انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: مراجع تقلید : 1- تبعیت از مراجع ( حتما بخونید )
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
» بسم الله الرحمن الرحیم «
با توجه به اهمیت تبعیت از مراجع تقلید چند پرسشی را در مورد مراجع عظام تقلید براتون تهیه کردم ولی قبلش صحبتی ر خدمتتون عرض کنم :
این بگم که امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)در جواب شخصي كه مسايلي از حضرت سؤال كرده بود در نامه ای مي فرمايد: "و امّا الْحوادث الْواقعة فارْجعوا فيها إلي رواة حديثنا فإنّهم حجّتي عليكم و أنا حجة الله عليكم؛ درباره ی رويدادهايي كه پيش مي آيد، به راويان حديث ما مراجعه كنيد كه آنان حجت من بر شما هستند، و من حجت خدا بر شما هستم".(1)
ببینید عزیزان حجت یک خصوصیتی که دارد اینست که معذریت دارد یعنی چی ؟ یعنی اینکه عذر آور است یعنی اگر بگویند که : ( چرا فلان کار را کردی با اینکه ما نمی خواستیم تو فلان کار را بکنی ) ، شما عقاب نمی شوید چون که شما طبق حجت (منظور در اینجا مراجع هستند)عمل کرده اید، پس طبق وظیفه عمل کرده اید ، پس عقاب نمی شوید . همانطور که گفتم .
پس ما موظف به تبعیت از مراجع ، این حجت های امام زمان هستیم هرچند در واقع نظر ایشان خلاف واقع باشد اما در زمان غیبت امام عصر چاره ای جز این تقلید و وظیفه ای جز این تقلید نیست . البته ما در احکام تقلید میکنیم نه در عقائد ، عقائد تقلیدی نیست .(بحث عقائدی مثل اثبات خدا )
خب بگذریم فقط یک شبهه را هم جواب بدهم و آن هم این که چرا در فتوا های مراجع اختلاف دیده می شود ؟
اول بگم که اگر در زمان امام معصوم بودیم حتما این مشکل نبود و فقط یک حکم را می شنیدیم و آن هم حکمی که حکم خداوند هم هست پس حکم خدا یکیسیت .
خب و اما در مورد اختلافات الان مراجع در فتوا هایشان .
ببینید عزیزان در زمان غیبت و عدم دسترسی به معصومین و با وجود اینکه دقیقا در مورد تمام مسائل ، حکم خداوند را در دسترس نداریم و و با توجه به اینکه در یک سری مسایل ، مثل مسائل علم اصول فقه ، اختلاف هست پس این اختلافات در فتوا ها هم پیش میاد مثلا در مورد عید فطر که می بینید مراجع در اینکه هنوز ماه رویت شده یا نه اختلاف می کنند ، ( به عنوان مثال خدمتتون عرض میکنم که ) مثلا بحث اتحاد افق را بستگی دارد که چه اعتقادی را اتخاذ کرده اند .( نمیخواهم طولش بدهم و اتحاد افق را بیان نمیکنم . ) - پس ببینید که سر یک مسئله ای که اختلاف شود نتیجتا در فتوا و نظرشان هم اختلاف پیش می آید .
و این نکته ر بگم که نظر مراجع نظر شخصی آن ها نیست بلکه طبق منابع ، مثل قرآن و روایات نظر می دهند و در جایی که حکم خدا را در دسترس نداشته باشند نیز راه حل های اصولی ، مثلا به عنوان مثال اصل برائت ، وجود دارد یا راه حل های دیگه.

اینم بگم بدونید که مرجع تقلید شدن کار راحتی نیست بلکه مثلا نیاز به علومی مثل درایة ، اصول فقه ، رجال ، ادبیات عرب و . . . داره .

خدایا مراجع عظام تقلید را حفظ بفرما و به آنان طول عمر عطا بفرما . :دعا:
---------------------------------------
پی نوشت:
1. شيخ طوسي، الغيبه، ص 177.
لینک مرجع