انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: یادمان ها
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
[تصویر:  49950608555128247133.jpeg]



هشت سال دفاع مقدس، آثار با ارزش و معنوی را بر جای گذاشت که نشانگر روزهای پر فراز و نشیب، تلخ و شیرین حماسه آفرینان صحنه های جنگ است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، با تمام ویرانگری هایش دارای فرهنگ انتقالی به نسل های بعدی است، فرهنگ جنگ خود مجموعه ای است از عملکردها، نگرش ها، روش ها، آفرینش های هنری و ادبی سال های جنگ و پس از آن. باید توجه کرد که انتقال این فرهنگ و حماسه ها به نسل های بعدی و حفظ ارزش ها و آثار این سال ها یکی از مهم ترین اقداماتی است که باید بدان توجه شود.
ساخت موزه های مربوط به دوران هشت سال دفاع مقدس، انتشار کتاب ها، مقالات و خاطرات این دوران، ساخت فیلم ها، برپایی یادمان ها و مراسم های مربوط به دفاع مقدس از جمله اقدامات مهم برای حفظ و نشر آثار و ارزش های این سال های مقدس است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)


معرفی یادمان ها


یادمان شلمچه
منطقه مرزی شلمچه، در غرب خرمشهر و نزدیک ترین منطقه مرزی به بصره می باشد. شلمچه از شمال به حسینیه، از جنوب به اروند رود، از شرق به خرمشهر و از غرب به خط مرزی ایران و عراق محدود می شود. منطقه‌ای در آن سوی مرز در خاک عراق نیز با نام شلمچه وجود دارد. منطقه مرزی شلمچه، در تاریخ ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ یکی از محورهای حمله نیروهای عراق به خرمشهر بود. با وجود این که؛ خرمشهر در پی عملیات بیت المقدس توسط نیروهای رزمنده اسلام آزاد شد ولی شلمچه، همچنان در تصرف ارتش بعث باقی ماند تا این که در تاریخ ۵ دی ماه ۱۳۶۵، به دنبال عملیات کربلای ۵، مواضع دشمنان در این منطقه مرزی توسط نیروهای رزمنده اسلام در هم شکست و شلمچه آزاد شد.


یادمان طلائیه
طلائیه در غرب استان خوزستان و در نزدیکی مرز عراق در دهستان بنی صالح از بخش هویزه شهرستان دشت آزادگان واقع شده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) این منطقه از جنوب و غرب با کشور عراق، از شرق با کوشک و از شمال با سه راهی فتح و چهارراه برزگر همسایه است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) منطقه طلائیه یکی از محورهای اصلی حمله عراق در سال ۱۳۵۹ برای پیشروی به سمت حمیدیه و اهواز بود. همچنین این منطقه مهم ترین محور عملیاتی خیبر و بدر به شمار می رود. بعد از جنگ در اين مكان محلی برای جستجوي پيكر مطهر شهدا داير شد، در مكاني كه تعداد زيادي از شهدا كشف شد. حسينيه اي به نام حسينيه حضرت ابوالفضل(ع) بنا شد كه اكنون ميزبان زائران كربلاي طلائيه مي باشد.


یادمان فکه
فکه، منطقه ای بیابانی در شمال غرب خوزستان و جنوب شرق استان ایلام است که از جنوب با چزابه و شهر بستان، از شرق با میشداخ و رقابیه، از شمال غرب با عین خوش و شهر موسیان، از شمال شرق با چنانه، برغازه و شهر شوش و از غرب با استان العماره عراق همسایه است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
منطقه فکه، بیابانی و سرزمین شن های روان است که نیروهای بعث عراق پس از اشغال این منطقه در آن ۱۶ رده مانع برای رزمندگان اسلام ایجاد کرده بودند. رزمندگان اسلام در عملیات والفجر مقدماتی پس از نبردی سخت به محاصره نیروهای دشمن در آمدند و عده ای نیز مجبور به عقب نشینی شدند. به همین دلیل این منطقه مزین به خون شهدای عملیات های والفجر مقدماتی، والفجر ۱، سردارانی چون حسن باقری، مجید بقایی، مرتضی آوینی و نیز شهدای تفحص است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)


