انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: نظام ملی رده بندی سنی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
نظام ملی رده بندی سنی


1. خصوصيات جسمي _ حرکتي
2. خصوصيات ذهني _ رواني
3. خصوصيات عاطفي                                                                                                       
4. خصوصيات اجتماعي
گروه‌هاي سني عبارتند از:                                                                                                
•    (خردسالي) بالاي 3 سال
•    (کودکي) بالاي 7 سال
•    (ابتداي دوران نوجواني) بالاي 12 سال
•    (نيمه دوم نوجواني) بالاي 15 سال
•    (بزرگسالان، مجرد) بالاي 18 سال
•    (بزرگسالان، متأهل) بالاي 25 سال
توصيف محتواها
در زير 7 محتوا توصيف شده‌اند:
• خشونت : نمايش خشونت ،
يعني نمايش رفتاري که براي آسيب‌رساندن به ديگري از کسي سر‌مي‌زند و دامنه
آن از تخريب اموال و دارايي و آسيب رساندن، نابود کردن، از کار انداختن غير
جاندار و….گسترده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
• استفاده از تنباکو و مواد مخدر : مشاهده مصرف تنباکو و يا مواد مخدر در بازيها مي‌تواند تابوي دروني ـ اجتماعي مصرف نکردن آنها را براي مخاطب شکننده کند. 
• محرکهاي جنسي : تنوع‌طلبي جنسي، روابط جنسي خارج از هنجارهاي اجتماعي و غيره در بازي‌ها مي‌تواند منجر به آسيب هاي روحي و جسمي مرتبط با نياز جنسي مخاطب و موقعيت اجتماعي او گردد.
• ترس : ترس، نوعي احساس دروني مبني بر عدم امنيت و نيز بي‌اعتمادي به فضاي موجود است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) اين احساس دروني مي‌تواند در سنين مختلف منجر به آسيب هايي نظير استرس هاي مزمن، لکنت زبان در کودکي و بيماريهاي قلبي ـ تنفسي و همچنين حس بدبيني و رفتارهاي محافظه کارانه در محيط اجتماعي گردد.
• نقض ارزشهاي ديني : نقض ارزشهاي ديني منطبق با اصول اسلامي در نظر گرفته خواهد شد. چهار مؤلفه مهم آن عبارت است از:
1. نقض اصول اساسي يا باورهاي ديني (چگونگي نمايش بهشت و جهنم) 
2. توهين به اماکن مقدس( توهين به مسجد، کليسا)
• نقض هنجارهاي اجتماعي : استفاده از کلمات رکيک و رفتارهاي ناشايستي که منجر به هنجارشکني اجتماعي مي‌شود، از آسيب هاي اجتماعي است که کودکان و نوجوانان در بازيها با آن آشنا مي‌شوند. 
• نااميدي : معيار نااميدي در بازي ها مرتبط با احساسي است که بازيکن بر خلاف ميل خود مجبور است عملي را انجام داده و يا انجام ندهد. اين اتفاق باعث ايجاد نوعي عذاب وجدان و احساس گناه در او مي شود.
چشم‌انداز
خواسته اسرا يا به بيان بهتر، هدف نهايي اسرا رسيدن به نقطه‌اي است که قادر باشد بهترين سن را براي هر بازي رايانه‌اي تعيين نمايد. بهترين سن يعني سني که در آن، بازي هيچ آسيب رواني و رفتاري نداشته و به ارتقاء و رشد مخاطب کمک مي‌نمايد.
سازمان اسرا واقع در بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي درصدد است فعاليتهاي خود را با 2 هدف دنبال نمايد:
اولين هدف، ادامه تحقيقات و پژوهشها مي‌باشد. استفاده از چشم‌اندازهاي جديد نظير علوم ارتباطي، علوم تربيتي و روانشناسي اجتماعي، طراحي محتوا و صحنه‌هاي آسيب رسان جديد، طبقه‌بندي و تفکيک آنها، صرف نظر از بهره‌گيري از دانش روز که در فاز پنجم تحقيقات اسرا طراحي و برنامه‌ريزي شد، از فعاليتهاي تحقيقاتي مهم اسرا به‌شمار مي‌روند.

