انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: غیبت چیست ؟ انگیزه های غیبت و راههای درمان آن کدامست ؟ ( غیبت شناسی )
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سلام ؛
غیبت چیست ؟ انگیزه های غیبت و راههای درمان آن کدامست ؟ ( غیبت شناسی )
بسم الله الرحمن الرحیم


پرسش:

غيبت يعني چه؟

پاسخ:
غيبت آن است كه انسان نقص كسي را درغياب او براي مردم بگويد به طوري كه اگر صاحب آن نقص بشنود بدش بيايد و تفاوت نمي‏كند كه نقص بدني او را بگويد ويا اخلاقي و يا نقص زندگي و آنچه كه به او مربوط است را بگويد و به نحو كلّي مطلبي بگويد كه اگر طرف مقابل بشنود ناراحت شود.
موسسه اطلاع رسانی تبیان

پرسش:
راه جبران گناه غيبت چيست؟

پاسخ:
الف) غيبت از گناهان كبيره است و كسي كه غيبت كند از عدالت خارج مي‏شود؛ شهادت او مورد قبول نيست و در نماز نمي‏توان به او اقتدا كرد؛ كسي كه غيبت مي‏كند در حقيقت شخصيت طرف را نابود كرده مثل اين كه او را به قتل رسانده و لذا بعضي اوقات انسان ترجيح مي‏دهد بميرد و آبرويش نرود؛ به همين جهت در قرآن از غيبت نهي شده و وعده عذاب بر آن داده شده و در روايات ائمه هم جملات تندي در رابطه با غيبت كننده و كسي كه شنونده غيبت است به چشم مي‏خورد.
ب) براي جبران گناه غيبت، بايد از غيبت شونده حلاليت طلبيد. اما اگر امكان نداشته باشد (مثلاً اگر او فوت كرده و يا در دسترس نباشد)
و يا اگر مطرح كردن و حلاليت طلبيدن از او، مفسده‏اي داشته باشد و باعث كدورت بشود؛ لازم است علاوه بر توبه براي او نيز استغفار كرد و نقصي كه به او وارد شده را به نحوي جبران نمود.

ستاد اقامه ی نماز

پرسش:
چگونه مي توان از غيبت و تهمت اجتناب كرد ؟

پاسخ:
فكر كردن‌ در آيات‌ و رواياتي‌ كه ‌درباره ‌مذمت ‌غيبت‌ و عذابي ‌كه ‌در آخرت‌ براي ‌غيبت‌كننده ‌فراهم‌شده ‌و از طريق‌ معصومين‌ به ‌ما رسيده ‌بهترين ‌راه ‌و وسيله‌ براي ‌ترك ‌غيبت ‌است‌؛ مانند آيه‌12 سوره‌ حجرات ‌كه ‌غيبت‌كردن ‌را معادل‌خوردن‌گوشت‌برادر مرده‌ مي‌داند و يا حديث‌معروفي‌ كه ‌از پيامبر (ص‌) نقل‌شده ‌كه ‌غيبت ‌كردن ‌را از عمل ‌منافي‌ با عفت‌(زنا) بدتر مي‌داند؛ زيرا زناكننده ‌اگر توبه ‌واقعي ‌نمايد بخشيده‌ مي‌شود؛ اما غيبت‌كننده ‌در خيلي‌ از موارد تا رضايت ‌آن ‌شخصي‌ را كه ‌از او غيبت‌كرده ‌فراهم‌ نكند بخشيده ‌نمي‌شود.
و يا در حديث ‌ديگر از امام‌حسين‌(ع‌) نقل‌شده‌ كه‌ غيبت‌ خورش‌ سگ‌هاي ‌جهنم ‌است‌. و يا در روايت‌ديگر نقل‌شده‌ كه ‌غيبت‌كننده ‌اگر بدون ‌توبه ‌واقعي‌ بميرد از اولين‌كساني ‌است ‌كه ‌وارد جهنم ‌مي‌شود و اگر توبه ‌واقعي ‌كند و بميرد و ساير كارهايش ‌هم ‌درست‌باشد از آخرين‌كساني‌ است ‌كه ‌وارد بهشت ‌مي‌شوند. خداوند همه ‌ما را از اين‌گونه ‌گناهان‌ بزرگ‌ حفظ‌ كند وگذشته‌ ما را به‌كرمش‌ ببخشد. ضمناً فقهاء مي‌فرمايند: اگر انسان ‌از كسي‌ غيبتي‌ كرده ‌و دسترسي‌ به ‌او ندارد كه ‌رضايتش ‌را حاصل‌ كند مثل‌ اين‌ كه‌ از دنيا رفته‌ و يا اگر زنده‌است‌ نمي‌شود به‌ او بگويد؛ زيرا باعث ‌فتنه ‌و فساد بيشتري ‌مي‌شود در اين‌صورت ‌بايد بين‌خود و خدا توبه ‌واقعي ‌كند و براي ‌آن ‌شخص ‌هم ‌از درگاه ‌خداوند طلب‌ آمرزش‌ و مغفرت ‌نمايد.

ستاد اقامه ی نماز

پرسش:
چه كنم تا هرگز غيبت نكنم؟

پاسخ:
درمان بيماري خطرناك غيبت و بيان و آشكار سازي بديها، كاستيها و نارساييهاي ديگران پشت سرشان، برغم دقت و لطافت امريست ممكن و انجام شدني و در صورت تصميم جدي و آمادگي لازم سهل و آسان نيز خواهد بود از راههاي:
1. توجه به بيماري و اراده جدي به درمان ـ زيرا بيماري كه از بيماري خودش غافل است هرگز بهبود نمي‌يابد بويژه از بيماري‌هاي مزمن و خطرناك.
2. تفكر و انديشه در:
ـ اينكه آيا مي‌ارزد به قيمت چند دقيقه بذله گويي و غيبت خود را از چشم ديگران انداخته و اطمينان آنان را از خود سلب كند ـ حتي نزد شنونده غيبت.
ـ آيا سود آور است با چند دقيقه خوش گذراني خيالي بوسيله غيبت رسوائي خويش را بدست خداوند متعال در همين دنيا امضاء كردن.
ـ آيا خردمندانه است به خاطر غيبت، انسان خود را دچار غضب و دشمني با خدا و مردم گرداند.
ـ آيا سزاوار است دشمني با خدا كه ثمرة دشمني با مؤمنين به واسطة غيبت از آنهاست مگر نه اينست كه خدا مؤمنين را دوست دارد.
ـ آيا هوشمندانه است انسان از گوشت برادر مرده خويش تغذيه نمايد حتي در بحراني‌ترين شرايط.
3. با مراقبت شديد و كنترل نمودن زبان و پرهيز حتي از شنيدن غيبت.
4. شديد ساختن مراقبت و پرهيز، با عهد و نذر و قسم به اينكه در صدور هر غيبت مبلغي را به فقراء انفاق نمودن و يا روزي را روزه گرفتن و امثال آن. . توسل به معصومين ( و استمداد از آن حضرات.
براي اطلاع بيشتر به كتاب ارزشمند چهل حديث اثر گرانسنگ امام خميني( ص 311 مراجعه فرمائيد.

موسسه پیوند با امام
---------------------------------
مطالب فوق از نرم افزار پرس و جو تهیه شده است متعلق به ستاد پاسخگویی به مسائل دینی
لینک مرجع