انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: عرضه بیش از 55 هزار تن میلگرد و تیرآهن شرکت ذوب آهن اصفهان
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
  عرضه بیش از 55 هزار تن میلگرد و تیرآهن شرکت ذوب آهن اصفهان در بورس کالا
شرکت ذوب آهن اصفهان 11 هزار تن تیرآهن 14 تا 18 و23 هزار و 122 تن سبد میلگرد و تیرآهن تولیدی خود را در بورس کالا عرضه می کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما 37 هزار و 477 تن انواع قیر، وکیوم باتوم و مواد پلیمری در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی عرضه می شود.
15 هزار تن گندم خوراکی و دوروم، 100 تن روغن خام سویا و 253 هزار قطعه جوجه یک روزه گوشتی نیز در تالار محصولات کشاورزی عرضه می شود.
تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه 4 هزار و 950 تن قیر، عایق رطوبتی و لوب کات سبک است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه 100 تن روغن از کشور مالزی است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
به گزارش ایرنا از گمرک، این بخشنامه ۳۱ اردیبهشت ماه به گمرکات اجرایی سراسر کشور ابلاغ شده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
در بخشنامه پیشین که سوم اردیبهشت به تصویب اداره کل مقررات صادرات و واردات رسیده بود، ترخیص این کالاها از مبداء عراق و افغانستان به هر صورت ممنوع شده بود.
با توجه اینکه این دو کشور درگیر جنگ داخلی هستند، قراضه های آهن در این کشورها اغلب ادوات نظامی منهدم شده است؛ از این رو ممکن است به مواد شیمیایی و تشعشعات هسته ای آلوده باشند.
از این رو اداره کل مقررات صادرات و واردات به منظور حفظ سلامتی مردم، ورود این کالاها را از مبداء این دو کشور ممنوع کرده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
با این حال، دفتر صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت در نامه جدیدی که به گمرک ارسال کرده، تاکید کرده است که با توجه به « ضرورت هماهنگی های لازم با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» نامه های پیشین در این زمینه لغو می شود.
به گزارش ایرنا، قراضه آهن و ضایعات فلزات و قیمت تیرآهن اصفهان در صنایع بزرگی همچون ذوب آهن مورد استفاده قرار می گیرد.پیشتر واردات قراضه آن از همه کشورها مجاز بود اما واردات آن از مرزهای عراق نیازمند اخذ مجوز از نهادهای مرتبط از جمله سازمان انرژی اتمی داشت.
آمارها بیانگر آن است که سالانه نزدیک ۵ میلیون تن آهن قراضه در صنایع ایران مصرف می شود که حدود نیمی از آن باید از طریق واردات تامین شود.
محمد آزاد رئیس اتحادیه صنف آهن‌فروشان گفت: طی یک ماه گذشته به طور میانگین نرخ انواع میلگرد، ورق و آهن کیلویی 400 تومان افزایش یافته که این رقم بیانگر افزایش 30 درصدی قیمت‌ها در بازار آهن است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) مثلا هر کیلو میلگرد از 1600 تومان به 2000 تومان یا هرکیلو ورق از 1900 تومان به 2300 تومان رسیده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) محمد آزاد در خصوص علت گرانی‌های اخیرآهن هم اظهار داشت: یکی از دلایل به افزایش قیمت‌های جهانی برمی‌گردد در حالی که قیمت‌های داخلی نباید متاثر از جهانی باشد زیرا تمام مواد اولیه کارخانه‌های تولید آهن اعم از ذغال سنگ و گندله از داخل تامین می‌شود و قیمت اینها ربطی به خارج نداشته است همچنین قیمت نیروی کار و هزینه برق و انرژی نیز در ایران ارزانتر از خارج است پس نباید قیمت تیر آهن آلات براساس خارج تعیین شود.
وی افزود: یکی دیگر از دلایل گرانی آهن این است که چون صادرات آزاد است لذا تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند به محض افزایش قیمت‌ها در خارج، محصولات خود را صادر کنند وکمتر آن را به داخل بدهند.
رئیس اتحادیه صنف آهن‌فروشان، دلیل سوم افزایش قیمتها را به افزایش قیمت مواد اولیه فولاد نظیرسنگ آهن، گندله و آهن اسفنجی ربط داد و گفت: کارخانه ذوب‌آهن به دلیل همین افزایش قیمت مواد اولیه از سه روز پیش هر کیلو شمش فولاد را از 1400 تومان به 1600 تومان رسانده که البته این رقم با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و هزینه حمل و نقل و... به 2000 تومان رسیده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)   
لینک مرجع