انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: اولین پنجشنبه ماه مهر (دیروز94) در جریان برگزاری مراسم حج در سرزمین منا
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
در جریان برگزاری مراسم حج در سرزمین منا حضور گسترده حجاج در این منطقه حادثه آفرین شد و صدها نفر کشته و زخمی شدند.
سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده که شمار کشته‌شده‌ها از ۱۳۰۰ نفر گذشت و بیش از ۲۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند؛ این در حالی است که سازمان دفاع شهری عربستان شمار کشته‌ها را تا کنون ۷۱۷ کشته اعلام کرده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
به گفته سازمان حج و زیارت ایران جان باختن ۱۳۰ نفر از حجاج ایرانی تأیید شده و بیش از ۶۰ نفر هم زخمی شده‌اند که دولت عربستان در انتقال زخمی‌ها به بیمارستان تعلل می‌کند.

20:00) رئیس سازمان حج و زیارت با تشریح آخرین وضعیت حادثه منا گفت: تعداد کشته‌ها و زخمی‌های این حادثه به بیش از ۳۲۰۰ نفر رسیده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تعداد کشته شدگان ایرانی این حادثه به ۹۰ نفر رسید، گفت: مجروحین ما حدود ۶۰ نفر هستند و حال عمومی آنها مساعد است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) 

از سوی دیگر به گفته مقامات سعودی این حادثه به دلیل ازدحام بالای جمعیت اتفاق افتاد که عربستان تا کنون زخمی شدن ۸۶۳ را تأیید کرده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)

18:00) 
در پی ازدحام جمعیت در سرزمین منا، تاکنون ۱۰۰۰ نفر از حجاج کشته و بیش از ۱۵۰۰ تن دیگر زخمی شدند که ۴۷ زائر ایرانی در این حادثه کشته و بیش از ۶۰ ایرانی نیز مجروح شده‌اند. به گفته سازمان حج و زیارت ایران جان باختن ۴۷ نفر از حجاج ایرانی تأیید شده و ۶۰ نفر هم زخمی شده‌اند که دولت عربستان در انتقال زخمی‌ها به بیمارستان تعلل می‌کند. 
17:00)تیم خبری خبرگزاری صدا و سیما در منا درسلامت کامل است
 تیم خبری خبرگزاری صدا و سیما که به منظور پوشش خبری حج ۹۴ هم اکنون در صحرای منا به سر می برند در سلامت کامل هستند.
 سیار پیش بهار خبرنگار اعزامی این خبرگزاری با اعلام این خبر گفت:‌در حادثه امروز منا مشغول فعالیت خبری بودیم تا در اولین فرصت گزارش مربوط به رمی جمرات را به تهران ارسال کنیم اما به خاطر تراکم جمعیت در بیرون از مجموعه، دچار تنگی نفس شدم که در نهایت توسط یکی از پزشکان ایرانی از داخل جمعیت به بیرون کشیده شدم و الحمدلله با اقدامات اولیه، مشکل تنگی نفس من برطرف شد و به ادامه کار مشغول شدم.
وی افزود: صمد عسگری ‌تصویر بردار خبرگزاری صدا و سیما نیز به دلیل ازدحام جمعیت، از ناحیه پا مصدوم شد که بلافاصله تحت درمان قرار گرفت و هم اکنون حال وی نیز خوب است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
پیش بهار گفت: هم اکنون در تلاش هستیم تا گزارش کمک رسانی به مجروحان و انتقال جنازه کشته شدگان حادثه منا را آماده کنیم اما سعودی ها اجازه حضور در محل را به هیچ کس نمی دهند چرا که به گفته شاهدان عینی در حال حاضر جنازه حجاج کشته شده در خیابان منتهی به رمی جمرات، انباشته شده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
16:30)سازمان دفاع شهری عربستان اعلام کرد در پی ازدحام جمعیت در سرزمین منا، تاکنون ۷۱۷ نفر از حجاج کشته و بیش از ۱۰۰۰ تن دیگر زخمی شدند که ۴۳ زائر ایرانی در این حادثه کشته و بیش از ۶۰ ایرانی نیز مجروح شده‌اند. شبکه خبری «العربیه»، گزارش داد که در این حادثه که به دلیل ازدحام بالای جمعیت اتفاق افتاد که بیش از هزار نفر دیگر از حجاج زخمی شده‌اند این در حالی است که عربستان تا کنون زخمی شدن ۸۰۵ را تأیید کرده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)

