انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: راه هاي شاد بودن صبح برای خانم ها
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
 
راه هاي شاد بودن صبح برای خانم ها
◄راه هاي شاد بودن صبح معمولا ابتداي صبح و به خصوص بيدار شدن از خواب در صورتي که شب قبل دير خوابيده باشيد براي هيچ کس چندان خوشايند و دوست داشتني نيست . فراموش نکنيد که استرس و نگراني ،...
◄راه هاي شاد بودن صبحمعمولا ابتداي صبح و به خصوص بيدار شدن از خواب در صورتي که شب قبل دير خوابيده باشيد براي هيچ کس چندان خوشايند و دوست داشتني نيست . فراموش نکنيد که استرس و نگراني ، آن هم در ابتداي روز براي هيچ کس خوشايند و خوب نيست بنابراين با رعايت نکات زير مي توانيد روز خود را با شادي و آرامش بيشتري آغاز کنيد و در نتيجه شانس سلامتي خود و داشتن روزي پر بار را افزايش دهيد . 
1- هميشه شب هنگام قبل از خواب کمي پرده و کرکره اتان را نيمه باز بگذاريد و آن را کاملا کيپ نکنيد تا اين که به هنگام طلوع آفتاب اشعه هاي نور طبيعي خورشيد به اتاق و مغز شما بتابد و کم کم توليد هورمون ملا تونين که موجب خواب آلودگي مي شود کاهش يابد و در عوض هورمون آدرنالين که به بيداري از خواب کمک مي کند بهتر توليد شود . به اين ترتيب وقتي صداي زنگ ساعت بلند مي شود شما در حالت نيمه خواب بوده و ديگر بدن شما آمادگي بيشتري براي بيدار شدن و برخاستن داشته باشد . البته بهتر است که شب زودتر به رختخواب برويد تا اينکه صبح حداقل پس از 7 ساعت خواب بيدار شويد . اگر شما اين برنامه را اجرا کنيد به اين ترتيب بدن شما همانند يک ساعت بيولوژيکي عمل کرده و شما را به موقع بيدار مي کند و ديگر نيازي به ساعت کوکي نخواهد بود .
2- هميشه زنگ ساعت را 15 دقيقه زودتر از زماني که قصد داريد از خواب بيدار شويد تنظيم کنيد تا اين که فورا به محض شنيدن صداي زنگ مجبور نباشيد که از جا بپريد و آماده شويد . به اين ترتيب شما مي توانيد روزتان را با کمي دراز کشيدن در تخت خود و آرام آرام برخاستن از جا آغاز کنيد و کمي بدنتان را بکشيد و نرمش کنيد و حتي تا قبل از بيدار شدن به يک موسيقي ملايم و يا اخبار روز گوش دهيد و در مورد اين که چه مي خواهيد بپوشيد و در طول روز چه مي خواهيد بکنيد کمي فکر نماييد و يا حتي در مورد مواد غذايي صبحانه خود تصميم بگيريد . آماده سازي ذهني براي برخاستن از جا و بيدار شدن به همان اندازه ي آمادگي جسماني مهم است . اين 15 دقيقه زمان زودتر باز کردن چشمان و بيدار شدن از خواب ، قبل از اين که هر کس ديگري بيدار شده باشد فقط متعلق به خود شما است و در کاهش استرس و آرامش صبحگاهي بسيار موثر است .
3- براي 15 ثانيه بدن خود را حتي قبل از باز کردن چشمانتان در صبح زود کمي بکشيد . دست خود را بلند کنيد و ابتدا انگشتان ، مشت و سپس کل دست خود را بکشيد . اين کار را در مورد اجزاي پاهايتان نيز انجام دهيد و سپس گردن و در پايان کمرتان را بکشيد و اين حرکات به راحت برخاستن از جا بسيار کمک مي کند و به اين ترتيب جريان خون در عضلات و اعضاي بدنتان بهتر و سريعتر جريان مي يابد و انجام اين حرکات کششي همانند يک آمپول اکسيژن و انرژي براي بافت ها عمل مي کنند .
4- صبح ها قبل از دوش گرفتن يک صندلي پلاستيکي مناسب حمام را زير شر شر آب گرم قرار دهيد و براي مدتي روي آن بنشينيد و حتي در حالي که هنوز آب گرم با فشار به صندلي مي خورد شما به گونه اي بر روي آن بنشينيد که اين آب گرم ولرم به پشت کمر شما هم بخورد . اين کار موجب آرامش و افزايش انرژي شما مي شود و همانند يک ماساژ طبيعي عمل خواهد کرد . پس از چند دقيقه صندلي را به کناري هل دهيد و يک دوش پاياني بگيريد و از حمام بيرون بياييد .
