انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: بررسی واقعیات اقتصادی کشور در تعیین قیمت خودروهای داخلی: قیمت خودرو منطقی است؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
بررسی واقعیات اقتصادی کشور در تعیین قیمتخودروهای داخلی: قیمت خودرو منطقی است؟
در شرایطی که قرار است نتایج بازنگری در قیمت خودروهای داخلی این هفته توسط کارگروه مشترک مجلس و شورای رقابت اعلام شود ، ظاهرا دولت و وزارت صنعت ، معدن و تجارت هنوز هم بر سر « منطقی بودن یا نبودن قیمت خودرو » به تفاهم نرسیده و اختلاف‌نظر دارند.
 
سه‌شنبه هفته پیش بود که محمدباقر‌نوبخت با حضور در یک برنامه تلویزیونی به نوعی از تصمیم ماه گذشته شورای رقابت در اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی انتقاد کرد. وی همچنین تاکید کرد که دولت انتظار داشته شورای رقابت واقعیت‌های اقتصادی را در نظر گرفته و نسبت به افزایش قیمت خودرو اقدام نکند. اظهارات سخنگوی دولت هرچند احتمالا مردم را خشنود و به کاهش قیمت خودرو امیدوار کرده است ، اما وزارت صنعت ، معدن و تجارت و همچنین برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت ، منطقی بوده و منطبق با واقعیت‌های تولید درکشور است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) در واقع آنچه حالا محل اختلاف دولت با وزارت صنعت و برخی کارشناسان اقتصادی شده ، « منطبق بودن قیمت‌های فعلی خودرو با واقعیات اقتصادی کشور » است ، چه آنکه دولت به نوعی می‌گوید  « شورای رقابت » قیمت خودروها را بدون در نظر گرفتن این « واقعیات » ، تعیین کرده ، اما طرف مقابل ، قیمت‌های اعلامی را اتفاقا منطبق برهمان واقعیات اقتصادی می‌داند. حالا پرسش اینجاست که اولا منظور از « واقعیات اقتصادی ایران » چیست و دوما حق باکیست؛ مسوولان یا کارشناسانی که می‌گویند قیمت خودرو به دور از این واقعیات است ، یا آنهایی که واقعیات و قیمت‌هارا متناسب با هم می‌دانند؟ 
کارشناسان در پاسخ به پرسش اول ، به « تورم » و « فاصله فاحش قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی » اشاره کرده و می‌گویند که اگر این دو موضوع را به‌عنوان دو واقعیت موجود در نظر بگیریم ، قیمت اعلامی توسط شورای رقابت ، منطقی است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) به گفته آنها ، « نرخ تورم » یک شاخص برای سنجیدن اوضاع اقتصادی کشور به حساب می‌آید و با توجه بهاینکه در حال حاضر این نرخ بیش از 25 درصد گزارش شده ، نمی‌توان گفت قیمت خودروها غیر طبیعی و به دور از واقعیات اقتصادی تعیین شده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) همچنین بر اساس مقایسه نرخ تورم تیرماه امسال و در مقایسه با تیر سال گذشته ، قیمتانواع کالا و خدمات بیش از 5/14 درصد رشد کرده؛ بنابراین نمی‌توان قیمت‌های فعلی خودرو را خارج از دایره منطق بدانیم.در واقع کارشناسان معتقدند چون تورم در جامعه ایران به‌خوبی قابل لمس بوده و بالاست ، نمی‌توان خودرو را یک استثنا دانست و در حالی که قیمت انواع کالا و خدمات رشد کرده ، قیمت خودروهای داخلی را سرکوب کرد. از دید آنها تورم به‌عنوان یک شاخص و به‌عبارت بهتر یک واقعیت ، می‌تواند ملاک خوبی برای بررسی منطقی بودن یا نبودن قیمت خودروباشد و همین تورم است که می‌توان به‌واسطه آن از قیمت‌های مصوب شورای رقابت دفاع کرد. 