16:00) اسامی ۴۳ کشته حادثه امروز رمی جمرات منتشر شد.
فرامرز غلامی
غلامرضا غلامی
علی محمد یحیی پور
محمد خندان
عبدالله بیگلری
محمد سعید دانش طلب
عبدالله برات بیژن
قیطر علی حیدری از اصفهان
سید مرتضی رئیس زاده ۱۳۰۷۷
عبدالستار ممکن روز خارج از کشور
اسماعیل جعفری ۲۴۱۳
غلامرضا طاهری ۴۰۰۱۱
شکرالله خشک رویی
حسین جوانی ۲۴۰۳۸
احمد ابراهیم زاده ۳۶۱۳۰
عبدالصمد جمشید نژاد ۲۴۰۱۶
حمید قرش جوکار ۲۴۰۳۷
آقامحمد طرشت ۳۸۰۰۲
محسن غلامی خراسان رضوی
غلامعباس قادری خراسان رضوی
احمد لطفی خراسان رضوی
علی اکبر فراهانی خراسان رضوی
محمدعلی فخاری
احمد کفاش
محمدحسین رمضانی کیا
عبدالستار رحمان سوری خارج از کشور
رجبعلی جمعه اربانی ۱۹۲۸۹
احمد غلامی بیدگل ۲۸۱۵۹
محمدظاهر ماروسی ۱۹۰۳۳
منصور غضنفری ۱۲۰۱۲
فرهاد پیرزاده ۴۸۱۱۳
علی رجبی محمدآباد ۱۹۲۸۹
فراهم نوران
محمد چوبدار ۳۹۰۰۹
حسین فرجی ۱۴۱۱
ابراهیم کریم پور ۲۸۱۵۹
محمد ابراهیم احمدآبادی ۱۹۰۳۳
احمد عباسی ۱۹۲۸۹
مصطفی موسوی ۲۹۰۱۲
غلامعلی شاهین ۱۹۰۲۹
هوشنگ کردکار ۱۳۰۷۸

15:30) 
سازمان دفاع شهری عربستان اعلام کرد که در جریان ادای مناسک حج در سرزمین منا دست کم ۴۵۳ تن از حجاج کشته شده‌اند.
شبکه خبری «العربیه»، گزارش داد که در این حادثه که به دلیل ازدحام بالای جمعیت اتفاق افتاد که بیش از هزار نفر دیگر از حجاج زخمی شده‌اند این در حالی است که عربستان تا کنون زخمی شدن ۷۱۹ را تأیید کرده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
با وقوع این حادثه برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند ازدحام جمعیت برای رسیدن به ایستگاه قطار در این منطقه یکی از دلایل اولیه این حادثه بوده است؛ بیشترین اعمال حج مانند قربانی کردن و رمی جمرات در منا انجام می‌شود.
پایگاه خبری العاجل عربستان نیز خبر داده که خیابانی که این حادثه در آن رخ داده خیابان رابط میان چادرهای ایجاد شده برای حجاج بوده و گزارش برخی رسانه‌ها درباره اینکه این حادثه در مسیر رمی جمرات رخ داده را رد کرده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
روزنامه «الوطن»، عربستان گزارش داد که با افزایش شمار قربانیان، بیمارستان‌ها و هلال احمر عربستان به حالت آماده باش درآمده‌ و مجروحان به سه بیمارستان توزیع خواهند شد؛ وزارت بهداشت عربستان نیز به حالت هشدار درآمده و وضعیت قرمز اعلام کرده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات سعودی از افزایش شمار قربانیان حادثه ازدحام جمعیت در سرزمین منا خبر دادند.

