انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: نسبت دادن نام حیوان به خود
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
Najiforum.ir/mazhabi
آیا نسبت دادن نام حیوانات به خود، برای احترام به ائمه (ع) (مثلا خود را سگ امام حسین (ع) دانستن) کار صحیحی است؟
پرسش
آیا این که بعضی افراد نام حیوانات را به خود نسبت می دهند و از قبیل مسائل کارها را انجام می دهند، مشکلی ندارد؟
پاسخ اجمالی
قرآن کریم و روایات پیامبر اکرم (ص) و ائمه طاهرین (ع) تاکید زیادی بر اکرام و احترام انسان مخصوصا مؤمنین دارد.
از نظر قرآن و روایات، داشتن نام زیبا و همدیگر را با نام نیک خطاب کردن از امور مطلوبی است که موجب اکرام و احترام انسان هاست (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
قرآن کریم در سوره ی حجرات می فرماید: همدیگر را با نام های زشت صدا نکنید. علاوه؛ اسلام به ما می گوید: ارزش و احترام مؤمن از ارزش کعبه بالاتر است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) بنا بر این درست نیست که انسان مؤمن شخصیت خود یا دیگر مؤمنان را مورد اهانت قرار دهد.
پیامبر(ص) و ائمه(ع) نیز هرگز راضی نیستند که پیروان آنها به خاطر احترام به آنان به خود اهانت کنند.
البته باید توجه داشت که امور منافی با حرمت انسان بر اساس فرهنگ ها، متفاوت است، در یک فرهنگی نام گذاری به اسمی، توهین تلقی می شود در حالی که در فرهنگ دیگر همان نام نه تنها از اشکال برخوردار نیست بلکه مایه ی افتخار برای دارنده ی آن است و بدیهی است که در چنین فرهنگی معنای کنایی مد نظر است و استعمالات کنایی یقینا با حرمت انسان و مومن ناسازگار نیست.
پاسخ تفصیلی
اسلام عزیز همه ی انسان ها و مخصوصا مسلمانان و مؤمنان را مورد اکرام و احترام قرار داده و برای آنان مقام و ارزش والایی قائل شده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
خداوند در توصیف انسان و بیان شرایط خلقت او می فرماید: «همانا انسان را در بهترین صورت و نظام آفریدیم »[1]. و نیز فرمود: «ما بنی آدم را تکریم کردیم».[2]
پس انسان موجودی است که خداوند او را در بهترین وضع خلق کرده و از نظر خالق خود، دارای ارزش احترام و کرامت بالایی است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) در این میان مؤمنین و کسانی که در دنیا در مقابل دستورات الهی فروتنی دارند از جایگاه والاتر و ارزشی برتر از دیگران برخوردارند، به طوری که در آیات و روایات دستورات اکیدی به آنان داده شده که در حفظ جایگاه خود و دیگران تلاش داشته باشند. [3]
روایات زیادی در زمینه ی استحباب تلاش برای انجام کار مؤمن[4]، استحباب اکرام مؤمن[5]، حرمت ترک همکاری و کمک کردن به مؤمن درهنگام نیاز و ضرورت[6] و حرمت ناراحت کردن (بدون دلیل) مؤمن[7]، رسیده است که اکرام و احترام نهادن به مؤمنین از آن ها استفاده می شود تا جایی که بیان شده است: ارزش و احترام مؤمن از ارزش کعبه بالاتر است[8].
در همین رابطه دستوراتی از طرف خداوند و معصومین علیهم السلام درباره نام نیکو گذاشتن بر فرزندان، و یکدیگر را با نام و القاب زیبا و متین خطاب کردن رسیده است . امام علی (ع) می فرماید:«حق فرزند بر پدر آن است که نام نیکو بر فرزند نهد».[9]
قرآن کریم تاکید دارد که: مؤمنین هرگز همدیگر را مسخره نکنند، اسم و لقب بد بر همدیگر قرار ندهند ، ظن بد به برادر مسلمان شان نداشته باشند، عیوب مردم را تجسس نکنند و غیبت یکدیگر را ننمایند.»[10]زیرا اسم و لقب بد دادن، مسخره کردن، تجسس در امور شخصی دیگران و سوء ظن به مردم موجب از بین رفتن عزت و ارزش انسان ها و مؤمنین می شود.