هدف بعدي، اداره سازمان اسرا و اجراي سيستم آن مي‌باشد. تهيه فيلم و استخراج محتواهاي بازي، تحليل گيم پلي، تشخيص و تعيين گروه سني مناسب براي هر بازي از جمله فعاليتهاي اين فاز به‌شمار مي‌روند. تربيت نيروي متخصص که مسؤليت اين هدف را بر عهده داشته باشند، امري مشکل و پرهزينه است که دستيابي به آن ملزم به استفاده از کليه ظرفيت‌ها مي‌باشد.



بخش روانشناسی و روانپزشکی انجمن ناجی 
http://najiforum.ir/forum-132.html
گروههای سنی کودک و نوجوان: یک رده بندی خاص، برای تفکیک میان آثار مختلف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. بر پایهٔ این رده بندی، کلیهٔ کتابهایی که در این سازمان برای کودکان به چاپ می‌رسند، بر اساس حجم کتاب و تعداد صفحات، میزان نقاشیها، نوع مطلب، و معیارهایی از این قبیل، به شش گروه مختلف تفکیک می‌شوند. شش گروه بدین شرح است:

گروه الف: سالهای قبل از دبستان.
گروه ب: سالهای آغاز دبستان (کلاس‌های اول، دوم و سوم).
گروه ج: سالهای پایان دبستان (کلاس‌های چهارم و پنجم).
گروه د: دورهٔ راهنمایی.
گروه هـ: سالهای دبیرستان.
گفتنی است که این طبقه بندی ظاهرا مدتی بعد، قدری نیز دچار تغییر و اصلاح شد. بدین سان که گروه سنی الف و ب در آن قدری دچار تغییر گردید[۱]

گروه الف: آمادگی و سال اول دبستان
گروه ب: سالهای دوم و سوم دبستان
گروه ج: سال‌های چهارم، پنجم و ششم دبستان
گروه د: دوره راهنمایی
گروه هـ: سال‌های دبیرستان
این رده بندی از سال ۱۳۶۸ش در پشت جلد کتابهای کانون مشخصا ذکر می‌شود. هر کتابی که کانون چاپ کند، رو و پشت جلدش نوشته شده که متعلق به کدام گروه سنی است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) بدین ترتیب، مربیان کانون ـ هر گاه خودشان هم کتاب را نخوانده باشند ـ می‌توانند به سادگی دریابند که این کتابها هر یک برای چه مخاطبی مناسب، و قابل توصیه است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) نیز، مسئولان و برنامه ریزان کانون هم می‌توانند برآوردی از کار خویش به دست دهند که هر سال، برای هر گروه سنی، چه آثاری منتشر کرده، و چه نیازهایی را تأمین کرده‌اند.

این طبقه بندی بعدها توسط ناشران دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفت و البته، گهگاه نیز نقد شد.

گرچه گاه کلی گویانه گفته‌اند این طبقه بندی بر اساس اصول روان شناسی کودکان صورت گرفته است، ظاهرا تا کنون مطالعهٔ دقیقی درباره اسباب و علل توجه به این طبقه‌بندی، یا کشوری که این شیوه از آن اقتباس شده، و مبنای نظری تفکیک کتابها صورت نگرفته است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
لنگر به همین بخش 

http://najiforum.ir/thread-23359.html
راهنمای والدین با توجه به رده سنی کودکان
 
آیا کودکانتان در آغاز اتصال به اینترنت قرار دارند یا تجربه کار با وب را دارند؟ در هر صورت شما می توانید آنها را در استفاده از اینترنت، همچنان که رشد می کنند و در گروه های سنی متفاوتی قرار می گیرند، راهنمایی کنید.
این مقاله به شما کمک می کند که بفهمید کودکان در سنین مختلف از اینترنت چه استفاده هایی می کنند. بنابراین شما می توانید درباره آنچه که به بهبود امنیت کودکانتان در استفاده از اینترنت کمک می کند، بیشتر بیاموزید.
 