15:00) رئیس سازمان حج و زیارت از کشته شدن 43 زائر ایرانی در حادثه رمی جمرات خبر داد و گفت: هم اکنون بیش از ۶۰ زائر ایرانی مجروح شده‌اند. سعید اوحدی ادامه داد: هم‌اکنون تمام تلاش‌ها برای امدادرسانی به زائران در حال انجام است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) وی با اشاره به اینکه هنوز برخی از جنازه‌ها روی زمین‌ مانده‌است و به دلیل سنگی بودن مسیر امکان تردد آمبولانس وجود ندارد، گفت: تا یک ساعت دیگر آمار نهایی را اعلام می‌کنیم.

14:00)
 سعید اوحدی از افزایش تعداد کشته‌ها به ۳۵۰ نفر خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۱۵۰۰ زائر در حادثه رمی جمرات مجروح شدند.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: ساعت ۹ صبح خبر دادند که مسئولان امنیتی عربستان دو مسیر رمی جمرات را بسته‌اند و زائران در مسیرهای دیگر با ازدحام فراوان به سوی رمی جمرات رفتند. وی ادامه داد: زائران براثر خفگی و زیر دست و پا ماندن کشته و مجروح شدند.
تاکنون بیش از ۳۰ زائر ایرانی ناپدید شدند که ۳ نفر از آنها اعضای واحد مرکزی خبر هستند. هم‌اکنون اعضای سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری در حال جستوجو برای مفقودین ایرانی این حادثه هستند. این در حالی است که همه مجروحان به ۴ بیمارستان در شهر مکه منتقل شده اند.

