انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: هل چیست و خواص هل کدامست
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
هل چیست و خواص هل کدامست
 ادویه جات و سلامت
خواص هل (Cardamom)
 درختی است از خانواده زنجبیل به صورت وحشی و پرورشی در مناطق کوهستانی و در سایه درختان می روید.ارتفاع درخت ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر و بعصی ها دارای اعضاء چوبی تا ۳ متر ارتفاع و شاخه های هوایی و برگ های متناوب نوک تیز با گل های ریز سفید مانند گل باقلا و میوه ان کوچک ناشکوفا (پوشینه دار ) بقدر بند انگشت با پوست تیره رنگ و دانه های متعدد می باشد.

هل انواع مختلفی دارد :هل سفید و هل سیاه و هل سبز و هل رسمی .که طبیعت همه ان ها گرم و خشک و نوع سبز ان تند و معطر بوده و از دو نوع دیگر مرغوب تر است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)دانه های هل بویی قوی و طعمی مطبوع دارد از مغز و پوستش برای درمان و معطر ساختن غذاها و پختن شیرینی استفاده می شود



خواص هل؛ دانه معطر
Cardamom
هل
هل گیاهی است كه در مناطق حاره و گرم می روید . وطن آن هندوستان می باشد و حدود 80 درصد هل مصرفی دنیا از هندوستان تامین می شود.
نام علمی این گیاه Elettaria cardamomum است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
میوه ی هل، بیضی شكل و به رنگ های زرد، سبز یا سیاه است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) دانه های معطر و مطبوعی به رنگ قهوه ای در میوه ی آن وجود دارد كه به عنوان ادویه و برای خوشبو كردن نوشیدنی ها و غذاها به مصرف می رسد.
عطر خوش و اثر گرمابخش و اشتهاآور هل، این دانه را به یكی از بهترین طعم دهنده ها برای انواع نوشیدنی، دسر و شیرینی تبدیل می سازد. در هندوستان، خاورمیانه، اروپا و آمریكای لاتین، این ادویه روغنی برای تهیه انواع نان ، كیك و شیرینی ها و همچنین چای و قهوه به كار می رود.
در بسیاری از شیرینی ها و دسرهای سنتی ایرانی نیز از هل كوبیده یا آسیاب شده استفاده می شود.
خواص درمانی:
هل از نظر طب قدیم ایران گرم و خشك است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
جویدن دانه های هل پس از صرف غذا ضمن كمك به هضم و گوارش بهتر غذا، می تواند بوی نامطبوع دهان(مثل بوی سیر و پیاز) را نیز خنثی كند.
دانه های هل خواص گرمابخشی داشته و معده و روده ها را تقویت می كنند.
هل اشتها را تحریك می كند و عمل هضم غذا را بهبود می بخشد.
نوشیدن دم كرده ی داغ آن موجب تسكین كولیت، سوءهاضمه، باد نفخ، حالت تهوع و بی حالی شده و مانع ترشح زیاد اسید معده می شود.
یكی از خواص ویژه و بسیار ارزشمند هل، جلوگیری از تشكیل خلط در گلو است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) از این رو می توان آن را به محصولات لبنی و پودینگ ها افزود تا اثر شیر را كه موجب تشكیل خلط در گلو می شود خنثی كرده و به هضم آن نیز كمك كند.
دانه های هل خاصیت داروی اكسپكتورانت را دارد و سینوس ها و برونش ها، بینی و سینه را از خلط و ترشحات اضافی پاك می كنند.
هل چنان كه ذكر شد خواص گرمابخش و انرژی زا دارد از این رو به بهبود روحیه و بازیابی انرژی و توان از دست رفته كمك می كند، اضطراب و نگرانی را كاهش می دهد و در رفع افسردگی موثر است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
هل همچنین كلیه ها را تقویت می كند و گفته می شود برای درمان شب ادراری كودكان مفید است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
هل
دیگر خواص هل عبارتند از:
- تقویت كنده قلب است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
- بادشكن بوده و گاز معده و روده را از بدن خارج می سازد.
- تقویت كننده بدن است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
- ادرار آور است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
- قاعدگی را باز می کند.
- زخم های دهان را برطرف می كند، بدین منظور دم كرده هل را در دهان قرقره كنید.
- خوشبو كننده دهان است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
- برای تسكین درد گوش ، گرد هل را در گوش بریزید.
- تب را پایین می آورد.
- معالج سرماخوردگی است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
- برای تسكین درد روماتیسم مفید است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
- ضد مسمومیت است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
- برای رفع بیماری های چشم مفید است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
تهیه دم کرده هل:
مقدار 30 گرم هل کوبیده را در یک لیتر آب جوش ریخته و بگذارید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کرده و بنوشید. هل را همچنین می توان موقع دم کردن چای، به آن اضافه کرد.
تهیه یک دم کرده دارویی با هل:
دم کرده هل
برای تهیه یك دم کرده ی گیاهی معطر و آرام بخش و خوش طعم، 4 عدد دانه هل را همراه با 4 عدد دانه فلفل سیاه، 4عدد دانه میخك، یك قطعه دارچین نكوبیده و چند حلقه نازك زنجبیل تازه در 600 میلی لیتر آب بریزید. آن را به مدت نیم ساعت روی حرارت ملایم قرار دهید، اما مواظب باشید نجوشد.
دم کرده را صاف كنید و به صورت داغ همراه با كمی شیر یا عسل بنوشید.
نوشیدن این دم کرده دو بار در روز، درمانی فوق العاده برای سرفه و سرماخوردگی است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
مضرات مصرف زیاد هل:
مصرف زیاد هل برای روده ها مضر است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) برای رفع این مشکل، آن را باید با کتیرا خورد.
بخش سس و سالاد  انجمن ناجی
http://najiforum.ir/forum-1318.html
هل سبز (Elettaria)گیاهی است که بومی جنوب شرق آسیا است . هل درختی است از خانواده زنجبیل به صورت وحشی و پرورشی در مناطق کوهستانی و در سایه درختان می‌روید.ارتفاع درخت ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر و بعصی‌ها دارای اعضاء چوبی تا ۳ متر ارتفاع و شاخه‌های هوایی و برگ‌های متناوب نوک تیز با گل‌های ریز سفید مانند گل باقلا و میوه ان کوچک ناشکوفا (پوشینه دار ) بقدر بند انگشت با پوست تیره رنگ و دانه‌های متعدد می‌باشد. هل سیاه هم از از همین خانواده محسوب می‌شود، اما استفاده آن به‌عنوان ادویه در ایران بیشتر بصورت هل سبز است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) اما در خارج از ایران این گیاه در اشکال مختلفی اعم از پودر و روغن ارائه می‌شود که در مصارف گیاه‌پزشکی و صنایع غذایی کاربرد دارد. هل به چای عطر ویژه ای می‌بخشد و طرفداران زیادی دارد همچنین در ساخت لیکور بخصوص لیکورهای شیرین همچون لیکور موز و لیکور به مصرف شایان توجهی دارد.