همانطور که خداوند راضی نیست مؤمنان همدیگر را مسخره کرده و یکدیگر را به اسماء زشت صدا بزنند مسلماً اگر کسی اسم و لقب زشتی بر خود بگذارد و از این طریق موجبات مسخره شدن خود را فراهم آورد عملش پسندیده نیست.[11]
بنا بر این از نظر مکتب انسان ساز اسلام جایز نیست اشخاص همدیگر را به نامهای زشت صدا بزنند و یا شخصی اسماء زشت را برخود بگذارد. این قانون و قاعده کلی در عزاداری ها هم صدق می کند. یعنی انسان به عنوان ابراز ارادت به ائمه معصومین (ع) هم نباید چنین عملی را انجام دهد، چرا که چنین کارهایی با روح تعالیم ائمه معصومین (ع) و در درجه اول با تعالیم قرآنی منافات دارد. در سیره ائمه معصومین (ع) بسیار دیده شده است که آنان از کارهای ذلیلانه ای که بعضی از افراد نا آگاه به عنوان احترام به آنان انجام می دادند، بشدت نهی می فرمودند. [12] وقتی پیامبر (ص) یا ائمه (ع) اجازه نمی دادند حتی کسی در مقابل آنها گردن خم کند و خود را در این حد ذلیل کند، قطعا اجازه نخواهند داد یک فرد مؤمن به عنوان احترام به آنان نام سگ یا حیوان دیگری را بر خود بگذارد.
ما هرگز در تاریخ زندگی پیامبر (ص) یا ائمه (ع) به موردی بر خورد نکرده ایم که مسلمانان صدر اسلام و یاران با وفای این بزرگواران یا علمای بزرگواری همچون آیت ا...بروجردی ره ،امام خمینی ره و.... مرتکب چنین اعمالی شده باشند. از طرفی وهن شیعه موجب وهن امامان و رهبران آنان می شود و از آن نهی شده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) امام جعفر صادق (ع) فرمود: همواره موجب زینت ما باشید و موجب سر شکستگی و ذلت ما نشوید.[13]
پس بهتر است که همه ی ابراز ارادت ها در راستای تعالیم ائمه معصومین (ع) باشد تا هر چه بیشتر موجبات خشنودی آنان را فراهم کند. و از به کار بردن الفاظی که موجب وهن افراد و عزاداری ها و مذهب می شود جلوگیری کرد.
در پایان تذکر نکته ای لازم به نظر می رسد و آن این که امور منافی با حرمت انسان بر اساس فرهنگ ها، تبیین می شود، و تفاوت فرهنگ نقش اساسی در تحقق این معیار و اصل دارد یعنی؛ ممکن است در فرهنگی نام گذاری به اسمی، توهین تلقی شود ولی همان نام در فرهنگ دیگر نه تنها از اشکال برخوردار نباشد بلکه مایه ی مباهات باشد. یقینا در چنین مواردی معنای کنایی مراد است و یقینا استعمالات ادبی یا کنایی[14] با حرمت انسان و مومن ناسازگار نیست.

[1] تین ، 4.
[2] اسراء ، 70.
[3] نور ،12 و حجرات، 11و 12؛ وسائل الشیعه، ج 11، ابواب امر به معروف و نهی از منکر، روایات اکرام مؤمن .
[4] همان، ص 582.
[5] همان، ص 590.
[6] همان، ص 597.
[7] وسائل الشیعه، ج 11 ، ص 569.
[8] مستدرک‏الوسائل ج 9، ص 343، حدیث 9.
[9] نهج البلاغه، حکمت 399.
[10] حجرات، 11 تا 14.
[11] ترجمه المیزان، ج 18، ص 481.
