انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: به کار بردن اعداد ابجد به جای اسماء متبرکه عدد786
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
به کار بردن اعداد ابجد به جای اسماء متبرکه
پرسش
آیا درست است که به جای نوشتن عبارت " بسم الله الرحمن الرحیم" از عدد (786) استفاده کنیم تا زمینه بی احترامی به "بسم الله الرحمن الرحیم" فراهم نشود ؟ (چون وقتی کلمه "الله " یا دیگراسامی متبرکه روی کاغذ، مقوا، پارچه و... نوشته می شود، ممکن است از کاغذها و... به صورت بدی استفاده شود که اهانت به اسامی متبرکه باشد.)

پاسخ
به کار بردن اعداد ابجد به جای حروف اشکالی ندارد. و می توان عدد ( 786 )را که با حساب مجمل ابجد کبیر برابر با "بسم الله الرحمن الرحیم" است، به جای آن بکار برد. ولی باید توجه داشته باشیم که وظیفه ما تعظیم این اسامی است، زیرا این اسامی از شعائر الهی هستند که قرآن مجید می فرماید :"و هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد این کار نشانه تقوای الهی است ." و تعظیم و بزرگداشت این اسامی بدون بر زبان آوردن و با صوت و لحن زیبا تلفظ کردن و با خط زیبا نوشتن و چاپ و منتشر نمودن و تبلیغ کردن، ممکن نیست. اگر بنا شود به جای این اسامی همیشه و همه جا اعداد معادل آنها نوشته شود، ممکن است که کم کم آنها، فراموش شوند. مضافا براین که بی احترامی به اسامی متبرکه به هر زبان و هر لغتی که نوشته شده باشند جایز نیست و حرام است .
بنا بر این از طرفی، وظیفه ما تعظیم این اسامی است و ازطرفی دیگر وظیفه داریم با آگاهی دادن به افراد، جلوی بی احترامی و اهانت به اسامی متبرکه و سائر مقدسات را بگیریم.


و من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب" ، سوره حج آیه 32
لینک مرجع