۲۰-۳-۱۳۹۴, ۱۰:۴۲ صبح
نظام ملی رده بندی سنی
1. خصوصيات جسمي _ حرکتي
2. خصوصيات ذهني _ رواني
3. خصوصيات عاطفي
4. خصوصيات اجتماعي
گروههاي سني عبارتند از:
• (خردسالي) بالاي 3 سال
• (کودکي) بالاي 7 سال
• (ابتداي دوران نوجواني) بالاي 12 سال
• (نيمه دوم نوجواني) بالاي 15 سال
• (بزرگسالان، مجرد) بالاي 18 سال
• (بزرگسالان، متأهل) بالاي 25 سال
توصيف محتواها
در زير 7 محتوا توصيف شدهاند:
• خشونت : نمايش خشونت ،
يعني نمايش رفتاري که براي آسيبرساندن به ديگري از کسي سرميزند و دامنه
آن از تخريب اموال و دارايي و آسيب رساندن، نابود کردن، از کار انداختن غير
جاندار و….گسترده است (گردآوری : انجمن ناجی)
• استفاده از تنباکو و مواد مخدر : مشاهده مصرف تنباکو و يا مواد مخدر در بازيها ميتواند تابوي دروني ـ اجتماعي مصرف نکردن آنها را براي مخاطب شکننده کند.
• محرکهاي جنسي : تنوعطلبي جنسي، روابط جنسي خارج از هنجارهاي اجتماعي و غيره در بازيها ميتواند منجر به آسيب هاي روحي و جسمي مرتبط با نياز جنسي مخاطب و موقعيت اجتماعي او گردد.
• ترس : ترس، نوعي احساس دروني مبني بر عدم امنيت و نيز بياعتمادي به فضاي موجود است (گردآوری : انجمن ناجی) اين احساس دروني ميتواند در سنين مختلف منجر به آسيب هايي نظير استرس هاي مزمن، لکنت زبان در کودکي و بيماريهاي قلبي ـ تنفسي و همچنين حس بدبيني و رفتارهاي محافظه کارانه در محيط اجتماعي گردد.
• نقض ارزشهاي ديني : نقض ارزشهاي ديني منطبق با اصول اسلامي در نظر گرفته خواهد شد. چهار مؤلفه مهم آن عبارت است از:
1. نقض اصول اساسي يا باورهاي ديني (چگونگي نمايش بهشت و جهنم)
2. توهين به اماکن مقدس( توهين به مسجد، کليسا)
• نقض هنجارهاي اجتماعي : استفاده از کلمات رکيک و رفتارهاي ناشايستي که منجر به هنجارشکني اجتماعي ميشود، از آسيب هاي اجتماعي است که کودکان و نوجوانان در بازيها با آن آشنا ميشوند.
• نااميدي : معيار نااميدي در بازي ها مرتبط با احساسي است که بازيکن بر خلاف ميل خود مجبور است عملي را انجام داده و يا انجام ندهد. اين اتفاق باعث ايجاد نوعي عذاب وجدان و احساس گناه در او مي شود.
چشمانداز
خواسته اسرا يا به بيان بهتر، هدف نهايي اسرا رسيدن به نقطهاي است که قادر باشد بهترين سن را براي هر بازي رايانهاي تعيين نمايد. بهترين سن يعني سني که در آن، بازي هيچ آسيب رواني و رفتاري نداشته و به ارتقاء و رشد مخاطب کمک مينمايد.
سازمان اسرا واقع در بنياد ملي بازيهاي رايانهاي درصدد است فعاليتهاي خود را با 2 هدف دنبال نمايد:
اولين هدف، ادامه تحقيقات و پژوهشها ميباشد. استفاده از چشماندازهاي جديد نظير علوم ارتباطي، علوم تربيتي و روانشناسي اجتماعي، طراحي محتوا و صحنههاي آسيب رسان جديد، طبقهبندي و تفکيک آنها، صرف نظر از بهرهگيري از دانش روز که در فاز پنجم تحقيقات اسرا طراحي و برنامهريزي شد، از فعاليتهاي تحقيقاتي مهم اسرا بهشمار ميروند.
هدف بعدي، اداره سازمان اسرا و اجراي سيستم آن ميباشد. تهيه فيلم و استخراج محتواهاي بازي، تحليل گيم پلي، تشخيص و تعيين گروه سني مناسب براي هر بازي از جمله فعاليتهاي اين فاز بهشمار ميروند. تربيت نيروي متخصص که مسؤليت اين هدف را بر عهده داشته باشند، امري مشکل و پرهزينه است که دستيابي به آن ملزم به استفاده از کليه ظرفيتها ميباشد.