سنین ۲ تا ۴ سالگی:
در طی این دوره، استفاده  از اینترنت مستلزم حضور والدین است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) والدین می توانند کودکانشان را روی پای خود بنشانند و به عکس های خانوادگی نگاه کنند، از یک دوربین وب برای ارتباط با خویشاوندان استفاده کنند و یا به سایت هایی که مخصوص کودکان طراحی شده، سر بزنند.
سنین ۵ تا ۶ سالگی:
زمانی که کودکان به ۵ سالگی می رسند، احتمالاً خودشان می خواهند به مکاشفه در اینترنت بپردازند. مهم است که والدین کودکانشان را برای حرکت در اینترنت به صورت امن تر در هنگامی که کودکان استفاده از اینترنت را به تنهایی آغاز می کنند، راهنمایی کنند. بعضی از سایت ها نیز برای این گروه سنی کودکان یعنی زیر ۸ سال طراحی شده اند و ابزار مناسبی برای جستجو در اختیار کودکان قرار می دهند.
سنین ۷ تا ۸ سالگی:
بخشی از رفتار طبیعی کودکان در این گروه سنی این است که کمی شیطنت کنند. مثلاً در هنگام اتصال به اینترنت این رفتار ممکن است شامل رفتن به سایت ها یا اتاق های گفتگویی شود که والدینشان اجازه نداده اند. گزارش های فعالیت های آنلاین می تواند بخصوص در طول این سنین، مفید باشد. کودکان احساس نخواهند کرد که والدینشان آنها را تحت نظر دارند، اما گزارش نشان می دهد که آنها به کجا سر زده اند. این گروه از کودکان همچنان از استفاده از سایت های مخصوص خودشان احساس خوشایندی دارند.
سنین ۹ تا ۱۲ سالگی:
در دوران قبل از نوجوانی، کودکان می خواهند از هرچیزی سر دربیاورند . آنها در مورد آنچه که در اینترنت موجود است، شنیده اند. طبیعی است که سعی کنند آنچه را که وجود دارد، ببینند. والدین می توانند با استفاده از ابرازهای کنترلی جهت کنترل دسترسی و یا مسدود سازی بعضی سایتها و موضوعات استفاده کنند. این گروه هنوز می توانند از سایت های مخصوص کودکان ۸ تا ۱۳ سال استفاده کنند.
سنین ۱۳ تا ۱۷ سالگی
کمک به نوجوانان برای امنیت در مقابل اینترنت، احتیاج به مهارت خاصی دارد، زیرا آنها اغلب در زمینه نرم افزارهای اینترنتی بیشتر از والدین خود می دانند. والدین باید نقش فعال تری در هدایت کودکان بزرگتر برای استفاده از اینترنت برعهده گیرند. رعایت جدی قوانینی که بر سر آنها بین کودکان و والدین موافقت صورت گرفته و مرور مرتب گزارش های فعالیت های آنلاین فرزندان بسیار مهم است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) والدین باید بخاطر داشته باشند که باید کلمات عبور خود را محافظت کنند، تا نوجوانان نتوانند بعنوان والدین در جایی وارد شوند.
اهنمای والدین با توجه به رده سنی کودکان
 
آیا کودکانتان در آغاز اتصال به اینترنت قرار دارند یا تجربه کار با وب را دارند؟ در هر صورت شما می توانید آنها را در استفاده از اینترنت، همچنان که رشد می کنند و در گروه های سنی متفاوتی قرار می گیرند، راهنمایی کنید.
این مقاله به شما کمک می کند که بفهمید کودکان در سنین مختلف از اینترنت چه استفاده هایی می کنند. بنابراین شما می توانید درباره آنچه که به بهبود امنیت کودکانتان در استفاده از اینترنت کمک می کند، بیشتر بیاموزید.
 