5- هر روز صبح يک گفته و نقل قول معروف و آموزنده که در عين حال مشوق هم باشد بخوانيد . يا اين که شعر زيبا از حفظ کنيد . اين گفته مي تواند به روز شما چارچوب و برنامه اي خاص دهد و در عين حال مي تواند کمک کند که با انگيزه اي خوب در مسير صحيح حرکت کنيد و تفکر منفي و بد بينانه ي کمتري نسبت به روز داشته باشيد .
6- بعضي صبح ها يک ويتامين بخوريد .
7- از انجام تصميم گيري ها در ابتداي صبح اجتناب کنيد . تعداد تصميماتي را که در ابتداي صبح مي گيريد کمتر کنيد . سعي کنيد تصميمات صبحگاهي خود را در شب قبل بگيريد مثلا در مورد اين که صبحانه چه بخوريد ، چه لباسي بپوشيد و يا اين که از چه مسيري برويد و غيره . به علاوه سعي کنيد امور صبحگاهي خود را تا جايي که مي توانيد يکنواخت تر کنيد مثلا ساعت بيدار شدن ، نوع صبحانه، لباس ها و زمان حمام کوتاه و معيني را براي تمام صبح ها انتخاب کنيد .
8- کودکان خود را در ابتداي روز نوازش کنيد و در آغوش بگيريد . هيچ چيز ناراحت و نگران کننده تر از بيدار کردن يک کودک دبستاني و يا فرزند دبيرستاني خسته در صبح زود نيست و او در اين زمان بسيار حساس و آسيب پذير است . بنابراين او را يکدفعه از خواب بيدار نکنيد بلکه در کنار تختش بنشينيد و به آرامي موهايش را نوازش کنيد و او را از خواب بيدار نماييد . اگر مي خواهيد کودکي کم سن تر را بيدار کنيد در کنار او دراز بکشيد و به آرامي او را بغل کنيد و بيدارش نماييد . اين نوازش هاي صبحگاهي کودک موجب مي شود که هم شما و هم کودک با لذتي بيشتر روز خوبي را آغاز کنيد .
9- هر روز صبح زود 5 تا 10 دقيقه موسيقي گوش دهيد و کمي فکر کنيد . اين کار به شما کمک مي کند که تصميمات شب گذشته را با خلاقيت بيشتري در طول روز شکل دهيد و عملي کنيد .
10- با بوي عطر قهوه يا چاي از خواب بيدار شويد . عطر يک قهوه يا چاي عالي دم کشيده در صبح به انسان نشاط مي دهد . شما مي توانيد زمان قهوه جوش يا چاي ساز الکتريکي خود را در صورت امکان به گونه اي تنظيم کنيد که صبح کمي قبل از ساعتي که قرار است بيدار شويد روشن شود و دم بکشد . بوي خوش چاي يا قهوه همانند يک قلاب ماهي گيري شما را از اتاق بيرون خواهد کشيد . کافئين موجود در چاي يا قهوه همانند يک محرک سيستم عصبي عمل مي کند و اين ماده همانند داروهاي محرکي چون داروي آمفتامين شما را بيدار مي کند و سر حال مي آورد و ميزان فعاليت عضلاني را افزايش مي دهد .  
◄ديگر مراحل :
11- دهان و زبان خود را بشوييد و مسواک کنيد . اين کار در ابتداي صبح موجب خوش بويي دهان و تنفس و همچنين از بين رفتن 30 نوع باکتري مي شود که در طول شب در دهان شما مستقر مي شوند . بنابراين يک مسواک زدن مختصر در ابتداي صبح بسيار موثر است .
12- صبح ها مصرف روزي يک آسپرين به مدت 5 سال خطر سکته قلبي را حداقل به نصف مي رساند . البته قبل از مصرف آسپرين حتما با پزشک متخصص خود ملباسمو کنيد .
13- در ابتداي صبح شکر در قهوه يا چاي خود بريزيد و يا اين که يک فنجان آب پرتغال بنوشيد . تحقيقات در افراد بين 60 تا 80 سال نشان داده است مصرف کمي شکر در ابتداي صبح و حتي قبل از صبحانه موجب تقويت بهتر حافظه در آن روز مي شود . بنابراين مصرف يک قاشق چاي خوري يا کمتر شکر در ابتداي صبح مفيد است .
