است (گردآوری : انجمن ناجی) ممکن است به دلایل خاصی یک انحرافی پیدا شود، ممکن است
جوان کمی به نماز و به عبادت بی توجهی کند ولی فطرت جوان عبادت طلب است، عبادت جوست.
پیغمبر اکرم فرمودند:
«ان الله تعالی یباهی بالشاب العابد الملائکه، یقول أنظروا الی عبدی! ترک شهوته من أجلی»[1]
؛ خدا پیش ملائکه اش به جوان عابد، افتخار می کند، می گوید: ملائکه! نگاه کنید این عبد، این جوان شهوتش را به خاطر من ترک کرده، من هم به عزتم قسم، سایة رحمتم را بر سرش می گسترم.
گاهی کسی نمی تواند گناه کند گاهی کسی پولی ندارد می گوید که اهل ربا نیستیم، آخر تو که پول نداری به کسی بدهی و ربا بگیری یا می گوید ما اهل نزول نیستیم. گاهی اصلاً توان نگاه کردن به نامحرم را ندارد، گاهی این قدر قوای او از بین رفته که امکان ارتکاب حرام و شهوت رانی را ندارد، به قول معروف می گوید بی بی از بی چادری در خانه نشسته، گاهی این گونه است (گردآوری : انجمن ناجی)
اما جوان که این طور نیست، خدا به ملائکه می گوید: ببینید این جوان به خاطر من شهوت را ترک کرده، او که می تواند برای نماز اول وقت در مسجد نباشد، می تواند خیلی جاهای دیگر باشد، -فضاهای الان هم که کم نیست، در جامعه فراوان است، -این جوان مي تواند این چشمی را که روی قرآن انداخته به نامحرم هم بیاندازد، اما ملائکه نگاه کنید، خدا افتخار مي کند.
روایت داریم امام صادق فرمود:
«مَنْ قَرَأ القُرآنَ وَهُوَ شابّ مؤمِنٌ»
؛ جوانی که قرآن بخواند،
«اخْتَلَطَ القُرْآنُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِهِ»[2]
؛ قرآن با گوشت و خونش مخلوط می شود، در وجودش نفوذ می کند چون جوان است و در حال رشد و شکل گیری است (گردآوری : انجمن ناجی) ویژگی دیگر جوان میل به عبادت است (گردآوری : انجمن ناجی) فطرت جوان پاک است، اگر هم یک وقتی مخالفتی دارد سطحی است (گردآوری : انجمن ناجی)
[1] . میزان الحکمه، ص 1858.
[2] . الکافی، ج 2، ص 603؛ وسائل الشیعه، ج 6، ص 177؛ بحارالانوار، ج 89، ص 187.
najiforum.ir