سنین ۲ تا ۴ سالگی:
در طی این دوره، استفاده  از اینترنت مستلزم حضور والدین است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) والدین می توانند کودکانشان را روی پای خود بنشانند و به عکس های خانوادگی نگاه کنند، از یک دوربین وب برای ارتباط با خویشاوندان استفاده کنند و یا به سایت هایی که مخصوص کودکان طراحی شده، سر بزنند.
سنین ۵ تا ۶ سالگی:
زمانی که کودکان به ۵ سالگی می رسند، احتمالاً خودشان می خواهند به مکاشفه در اینترنت بپردازند. مهم است که والدین کودکانشان را برای حرکت در اینترنت به صورت امن تر در هنگامی که کودکان استفاده از اینترنت را به تنهایی آغاز می کنند، راهنمایی کنند. بعضی از سایت ها نیز برای این گروه سنی کودکان یعنی زیر ۸ سال طراحی شده اند و ابزار مناسبی برای جستجو در اختیار کودکان قرار می دهند.
سنین ۷ تا ۸ سالگی:
بخشی از رفتار طبیعی کودکان در این گروه سنی این است که کمی شیطنت کنند. مثلاً در هنگام اتصال به اینترنت این رفتار ممکن است شامل رفتن به سایت ها یا اتاق های گفتگویی شود که والدینشان اجازه نداده اند. گزارش های فعالیت های آنلاین می تواند بخصوص در طول این سنین، مفید باشد. کودکان احساس نخواهند کرد که والدینشان آنها را تحت نظر دارند، اما گزارش نشان می دهد که آنها به کجا سر زده اند. این گروه از کودکان همچنان از استفاده از سایت های مخصوص خودشان احساس خوشایندی دارند.
سنین ۹ تا ۱۲ سالگی:
در دوران قبل از نوجوانی، کودکان می خواهند از هرچیزی سر دربیاورند . آنها در مورد آنچه که در اینترنت موجود است، شنیده اند. طبیعی است که سعی کنند آنچه را که وجود دارد، ببینند. والدین می توانند با استفاده از ابرازهای کنترلی جهت کنترل دسترسی و یا مسدود سازی بعضی سایتها و موضوعات استفاده کنند. این گروه هنوز می توانند از سایت های مخصوص کودکان ۸ تا ۱۳ سال استفاده کنند.
سنین ۱۳ تا ۱۷ سالگی
کمک به نوجوانان برای امنیت در مقابل اینترنت، احتیاج به مهارت خاصی دارد، زیرا آنها اغلب در زمینه نرم افزارهای اینترنتی بیشتر از والدین خود می دانند. والدین باید نقش فعال تری در هدایت کودکان بزرگتر برای استفاده از اینترنت برعهده گیرند. رعایت جدی قوانینی که بر سر آنها بین کودکان و والدین موافقت صورت گرفته و مرور مرتب گزارش های فعالیت های آنلاین فرزندان بسیار مهم است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) والدین باید بخاطر داشته باشند که باید کلمات عبور خود را محافظت کنند، تا نوجوانان نتوانند بعنوان والدین در جایی وارد شوند.