خواص درمانی
هل از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) جویدن دانه های هل پس از صرف غذا ضمن کمک به هضم و گوارش بهتر غذا، می تواند بوی نامطبوع دهان(مثل بوی سیر و پیاز) را نیز خنثی کند. مصرف دم‌کرده آن مفرح مقوی دل و معده لطیف و بادشکن و بیماری‌های صرع جنون و احشاءو سر درد و ضد رطوبت مزاج است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) دانه های هل خواص گرمابخشی داشته و معده و روده ها را تقویت می کنند. هل اشتها را تحریک می کند و عمل هضم غذا را بهبود می بخشد. نوشیدن دم کرده ی داغ آن موجب تسکین کولیت، سوءهاضمه، نفخ، حالت تهوع و بی حالی شده و مانع ترشح زیاد اسید معده می شود. یکی از خواص ویژه و بسیار ارزشمند هل، جلوگیری از تشکیل خلط در گلو است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) از این رو می توان آن را به محصولات لبنی و پودینگ ها افزود تا اثر شیر را که موجب تشکیل خلط در گلو می شود خنثی کرده و به هضم آن نیز کمک کند. دانه های هل خاصیت داروی اکسپکتورانت را دارد و سینوس ها و برونش ها، بینی و سینه را از خلط و ترشحات اضافی پاک می کنند. هل چنان که ذکر شد خواص گرمابخش و انرژی زا دارد از این رو به بهبود روحیه و بازیابی انرژی و توان از دست رفته کمک می کند، اضطراب و نگرانی را کاهش می دهد و در رفع افسردگی موثر است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) هل همچنین کلیه ها را تقویت می کند و گفته می شود برای درمان شب ادراری کودکان مفید است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) البته مصرف زیاد آن تپش قلب را افزایش می‌دهد و برای بیماری‌های قلبی و ریه و در مزاج‌های گرم ضرر دارد و باید با شکر خورده شود .توجه کنید که مقدار مصرف باید از یک مثقال بیشتر نشود.

لنگر به همین بخش 

http://najiforum.ir/thread-23341.html
 
هل؛ ادویه مهربانی
درباره هل: یكی از خوشبوترین انواع ادویه كه موطن اصلی آن هندوستان است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
 ادویه نگاری: در ایران معمولا در تهیه شیرینی‌جات یا برای عطردادن به چای به‌كار برده می‌شود، اما در آشپزی هندی و عربی موارد استفاده فراوان دارد. 
 ویژگی های پزشکی:این ادویه پر خاصیت تقویت‌كننده قلب و سیستم گوارش است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) به هضم غذا كمك می‌كند و مانند بعضی دیگر از انواع ادویه، ضدمسمومیت است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) 
 نمره مثبت: یكی از موارد معدود استفاده از هل در غذا، برای عطردادن به خورش‌های نذری است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) اگر آن را به تنهایی یا به‌عنوان یكی از عناصر ادویه تركیبی به‌كار برید، حتما مشتری دائمی آن خواهید شد. هل در 3 نوع سبز، سفید و سیاه وجود دارد كه خواص یكسانی دارند. هل را با چای دم كرده و با عسل بخورید تا سرماخوردگی درمان شده و تب پایین آورده شود. اگر زیاد ترش می‌كنید، هل را در برنامه غذایی بگنجانید.
 نمره منفی: مانند سایر ادویه ها مصرف بیش از حد آن مضر است و باعث ناراحتی روده‌ها می‌شود. خواص هل بسیار شبیه شربت اكسپكتورانت است، پس اگر اهل درمان گیاهی هستید، هل را همیشه در ذهن داشته باشید.
 طریقه استفاده: هل علاوه بر خواص ذكرشده، باعث آرامش و رفع اضطراب نیز می‌شود. درماه مبارك رمضان، استفاده از هل در انواع خوراك باعث آرامش بدن و سیستم گوارش می‌شود. 

http://najiforum.ir/thread-23341.html
لینک مرجع