اختلال سلوک چیست؟
برخی اعمال در کودکی و نوجوانی که سنین آموزش و رشد هستند طبیعی تر از زمانیکه افراد بزرگسال هستند محسوب می شود, مانند مخالفت کردن, گهگاه دروغ گفتن ,زیر بار مسئولیت نرفتن, حتی دعوا و کتک کاری اما زمانیکه این اعمال از حد شیطنت های مخصوص سن فراتر برود تبدیل به اختلال سلوک میشود.
دسته ای از اختلالات روانی که آغاز آن در کودکی یا نوجوانی می باشد و شامل الگوی تکراری و مداوم نوعی رفتار در کودکان و نوجوانان که در آن حقوق دیگران و یا قوانین اجتماعی متناسب با سن را زیر پا گذاشته است (گردآوری : انجمن ناجی) کودک یا نوجوان معمولا این الگوهای رفتاری را در خانه , مدرسه، و موقعیت های اجتماعی انجام می دهند و به همین علت اختلال قابل توجهی در کارکرد اجتماعی، علمی، و خانواده گی آنها بروز می کند
علائم و نشانه های اختلال سلوک چه هستند؟
رفتارهای مشخصه اختلال سلوک عبارتند از:
• رفتار پرخاشگرانه که باعث و یا تهدیدی برای آسیب رسیدن به مردم یا حیوانات وجود داشته باشد. مانند قلدری و یا ارعاب دیگران،
• اغلب شروع کننده دعوا های فیزیکی هستند.
• رفتار غیر تهاجمی که باعث از دست دادن اموال و یا تخریب عمدی اموال دیگران شود.
• حیوان ازاری
• سرقت، ، یا دروغ گفتن و فریب دیگران.
• تخلف از قواعد به طور جدی، مانند ماندن بیرون از خانه تا دیرهنگام با وجود ممانعت والدین، فرار از خانه یا از اموزشگاه و مدرسه.
بسیاری از افراد مبتلا به اختلال سلوک ممکن است مشکل احساس و ابراز همدردی و ندامت داشته باشند و اغلب اعمال دیگران را به عنوان دشمن یا تهاجمی بودن تعبیر می کنند
این اختلال ممکن است با مشکلات دیگر از قبیل مصرف مواد، رفتار ریسک پذیری، مشکلات مدرسه، و آسیب فیزیکی از تصادفات و یا دعوا همراه باشد.
اختلال سلوک اغلب با شروع زودهنگام رفتارجنسی, مشروب خواری,مصرف دخانیات ,مصرف مواد غیرقانونی و اعمال توام با بی پروایی و خطرجویی همراه است
اختلال سلوک چه حد شایع است؟
اختلال سلوک در میان پسران نسبت به دختران شایع تر است، مطالعات انجام شده نشان می دهد که این میزان در پسران در جمعیت عمومی از 6٪ به 16٪ در حالی که این میزان در دختران در محدوده 2٪ تا 9٪ است (گردآوری : انجمن ناجی) در پسران اغلب کتک کاری ,دزدی, ویرانگری و موارد انضباطی در مدرسه گزارش می شود و در دختران اغلب دروغگویی, گریز از مدرسه و خانه, مصرف مواد غیر قانونی و بی پروای جنسی گزارش شده است
شروع و سیر اختلال:
شروع اختلال سلوک می تواند در مراحل اولیه، قبل از سن 10 سالگی، و یا در دوران نوجوانی باشد اختلال لجبازی و نافرمانی شایع ترین پیش درآمد اختلال سلوک است نسبت به نوعی که در دوره کودکی آغاز می شود.آغاز این اختلال بعد از 16 سالگی نادر است و دوره آن متغییر است (گردآوری : انجمن ناجی)در بیشتر افراد با رسیدن به بزرگسالی تخفیف پیدا می کند.بسیاری از افرادی که اختلال سلوک دارند بویژه دسته ای که شروع آن در نوجوانی است در بزرگسالی به سازگاری اجتماعی و شغلی مناسب دست می یابند.
علل واختلال های همراه:
این اختلال دارای اجزای ژنتیکی و زیست محیطی است همچنین اغلب با تعدادی از اختلالات عاطفی و رفتاری دوران کودکی، به خصوص کمبود توجه بیش فعالی اختلال (ADHD) و اختلالات خلقی (مثل افسردگی ,بهره هوشی پایین رخ می دهد.