بخش روانشناسی و روانپزشکی انجمن ناجی 
http://najiforum.ir/forum-132.html
رده اول (خردسالي) +3
خصوصيات جسمي ـ حركتي
از بازي‌هاي پر سر و صدا و كارهاي پر تحرك لذت مي‌برد و فعال است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
خصوصيات عقلي‌ ـ ‌ذهني
در دنياي حقيقي و واقعي اطراف خود غرق مي‌شود. و ميان تخيلات و واقعيات تفاوتي قايل نيست. شناخت او بر اساس تجربيات ملموس است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
از 5 سالگي به نمايشنامه‌ها علاقه نشان مي‌دهد و مايل به تقليد و ايفاي نقش در آن‌هاست (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
خصوصيات عاطفي
با شروع 3 سالگي اگر مانع خواسته‌هايش شوند عكس‌العمل پرخاشگرانه نشان مي‌دهد.
در سن 5 سالگي قوه تميز در او رشد مي‌كند و مي‌تواند كار درست را از كار نادرست تشخيص دهد.
در سن 6 سالگي هيجانات بسيار زياد را نمي‌تواند تحمل كند. همچنين خود‌نما است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) يعني مي‌خواهد مركز دنيا باشد (از جمله بيشتر به او توجه شود و در همه امور حق را به او بدهند).
خصوصيات اجتماعي
در سه سالگي تعادل و سازگاري اخلاقي او به هم مي‌خورد.
در مقايسه با سه سالگي، به بازي‌هاي گروهي علاقه بيشتري نشان مي‌دهد. (4 سالگي) تمايل بيشتري دارد كه با همجنسان خود بازي كند.
براي نشان‌دادن قدرت و قيد‌ناپذيري خود معمولاً كتك مي‌زند، لگد مي‌پراند، مي‌شكند و فرار مي‌كند. بي‌احترامي نسبت به ديگران و استفاده از كلمات نامطلوب در او ديده مي‌شود. (4 سالگي)
مي‌تواند مقررات بازي را رعايت كند. (5 سالگي)
ولي در 6 سالگي به همکاري در بازي‌هايي كه قاعده و قانون دارد تمايل چنداني نشان نمي‌دهد.
ESRA +7 
رده دوم (کودکي) 7 تا 12 سالگي
خصوصيات جسمي ـ حركتي
به بازي‌هاي پر جنب و جوش علاقه زيادي نشان مي‌دهد و سرعت رشد نسبت به مراحل قبل و بعد از آن كندتر است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) علايم بدني در مرحله قبل از بلوغ در اين دوره ظاهر مي‌شود.
فعاليت‌هاي كودكان شباهت زيادي به يكديگر دارد. (7 و 8 سالگي)
بين عضلات چشم و حرکات دست براي نوشتن و ديگر فعاليت ها هماهنگي ايجاد مي‌شود. (11 و 12 سالگي)
خصوصيات عقلي‌ ـ ‌ذهني
در 7 سالگي فراواني تجربيات عيني به سازماندهي افکار او کمک مي‌کند.
رشد عقلي به سرعت در جهت آشنايي با مفاهيم پيش مي‌رود. در برابر خشم و ترس واکنش‌هاي او جنبه بدني و حرکتي دارد.
از درک قوانين علوم تجربي عاجز است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) (7 و 8 سالگي)
انواع حافظه سمعي و بصري در او پديدار مي‌شود. (7 و 8 سالگي)
با مشاهدات و تجربيات عيني به مفهوم علت پي‌مي‌برد. (9 و 10 سالگي)
به‌تدريج به مرز تفکر انتزاعي مي‌رسد و مي‌تواند به‌تدريج در غياب اشيا در مورد آن‌ها تفکر کند. (11 و 12 سالگي)
مي‌تواند اشيا را از نظر خصوصياتي که کم‌تر مشهودند طبقه‌بندي کنند. (11 و 12 سالگي)
خصوصيات عاطفي
امنيت خاطر و نداشتن اضطراب از احتياجات ضروري اين دوره است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) (7 و 8 سالگي)
از حالات چهره اشخاص علايم خشم، محبت و نگراني را مي‌فهمد. (9 و 10 سالگي)
در 7 سالگي انفعالات عاطفي را از بزرگسالان تقليد مي‌کند. همچنين حالات هيجاني و خشم او کوتاه‌مدت است و بيش از چند دقيقه طول نمي‌کشد. موانعي که مانع رسيدن به هدف او باشد مانع خشم و نفرت او مي‌شود.
قبول‌نشدن در جمع دوستان باعث اختلال شديد عاطفي او مي‌شود. علاوه بر اين در اين سن به مفهوم مرگ نيز پي مي‌برد. (9 و 10 سالگي)
واکنش‌هاي خشم و ترس جنبه لفظي پيدا مي‌کند. (11 و 12 سالگي)
خصوصيات اجتماعي
در بازي جنسيت هم‌بازي را در نظر نمي‌گيرد. در ضمن شخصيت او در تماس با ديگران تغيير شکل مي‌يابد (7 و 8 سالگي)