13:30) منابع سعودی از افزایش تعداد جان باختگان ازدحام حجاج در سرزمین منا به ۳۱۰ نفر خبر دادند.
منابع وابسته به دفاع مدنی عربستان اعلام کردند: امروز ساعت ۹ صبح به وقت محلی برابر با دهم ذیحجه و هنگام حرکت حجاج بیت الله الحرام به سوی محل رمی جمرات به طور ناگهانی تعداد حجاجی که به سوی این محل از خیابان شماره ۲۰۴ تقاطع خیابان ۲۲۳ در منی حرکت می کردند افزایش یافت که در نتیجه این ازدحام شماری جان باختند و برخی دیگر زخمی شدند.همزمان نیروهای امنیتی و هلال احمر اوضاع را کنترل و مانع از ادامه حرکت حجاج به محلی که ازدحام در آن شدید شده بود اعزام شدند.
این منابع بیان کردند: تاکنون ۳۱۰ نفر از حجاج فوت کرده اند و ۴۵۰ نفر زخمی شده اند که به بیمارستان منتقل شده اند.
ُ13:00) اوحدی: 240 نفر کشته شدند
رئیس سازمان حج و زیارت از افزایش آمار کشته شدگان حادثه رمی‌جمرات به ۲۴۰ نفر خبرداد و گفت: تمام زائران ایرانی کشته شده یا مجروح، مرد هستند. سعید اوحدی افزود: از آنجا که تمام حاجیان خانم در شب گذشته به منا آمدند و رمی‌جمرات را انجام دادند بنابراین تمام زائران ایرانی کشته یا مجروح شده در حادثه امروز مرد هستند.
اخبار صبح:
عربستان اعلام کرد که در پی ازدحام جمعیت در سرزمین منا، تا کنون ۲۲۰ نفر از حجاج کشته و بیش از ۴۵۰ تن دیگر زخمی شده‌اند. بیشترین اعمال حج مانند قربانی کردن و رمی جمرات در منا انجام می‌شود.
همچنین شبکه خبری «العربیه»، در خبری فوری گزارش داد که در این حادثه که به دلیل ازدحام بالا صورت گرفته ۴۰۰ نفر دیگر از حجاج زخمی شده‌اند؛ یشترین اعمال حج مانند قربانی کردن و رمی جمرات در منا انجام می‌شود.
بنا به گفته مسوولان عربستانی، مناسک حج با روال طبیعی خود و با احتیاط‌های لازم ادامه خواهد داشت و نیروهای نظامی و امنیتی این کشور برای تامین هر چه بهتر این مناسک به مناطق پرازدحام اعزام شدند.
این چندمین اتفاقی است که طی دو هفته اخیر برای زائران در عربستان اتفاق افتاده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) پیش از سقوط جرثقیل در مسجدالحرام موجب کشته شدن بیش از ۱۱۷ زائر از جمله ۱۱ ایرانی شد.
روز گذشته (چهارشنبه) نیز بیش از ۲۰۰ نفر از حجاج به دلیل خرابی درهای قطار در مکه مکرمه دچار حالت خفگی و بیهوشی شدند.
همچنین حادثه آتش‌سوزی هتل حجاج در مکه نیز منجر به زخمی شدن تعدادی از آنها و تخلیه ۱۵۰۰ نفر از حاجیان شد.
تعدادی از زائران ایرانی در میان کشته‌شدگان و مجروین رمی جمرات هستند/ آمار دقیق در دست نیست
معاون امور حج و زیارت سازمان حج از وجود تعدادی از زائران ایرانی در میان کشته‌شدگان و مجروحان رمی جمرات خبر داد و گفت: هنوز آمار دقیقی در دست نیست.
سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت هم با بیان اینکه مسیر رمی جمرات در روز اول خیلی شلوغ است، گفت: ازدحام بسیار سنگینی در مسیر رمی جمرات به وجود آمده است که اغلب مصدومیت برخی افراد را در پی دارد ولی هنوز آماری به ما نرسیده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
۱۲ ایرانی در میان کشته‌شدگان رمی جمرات
مهندس وحید رحمتی، گفت: آمار تقریبی فوتی‌ها و مجروحان این حادثه تا یک ساعت آینده اعلام می‌شود. اما با توجه به وسعت حادثه امروز در مکه، این آمار نیز قطعی نخواهد بود و تخمینی است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) رحمتی علت این حادثه را ازدحام و فشار جمعیت در رمی جمرات عنوان کرد.
با اشاره به آخرین وضعیت حادثه‌دیدگان ایرانی حادثه منا اظهارکرد: بر اساس آخرین آمارها تعداد قربانیان ایرانی این حادثه به 144 نفر افزایش یافت. ضمن این که همچنان 323 نفر از زائرین مفقود و 85 حاجی دیگر در بیمارستان‌های سعودی و ایرانی بستری هستند. 
وی افزود: از همان لحظات اولیه حادثه 6 کمیته برای رسیدگی به وضع حجاج ایرانی تشکیل شد که مهم‌ترین کمیته، کمیته جستجوی مفقودین در قالب 10 تیم بود که به شهرهای مختلف از جمله طائف و جده اعزام شدند و اتاق به اتاق و تخت به تخت بیمارستان‌ها را برای مجروحین ایرانی جستجو کردند. محمدی ادامه داد: تیم دوم کمیته مربوط به شناسایی و انتقال اجساد، کمیته سوم، کمیته اطلاع‌رسانی، کمیته چهارم کمیته آمار و اطلاعات، کمیته پنجم تیم حقوقی و کمیته ششم تیم تحقیق و بررسی است که همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. معاون حج عمره و عتبات سازمان حج و زیارت تصریح کرد: کمیته جستجوی مفقودین تاکنون یک دور تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را جستجو کرده‌اند و همچنان در حال بررسی مکان‌هایی است که احتمال می‌رود مجروحین ایرانی در آنجا حضور داشته باشند. وی یادآور شد: بازگشت زائران به کشور از فردا آغاز میگردد. محمدی در خصوص بازگرداندان پیکرهای قربانیان منا گفت: پیکر این افراد به زودی و در اسرع وقت به کشور بازگردانده می شود.
http://najiforum.ir/thread-23866.html
ربات انجمن ناجی


