انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: روزگار با طعم اندیشه / شخصیتهایی مثل شبیار
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
[تصویر:  137517969838791.jpg]

اگر بخواهیم گیاهی معرفی کنیم که تا حدود زیادی جامع تمام خواص مفید طبی باشد، باید از شبیار اسم ببریم. نام دیگر این گیاه ارزشمند صبر(سبر)زرد یا آلوئه ورا می باشد. انتخاب عنوان «داروخانه ای در یک گیاه» برای شبیار از این روست که این گیاه واجد ویژگی‌های مهم درمانی از جمله تقویت و تعدیل دستگاه ایمنی بدن در بیماری‌های التهابی و ویروسی ﴿مثل تبخال﴾، ترمیم زخم، ترمیم آسیب‌های ناشی از سوختگی و ضدالتهاب است. ضمنا در معالجه صرع ، رماتیسم ، یبوست ، بی اشتهایی ،کرمهای روده ، آسم ، یرقان ، انسداد کبد ، درد مفاصل و شمار زیادی از بیماریهای پوستی کاربرد دارد که با مراجعه به کتب معتبر دستور مصرف آن در دسترس است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) آن را از دیرباز در مناطق خشک‌تر گرمسیری و نیمه‌گرمسیری جهان، هم به عنوان گیاه زینتی و هم گیاه درمانی کشت می‌کنند؛ و در لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد بسیاری دارد.
اما من هدف دیگری هم از طرح این مطلب دارم . احتمالا همه شما با شناخت خواص شبیار به کاشت آن در محیط منزل و باغچه و حیاط ساختمان علاقه مند شده باشید. واضح است که انسان به موضوعات چندکاره یا چند مهارته هم از نظر شان شخصیتی و هم از نظر اقتصادی همواره دید مثبتی داشته باشد و صد البته درست و منطقی است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)در اینجا بیشتر افراد چند مهارته یا «پُرهنر» یا ذوالفنون را تا حدودی مصداق گونه بررسی می کنیم؛ شاید شما هم یکی ازاین افراد باشید. چند مثال آشنا:



1.ابوعلی سینا[تصویر:  137527505031631.jpg]

ابن سینا در روستای افشانه نزدیک بخارا متولد شد. زبان مادری اش فارسی بود وی حافظه و هوشی خارق العاده داشت. به طوری که در ۱۴ سالگی از معلمان خود پیشی گرفت. او از ناتلی منطق و هندسه آموخت و فقه را نزد اسماعیل زاهد شاگردی کرد. علم طب را شخصاً با مراجعه به آثار گذشتگان به راحتی آموخت؛ و به کمک تفسیر فارابی توانست ماوراءالطبیعه ارسطو را فرا بگیرد. در الهیات و ریاضیات و نجوم و موسیقی هم تبحر داشت.به جز اینها به علت قدرت بدنی بالا می‌توانست از پس کار وزارت فرمانروایان برآید و همیشه چه در سفر و چه در نبرد همراه آنان باشد.وی ۴۵۰ کتاب در زمینه‌های گوناگون نوشته‌ است که شمار زیادی از آن‌هادرمورد پزشکی و فلسفه است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) در آخر او طبع شعر هم داشت و گاهی این چنین می سرود :


دل گرچه در این بادیه بسیار شتـافت
یک موی ندانست ولی موی شکافت
انـدر دل من هـــزارخورشـــید بتــافت
آخـــر به کــــمال ذره‌ای راه نیـــــافت






2.پروفسور سیدمحمود حسابی[تصویر:  137527818427451.jpg]

پروفسور حسابی فیزیکدان ،سناتور، وزیر آموزش و پرورش ، بنیانگذار فیزیک دانشگاهی ایران بود. در تهران از پدر و مادری تفرشی زاده شد. در هفت سالگی تحصیلات ابتدایی خود را در بیروت آغاز کرد و در همان زمان تعلیمات مذهبی و ادبیات فارسی را نزد مادرش فرا می‌گرفت. او قرآن کریم و دیوان حافظ را از حفظ می‌دانست. و اعتقادی ژرف به قران داشت. در سن هفده سالگی لیسانس ادبیات، و در سن نوزده سالگی لیسانس بیولوژی را اخذ نمود. پس از آن در رشته مهندسی راه و ساختمان از دانشکده فرانسوی مهندسی در بیروت فارغ التحصیل شد. در آن دوران با اشتغال در نقشه کشی و راهسازی، به امرار معاش خانواده کمک می‌کرد. او همچنین در رشته‌های پزشکی، ریاضیات و ستاره شناسی به تحصیلات دانشگاهی پرداخت.
دکتر حسابی در دانشگاه سوربن فرانسه، در رشتهٔ فیزیک به تحصیل و تحقیق پرداخت و در سال ۱۹۲۷ میلادی در سن بیست و پنج سالگی دانشنامه دکترای فیزیک خود را، با درجه عالی دریافت نمود.حسابی علاوه بر زبان فارسی، به زبان عربی، فرانسوی، انگلیسی و آلمانی تسلط داشت. در تحقیقات علمی خود از زبان‌های سانسکریت، لاتین، یونانی، پهلوی، اوستایی، ترکی، ایتالیایی و روسی نیز استفاده می‌نمود. او هم‌زمان با تحصیل در رشته معدن، در راه آهن برقی فرانسه نیز کار می‌کرد.