9 سالگي سن رفاقت او بوده در انتخاب دوست شواهد ظاهري را ملاک قرار مي‌دهد. همچنين در اين سن ميان «وابستگي و آزادي» و «فرمانبرداري و عصيان» در حال نوسان است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
در 11 سالگي آرامش رواني او هنگامي تأمين است که افراد گروه او را بپذيرند.
ESRA +12 
رده سوم (نوجواني) 12 تا 15 سالگي
خصوصيات جسمي ـ حركتي
ويژگي‌هاي بدني نوجوان در رفتار فرد بسيار مؤثر واقع مي‌شوند و بخصوص در شخصيت و رفتار اجتماعي وي تأثير عميقي دارد.
رشد حركت نوجوان به علت تغييرات بدني تا حدي كند شده و نوجوان احساس كسالت و سستي مي‌كند.
خصوصيات عقلي‌ ـ ‌ذهني
عمليات ذهني كه در اين دوره انجام مي‌گيرد عمليات «فرضي‌ـ‌استنتاجي» است (فرض‌كردن يك مسأله و نتيجه‌گيري از آن) به اين معني كه در اين دوره فرضيه مي‌تواند اساس و پايه يك عمل ذهني و قضاياي منطقي قرار گيرد. اين قضاياي منطقي، دنباله همان منطق جز و كل است 
الف‌ـ اگر تمام گنجشك‌ها، پرنده باشند. 
ب‌ـ و اگر تمام پرنده‌ها حيوان باشند. 
پ‌ـ پس تمام گنجشك‌ها، حيوان هستند.
خصوصيات عاطفي
عواطف دچار نوعي سرگرداني مي‌شود. به هنگام خشم قادر به كنترل رفتار ظاهري خويش نيست به نحوي كه يك حالت عدم‌تعادل عاطفي و هيجاني دارد.
دوستي با هم‌سالان و هم‌جنسان رواج مي‌يابد.
نوجوان در كم‌ترين مدت از هيجاني به هيجان ديگر منتقل مي‌شود. مثلاً لحظه‌اي بسيار مغرور و از خود‌راضي است و به كسي اعتنا نمي‌كند، سپس بي‌درنگ تغيير وضع داده، حالت فروتني و نوميدي پيدا مي‌كند.
نوعي حالت عدم‌اطمينان نسبت به اطرافيان بزرگسال پيدا كرده و برقراري و حفظ روابط صميمانه برايش دشوار مي‌شود.
در برخورد با واقعيات دچار نوعي حالت نگراني و بيمناكي شده و بيشتر در خويش فرو مي‌رود. (تفكرات رويايي و خيال‌پردازي)
در برخورد با واقعيات دچار نوعي حالت نگراني و بيمناكي شده و بيشتر در خويش فرو مي‌رود. (تفكرات رويايي و خيال‌پردازي)
شروع آينده‌نگري شدت مي‌يابد، به نحوي كه نوجوان براي كار و شغل آينده‌اش طرح و نقشه مي‌كشد و بعضي از آن‌ها را قبول و بعضي را انتقاد و يا رد مي‌نمايد.
خصوصيات اجتماعي
بينش اجتماعي در مرحله نوجواني، موجب درك روابط موجود بين خود و ديگران مي‌شود و منجر به دريافت بصيرتي خاص در آثار و اعمال متقابل آثار نوجوان و مردم مي‌گردد.
پيروي از هم‌سالان، نوجوان را به گروه سوق مي‌دهد. نوجوان با پيروي از روش‌ها و شيوه‌ها و معيارهاي هم‌سالان و دوستانش، تحت‌ سلطه آن گروه قرار گرفته و گروه دوستان و هم‌سالان را جانشين خانواده مي‌كند. مي‌كوشد موقعيت خود را تثبيت نموده و اطرافيانش را به پذيرش و اعتراف به اين موقعيت وادار كند.
وابستگي به ديگران كاهش يافته و روحيه استقلال‌طلبي در نوجوان رشد مي‌كند تظاهر رفتاري استقلال‌طلبي به صورت مخالفت‌هاي كم و بيش آشكار نوجوان با مراجع قدرت بروز مي‌كند.
احساس تمسخر و شکل گيري تفکر انتقادي نسبت به محيط واقعي زندگي كه گاهي ناشي از ايده‌آل‌گرايي نوجوان مي‌باشد.
ESRA +15 
رده چهارم (جواني) 15 تا 18 سالگي
بروز تمايلات جنسي و ميل به برقراري ارتباط با جنس مخالف، افت تحصيلي، سوء مصرف مواد، رفتار بزهکارانه، افسردگي و خودکشي برخي از مسايلي است که در دوره نوجواني امکان به وجود آمدن آن بر اساس شرايط محيطي و عاطفي بسيار محتمل است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
رسانه‌ها براي نوجوانان از بچه‌ها و بزرگسالان اهميت بيشتري دارند؛ چرا كه نوجوانان از رسانه‌ها همچون راهي براي نشان‌دادن مطابقت يا مخالفت با ارزش‌هاي بزرگسالان استفاده مي‌كنند. درصد کمي که به واقعي بودن رسانه هاي تصويري (تلويزيون) ادامه مي‌دهند و با قهرمان‌هاي خشن همانندسازي مي‌کنند، کساني هستند که توانايي خيال پردازي و احتمال پرخاشگري در آن‌ها بيشتر است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