بخش روانشناسی و روانپزشکی انجمن ناجی
http://najiforum.ir/forum-132.html
1. خصوصيات جسمي _ حرکتي
2. خصوصيات ذهني _ رواني
3. خصوصيات عاطفي
4. خصوصيات اجتماعي
گروههاي سني عبارتند از:
• (خردسالي) بالاي 3 سال
• (کودکي) بالاي 7 سال
• (ابتداي دوران نوجواني) بالاي 12 سال
• (نيمه دوم نوجواني) بالاي 15 سال
• (بزرگسالان، مجرد) بالاي 18 سال
• (بزرگسالان، متأهل) بالاي 25 سال
توصيف محتواها
در زير 7 محتوا توصيف شدهاند:
• خشونت : نمايش خشونت ،
يعني نمايش رفتاري که براي آسيبرساندن به ديگري از کسي سرميزند و دامنه
آن از تخريب اموال و دارايي و آسيب رساندن، نابود کردن، از کار انداختن غير
جاندار و….گسترده است (گردآوری : انجمن ناجی)
• استفاده از تنباکو و مواد مخدر : مشاهده مصرف تنباکو و يا مواد مخدر در بازيها ميتواند تابوي دروني ـ اجتماعي مصرف نکردن آنها را براي مخاطب شکننده کند.
• محرکهاي جنسي : تنوعطلبي جنسي، روابط جنسي خارج از هنجارهاي اجتماعي و غيره در بازيها ميتواند منجر به آسيب هاي روحي و جسمي مرتبط با نياز جنسي مخاطب و موقعيت اجتماعي او گردد.
• ترس : ترس، نوعي احساس دروني مبني بر عدم امنيت و نيز بياعتمادي به فضاي موجود است (گردآوری : انجمن ناجی) اين احساس دروني ميتواند در سنين مختلف منجر به آسيب هايي نظير استرس هاي مزمن، لکنت زبان در کودکي و بيماريهاي قلبي ـ تنفسي و همچنين حس بدبيني و رفتارهاي محافظه کارانه در محيط اجتماعي گردد.
• نقض ارزشهاي ديني : نقض ارزشهاي ديني منطبق با اصول اسلامي در نظر گرفته خواهد شد. چهار مؤلفه مهم آن عبارت است از:
1. نقض اصول اساسي يا باورهاي ديني (چگونگي نمايش بهشت و جهنم)
2. توهين به اماکن مقدس( توهين به مسجد، کليسا)
• نقض هنجارهاي اجتماعي : استفاده از کلمات رکيک و رفتارهاي ناشايستي که منجر به هنجارشکني اجتماعي ميشود، از آسيب هاي اجتماعي است که کودکان و نوجوانان در بازيها با آن آشنا ميشوند.
• نااميدي : معيار نااميدي در بازي ها مرتبط با احساسي است که بازيکن بر خلاف ميل خود مجبور است عملي را انجام داده و يا انجام ندهد. اين اتفاق باعث ايجاد نوعي عذاب وجدان و احساس گناه در او مي شود.
چشمانداز
خواسته اسرا يا به بيان بهتر، هدف نهايي اسرا رسيدن به نقطهاي است که قادر باشد بهترين سن را براي هر بازي رايانهاي تعيين نمايد. بهترين سن يعني سني که در آن، بازي هيچ آسيب رواني و رفتاري نداشته و به ارتقاء و رشد مخاطب کمک مينمايد.
سازمان اسرا واقع در بنياد ملي بازيهاي رايانهاي درصدد است فعاليتهاي خود را با 2 هدف دنبال نمايد:
اولين هدف، ادامه تحقيقات و پژوهشها ميباشد. استفاده از چشماندازهاي جديد نظير علوم ارتباطي، علوم تربيتي و روانشناسي اجتماعي، طراحي محتوا و صحنههاي آسيب رسان جديد، طبقهبندي و تفکيک آنها، صرف نظر از بهرهگيري از دانش روز که در فاز پنجم تحقيقات اسرا طراحي و برنامهريزي شد، از فعاليتهاي تحقيقاتي مهم اسرا بهشمار ميروند.
هدف بعدي، اداره سازمان اسرا و اجراي سيستم آن ميباشد. تهيه فيلم و استخراج محتواهاي بازي، تحليل گيم پلي، تشخيص و تعيين گروه سني مناسب براي هر بازي از جمله فعاليتهاي اين فاز بهشمار ميروند. تربيت نيروي متخصص که مسؤليت اين هدف را بر عهده داشته باشند، امري مشکل و پرهزينه است که دستيابي به آن ملزم به استفاده از کليه ظرفيتها ميباشد.
بخش روانشناسی و روانپزشکی انجمن ناجی
http://najiforum.ir/forum-132.html