وی با وجود امکان ادامه تحقیقات در خارج از کشور، به ایران بازگشت و به پایه گزاری علوم نوین و تاسیس دارالمعلمین و دانشسرای عالی، دانشکده‌های فنی و علوم دانشگاه تهران، نگارش ده‌ها کتاب و جزوه و راه اندازی و پایه گزاری فیزیک و مهندسی نوین پرداخت. ایشان همچنین در کابینه محمد مصدق، وزیر فرهنگ بودند. حسابی با شعر و موسیقی سنتی ایران و موسیقی کلاسیک غرب به خوبی آشنا بود. وی در چند رشته ورزشی نیز موفقیت‌هایی کسب کرد، از جمله کسب مدرک نجات غریق در رشته شنا .وی به سبب تلاش‌های خستگی ناپذیر لقب پدر علم فیزیک و مهندسی نوین ایران در کشور را کسب نمود و درسال ۱۹۹۰ به عنوان «مرد اول علمی جهان» برگزیده شد.




3.محمد اصفهانی [تصویر:  137528133508571.jpg]


در تاریخ ۱۴ تیر ماه سال ۱۳۴۵ هجری خورشیدی در تهران متولد شد. پدر او اهل اصفهان و مادر وی اهل تهران است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) او پیش از این که به خوانندگی روی بیاورد قاری قرآن بود. تحصیلات ابتدایی تا دبیرستان را در مدرسه علوی به پایان برد و در مسابقات قرآن قبل از انقلاب در رده نوجوانان مقام کسب کرد.
او با کسب رتبه ۱۷۶ کنکور سراسری در رشته پزشکی در تهران مشغول تحصیل شد و سر انجام در سال ۱۳۷۶ هجری خورشیدی در رشته دکترای پزشکی فارغ التحصیل شد.محمد اصفهانی بواسطه دایی‌اش به محمدرضا شجریان معرفی شد و موسیقی ایرانی را نزد شجریان و شاگرد وی علی جهاندار آموخت. سپس از استادانی چون همایون خرم، فریدون شهبازیان وبابک بیات در زمینه تصنیف‌خوانی و ترانه و زیبایی‌شناسی در الحان موسیقی ملی ایران بهره برد. «آوای فاخته» اولین سریالی بود که تیتراژش توسط محمد اصفهانی اجرا شد.






4.علی دایی [تصویر:  137528191046641.jpg]


علی دایی در سال ۱۳۴۸ در شهرستان اردبیل و در محله خیرال متولد شد.در سال ۱۳۶۶ در رشته مهندسی عمران دانشگاه شریف پذیرفته شد، ولی در سال ۱۳۶۷ دوباره در کنکور شرکت کرد و در رشته متالورژی دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد و لیسانس خود را بهمن ماه سال ۱۳۷۱ از همان دانشگاه دریافت کرد.او تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه آزاد ادامه داد.
دایی، فوتبال را از استقلال اردبیل و شهرداری اردبیل آغاز کرد.او بازیکن سابق باشگاه‌های تاکسیرانی تهران، بانک تجارت، پرسپولیس، السد قطر، آرمینیا بیله فلد، بایرن مونیخ، هرتابرلین، الشباب امارات، صبا باطری، سایپا البرز است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) وی ۱۰۹ گل ملی در کارنامهٔ خود دارد و با فاصلهٔ زیادی بهترین گلزن بازی‌های ملی در تاریخ فوتبال جهان است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) وی همچنین سابقه عضویت در کمیته فوتبال فیفا را دارد.

او به عنوان مربی فوتبال ، مدیریت تیمهای سایپا البرز ، پرسپولیس و راه آهن را در کارنامه خود ثبت کرده است .علی دایی در سال ۱۳۸۶ توسط فدراسیون فوتبال ایران به عنوان نماینده فوتبال ایران در سازمان یونیسف معرفی شد. دایی و مهتاب کرامتی (بازیگر سینما) به عنوان دو سفیر ایران در این سازمان بین المللی عضویت دارند.



راز این موفقیتها چیست ؟


برای همه ما مهم است که دریابیم افرادی با این سطح بالای موفقیت و تکنیک چه روشی در زندگی خود دارند. آنچه بدیهی است جدای از نبوغ ذاتی و استعداد فردی عامل مهم نیل به موفقیت همانا (تلاش و پشتکار) این افراد است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)افراد موفق بر پایه باورهای استوار و ساخت یافته می دانند که افق روبروی آنان تنها با سعه صدر و کوشش خستگی ناپذیر دستیافتنی است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) به همین دلیل بهترین منابع را در نیل به هدف استفاده می کنند.منابع انان چه مادی و چه معنوی به طرزی هوشمند در راستای دستیابی به هدف متعالی به کار گرفته می شود.
مهمترین منبع افراد موفق همان "زمان" است . چگونه می توانیم عزم کار بزرگی را داشته باشیم ولی در کنار آن صدها مشغولیت بی مورد و وقت گیر برای خود بسازیم؟؟ مسأله آنقدر صریح است که شرح و توضیح نمی طلبد. اگر جویای موفقیت در عرصه های مختلف هستید ،از همین امروز برای دو چیز برنامه ریزی کنید و قدر عمر خود را بدانید:



1.تلاش و پشتکار بیشتر !

2.اتلاف عمر و وقت گذرانی کمتر !


امضا: بچه محله پامنار

از سری نوشته های روزگار با طعم اندیشه 1392/05/10[font=Verdana]




لینک مرجع