کد:
@najiforumbot

 
 علی جنتی با اشاره به حادثه منا و اعزام هیاتی از ایران برای بررسی وضعیت زائران ایرانی در عربستان گفت: صدور ویزا برای هیات ایرانی جهت اعزام به عربستان همچنان با مشکل مواجه است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) به نظر می‌رسد دولت سعودی تعمد دارند که مقامات جمهوری اسلامی را به کشورشان راه ندهند. 
 
رد ملاقات وزیر امور خارجه عربستان با ظریف 
 
وی با بیان اینکه محمد جواد ظریف در نیویورک مسئله را پیگیری می کند، اظهار داشت: وزیر امور خارجه کشور در نیویورک درخواست ملاقات با وزیر امور خارجه عربستان داشته که این درخواست با سردی و عدم موافقت این مقام سعودی مواجه شد. 
 
جنتی با تاکید بر اینکه رفتارهای مقامات سعودی حاکی از آن است که عمدا اجازه ورود به مقامات ایرانی به عربستان را نمی دهند، ادامه داد: با این حال ممکن است تنها امیرحسین هاشمی قاضی زاده وزیر بهداشت و درمان کشور تنها برای اقدامات پزشکی اجازه ورود به عربستان را داشته باشد. ظاهرا با حضور وزیر بهداشت در عربستان موافقت کردند. 
 
وضعیت مفقودین سه روز دیگر مشخص می شود 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: البته ما فشار خود را به دولت عربستان برای اعزام هیات ایرانی به این کشور وارد می کنیم و دریافت ویزا را پیگیری خواهیم کرد. 
 
رئیس هیات ایرانی برای اعزام همچنین توضیح  داد: هیات ایرانی از منا به مکه رفته است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) زمانی که این گروه در منا حضور داشت پیگیری مسائل به دلیل آنکه در خیمه ها حضور داشتند، ممکن نبود. اما اکنون در مکه ستاد و بعثه است که راحت تر می‌توانند وضعیت زائران را بررسی و پیگیری کنند. 
 
وی اظهار داشت: از زمانی که به مکه منتقل شده اند، مشخص است که زائران در کدام هتل و کاروان بودند. ظرف 3 روز آینده وضعیت مفقودین مشخص خواهد شد و آمار جان باختگان به طور دقیق برآورد می شود. 
 
هیچ دیپلماتی کشته نشده است/معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه پیگیری حقوقی فاجعه منا را دنبال می کنند 
 
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، در مجموع مجروحین ایرانی 80 نفر بودند که عموما امروز مرخص می شوند و تنها 15 نفر آنها نیاز به درمان بیشتر دارند. 
 
جنتی در باره پیگیری های قضایی حادثه منا گفت: پیگیری حقوقی این حادثه باید صورت بگیرد در حال در وزارت امور خارجه و معاونت حقوق ریاست جمهوری این مسئله دنبال می شود. 
 
رد شایعه تغییر مسیر 300 زائر ایرانی/ بوشرکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان جزء مفقودین است 
 
وی  شایعه تغییر مسیر 300 زائر ایرانی در سفر منتهی به جمرات را رد کرد و توضیح داد: این شایعه را عربستان می سازد،  به نمایندگان هم توضیح  دادم که چند مسیر به جمرات منتهی می شود اما سعودی ها همه مسیرها را جز یک مسیر بسته بودند در این مسیر نیز به دلیل جمعیت زیاد و فشار، زوار زیر دست و پا افتادند و بسیاری به دلیل تنگی نفس کشته شده اند. 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شایعه دیپلمات های مفقود شده در شبکه های اجتماعی، گفت:  هیچ دیپلماتی کشته نشده است فقط بوشرکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان جزو مفقودین که هنوز سرنوشت آن مشخص نشده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)

انتهای پیام/
http://najiforum.ir/thread-23866.html
پادشاه عربستان سعودی، دستور جمع آوری تمامی دوربین‌های کارگذاشته در منا را صادر کرده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)

خبرگزاری النخیل عراق گزارش داد: ملک سلمان ضمن صدور حکم جمع‌آوری همه دوربین‌ها، دستور داده است آن‌ها را در مکانی امن نگهداری کنند.