تفاوت اختلال سلوک با لجبازی و نافرمانی:
رفتار لجبازی از نظر ماهیت نسبت به اختلال سلوک از شدت کمتری برخوردار است و به طور اخص شامل پرخاشگری به اشخاص, اشیا,تخریب اموال و الگوی دزدی و حیله گری نمی شود.
روانشناسی بخش انجمن ناجی http://najiforum.ir/forum-132.html
علت عمده مراجعه بزرگسالان به متخصصان بهداشت روانی به شمار میرود. اما در مورد کودکان اینطور نیست. اکثریت مسائل کودکی که موجب ارجاع آنها به متخصصین بهداشت روانی و روانشناس میشود، به مشکلات رفتارهای کنترل نشده بیرونی مربوط میشود. یکی از این مشکلات رفتاری ، مسالهاست به نام اختلال سلوک ، که از لحاظ روان شناسی فردی و اجتماعی بسیار حایز اهمیت بوده و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
اختلال سلوک ، عبارت است از رفتاری که حقوق اساسی دیگران و هنجارهای اجتماعی متناسب با سن را نقض میکند،
پرخاشگری
، ویرانی و تخریب اموال ، سرقت و تقلب ، دروغگویی و... در میان کودکان مبتلا به اختلال سلوک مشاهده میشود. این اختلال در میان پسران ، رایجتر است و در سطح جهانی دیده میشود. این مشکل اختصاص به موقعیت ندارد. بلکه مشکلات سلوک در مدرسه ، در خانه ، در جامعه و با همسالان مشاهده میشود.
ملاکهایی برای تشخیص اختلال سلوک
پرخاشگری نسبت به انسانها و حیوانات
غالبا دیگران را مورد زورگویی ، تهدید یا ارعاب قرار میدهد.
غالبا نزاع را شروع میکند.
از لحاظ جسمی به دیگران بیرحمی کرده است (گردآوری : انجمن ناجی)
در حضور قربانی دزدی کرده است
تخریب اموال
آتش افروزی عمدی با نیت آسیب رسانی جدی
ورود به زور به خانه ، ساختمان یا ماشین دیگران
دروغگویی برای بدست آوردن کالا ، منافع یا اجتماب از انجام وظایف
نقض جدی قوانین و مقررات
تا دیر وقت در خارج از خانه به سر بردن ، علیرغم منع از سوی والدین
علل اختلال سلوک
نمیتوان یک عامل را به تنهایی در ایجاد این اختلال موثر دانست، بلکه مجموعهای از علل باعث ایجاد این مشکل رفتاری در فرد میشوند از جمله مهمترین این عوامل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
پردازش شناختی
عواملی که بیشترین ارتباط را با خطر ابتلا به اختلال سلوک ندارند ، عبارتند از: خصوصیات کودک ، والدین کودک و
الگوهای تعامل بین کودک و والدین
گروهی از محققین دریافتهاند که با توجه به
مشکلات تحصیلی و هوشی
میتوان تا حدی اختلال سلوک را پیش بینی کرد. خصوصیات دیگری که عوامل خطر احتمالی هستند عبارتند از: ویژگیهای شناختی و زیستی. کودکان پرخاشگر سوگیری اسنادی خصمانه دارند و در مواجه با موقعیت مبهم ، مایلند انگیزههای منفی را به دیگران نسبت دهند. این تحریفها ، میتوانند مقابله به مثل و تلافی جویی را در کودکان پرخاشگر تسریع کنند.
عوامل وراثتی
تعیین سهم عوامل ژنتیک یا ارثی مستلزم دادههای طولی ، در مورد موارد متعدد دوقلوهای یک تخمکی و دو تخمکی است که باهم یا جدا از هم ، پرورش یافتهاند. در جواب این سوال که اگر والدین ضد اجتماعی باشند، آیا بیشتر احتمال دارد که فرزندان آنها مبتلا به اختلال سلوک شوند؟ نتایج نشان دادند که زمینه زیست شناختی ، برای رفتار اجتماعی ، پیش بینی کننده اختلال سلوک و پرخاشگری نوجوانان بود. بررسیها نشان داده ، هیچ الگوی پایداری از تاثیر ژنتیک بر روی پرخاشگری گزارش نشده است ، در حالی که سهم ارث ، در رفتار ضد اجتماعی به وضوح تایید شده است (گردآوری : انجمن ناجی) و نیز بر اساس مطالعات انجام شده تا به امروز ، اختلال سلوک ممکن است دارای یک جز ارثی باشد.