[12] نک: نهج البلاغة، کلمات قصار، شماره 37.
[13] الکافی، ج 2، ص 77، ح 9.
[14] همانند آن چه در حالات شیخ طوسی می خوانیم که ایشان دستور داده اند تا آیه ی مربوط به سگ اصحاب کهف را بر روی قبرش بنویسند یا بیتی که آیت الله وحید خراسانی در پایان شعر مفصل خود در مدح حضرت علی (ع) فرموده اند:
وحیدم من اگر در جرم و تقصیر سگی بودم شدم در کوی تو پیر
بهر حال این ها استعمالات کنایی و ادبی است و منافاتی با کرامت انسانی ندارد.
Najiforum.ir
http://www.najiforum.ir/thread-24395.html
گفتن «ما سگ امام حسینیم» حرام است؟
عزاداری‌ در یزد
بهترین شیوه عزادارى، تشکیل مجالس با شکوه و ذکر اهداف مقدّس امام حسین(علیه السلام) و تاریخچه کربلا و تحلیل فرازهاى آن و مراسم سوگوارى، و همچنین تشکیل دسته جات عزادارى با شکوه، توأم با شعارهاى بیدار کننده و سازنده و پخش جزوه ها و پوسترهاى حساب شده و پرمحتوا و استفاده از پلاکاردها یا شعارهاى جالب و جذاب و روشن کننده اهداف عزادارى حضرت سیّدالشهدا(علیه السلام) و مانند آن است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
سوال: آیا گفتن این جمله در مداحی که «ما سگ امام حسینیم» اشکال شرعی دارد؟
هر چند زبان شعر، زبانی آکنده از کنایه و مجاز بوده و کنایاتی از این دست – که نشانگر نوعی تواضع و ارادت است - در بسیاری از اشعار وجود دارد و استفاده از این هنر به خودی خود اشکالی ندارد، ولی امروزه به زبان آوردن این‌گونه عبارات در محافل عمومی – به ویژه با انجام حرکات خاص - موجب وهن مجالس و شعائر شده و مورد سوء استفاده دشمنان قرار می‌گیرد و به همین دلیل سزاوار است از بیان چنین عباراتی خودداری شده و عزاداری سالار شهیدان با نقل وقایع تاریخی و با استفاده از دیگر روش های هنرمندانه و نیز با مضامین روشنگر و معرفت‌زا انجام گیرد.‏
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):
گفتن این جملات شایسته نیست و در هر حال مناسب است مومنین مراعات شوون عزاداری معصومین(علیهم السلام) به ویژه سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(علیه السلام) را بنمایند و لازم است عزاداری سالار شهیدان هرچه گرم تر و پرلباسمور و به شیوه سنتی و با مضامین روشنگر و معرفت زا انجام گیرد.‏

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):
برای اظهار کوچکی و تواضع نسبت به مقام ائمه اطهار (علیهم السلام) اگر در جایی که مناسبت اقتضاء کند تعبیر به کلب آستان مقدس بشود، نشانه علاقه و ایمان است و در اشعار شعراء نیز تکرار شده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) این یک لطف و ذوق ادبی و حاوی نکات است و حقیر در برخی از اشعار خود به آن - اگر قبول شود - افتخار کرده‌ام. مع ذلک باید توجه داشت این اظهارات هم باید در حد متعارف و در مورد خاص و مناسبات مختلف باشد.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):
عزاداری خامس آل عبا از مهم ترین شعائر دینی است ولی باید از سخنان و اشعاری که متناسب با عزاداران اهل البیت نیست جداً خودداری شود زیرا حضرت سیدالشهدا از این گونه امور بیزار است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
به صورت کلی اقامه عزا باید مطابق با شئون اهل البیت (علیهم السلام) باشد و از انجام اموری که موجب وهن شعائر حسینی شود اجتناب شود.