این خبرگزاری افزود: «حجاج و مسلمانان جهان خواهان تشکیل یک کمیته تحقیق بین المللی برای بررسی حقایق حادثه منا شده‌اند و به همین دلیل  مقامات سعودی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا همه دوربین‌ها را جمع آوری کنند.»

در همین حال، یک فعال برجسته سعودی که در توئیتر با نام «مجتهد» شناخته می‌شود روز شنبه اعلام کرد: «دو ساعت قبل از وقوع حادثه جمعیت بسیاری در دوربین‌های مدار بسته مشاهده بود و نیروهای امنیتی [در خصوص ازدحام جمعیت] اخطار دریافت کرده بودند؛ اما اقدامی صورت نگرفت.»

این فعال سعودی تاکید کرد: «در حال حاضر محمد بن نایف، ولیعهد عربستان، شخصا برای جلوگیری از دسترسی به تصاویر دوربین‌های مدار بسته و تماس‌های تلفنی که مسئولیت و قصور نیروهای امنیتی را ثابت می‌کند، تدابیری جدی اتخاذ کرده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)»

http://najiforum.ir/thread-23866.html
برنامه دقیقی برای بازگشت اجساد حجاج نیست/ ورود 50 درصد از حجاج با هواپیماهای سعودی
سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به این که کارهای حقوقی و اداری بازگشت حجاج در حال انجام است، گفت: 50 درصد از حجاج با هواپیماهای سعودی به کشور برمی‌گردند.
منوچهر سپاسی سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه پرواز حجاج از فردا ساعت 12 آغاز خواهد شد،‌ گفت: سه پرواز شامل دو پرواز برای فرودگاه امام خمینی و یک پرواز برای گرگان انجام می‌شود. سپاسی اظهار داشت: اولین پرواز از فردا برای بازگشت حجاج آغاز و آخرین پرواز نیز 26 مهر ماه انجام خواهد شد. وی در ادامه افزود: روزانه به طور متوسط 9 پرواز برای برگشت حجاج از جده و مدینه انجام و وارد فرودگاه‌های کشور می‌شود. سپاسی با اشاره به اینکه ایرلاین‌ها اعلام آمادگی کامل برای بازگشت اجساد کرده‌اند، گفت: در حال حاضر کارهای حقوقی و اداری برای بازگشت حجاج در حال انجام است و فعلا برنامه دقیقی برای بازگشت اجساد وجود ندارد. سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به اینکه پروازهای نظامی برای بازگشت اجساد انجام نمی‌شود، یادآور شد: هواپیماهای ایران ایر و ماهان اعلام آمادگی کرده‌اند و اجساد با هواپیماهای کارگو وارد می‌شوند. وی بیان داشت: 50 درصد از بازگشت حجاج توسط هواپیماهای سعودی ، 30 درصد توسط ماهان و 20 درصد توسط ایران ایر انجام می‌شود. سپاسی خاطرنشان کرد: بازگشت حجاج با هواپیماهای سوری هیچ مشکلی از سوی کشورهای عربی ندارد.http://najiforum.ir/thread-23866.html
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 5 مهرماه) در نطق پیش از دستور خود گفت: امروز امت اسلامی و ملت بزرگ ایران عزادار است به خاطر حادثه دردناکی که در منا رخ داد و تعداد زیادی از زائرین خانه خدا در وضع اسف‌آوری به خاک و خون کشیده شدند. این ضایعه اسفناک دل همه مسلمانان را به درد آورد.