14- تقويم و يادداشت روزانه خود را چک کنيد . اين دفتر يادداشت مي تواند يک سر رسيد بزرگ و يا يک تخته وايت بورد (سفيد ) بر روي ديوار آشپزخانه يا اتاق باشد . شما مي توانيد در آن ها تمام کارهاي روزانه را يادداشت کنيد و اين برنامه ها مي تواند شامل وظايف خاص طول روز و همچنين امور مربوط به بچه ها باشد . بنابراين هر روز صبح برنامه روزانه اي که شب قبل نوشته ايد با دقت به هنگام صرف چاي يا قهوه بخوانيد . اين کار به شما کمک مي کند برنامه اي منظم براي روز خود بچينيد و مانع از بروز استرس و نگراني در وجود خود در طول روز شويد .
15- روزي 500 ميلي گرم قرص کلسيم يا کربنات کلسيم قبل از خواب مصرف کنيد . در اين مورد حتما با پزشک خود ملباسمو کنيد .
16- روزي 8 ليوان آب مصرف کنيد تا صبح ها سر حال تر و بدون احساس تشنگي از خواب بيدار شويد .
17- اگر فرزندي داريد بهتر است که يک ليست از کارهايي که او بايد قبل از خروج از خانه و يا در طول روز انجام دهد تهيه کنيد و آن را روي ديوار بزنيد و يا روي تخته سفيد روي ديوار حال يا آشپزخانه نصب کنيد تا صبح ها مجبور به جر و بحث و مجادله نشويد . کارهايي مثل مسواک زدن ، صرف صبحانه ، آماده سازي کيف و وسايل مدرسه ، مرتب و جمع کردن تخت و رختخواب و غيره را در اين چک ليست يادداشت کنيد .
18- يک سبد يا کمد کوچک خاص را براي خودتان و هر يک از بچه هايتان آماده کنيد تا اين که کليدها ، کيف مدرسه و بيرون ، کيف پول ، کاغذها ، دستکش ، کلاه و لوازم روزانه اي از اين دست را در آن بريزيد تا هر روز صبح مجبور نباشيد که هر کدام را از يک گوشه ي اتاق و خانه پيدا کنيد .
19- صبح ها هر يک از افراد خانه بهتر است زمان جدايي را به استحمام و يا دوش گرفتن اختصاص دهند چرا که در اين زمان مي توانيد آرامش خاصي پيدا کنيد .
20- زمان استحمام صبحگاهي را مفيد و کوتاه تر کنيد . اگر شما وقت نکرده ايد که شب يا عصر گذشته دوش بگيريد بهتر است که صبح روز بعد براي کاهش زمان استحمام مثلا به جاي استفاده ي جداگانه از شامپو و نرم کننده از يک شامپوي داراي نرم کننده استفاده کنيد و حتي از شامپوهاي چند منظوره ي سر و بدن بهره بگيريد .
21- لوازم ضروري مورد نياز روزانه اتان را داخل ظرف يا قفسه اي قرار دهيد تا صبح راحت بتوانيد آن ها را پيدا کنيد ، وسايلي چون جوراب ها ، ساعت ، انگشتر ، کليدها و غيره تا اين که صبح وقت کمتري را صرف پيدا کردن آن ها کنيد .
22- صبح ها پس از استحمام از يک حوله بزرگ براي خشک کردن خود استفاده کنيد تا وقت کمتري بگيريد و در صورت مطبوع و گرم بودن هوا اجازه دهيد در حالي که لباس هايتان را مي پوشيد و خود را آماده مي کنيد موهايتان به صورت طبيعي کمي خشک تر شود و در پايان سشوار بکشيد تا هم وقت و هم انرژي برق کمتري مصرف شود .
23- صبح ها روزي 30 دقيقه پياده روي و يا راه رفتن را فراموش نکنيد تا به حفظ سلامت جسماني و تناسب اندام خود کمک بسزايي کنيد .
24- در ابتداي صبح تمام افراد خانواده را که دوست داريد ببوسيد و بعد از خانه بيرون برويد . اين کار موجب کاهش استرس شما و آنها و همچنين کمک به آغاز روزي خوب و مثبت مي شود .



http://najiforum.ir/forum-435.html
لینک مرجع