افزایش بازدید و رتبه سایت (قسمت اول) استراتژی سئوی Hummingbird
لازم است استراتژی سئوی خود را به دلیل عرضه الگوریتم هامینگبرد(Hummingbird ) گوگل تغییر دهیم؟ ممکن است گهگاهی بشنوید یا بخوانید که فعالیت های سئو مدت ها است از بین رفته اند؛ بهتر است کوچکترین توجهی به چنین اخباری نکنید. حقیقت این است که المان های اساسی در تعیین رنکینگ صفحات وب، به منوال گذشته خواهند بود، تنها ممکن است کلمات کلیدی طولانی تر و کم کاربردتر(Long tail keywords ) اهمیت مضاعفی پیدا کنند، که اتفاق چندان جدیدی هم نیست. درواقع هرچیز که پیش از عرضه هامینگبرد مطرح بود، پس از آن هم به کار خود ادامه خواهد داد؛ به عنوان مثال:
دلیل اصلی ساخت هامینگبرد چیست؟
گوگل به سه دلیل اصلی مشغول ساخت هامینگبرد شد و در حال حاضر نیز سعی در تکمیل آن دارد:
مقدمات کار از مدت ها پیش فراهم بود.
گوگل از زمان عرضه نخستین موتور جستجویش، به دنبال ارائه بهترین پاسخ ها به سوالات کاربران بوده، امّا مشکل اینجا است که کاربران سوال می پرسند، کلمات کلیدی تایپ نمی کنند.
روز به روز تعداد بیشتری از کاربران با استفاده از دستگاه های موبایل به جستجو می پردازند؛ گوگل می داند درک سوال کاربران، به خصوص هنگامیکه در حال رانندگی هستند، تا چه حد حیاتی است (گردآوری : انجمن ناجی)
فناوری پیش می رود گوگل از زمان عرضه نخستین الگوریتم خود، به کاربران وعده داده بود سوالاتشان را به بهترین نحو ممکن پاسخ می دهد؛ بدین منظور با جدیت تمام و به نحو شایسته ای سعی در رنکینگ وب سایت ها داشته است (گردآوری : انجمن ناجی) با این حال مشکل این است که تا به امروز کاربران سوال می پرسیدند ولی گوگل پاسخی نمی داد. درحقیقت گوگل تنها کاربر را به وب سایت هائی که ممکن بود شامل پاسخ سوال باشند هدایت می کرد. اما اکنون تصمیم گرفته سوال را به صورت کامل درک و هضم کند و پاسخ اصلی سوال را در اختیارمان قرار دهد. و امّا خبر ناخوشایند…
هامینگبرد مشخصه دیگری هم دارد که کمتر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است (گردآوری : انجمن ناجی) حقیقت این است که جستجوکنندگان از موتور جستجوی گوگل توقع دارند تا لینک بهترین وب سایت های حاوی پاسخ سوال را که از رنکینگ منطقی برخوردارند، در اختیارشان قرار دهد.
از سوی دیگر وب سایت ها توقع دارند تا بتوانند با اجرای صحیح فعالیت های سئو، تهیه محتوای غنی و ارائه پاسخ کاربردی به سوالات کاربران، رنکینگ بهتری کسب کنند؛ بنابراین به طور حتم انتظار ندارند کاربران پیش از بررسی مجموعه زحماتشان در جهت تهیه محتوای مناسب، به سرعت با پاسخ سوال مواجه شوند. کارت اطلاعات لعنتی: دزد ترافیک!
قرار است هامینگبرد به سوالات جستجوی کاربران پاسخ دهد؛ بدین منظور به کمک گراف دانش خود، پاسخ سوال را در قالب کارت اطلاعات می گنجاند و آن را در بخش بالا یا سمت راست صفحه نتایج نمایش می دهد. هرچند چنین قابلیتی جدید و جالب توجه است، با این حال گوگل در قالب چنین امکانی قصد دارد به صورت شفاف اعلام کند مسئول بالا بردن ترافیک سایت ها نبوده و به هیچ یک از ما چیزی بدهکار نیست!
با پذیرش وضعیت جدید، بسیاری از ما حتی نمی دانیم نرخ کلیک(Click through rate ) و میزان تبدیل(Conversion rate ) وب سایت ها دستخوش چه تغییراتی خواهند شد..