سوال: آیا زدن طبل و شیپور در تعزیه حضرت سیدالشهداء ـ علیه السلام ـ جایز است؟
جواب: اگر از آلات لهو و لعب نباشد و وهن بر مذهب هم نشود مانع ندارد. (استفتائات حضرت امام (ره), ج3, ص583)
سوال: در مراسم عزاداری شب ها و روزهای محرم در شهر ما مداحی به سبك موسیقی های غربی به همراه گروه موزیك انجام می گیرد, این امر چه حكمی دارد؟
جواب: مراسم عزاداری حضرت سیدالشهداء ـ علیه السّلام ـ كه افضل قربات است باید به نحو صحیح و مطابق موازین شرعی انجام گیرد و استفاده از آلات موسیقی, مناسب با عزاداری سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی كه از قدیم متداول بوده برگزار شود تا همگان بتوانند از بركات آن بهره مند گردند. (ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری چاپ وزیری, س1448 و 1449)
سوال: سینه زدن اگر موجب سرخ شدن, كبود شدن و خونریزی شود چه حكمی دارد؟
جواب: مادام كه ضرر قابل توجه نداشته باشد اشكال ندارد. (برگرفته از استفتائات جدید امام (ره), ج3, ص580, س34)

چند استفتاء از آیة الله خامنه ای دام ظله:
سوال: آیا پوشیدن لباس مشكى جهت عزادارى امام حسین(علیه السلام) و سایر امامان استحباب دارد؟
جواب: به طور كلى پوشیدن لباس مشكى اگر براى تعظیم شعائر باشد، داراى اجر و ثواب خواهد بود.
سوال: آیا زن حائض مى‌تواند به حسینیه، مراسم عزادارى و نمازخانه و... وارد شود؟
جواب: رفتن به حسینیه و مراسم عزادارى مانع ندارد ولى مكث در مساجد، گذاشتن چیزى در مسجد و رفتن در مسجدالحرام و مسجد النبى جایز نیست.
سوال: آیا مى‌توان از برق شهرى براى چراغانى كردن هیأت‌هایى كه در ماه محرم برپا مى‌شود استفاده كرد؟
جواب: اگر برخلاف مقررات باشد، اشکال دارد و موجب ضمان است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)

چند استفتاء از آیة الله مکارم شیرازی دام ظله:
سوال: استفاده از تخمه و آجیل و مانند آن در ایام عزاداری چه حکمی دارد؟
اشکالی ندارد اما اگر در عرف محل این کار را نشانه شادی می دانند بهتر است از این کار پرهیز شود.
سوال: نظر حضرت عالی در مورد کیفیّت برپایی مراسم عزاداری اهل بیت(علیهم السلام) که گاهی با اعیاد باستانی همراه می شود چیست؟
در چنین شرایطی بهتر آن است که آنچه آثار شادی و خوشحالی است اظهار نکنند; ولی صله رحم و دید و بازدید و خانه تکانی و نظافت و مانند آن مانعی ندارد.