وی افزود:  وزیر کشور، وزیر فرهنگ  و ارشاد اسلامی و امیر عبداللهیان معاون عربی_ آفریقایی وزارت خارجه در جلسه غیرعلنی مجلس توضیحات کافی در مورد ابعاد این حادثه و اقداماتی که در روزهای مختلف دولت در این زمینه انجام داده است، ارائه دادند، ما تشکر می‌کنیم، ضروری است این اقدامات هم پیگیری کنند.

رئیس مجلس با اشاره به گزارش دولت در جلسه غیرعلنی مجلس تاکید کرد: کل این گزارش نشان داد که دولت سعودی در این ماجرا مقصر واقعی است ،در کار خودش برای عمل عبادی مهم در عالم اسلام دچار غفلت و سوء مدیریت بوده است، متاسفانه همه ابعاد قضیه زمانی که مطالعه می‌شود، نشان می‌دهد که در انجام این عمل سهل‌انگاری داشته، به موقع خدمات رسانی نکردند و تدبیر لازم بعد از حادثه نداشتند که جلوی تبعات آن را بگیرند.

وی اضافه کرد: متاسفانه به جای اظهار پشیمانی، حرف‌هایی می‌زنند که مثل نمک پاشیدن روی زخم است، دولت سعودی باید تنبه پیدا کند، شما در حرم امن الهی برای یک عمل عبادی که در تمام فرق اسلامی واجب تلقی می‌شود، باید زمینه لازم فراهم کنید، هدایت کار به موقع انجام شود و به موقع خدمات‌رسانی کنید و اگر هم حادثه‌ای رخ داد، بتوانید تبعات آن را کم کنید.

رئیس مجلس تاکید کرد: در سیر این حادثه که بررسی شد، نشان می‌دهد که هم سوء مدیریت در ابتدا وجود داشته، راه‌ها را بلاوجه بستند، برای کنترل حادثه تدبیر لازم نداشتند و بعد هم خدمات دهی پس از آن هم برای اینکه تبعات تلفات آن کاهش پیدا کند، کم یا اصلا وجود نداشته است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)

لاریجانی اظهار داشت: تاسف‌آورتر این است که بعد از اینکه بعثه مقام معظم رهبری و مسئولین سازمان حج تماس‌هایی برقرار کردند که هیئت‌هایی بروند و شناسایی کنند و همچنین بتوانند مردم را از اضطراب دربیاورند، این همکاری‌ها وجود نداشته ، اینها یک مهمان‌نوازی به طریق اسلامی نیست، یک عناد است، لذا باید دولت سعودی توجه داشته باشد که این رفتار نادرست‌شان از خاطر مسلمانان و ایرانیان محو نخواهد شد، اینها به خاطر سپرده خواهد شد.

وی افزود: این نگرانی‌ها وجود دارد نسبت به کشوری که مدعی یک دولت اسلامی است، کجای این رفتار به دولت اسلامی شباهت دارد، آن هم نسبت به برادران اسلامی که می‌خواهند فریضه‌های الهی را انجام دهند.

رئیس مجلس تاکید کرد: توصیه می‌کنیم که دولت سعودی در روزهای آینده همکاری درستی داشته باشد برای شناسایی مفقودین تا تعیین تکلیف بشوند و مردم از اضطراب دربیایند، از وزارت خارجه می‌خواهیم که تحرکات خود را افزون کنند تا این مشکلات سریعتر حل شود، همچنین وزارت داخله هم تمهیدات لازم در ستاد خودشان برای این امر که حجاج ما با آرامش بازگردند و بتوانند آسایش مردم را فراهم کنند، تدبیر کنند.

رئیس قوه مقننه در پایان خاطرنشان کرد: تلاش دولتمردان این است که زائرانی که امروز 65 هزار نفرند بتوانند اعمالشان را به درستی انجام دهند و با آسایش و آرامش روانی به کشور اسلامی بازگردند که امیدواریم این چنین باشد.
http://najiforum.ir/thread-23866.html
لینک مرجع