انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: دعای روزهفتم ماه مبارک رمضان
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
بسم الله الرحمن الرحیم
تصویر: images/smilies/53.gif
تصویر: images/smilies/53.gif
اللهمّ اعنّی فیهِ على صِیامِهِ وقیامِهِ وجَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ وارْزُقْنی فیهِ ذِکْرَکَ بِدوامِهِ بتوفیقِکَ یا هادیَ المُضِلّین.
تصویر: images/smilies/53.gif
تصویر: images/smilies/53.gif
خدایا یارى کن مرا در این روز بر روزه گرفتن و عبـادت و برکنارم دار در آن از بیهودگى و گناهان و روزیم کن در آن یادت را براى همیشه به توفیق خودت اى راهنماى گمراهان.


najiforum.ir/mazhabi

 

اللهمّ اعنّی فیهِ على صِیامِهِ وقیامِهِ وجَنّبنی فیهِ من هَفَواتِهِ وآثامِهِ وارْزُقْنی فیهِ ذِكْرَكَ بِدوامِهِ بتوفیقِكَ یا هادیَ المُضِلّین.خدایا یارى كن مرا در این روز بر روزه گرفتن و عبـادت و بركنارم دار در آن از بیهودگى و گناهان و روزیم كن در آن یادت را براى همیشه به توفیق خودت اى راهنماى گمراهان. 
 شرح دعاي روز هفتم ماه رمضان
 
 
  «اللهم اعني فيه علي صيامه و قيامه و جنبني فيه من هفواته و اثامه و ارزقني فيه ذكرك بدوامه، بتوفيقك ياهادي المضلين» اي خدا مرا در اين روز به روزه و اقامه نماز ياري كن و از لغزش‌ها و گناهان دور ساز و ذكر دائمي نصيبم فرما به توفيق بخشي خود اي راهنماي گمراهان. 
روزه چيست و چه فوايدي دارد؟! روزه طبق آنچه در لغت و رساله‌هاي عمليه آمده است، عبارت است از: خودداري كردن شخص از خوردن و آشاميدن و ديگر مبطلات روزه (كه در رساله‌هاي عمليه ذكر گرديده است) و نيز پرهيز از گناهان اعضا و جوارح و در نهايت هرگونه خودداري قلبي شخص روزه‌دار از توجه به غير خداوند. 
براي روزه فوايد و آثار زيادي ذكر گرديده است كه به بعضي از آنها اشاره مي‌گردد. 1- يكي از فوائد روزه در اسلام تندرستي است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) چنانچه پيامبر گرامي اسلام‌(ص) فرمودند: «روزه بگيريد تا سالم بمانيد.» (بحار، ج 93، ص 255) و هرچه كه علم بيشتر پيشرفت مي‌كند، ابعاد مختلفي از فوايد روزه‌داري معلوم مي‌گردد. 2- سپر در برابر آتش جهنم است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) حضرت رسول اكرم‌(ص) مي‌فرمايند: «الصوم جنه من النار»؛ روزه سپري در مقابل آتش جهنم است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) (وسائل، ج 7، ص 285) 3- مايه اجابت دعا. رسول خدا‌(ص): «لا ترد دعوه الصائم؛ دعاي روزه‌دار رد نمي‌شود» (بحار، ج 93، ص 256) 4- باعث بخشيده شدن گناهان. رسول خدا‌(ص) مي‌فرمايند: هر‌كس ماه رمضان را براي خدا روزه بدارد، تمام گناهانش آمرزيده مي‌شود. (تفسير مراغي، ج2، ص 69) 5- باعث مي‌شود فرشتگان برايش دعا كنند. رسول گرامي اسلام‌(ص) در‌اين‌باره مي‌فرمايند: خداوند فرشتگان خود را موظف كرده است كه براي روزه‌داران دعا كنند. (بحار، ج 93، ص 285) البته اينها و ده‌ها فايده ديگر كه در آيات و روايات ذكر گرديده، اشاره‌اي بود به فوايد و آثار فردي روزه. 
براي روزه فوايد اجتماعي فراواني ذكر گرديده كه به بعضي از آنها اشاره مي‌شود؛ 
1- روزه باعث تحريك انسان‌ها نسبت به همنوع خود مي‌شود! چنانكه در روايتي آمده است: خداوند روزه را واجب كرد تا ثروتمندان و فقرا را همسان سازد. (وسائل، ج 7، ص 2) روزه باعث مي‌شود تا ثروتمندان طعم تشنگي و گرسنگي را چشيده و به ياد فقرا و مستمندان بيفتند تا بدين‌وسيله عاطفه آنها تحريك شده و بخشي از درآمد خود را به آنان اختصاص دهند. 
2- روزه‌داري باعث خودداري شخص از خيلي از جرائم و صفات زشت اخلاقي و اجتماعي مي‌گردد. از جمله آنها: دروغ، مجادله و درگيري، غيبت، تهمت، فحش، سرزنش و خشم، مردم‌آزاري، معاشرت با مفسدان، سخن‌چيني، حرام‌خواري و... است بي‌ترديد هر يك از اين گناهان كه كنترل شود، باعث جلوگيري از آسيب‌هاي فراوان اجتماعي شده و باعث آرامش آن مي‌گردد. «و ذكر دائمي را نصيبم فرما» بايد دانست قرآن كريم علاوه بر ذكر زباني، ذكر قلبي و ياد دروني را مي‌ستايد. ذكر و فكر، همراه يكديگر ارزش است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) متأسفانه كساني كه ذكر مي‌گويند، ولي اهل فكر نيستند و كساني اهل فكر هستند ولي اهل ذكر نيستند! ذكر يكي از نمونه‌هاي روشن عبادت است و ذكر خدا و نعمت‌هاي او، زمينه شكر و سپاس است، چنان‌كه غفلت از ياد خدا، مايه كفران است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) ذكر يك نوع حضور قلبي است كه اثرات زيادي براي ذاكر دارد، از جمله؛ باعث توكل، معرفت، شكر، توجه دائمي به خداوند و جلوگيري از لغزش و گناه، محبت نسبت به قلب هستي يعني خداوند، اميد و رجاء و... مي‌شود. ذكر مقام انسان را تا جايي بالا مي‌برد كه مي‌فرمايد: تو ياد من باش، تا من هم ياد تو باشم. (فاذكروني اذكركم - بقره آيه 152)


Heart انجمن ناجی Heart
  
لینک مرجع