یادمان دهلاویه
دهلاویه، روستایی در شمال غرب سوسنگرد است که در روزهای اول جنگ مورد حمله نیروهای عراق قرار گرفت، هرچند نیروهای مردمی این روستا توانستند مدت ۱۰ روز در برابر حمله دشمنان سرسختانه مقاومت کنند، اما سرانجام روستا در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۵۹ به تصرف نیروهای عراق درآمد . دهلاویه پس از چندین عملیات بالاخره ، در پی عملیات آیت الله مدنی، در تاریخ ۲۷ شهریورماه سال ۱۳۶۰، آزاد شد.
همچنین این منطقه محل شهادت بزرگانی چون؛ ایرج رستمی، غیور اصلی و دکتر مصطفی چمران، فرمانده ستاد جنگ های نا منظم و وزیر دفاع است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) زمانی که شهید چمران برای معرفی فرمانده جدید عازم دهلاویه شد در پشت کانال این منطقه بر اثر اصابت گلوله خمپاره به شدت مجروح شد و هنگام انتقال به اهواز به شهادت رسید. بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس نیز به منظور پاسداشت رشادت شهید دکتر مصطفی چمران، در سال ۱۳۷۴، بنای یادبودی در محل اصابت گلوله خمپاره به این شهید بزرگوار با نام «یادمان شهید مصطفی چمران» بنا نهاد.
سلام آقا بهزاد ممنون از توجهت به شهدا

من میخوام از حالو هواشون (مناطقی)که شماگفتی بگم.

منطقه اول:شلمچه .......... فقط یه خاطره ازش میگم.ک خودم دیدم.یک سال ک رفته بودم و توحس و حال خودم بودم، اونجارو وقتی میخوای ردبشی شبیه خاکریز درست کردن با فاصله زیاد؛یه خانمی رودیدم بادختره کوچیکش اصلا تو حال خودش نبود مثل دیوونه ها.رفتم بادوستم کمکش کردیم.نشوندمش فقط گریه میکرد پرسیدم ک فشارت افتاده گفت:نه،سال پیش همسرم اومده بودمناطق عملیاتی جنوب از یه منطقه خاکی آورده بود ک بوی گلاب میداد.منم بخاطر اون عطر زیبااومدم.میدونی آقابهزاد شلمچه رو میذارن نقطه وداع وواقعا جدایی ازش سخته.وخانمه گفت:دیگه ناامید شده بودم که اومدیم شلمچه و اون بوتمام فضای اینجارو پر کرده.واقعا وقتی دل بدی ب شهدا دل کندن ازشوون سخت میشه.

منطقه دوم:طلاعیه:بقول حاج آقاضابط: طلاعیه عجب طلاعیه.خاک تک تک مناطق واقعا هرکدوم ی جوری هستن.همشون حاکی از یه غربتن.وقتی میری میشینی رو سمت جاده ای که متبرک شده ب خون شهدا مخصوص حاج همت (سه راه شهادتو میگم)چون تو گرای دشمن بوده هرکی میخواسته بره میزدنش. اما الان ب راحتی میشه روجادش نشست و پایین جایی ک هوربوده نگاه کردو خورشیدی ها رو دید......................

منطقه سوم:فکه:
وای که وقتی کفشتو درمیاری پاتو تو خاکش میذاری چ گرمایی وجودتو فرامیگیره............فکه حکایت از لبهای تشنه داره از گردان حنظله گردان کمیل غریبی یاران حسین (ع)..........

منظقه چهارم: دهلاویه
من خودم عاشق دهلاویه ام؛وای چقدر قشنگه مخصوصا وقتی تو اونجا فیلم شهید بزرگوار چمران رو میذارن،لحظات جوون دادنش واقعا سخته...
لینک مرجع