س 1: اگر روزه دار در روز ماه رمضان چند بار جماع يا استمناء نمايد، آيا كفاره تكرار مى شود؟ آيا بين جاهل به مفطريت و عالم به آن در حكم فرق است؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ كفاره مطلقاً تكرار نمى شود، بلى احتياط استحبابى آن است كه كفاره جماع و استمناء تكرار شود. س 2: آيا تبرّع كفاره از طرف آدم زنده جايز است مثلا دو ماه روزه كفاره براى او تبرعاً بگيرد؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ ظاهراً جائز نيست. س3: شخص مريضى كه علم وارد روزه ماه رمضان را نمى تواند بگيرد آيا مى تواند كفاره را قبل از ماه رمضان پرداخت نمايد؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ ظاهرا مى تواند ولى خلاف احتياط است و چنانچه به عنوان قرض بدهد و بعدا حساب كند بى اشكالتر است (گردآوری : انجمن ناجی) س4: كسى كه به خاطر مريض شدن، روزه اش را نگرفته و توان پرداخت كفاره آن را ندارد، بايد چكار كند؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ به مقدار ممكن كفاره كه يك مد طعام است بدهد، و در صورت عدم امكان استغفار نمايد كافى است (گردآوری : انجمن ناجی) س5: بنده به مدت پنج ماه روزه قضا دارم و مدت 6 ماه است به علت بيمارى دارو مصرف مى كنم لذا نمى توانم قضاى روزه هايم را بگيرم تكليف بنده چيست؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ چنانچه مرضى كه روزه را خورده ايد تا سال بعد دوام داشته باشد; قضاء لازم نيست. فقط براى كفاره هر روز، يك چارك گندم يا نان به فقير بدهيد والا آن هم لازم نيست. س6: اگر كسى كه موى زهار او درآمده ولی متوجه بلوغ خود نشود و روزه نگيرد آيا كفاره هم لازم است در صورتى كه چند سال تأخير انداخته؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ در صورتى كه مقصر نباشد كفاره واجب نيست. س7: زنى كه در ماه مبارك رمضان حيض شد بعد از آن قضاى روزه را مى گيرد كفاره هم دارد يا خير؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ كفاره ندارد. س8: در كفاره روزه اطعام مسكين يكجا اگر مشكل باشد به سيد يا به فقير دو مرتبه اطعام جايز است يا نه؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ بلى، جايز است (گردآوری : انجمن ناجی) س9: دخترى كه بالغ شده و جاهل به مسئله هست روزه بر او واجب شده بعد از علم به مسئله آيا كفاره هم دارد يا نه؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ چنانچه مقصر نباشد; كفاره بر او نيست. س10: نانى كه براى كفاره به فقير مى دهند بايد خشك باشد يا نان خشك را اگر آب بپاشند و نرم كنند و تا كرده به فقير بدهند اشكال ندارد؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ لازم نيست خشك باشد. نهايت اين كه اگر نان تازه و تر است يك مقدار زيادتر از يك مد بدهند. س11: كفاره روزه اى كه عمداً خورده شده اگر در بين آن 31 روز اول سفر ضرورى پيش آيد مثلا براى ملاقات پدر يا مادر مريضش به بيمارستان برود و مسافر شده و روزه اش را بخورد آيا بايد از اول بگيرد يا لازم نيست؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ اگر مريض يا حيض باشد; مانع نيست و لازم نيست از اول گرفته شود ولى سفر مانع است و بايد از اول بگيرد. س12: اگر زنى به خاطر مريض بودن نتواند روزه بگيرد و تا رمضان سال آينده مرضش خوب نشود آيا كفاره بر خود زن واجب است يا بايد شوهرش كفاره را بپردازد؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ كفاره غير عمدى با شوهر است (گردآوری : انجمن ناجی) س13: اگر كسى به خاطر مريض بودن نتواند ماه مبارك رمضان را روزه بگيرد و چند ماه بعد از ماه رمضان با همان مرض از دنيا برود آيا دادن كفاره بر ورّاث ميت واجب است؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ لازم نيست. س14: اگر كسى با اين كه جوان يا نوجوان است به خاطر مرضى كه دارد مثلا مرض صرع نمى تواند روزه بگيرد چند سال است كه مرض مذكور ادامه دارد و معلوم نيست خوب بشود يا نه؟ آيا باز چنين شخصى بايد كفاره بدهد؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ بايد روزى يك مدّ طعام كفاره بدهد نه كفاره شصت مسكين. س15: بنا به اختلافى كه در ديدن ماه (آخر رمضان) شد; مسئله يوم الشك را نمى دانستم. وظيفه من چيست؟ اگر وظيفه كفاره دادن براى روزه هاى نگرفته باشد با توجه به اين كه 30 روز متوالى نمى توانم روزه بگيرم و درآمدى هم ندارم به 60 فقير طعام بدهم چه كنم؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ كفاره لازم نيست. س 16: اگر شخصى عمداً روزه بخورد، براى قضاى آن چه عملى را بايد انجام دهد تا كفاره آن باشد؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ غير از يك روزه قضاء مخير است بين شصت روز روزه متوالى به عنوان كفاره يا اطعام شصت مسكين (يا آزاد كردن يك بنده). س17 : مقدار كفاره روزه چقدر است؟ آيا حتما بايد به شصت نفر داده شود؟ اگر خانواده فقيرى، نه براى رفع گرسنگى، بلكه براى (مثلا) شفاى بيمار به اين مبلغ احتياج داشته باشند، نمى توان مقدار كفاره را به آنها داد؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ كفاره افطار غيرجايز، براى هر روزاطعام شصت مسكين است كه به هر كدام يك چارك گندم يا جو يا برنج بدهد و مى تواند نان بدهد، ولى مختصرى زيادتر(مثلا يك كيلو) بدهد بهتر است (گردآوری : انجمن ناجی) و پول دادن كافى نيست. س18: بنده به مدت پنج ماه روزه قضا دارم و مدت 6 ماه است به علت بيمارى دارو مصرف مى كنم لذا نمى توانم قضاى روزه هايم را بگيرم تكليف بنده چيست؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ چنانچه مرضى كه روزه را خورده ايد تا سال بعد دوام داشته باشد; قضاء لازم نيست. فقط براى كفاره هر روز، يك چارك گندم يا نان به فقير بدهيد والا آن هم لازم نيست. س19 : اگر كسى از ابتدا روزه هاى قضاء شده اش را نگرفته باشد. آيا بايد براى روزه هاى سالهاى قبل، هر سال كفاره بدهد، يا فقط يكبار كافى است؟ حكم كفاره روزه قضاء شده در اين مورد چگونه است؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ يك كفاره كافى است، وكفاره روزه قرض همان يك مدطعام است (گردآوری : انجمن ناجی) س20 : در صورتى كه مرد كفاره روزه خود را پرداخت نمى كند، آيا زن مجاز است بدون اجازه همسر از مال خود مرد، كفاره روزه او را پرداخت نمايد؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ خير، مجاز نيست، و نيز اگر زن بخواهد از مال خودش تبرعاً كفاره مرد را بدهد، جايز نيست; بلى بعد از مردن مرد كفاره او را از مال خودش بايد داد. س21 : فردى در دوران جوانى به مدت ده سال بدون هيچ عذرى روزه نگرفته است (گردآوری : انجمن ناجی) كفاره براى هر روز، اطعام 60 فقير مى باشد. حال نامبرده مى خواهد پول كفاره را بپردازد. خواهشمند است در صورت امكان بفرماييد كفاره به چه نحوى محاسبه مى شود و مقدار آن چقدر است؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ شما هر روز حساب كنيد شصت فقير اطعام كنيد كه اقل آن نان خالى است كه تقريباً سيصد تومان پول مى شود، نمى توانيد به فقير بدهيد، بايد نان بخريد و به فقير بدهيد. همه را لازم نيست يك دفعه بدهيد به تدريج هم مى توانيد بدهيد; تقريباً هر روز 18 هزار تومان مى شود. س22 : در مورد قضاى روزه ماه رمضانى كه سال از آن گذشته و كفاره آن داده شده، آيا بايد به تعداد آن روزه هم گرفت؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ كفاره، قضا را ساقط نمى كند; به تعداد روزه هائى كه گرفته نشده است بايد قضاء كند. س23 : آيا كفاره روزه به شيرخوارگاه (فقير) تعلق مى گيرد؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ به بزرگان داده شود اولى و موافق احتياط است (گردآوری : انجمن ناجی) س24 : اگر كسى به واسطه استمناء روزه خود را باطل كند، قضا و كفاره آن چگونه است؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ قضاء آن و كفاره اش مانند افطار به ساير محرمات است، يعنى بايد قضاء كند و كفاره آن اطعام 60 مسكين و يا شصت روز روزه گرفتن است (گردآوری : انجمن ناجی) س25 : در كفاره روزه، آيا مى توان به جاى اطعام شصت فقير پول آن را پرداخت كرد؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ خير نمى شود; بايد اطعام كرد يا گندم و جو و... به فقير داد و مى توانيد مهرنان از نانوا بخريد و آن را به فقراء بدهيد كه بروند نان بگيرند. س26 : اينجانب سى روز كفاره روزه بر ذمه دارم، ولى نه توان گرفتن روزه را دارم و نه قادر به پرداخت نقدى كفاره مى باشم، لطفا مرا راهنمائى فرمائيد. جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ به تدريج كفاره را بپردازيد ولو در مدت طولانى. س27 : منظور از آزاد كردن بنده در كفاره جمع چيست؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ مراد عتق رقبه عبد است، ولى چون فعلا عبيد و اماء در عالم يا نيست يا خيلى نادر است، قهراً كفاره جمع در اين زمان به اين نحو يكى از آن سه امر آزاد كردن عبد باشد ساقط است (گردآوری : انجمن ناجی) س 28 : اگر قتل در ماه هاى حرام يا در منطقه حرام صورت پذيرد، آيا روزه اى كه به عنوان كفاره گرفته مى شود نيز بايد در ماه هاى حرام باشد؟ جواب آیت الله العظمی روحانی: باسمه جلت اسمائه؛ در قتل در ماه هاى حرام روزه اى كه به عنوان كفاره گرفته مى شود، بايد در ماه هاى حرام باشد; و اما كفاره در منطقه حرام، اين حكم ثابت نيست. |