در اين سن علاقه به استقلال، مسايل جنسي و روابط عاشقانه وجود دارد و موسيقي تصويري، فيلم‌هاي ترسناک و فيلم‌هاي پرونوگرافي (خصوصاً براي پسرها) مورد توجه است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
وجود آزادي و قرار‌گرفتن در معرض انتخاب‌هاي گوناگون، از مشخصات اين رده و وجه مميزه آن از رده‌هاي پيشين است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
بازي‌هاي ايدئولوژيک، بازي‌هاي شامل مضاميني از تبعيض و بي‌حرمتي‌هاي مذهبي نيز قاعدتاً مشکلي براي آن‌ها ايجاد نخواهند کرد، چراکه به حدي از قدرت ذهني براي تجزيه و تحليل و استدلال رسيده‌اند که بتوانند اين تيپ سؤالات و تعارضات خود را حل کنند. قمار و تأثيرات فردي و اجتماعي آن را مي‌شناسند و درگير شدن با آن، مشکلي در پي نخواهد داشت.
ESRA +18 
رده پنجم و ششم (بزرگسالي مجردي و متأهلي) 18 تا25 سالگي
اين رده سني تماماً پس از سن قانوني واقع شده، شخصيت فرد شکل گرفته است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
تقريباً چشم‌انداز زندگي فرد مشخص گشته است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) اين وجه مميزه او از رده‌هاي پيشينش است ولي از اين جهت که هنوز ازدواج نکرده از گروه قبل از خود متمايز مي‌گردد. بنابراين پيش‌بيني مي‌شود که افراد واقع در اين رده سني، بسياري از بازي‌هاي کامپيوتري با محتواهاي متفاوت را مي‌توانند تماشا کنند و مشکل خاصي نخواهند داشت. تنها موردي که بايد به آن توجه کرد بحث تصاوير محرک هاي جنسي و بازي‌هايي است که چنين محتوايي دارند.
ESRA +25 
اگر رده سني خردسال را يک سر طيف گروه‌هاي سني در ايران بگيريم که بيشترين محدوديت را در زمينه مسايل محتوايي بازي‌ها دارد، اين رده سني را مي‌توان سر ديگر طيف گرفت که هيچ محدوديتي براي تماشاي تصاوير و انجام بازي‌ها ندارد.
ESRB
ESRB-Everyone 
همه ی افراد (every one ) حاوی مواردی است كه ممكن است برای گروه سنی زیر 6 سال مناسب نباشد
اینگونه اثار میتوانند شامل عناصر كارتونی و فانتزی و لحن گفتاری نسبتا خشنی میتوانند داشته باشند
ESRB-Early Childhood 
در بر گيرنده ي محتوايي است كه مناسب گروه سني زير 3 سال است و محتواي اين بازي ها به هيچ وجه موجب نگراني والدين نميشود
ESRB-Everyone +10 
گروه سنی 10 سال به بالا و حاوی مواردی كه میتواند برای افراد زیر 10 سال نامناسب باشد . در این بازی ها از عناصر كارتونی,فانتزی,خشونت خفیف,گفتار متعارف و كمی خونریزی استفاده می شود
این نماد از تاریخ 2 مارس 2005 به نماد های دیگر اضافه شد.
ESRB- Teen 
نوجوانان:حاوی مواردی كه ممكن است مناسب افراد زیر 13 سال نباشد و عناصری مانند خشونت,طنز خام,
حد اقل محتوای جنسی,خونریزی در حد ضعیف و لحن گفتار تند و خشونت امیز
ESRB- Mature +17 
افراد بالغ : حاوی مواردی است كه ممكن است مناسب افراد زیر 17 سال نباشد . بازی هایی که در این رده بندی قرار دارند دارای خشونت زیاد,محتوای جنسی و زبان خشنی هستند كه مناسب افراد نوجوان نیست . بسیاری از فروشگاه ها در اروپا اجازه ی فروش این بازی ها را به نوجوانانی كه به تنهایی مراجعه میكنند ندارند
ESRB- Adults Only +18 
فقط بزرگسالان : حاوی مواردی است كه مناسب افراد بالای 18 سال است و اغلب با طبقه بندی NC سینمای (17 سال به بالا) مقایسه میشود بازی هایی كه در این رده بندی قرار میگیرند اغلب دارای خشونت زیاد و طولانی و عناصر جنسی هستند . طبق امار منتشر شده در سال 2006 میلادی 23 بازی درجه ی AOگرفته اند كه همگی مخصوص ویندوز اند این گروه از بازی ها جزو بحث انگیز ترین بازی ها هستند و محدودیت بسیاری در توزیع و فروش انها وجود دارد.

http://najiforum.ir/thread-23359.html
لینک مرجع