گو می کند. تغذیه مشتمل بر اعمالی است که موجود زنده به وسیله آن مواد غذایی را می خورد، هضم می کند، جذب می نماید، انتقال می دهد، استفاده می کند و دفع می نماید. بعلاوه تغذیه با عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و روانی تهیه غذا و خوردن آن سر و کار دارد.
تکامل تغذیه
تغذیه علم نسبتاً تازه ای می باشد که از شیمی و فیزیولوژی (2) سرچشمه گرفته و از این نقطه نظر مشابه علم بیوشیمی (3) است که از شیمی و بیولوژی منشا یافته است (گردآوری : انجمن ناجی) بعلاوه چون علم تغذیه بر محور روش های شیمی و بیولوژی می چرخد، برای پیشرفت آن لازم بود که ابتدا روش های علوم شیمی و بیولوژی نیز توسعه و تکامل یابد.
در سال 1305 شمسی برابر با 1926 میلادی با انتصاب دکتر ماری شوآرتزروز (4) به عنوان استاد تغذیه دانشگاه کلمبیا، رشته تغذیه به عنوان یک علم مستقل شناخته شد ودر حقیقت این امر، نقطه اوج دوره تکامل علم تغذیه بود که از دویست سال قبل از آن بر اساس تجربیات آنتوان لاوازیه (5) پایه گذاری گردیده بود. تجربیات لاوازیه درباره تبادل تنفسی (اکسید شدن مواد غذایی در اثر مصرف اکسیژن و دفع گاز کربنیک و تولید حرارت) و کالری متر (اندازه گیری مقدار حرارت تولید شده در اثر اکسیداسیون مواد غذایی) را به عنوان زیر بنای علم تغذیه پی ریزی نمود و پس آن تقریبا یک صد سال طول کشید تا کربوهیدرات ها و چربی ها و پروتئین ها به عنوان منابع انرژی غذایی شناخته شدند.
در اواخر قرن نوزدهم نیز ضرورت بعضی از عناصر معدنی در غذا به منظور تأمین سلامت به اثبات رسید. در اوایل قرن حاضر به تدریج روشن و آشکار گردید که غذاهایی که فقط به طورخالص از کربوهیدارتها و چربی و پروتئین و عناصر معدنی تهیه شده باشند به تنهایی برای زندگی کافی نیستند به همین جهت معلوم شد که غذاهای طبیعی باید محتوی مواد دیگری علاوه برمنابع انرژی غذایی عناصر معدنی باشند که به وسیله آن بتوان ادامه حیات و سلامت را تأمین کرد. تجربیاتی که روی غذاهای طبیعی و براساس تغذیه تجربی با استفاده از حیوانات آزمایشگاهی بعمل آمد، منجربه جدا ساختن دوقسمت دیگر علاوه بر مواد شناخته شده قبلی گردید. قسمت های نامبرده به شکل محلول در چربی و محلول در آب و محتوی عوامل ضروری و حیاتی بود.
در دهه بین 1310 تا 1320 شمسی برابر با 1930 تا 1940 میلادی اکثر عوامل فوق به عنوان ویتامین ها نام گذاری و از غذاها جدا و در آزمایشگاه به شکل مصنوعی ساخته شد. استفاده از روشهای متعدّد در مورد ساخت صنعتی ویتامین ها نقش عمده ای در پژوهشهای بعدی تغذیه داشته است (گردآوری : انجمن ناجی) بدین ترتیب کارشناسان علم تغذیه موفق شدند که به کمک رژیم های مصنوعی زندگی حیوانات آزمایشگاهی را به طور طبیعی تأمین سازند و پژوهش های خود را در زمینه نقش فیزیولوژیک هر یک از عوامل مغذّی بر اساس طرح های مختلف پژوهشی روی حیوانات نام برده دنبال نمایند
1. به نقل از کتاب اصول نوین تغذیه، نوشته دکتر منوچهر سعادت نوری.
2. علم بررسی کارکرد اعضای بدن.
3. زیرشاخه ای از علم شیمی است که واکنش های زیستی را بیان می کند.
4. mary shwrtz rose.
5. antoin lavosir.