انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: استرس با مردان چه مي کند؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
استرس با مردان چه مي کند؟
تاثير استرس در زن و مرد شباهت زيادي دارد و اثر انواع فشارهاي دروني و بيروني در زن و مرد يكسان است اما تفاوت‌هايي هم در مواجهه با استرس در خانم‌ها و آقايان وجود دارد.

با توجه به نقشي كه جامعه و خانواده به مرد مي‌دهد، به عنوان كسي كه بار تامين معيشت خانواده بر دوش او است و نان‌آور خانواده محسوب مي‌شود و نقشي كه به عنوان فرد تاثيرگذار اصلي و رييس و مسوول در خانواده دارد و انتظاراتي كه از او مي‌رود، نوع استرس‌هايي كه به مرد وارد مي‌شود، با خانم‌ها فرق دارد و فشارهاي اقتصادي و مسووليت خانواده در همه زمينه‌‌ها به‌عنوان پدر و همسر، استرس‌هاي زيادي را به او تحميل مي‌كند.

در جامعه ما هم استرس‌ها از نظر اقتصادي و اجتماعي زياد است و چون مردان در اجتماع و در تعامل با ديگران كار مي‌كنند، بيشتر دچار مشكل مي‌شوند.

از سوي ديگر، تفاوت‌هاي فردي زيادي چه از نظر جسمي و چه رواني بين مرد و زن وجود دارد؛ هم ساختار فيزيكي و هم روحيه مردان با زن‌‌ها متفاوت است؛ خانم‌ها بيشتر مي‌توانند مشكلات?شان را برون‌ريزي كنند ولي مردها بيشتر درو‌ن‌ريزي مي‌كنند و متاسفانه اينكه مشكلات را درون خود مي‌ريزند، باعث مي‌شود فشار رواني زيادي را متحمل مي‌شوند. اين فشارها بر جسم هم اثر مي‌گذارند و حتي باعث بروز اختلال‌هاي روان‌تني، مشكلات قلبي، گوارش و... مي‌شوند.

در حالي كه سلامت مرد به عنوان سكاندار زندگي خانوادگي بسيار مهم است اما اين موضوع وجه ديگري هم دارد؛ با وجود اينكه در دنياي امروز خانم‌ها هم مسايل اقتصادي را بر عهده مي‌گيرند و گاهي رييس خانواده محسوب مي‌شوند، هنوز هم انتظارها از آقايان بيشتر است و استرس‌ بيشتري را تحمل مي‌كنند ولي اگر بخواهند اين استرس‌ها كه نوع و جنس اش با استرس خانم‌ها فرق دارد و منشأ آنها معمولا مشكلات اقتصادي، اجتماعي و ساختاري است، مطرح كنند روي كل خانواده تاثير مي‌گذارد.

وقتي مرد مشكلات را وارد خانواده كند، استرس به همه اعضا سرايت مي‌كند و چون معمولا محتوايي است و مثلا ممكن است پدر خانواده اعلام ‌كند ديگر توان اقتصادي‌اي براي پرداخت برخي هزينه‌ها ندارد، همه اعضا دچار استرس مي‌شوند.
خانواده وقتي مي‌بينند رييس خانواده كه مظهر قدرت است، ابراز ناتواني مي‌كند، دچار استرس زيادي مي‌شوند و بهداشت روانشان به خطر مي‌افتد چون انتظار چنين وضعيتي را ندارند. زن و فرزندان، مرد خانه را درون‌ريز، مقتدر و حل‌كننده مسايل مي‌بيند و وقتي او دچار ضعف شود، مشكل پيدا مي‌كنند.

پس يك خانم وقتي دچار استرس مي‌شود، از ديگران كمك مي‌گيرد يا درددل مي‌كند و مشكل چنداني پيش نمي‌آيد ولي مرد وقتي مشكل را ابراز مي‌كند كه خيلي حاد شده و اين موضوع شالوده رواني خانواده را به هم مي‌ريزد و همه درگير استرس مي‌شوند. راهكار اين است كه اعتدال رعايت شود، يعني انتقال مشكلات به خانواده بايد مديريت‌شده، در زمان مناسب، به موقع و در حد لازم باشد و اينكه مرد همه مشكلات و اضطراب‌ها را در خود بريزد درست نيست.

مردان مي‌توانند براي اينكه استرس‌هايي كه در زندگي وجود دارد كمتر در روان‌ و جسمشان تاثير منفي بگذارد، به اين نكته‌ها توجه كنند:
توانايي مديريت زمان و استرس را داشته باشيد و سعي كنيد اين مهارت را ياد بگيريد.

نبايد بي‌گدار به آب بزنيد و لازم است با مطالعه براي هر كاري اقدام كنيد تا نه خودتان و نه اطرافيانتان دچار استرس نشويد. مثلا اگر قرار است سرمايه‌گذاري اقتصادي يا... بكنيد، برنامه‌ريزي داشته باشيد و از نظرهاي ديگران بهره ببريد؛ مخصوصا با همسرتان ملباسمو كنيد.

در زندگي از تجربه‌هاي گذشته و شكست‌هاي خود درس بگيريد و نقاط قوتتان را بشناسيد. با يك شكست‌ نااميد نشويد و روحيه‌تان را از دست ندهيد.
توانايي حل مساله را پيدا و مشكلات خود را ريز و آن را مرحله به مرحله حل كنيد. نكته‌هاي مختلفي را در نظر بگيريد و پله‌پله و منطقي پيش برويد.

وقتتان را تنظيم كنيد و همه آن را صرف كار و امور بيرون منزل نكنيد. برخي مردان فكر مي‌كنند چون بار مسايل اقتصادي خانواده برعهده‌شان است، مي‌توانند براي خانواده كمتر وقت بگذارند و يادشان مي‌رود آنها هم به تفريح نياز دارند. در حالي كه يك مرد بايد زماني را براي رسيدگي به اعضاي خانواده و تفريح با آنها در نظر بگيرد.
لینک مرجع