انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: فرهنگ درست کردن آتش در طبیعت باید به یک ضد ارزش تبدیل شود
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
 فرهنگ درست کردن آتش در طبیعت باید به یک ضد ارزش تبدیل شود
 مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری ایلام گفت: فرهنگ روشن کردن آتش در طبیعت باید در بین مردم طبیعت دوست استان به یک ضد ارزش تبدیل شود.
[تصویر:  najiforum_مدير-منابع-طبيعي.jpg] 
کد php:
http://najiup.ir/up3/najiforum_مدير-منابع-طبيعي.jpg 
 
رضا احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: رسم چاله کنی و روشن کردن آتش در طبیعت از سوی مردم باعث بروز بیشترین خسارت ها به مراتع و جنگل های استان شده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
وی افزود: بیشتر مردم استان ایلام در هنگام سفر به دامان طبیعت اقدام به کندن زمین برای افروختن آتش می کنند در حالیکه این ناهنجار اجتماعی باید جای خود را به وسایل آتش زایی چون منقل و اجاق های قابل حمل دهد.
وی ادامه داد: در بیشتر موارد دیده شده که افراد و خانواده ها هنگام مراجعت به منزل و بازگشت از دل طبیعت بنا به دلایل مختلف از خاموش کردن آتش طفره می روند و همین امر باعث آتش سوزی ها درجنگل ها و مراتع می شود.
احمدی توصیه کرد: تفرج کنندگان طبیعت هنگام بازگشت به منازل خود باید با استفاده از آب، خاک و یا سنگ آتش روشن را خاموش کنند، از کندن چاله های جدید خودداری کنند و درصورت نیازبه آتش از چاله های قدیمی برای این امر استفاده کنند.
وی توضیح داد: لایه بیرونی زمین یک بافت زنده همراه با میکرو ارگانیزم های زیادی است که با کندن چاله به مرور زمان فرسایش خاک تشدید می شود و استفاده از مواد آتش زایی چون نفت یا بنزین در تخریب این لایه تاثیر به سزایی دارد.
وی با رد این باور که چاله های کنده شده باعث تجمع نزولات جوی و نفوذ در سفره های زیرزمینی می شود، گفت: درخت و گیاه به سبب ریشه ای که در خاک تنیده است لایه ها و منفذهای تنفسی متعددی را در زمین ایجاد می کند که این منفذ ها باعث جمع آوری و رسوب آب در لایه های زیرین زمین می شود و نکته حایز اهمیت دیگر اینکه چاله های کنده شده توسط افراد حاوی مواد نفتی و مضر برای زمین است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام تاکید کرد: برای حفظ منابع طبیعی باید فرهنگ رفتار با این موهبت الهی در بین مردم تغییر کند ومردم بهتر است تا حد امکان از درست کردن غذا و آتش در دامان طبیعت اجتناب ورزند.
لینک مرجع