فرض کنید یکی از کاربران بخواهد بداند رئیس جمهور امریکا خواهر و برادر دارد یا خیر؟ تعداد بسیار زیادی از وب سایت ها، با تلاش شبانه روزی، اجرای اصول سئو و پرداخت دستمزدهای چشمگیر به کارکنان خود، پاسخ چنین سوالاتی را درون سایتشان گردآوری کرده اند و بی صبرانه منتظر ورود کاربران هستند. با این وجود درصورتی که (پس از اجرای هامینگبرد) درون کادر جستجو تایپ کنید: ”تعداد خواهر و برادر باراک اوباما”، درون صفحه نتایج (در مرورگر گوگل کروم) با چنین صحنه ای روبرو می شوید: تعداد زیادی از سایت ها، اعم از CNN حاوی چنین اطلاعاتی هستند و مشتاقانه منتظرند تا بخش های دیگر محتوای خود را نیز در معرض دید سایرین قرار دهند. اما متاسفانه گوگل در همان ابتدای کار، پاسخ سوال را در قالب کارت اطلاعات در اختیارمان قرار می دهد؛ درنتیجه هنگامی که پاسخ سوال در مقابلمان قرار دارد، چه لزومی دارد زحمت کلیک کردن بر روی لینک سایر سایت ها را به گردن بگیریم؟ بسیاری از سایت ها، اطلاعات کاملا تخصصی را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهند و در مقابل تنها توقع دارند بازدیدکنندگان از بخش های مختلف سایتشان بازدید کنند. امّا این انتهای کار نیست…
با ادامه متن همراه باشید… هامینگبرد تنها سعی دارد کاربران را راضی کند
تقریبا تمامی مقالات موجود در اینترنت درخصوص هامینگبرد، اتفاق نظر دارند که گوگل به دنبال راضی کردن وب سایت ها نیست. گوگل تنها سعی دارد بهترین پاسخ ممکن را در اختیار کاربران جستجوکننده قرار دهد. درصورتی که گوگل پاسخ کامل را به کاربر ارائه کند چه احتیاجی به نتایج دیگر خواهد بود؟
به نظر می رسد چنین وضعیتی درست مانند سیلی محکمی به صورت وب سایت هایی باشد که با صرف هزینه های چشمگیر و بازاریابی وب در بالاترین سطح، سعی در جذب ترافیک داشته اند. درصورتی که قرار باشد با وب سایت دیگری رقابت کنیم، چنین هزینه هایی منطقی و برگشت پذیر خواهند بود؛ زیرا تمامی سایت ها به صورت عادلانه و برابر، بهترین امکانات را فراهم می کنند تا حداکثر میزان بازدیدکننده را به سمت سایتشان بکشانند. اما درصورتی که قرار باشد با غولی مانند گوگل رقابت کنیم، چقدر شانس خواهیم داشت؟ اصولا لزومی دارد خودمان را به زحمت بیندازیم؟ گوگل هیچ قولی به وب سایت ها نداده است
حقیقت امر این است که تنها قولی که گوگل در طول تاریخ به وب سایت ها داده است، این بوده که می توانند با اجرای صحیح فعالیت های سئو، از شانس مساوی و عادلانه ای جهت کسب رنکینگ برخوردار باشند. موتور جستجوی گوگل به هیچ کس قول نداده بود وارد رینگ اطلاعات نخواهد شد. گوگل همواره با جستجوکنندگان طرف بوده است و کاری با وب سایت ها نداشته است (گردآوری : انجمن ناجی) سئو تحت تاثیر هامینگبرد قرار نخواهد گرفت؛هنوز هم می توانید وضعیت سئوی خود را بهبود دهید و با تهیه محتوای دست اول، رنکینگ سایت را در موتورهای جستجو ارتقاء دهید. تنها تفاوت این است که در وضعیت جدید می بایست با کارت های اطلاعات گوگل که احتمالا شامل پاسخ صحیح سوال هستند، هم رقابت کنید. در حال حاضر این وضعیت تنها درخصوص گوگل کروم مصداق دارد، اما به زودی سایر مرورگرها نیز وارد بازی خواهند شد.
میزان جستجو به ازای مرورگرهای خاص:Read more: http://najiforum.ir
Under Creative Commons License: iraniansocialnet.ir