تورمی که کارشناسان از آن صحبت به میان می‌آورند ، شامل موارد مختلفی از جمله افزایش هزینه‌های دستمزد و بیمه و همچنین رشد قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی می‌شود ، هرچند شورای رقابت فقط بر اساس این موارد ، اقدام به تعیینقیمت نکرده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) در واقع علاوه‌بر تورم عمومی ، قیمت خودرو از نواحی دیگری نیز متورم شده که در این بین می‌توان بهمالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد. در این مورد ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت نیز با تاکید بر منطقی بودن قیمت خودرو باتوجه به هزینه‌های تولید ، گفته که بخشی از افزایش قیمت خودرو ناشی از 2 درصد مالیات بر ارزش افزوده ( مصوب مجلس شورای اسلامی ) است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) 
همچنین برخی کارشناسان اقتصادی نیز با اشاره به افزایش 2 درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده به‌عنوان سیاستی برایگسترش درآمدهای مالیاتی کشور ، تاکید می‌کنند که این عامل برون‌زا به تنهایی سبب شده تا قیمت خودرو دو درصد درمقایسه با سال گذشته رشد کند. به گفته آنها ، همچنین دقت در آنالیز هزینه‌های خودروسازی در شرایط جدید نشان می‌دهد که محاسبه مجموع هزینه‌های ناشی از مولفه‌های مذکور و مقایسه آن با قیمت‌های جدید اعلامی از سوی شورای رقابت حکایت از قیمت‌هایی منطقی و معقول دارد؛ به عبارت بهتر ، تحمیل هزینه‌های غیر تولیدی بر صنعت خودرونیز به نوبه خود تورم زا بوده و زمینه‌ساز تعیین قیمت‌های فعلی توسط شورای رقابت شده‌اند. اما موضوع دیگری که می‌توان در قالب واقعیات اقتصادی به آن اشاره کرد ، فاصله قیمتی کارخانه و بازار خودروهای داخلی است که به دلالی و واسطه‌گری در بازار انجامیده و نه مشتریان از این « فاصله قیمتی » سود برده‌اند نه خودروسازان. 
این در حالی است که با اعلام قیمت جدید خودروهای توسط شورای رقابت ، فاصله موردنظر کاهش یافت و آن طور که پیش‌بینی می‌شود ، تا چند ماه دیگر به حداقل خود خواهد رسید. حالا کارشناسان با دفاع از قیمت‌های اعلامی توسط شورای رقابت ، تاکید می‌کنند که اگر نبود قیمت‌های جدید ، دلالی و واسطه گری همچنان میهمان بازار خودرو باقی می‌ماند و با ادامه این روند ، قیمت‌ها همچنان رو به صعود می‌رفتند ، در شرایطی که بازار خودرو هم‌اکنون به ثباتی نسبی رسیده و فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها نیز کاهش قابل‌توجهی داشته است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) 
از آن سو خودروسازان نیز تاکید می‌کنند که قیمت‌های جدید به‌نوعی ضامن ثبات و حتی افزایش کیفیت خودروها خواهد بود ، چه آنکه اگر قرار به سرکوب قیمت باشد ، آنگاه کیفیت نیز در خطر قرار خواهد گرفت. به عبارت بهتر ، اگر قیمت خودرومتناسب با افزایش هزینه‌های تولید تغییری نکند ، شاید خودروسازان مجبور به حذف برخی استانداردها و آپشن‌هایایمنی شوند تا از این راه دخل و‌خرج‌شان را تنظیم کنند. از آن سو هیچ بعید نیست سرکوب قیمت ، به کاهش کیفیتقطعات خودرو نیز منجر شود ، چه آنکه ممکن است خودروسازان برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود ، از کیفیت قطعاتبزنند. با این شرایط ، به‌نظر می‌رسد منظور سخنگوی دولت از « واقعیات اقتصادی » ، بیشتر این بوده که شورای رقابت دراعلام قیمت‌ها باید وضع اقتصادی مردم و کاهش قدرت خرید آنها را مدنظر قرار می‌داده است نه رشد هزینه‌های تولید صنعت خودرو را. حالا باید منتظر ماند و دید این هفته آیا ماراتن قیمت خودرو به پایان می‌رسد واقعیات اقتصادی در آن لحاظ می‌شود یا بازی همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

 
لینک مرجع