سوال: نظر مبارک را در رابطه با کیفیّت مطلوب نحوه برگزارى عزادارى سالار شهیدان(علیه السلام) بیان فرمایید؟
بهترین شیوه عزادارى، تشکیل مجالس با شکوه و ذکر اهداف مقدّس امام حسین(علیه السلام) و تاریخچه کربلا و تحلیل فرازهاى آن و مراسم سوگوارى، و همچنین تشکیل دسته جات عزادارى با شکوه، توأم با شعارهاى بیدار کننده و سازنده و پخش جزوه ها و پوسترهاى حساب شده و پرمحتوا و استفاده از پلاکاردها یا شعارهاى جالب و جذاب و روشن کننده اهداف عزادارى حضرت سیّدالشهدا(علیه السلام) و مانند آن است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
سوال: حوادث کربلا را از چه کتابی بگیریم بهتر است؟
کتاب های خوبی در این زمینه نوشته شده، از جمله: ارشاد مرحوم شیخ مفید، لهوف سید بن طاووس، مقتل الحسین مرحوم مقرم، منتهی الآمال مرحوم محدث قمی، و اخیراً کتاب خوبی به نام عاشورا (شامل ریشه های تاریخی حادثه کربلا، سپس رویدادها، و سرانجام نتایج و آثار مهم آن) به وسیله دو نفر از دانشمندان حوزه علمیه به چاپ رسیده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
http://www.najiforum.ir/thread-24395.html
http://www.najiforum.ir/thread-24395.html
گفتن «ما سگ امام حسینیم» حرام است؟
عزاداری‌ در یزد
بهترین شیوه عزادارى، تشکیل مجالس با شکوه و ذکر اهداف مقدّس امام حسین(علیه السلام) و تاریخچه کربلا و تحلیل فرازهاى آن و مراسم سوگوارى، و همچنین تشکیل دسته جات عزادارى با شکوه، توأم با شعارهاى بیدار کننده و سازنده و پخش جزوه ها و پوسترهاى حساب شده و پرمحتوا و استفاده از پلاکاردها یا شعارهاى جالب و جذاب و روشن کننده اهداف عزادارى حضرت سیّدالشهدا(علیه السلام) و مانند آن است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
سوال: آیا گفتن این جمله در مداحی که «ما سگ امام حسینیم» اشکال شرعی دارد؟
هر چند زبان شعر، زبانی آکنده از کنایه و مجاز بوده و کنایاتی از این دست – که نشانگر نوعی تواضع و ارادت است - در بسیاری از اشعار وجود دارد و استفاده از این هنر به خودی خود اشکالی ندارد، ولی امروزه به زبان آوردن این‌گونه عبارات در محافل عمومی – به ویژه با انجام حرکات خاص - موجب وهن مجالس و شعائر شده و مورد سوء استفاده دشمنان قرار می‌گیرد و به همین دلیل سزاوار است از بیان چنین عباراتی خودداری شده و عزاداری سالار شهیدان با نقل وقایع تاریخی و با استفاده از دیگر روش های هنرمندانه و نیز با مضامین روشنگر و معرفت‌زا انجام گیرد.‏
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سوال، چنین است:
حضرت آیة الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):
گفتن این جملات شایسته نیست و در هر حال مناسب است مومنین مراعات شوون عزاداری معصومین(علیهم السلام) به ویژه سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(علیه السلام) را بنمایند و لازم است عزاداری سالار شهیدان هرچه گرم تر و پرلباسمور و به شیوه سنتی و با مضامین روشنگر و معرفت زا انجام گیرد.‏

حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی(مد ظله العالی):
برای اظهار کوچکی و تواضع نسبت به مقام ائمه اطهار (علیهم السلام) اگر در جایی که مناسبت اقتضاء کند تعبیر به کلب آستان مقدس بشود، نشانه علاقه و ایمان است و در اشعار شعراء نیز تکرار شده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) این یک لطف و ذوق ادبی و حاوی نکات است و حقیر در برخی از اشعار خود به آن - اگر قبول شود - افتخار کرده‌ام. مع ذلک باید توجه داشت این اظهارات هم باید در حد متعارف و در مورد خاص و مناسبات مختلف باشد.

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی):
عزاداری خامس آل عبا از مهم ترین شعائر دینی است ولی باید از سخنان و اشعاری که متناسب با عزاداران اهل البیت نیست جداً خودداری شود زیرا حضرت سیدالشهدا از این گونه امور بیزار است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)

حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
به صورت کلی اقامه عزا باید مطابق با شئون اهل البیت (علیهم السلام) باشد و از انجام اموری که موجب وهن شعائر حسینی شود اجتناب شود.
