لقمه و غذای حرام چه تأثیری بر روح و جان انسان می گذارد؟
خداوند ، روح انسانی را خلق نمود و جسم را مرکبی برای او قرار داد تا خود را به تکامل و مقصد برساند ، این مرکب ( جسم و بدن ) وابسته به عالم ماده است ، ولی راکب ( روح ) به دنبال اهدافی والا و برتر است که هر چه موانع جسمانیبر سر راهش بیشتر باشد ، در رسیدن به هدف عاجزتر است و گناهان و معاصی از برترین موانع تکامل ، به شمار می روند ، چنانچه در فرازی از دعای کمیل آمده: « و قعدت بی اغلالی » , گناهان و معاصی ، مرا زمین گیر کرده اند.
در بین معاصی و گناهان ، مال و لقمه حرام از ویژگی های خاصی برخوردار است از جمله:
1ـ بر خلاف بعضی گناهان که انجام آنها موجب ضایع شدن « حق الله » می شود در ارتکاب لقمه حرام ، علاوه بر « حقالله » ، مسئله « حق الناس » هم وجود دارد.
2ـ لقمه حرام جزئی از بدن و وجود انسان می شود و گوشت و پوست و استخوان از آن رشد و نمو می کند. حضرت علی « علیه السلام » می فرماید: « الحرام سحت » ( 1 ) , مال حرام خبیث و ناپاک است ، و لذا کسانی که از خوردن مال حرام ابا و پروایی ندارند ، سراسر وجودشان را خباثت و ناپاکی ها فرا می گیرد.
اثرات لقمه حرام بر روح و جان ، دو گونه است ، یکی اثراتی که به کل گناهان تعلق دارد که همان مخالفت با دستورات خداوند و تجاوز به حریم محرمات الهی است (گردآوری : انجمن ناجی) دوم اثراتی که مخصوص لقمه حرام است و آن ضایع کردن حق الناس است (گردآوری : انجمن ناجی)در روایات اثرات و مضراتی برای مال و لقمه حرام ذکر شده که به بعضی از آن ها اشاره می کنیم:
الف: اثرات عمومی
1ـ از بین رفتن لذت و حلاوت عبادت و ایمان: رسول گرامی اسلام « صلی الله علیه و آله » می فرماید: « حرام علی قلوبکم ان تعرف حلاوة الایمان حتی تزهد فی الدنیا » ( 2 ) , ممکن نیست که قلوب شما شیرینی و حلاوت ایمان و عبودیت را درک کند مگر اینکه از گناهان بپرهیزید و زهد و تقوی پیشه کنید.
2ـ زنگار زدن و تاریک شدن قلب: از امام صادق « علیه السلام » نقل شده: « ان القلوب لترین کما یرین السیف » ( 3 ) , همانا قلوب انسانها زنگار می گیرد ، همانطور که شمشیر چنین می شود ، و گناهان عامل مهمی در پیدایش این آفت ،در قلوب انسانهاست (گردآوری : انجمن ناجی)
3ـ از بین رفتن حجب و حیا و کم رنگ شدن قبح گناهان: در فرازی از دعای کمیل می خوانیم: « اللهم اغفر لی الذنوب التی تهتک العصم » , خداوند بر من ببخشای گناهانی را که پرده های حجب و حیا را می درند.
4ـ سلب توفیق در انجام مستحبات: امام صادق « علیه السلام » می فرماید: « ان الرجل یذنب الذنب فیحرم صلاة اللیل » ( 4 ) , گاهی اوقات ، گناهی انجام می دهد که باعث محروم شدن از اقامه نماز شب می شود.
ب: اثرات مخصوص لقمه حرام
1ـ عدم قبولی نماز تا چهل روز: در حدیثی از پیامبر « صلی الله علیه و آله » نقل شده: « من اکل لقمة حرام لم تقبل له صلوة اربعین لیلة » ( 5 ) , کسی که لقمه حرامی می خورد تا چهل روز نماز او در درگاه حق تعالی پذیرفته نمی شود.
2ـ مستجاب نشدن دعا: در حدیثی قدسی خداوند می فرماید: « فمنک الدعاء و علی الاجابة فلا تحجب عنی دعوة اِلاّ دعوة آکل الحرام » ( 6 ) , از شما دعا کردن و از من اجابت آن ، پس هیچ کس از اجابت من محروم نمی شود ، مگر شخص حرام خوار.
3ـ قساوت قلب و عدم پذیرش حق: در جریان واقعه عاشورا امام حسین « علیه السلام » خطاب به لشکر یزید چنین فرمود: « فقد ملئت بطونکم من الحرام و طبع علی قلوبکم » ( 7 ) , شکم هایتان از حرام پر شده و قلب هایتان از پذیرش حق گریزان شده است (گردآوری : انجمن ناجی)
4ـ دوری از خدا: امیر بیان علی « علیه السلام » می فرماید: « من أدخل بطنه النار فأبعده الله » ( 8 ) , کسی که در درونآتش ( مال حرام ) بریزد ، خداوند او را از خود دور می کند.
5ـ متزلزل شدن عبادات: پیامبر اکرم « صلی الله علیه و آله » می فرماید: « العبادة مع اکل الحرام کالبناء علی ارمل » ( 9 ) , عبادت کردن با حرام خواری ، همچون بنا کردن بر روی خاک سست است ، و روشن است که چنین بنایی با اندکی لرزش ، واژگون می شود.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که اثرات ذکر شده برای خورنده و مال حرام ، ممکن است به گناهان دیگری چون دزدیو غیبت و... هم بیانجامد.در هر حال خوردن مال حرام از گناهان کبیره ای است که هم به حق الله تصرف و تجاوز شده و هم به حق الناس و چون به حق دیگر ظلم و تعدی شده تا صاحبان مال ، رضایتشان جلب نشود هرگز خداوند این چنین انسانهایی را نمی بخشد ، اگر چه به ظاهر توبه و استغفار کنند.