این روش که یکی از قویترین روش های یادگیری است در سال 1996 توسط فردی به نام رابینسون ابداع شد . در این روش سعی بر این است تا باایجاد زمینه ای در ذهن قبل از مطالعه ، روند یادگیری فعال تر و آسانتر گردد
پیش خوانی( Survery )،
سوال سازی ( Question ) ،
خواندن ( Read )
بازگویی و تعریف ( Recite )
مرور ( Review ) .
در ادامه به مراحل مختلف این روش اشاره می کنیم
پیش خوانی
نگاهی سریع و گذرا به متن بیندازید .
نکات مهم و کلیدی را بیابید .
سوالات و تمرین های آخر درس را مرور کنید .
پاراگراف اول و آخر و خلاصه درس را به شیوه ای گذرا بخوانید.
سوال سازی :
در ذهن خود سوالاتی راجع به موضوع درس بسازید . برای این کار می توانید :
عناوین و تیترها را به صورت سوال درآورید .
از خود بپرسید : راجع به این موضوع چه میدانم ؟ ، معلم راجع به این موضوع چه چیزهایی می گفت و سوالاتی از این قبیل .
خواندن :
متن درس را بطور کامل بخوانید . :
در هنگام خواندن به دنبال جواب سوالاتی باشید که در ذهن خود ساخته بودید.
به سوالات آخر درس جواب بدهید .
زیر نکات مهم خط بکشید .
اگر مطلبی را درست نفهمیده اید ، دوباره آن را بخوانید .
بازگوئی و تعریف مطالب :
بعد از آنکه خواندن یک بخش به پایان رسید ، به بازگوئی مطالب آن بپردازید .
مطالب درسی را از حفظ برای خود تکرار کنید و یا خلاصه نویسی کنید .
در تکرار مطالب از روشی که متناسب با تکنیک یادگیری تان است ، استفاده کنید و به خاطر داشته باشید که هر چه بیشتر از حواس پنجگانه خود استفاده کنید ، مطالب بهتر در حافظه تان جای می گیرد .
قدرت یادگیری سه برابر می شود با : دیدن ، بیان کردن ، شنیدن
این قدرت چهار برابر می شود با : بیان کردن ، شنیدن و نوشتن .
مرور مطالب :
بعد از آنکه مطالب را بطور کامل خواندید و برای خود بازگو کردید، نوبت به مرور مطالب می رسد .
روز اول : بلافاصله بعد از مرحله تعریف و بازگوئی ،5 دقیقه سریع مطالب را مرور کنید .
24ساعت بعد : کتاب را ورق بزنید و به نکات مهم نگاهی بیندازید ، به مدت 5 دقیقه این کار را انجام دهید .
یک هفته بعد : به مدت 5 دقیقه مطالب درسی را مرور کنید . برای مطالبی که به نظرتان سخت تر است بیشتر وقت بگذارید.
و به همین ترتیب هر چند وقت یکبار مطالب را مرور کنید تا هنگام امتحان به مشکلی برخورد نکنید .
به خاطر داشته باشید :
کسانیکه مطلبی را 6 بار پیاپی می خوانند در مقایسه با کسانی که در 6 نوبت و هر بار 5 دقیقه ، این کار را می کنند ، درصد یادگیری کمتری دارند . چرا که در فواصل زمانی قدرت پردازش ذهن بالاتر می رود