نقش خانواده
خانواده
، زمینه اولیه و عمده اجتماعی شدن است و یافتههای پژوهشی بسیار ، از این ایده که خانواده عوامل عمده ، در ایجاد اختلال سلوک است ، حمایت کردهاند. چهار الگو در خانوادههای کودکان مبتلا به اختلال سلوک رواج دارد: انحراف والدین ، قهر و طرد والدین ، فقدان انضباط یا نظارت بر کودکان و تعارض والدین و طلاق والدین کودکان مبتلا به اختلال سلوک ، غالبا خودشان منحرف هستند و ناسازگاری ، خشم و گاهی رفتار جنائی ظاهر میسازند.
تعارض زناشوئی آشکار ، میتواند در بروز رفتارهای مقابلهای در کودکان موثر باشد و بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال سلوک ، پدر یا مادری دارند که دچار اختلال سلوک هستند. الگوهای افراطیتر ، نظیر رفتار جنائی و
الکسیم
بویژه در پدر ، کودک را به طرز خاصی در معرض خطر اختلال سلوک قرار میدهد.
سیر اختلال سلوک
در الگوهای رفتار ضد اجتماعی و پرخاشگری ، برخی قوائین مبنی بر انتقال بین نسلی وجود دارد. در واقع شاید مشکل سازترین خصوصیت اختلال سلوک ، ثبات آن در طول زمان است (گردآوری : انجمن ناجی) شروع زودرس اختلال سلوک در کودک ، با پرخاشگری بعدی ، رفتار ضد اجتماعی و دیگر مشکلات بزرگسالی را رابطه دارد. گر چه عوامل بسیاری ، رابطه مشکلات سلوک کودکان و رفتار اجتماعی بزرگسالان را متاثر میسازند. وجود اختلال سلوک در کودکی ، اطلاعات پیش بینی کننده برای انواع وسیعی از مشکلات سازگاری بعدی از منجمله فعالیتهای ضد اجتماعی ، سوء مصرف الکل و مواد است (گردآوری : انجمن ناجی) شناسایی مکانزیمهایی که این مسیرها را توجیه میکنند، چالش عمدهای در این حوزه است (گردآوری : انجمن ناجی)
درمان اختلال سلوک
تعارض خانوادگی
و مهارتهای ضعیف والدین ، مشخصه روابط خانوادگی کودکان مبتلا به اختلال سلوک است (گردآوری : انجمن ناجی) خود کودکان نیز مشکلات شناختی و رفتاری ظاهر میسازند. این ویژگیها حاکی از چند رویکرد احتمالی در درمان این کودکان است (گردآوری : انجمن ناجی) و بررسیهای اخیر ، حاکی از آن بوده است که درمان برای کودکان که در حال ظاهر ساختن اختلالات سلوک هستند میتواند سودمند باشد. آموزش والدین رویکرد دیگری است که غالبا برای مطالعه و کاربرد درمانی برای این اختلال بکار رفته است (گردآوری : انجمن ناجی) در درمان خانوادگی عملگرا ، مهارتهای کنترل کودکان مستقیما به والدین آموخته میشود. این درمانها هدفشان معطوف به از بین بردن تعاملات خانوادگی قهر آمیز همراه با رفتار ضد اجتماعی است (گردآوری : انجمن ناجی)
از طریق جزوات آموزشی راهنمای کتبی ، تمرین با درمانگر و تکالیف خانگی ، والدین ، تشخیص رفتار مشکل ساز ، مشاهده و ثبت فراوانی رفتار ، پاداش دادن موثر رفتار صحیح و متوقف ساختن پاداش دادن به رفتار نامطلوب را فر میگیرند. موفقیت درمانی هنگامی بیشتر است که کودکان مشکل ساز ، به موقع شناسایی شوند. همچنین درمان در مورد خانوادههایی که کمتر تحت فشار روانی قرار دارند و وضوع اجتماعی - اقتصادی بهتری دارند، موفقتر بوده است (گردآوری : انجمن ناجی) یک رویکرد درمانی دیگر ، متمرکز و معطوف به پردازش شناختی کودک است (گردآوری : انجمن ناجی)