سوال: آیا زدن طبل و شیپور در تعزیه حضرت سیدالشهداء ـ علیه السلام ـ جایز است؟
جواب: اگر از آلات لهو و لعب نباشد و وهن بر مذهب هم نشود مانع ندارد. (استفتائات حضرت امام (ره), ج3, ص583)
سوال: در مراسم عزاداری شب ها و روزهای محرم در شهر ما مداحی به سبك موسیقی های غربی به همراه گروه موزیك انجام می گیرد, این امر چه حكمی دارد؟
جواب: مراسم عزاداری حضرت سیدالشهداء ـ علیه السّلام ـ كه افضل قربات است باید به نحو صحیح و مطابق موازین شرعی انجام گیرد و استفاده از آلات موسیقی, مناسب با عزاداری سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزاداری به همان صورت متعارفی كه از قدیم متداول بوده برگزار شود تا همگان بتوانند از بركات آن بهره مند گردند. (ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری چاپ وزیری, س1448 و 1449)
سوال: سینه زدن اگر موجب سرخ شدن, كبود شدن و خونریزی شود چه حكمی دارد؟
جواب: مادام كه ضرر قابل توجه نداشته باشد اشكال ندارد. (برگرفته از استفتائات جدید امام (ره), ج3, ص580, س34)

چند استفتاء از آیة الله خامنه ای دام ظله:
سوال: آیا پوشیدن لباس مشكى جهت عزادارى امام حسین(علیه السلام) و سایر امامان استحباب دارد؟
جواب: به طور كلى پوشیدن لباس مشكى اگر براى تعظیم شعائر باشد، داراى اجر و ثواب خواهد بود.
سوال: آیا زن حائض مى‌تواند به حسینیه، مراسم عزادارى و نمازخانه و... وارد شود؟
جواب: رفتن به حسینیه و مراسم عزادارى مانع ندارد ولى مكث در مساجد، گذاشتن چیزى در مسجد و رفتن در مسجدالحرام و مسجد النبى جایز نیست.
سوال: آیا مى‌توان از برق شهرى براى چراغانى كردن هیأت‌هایى كه در ماه محرم برپا مى‌شود استفاده كرد؟
جواب: اگر برخلاف مقررات باشد، اشکال دارد و موجب ضمان است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)

چند استفتاء از آیة الله مکارم شیرازی دام ظله:
سوال: استفاده از تخمه و آجیل و مانند آن در ایام عزاداری چه حکمی دارد؟
اشکالی ندارد اما اگر در عرف محل این کار را نشانه شادی می دانند بهتر است از این کار پرهیز شود.
سوال: نظر حضرت عالی در مورد کیفیّت برپایی مراسم عزاداری اهل بیت(علیهم السلام) که گاهی با اعیاد باستانی همراه می شود چیست؟
در چنین شرایطی بهتر آن است که آنچه آثار شادی و خوشحالی است اظهار نکنند; ولی صله رحم و دید و بازدید و خانه تکانی و نظافت و مانند آن مانعی ندارد.
سوال: نظر مبارک را در رابطه با کیفیّت مطلوب نحوه برگزارى عزادارى سالار شهیدان(علیه السلام) بیان فرمایید؟
بهترین شیوه عزادارى، تشکیل مجالس با شکوه و ذکر اهداف مقدّس امام حسین(علیه السلام) و تاریخچه کربلا و تحلیل فرازهاى آن و مراسم سوگوارى، و همچنین تشکیل دسته جات عزادارى با شکوه، توأم با شعارهاى بیدار کننده و سازنده و پخش جزوه ها و پوسترهاى حساب شده و پرمحتوا و استفاده از پلاکاردها یا شعارهاى جالب و جذاب و روشن کننده اهداف عزادارى حضرت سیّدالشهدا(علیه السلام) و مانند آن است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
سوال: حوادث کربلا را از چه کتابی بگیریم بهتر است؟
کتاب های خوبی در این زمینه نوشته شده، از جمله: ارشاد مرحوم شیخ مفید، لهوف سید بن طاووس، مقتل الحسین مرحوم مقرم، منتهی الآمال مرحوم محدث قمی، و اخیراً کتاب خوبی به نام عاشورا (شامل ریشه های تاریخی حادثه کربلا، سپس رویدادها، و سرانجام نتایج و آثار مهم آن) به وسیله دو نفر از دانشمندان حوزه علمیه به چاپ رسیده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
http://www.najiforum.ir/thread-24395.html
لینک مرجع