انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: چگونه کودکان مسئولیت پذیری را تربیت کنیم؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
چگونه کودکان مسئولیت پذیری را تربیت کنیم؟
مسئولیت پذیر بودن باعث انجام بهتر و صحیح تر کارها و پروژه ها می گردد. اشخاص مسئولیت پذیر به علت پاسخگو بودن قابل اعتمادترند و جلب اعتماد دیگران یکی از زمینه های مهم پیشرفت است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
مسئولیت پذیری همراه با قبول مسئولیت های بزرگتر(به شرطی که فرد شرایط لازم و کافی امور مربوطه را داشته باشد) عاملی مهم جهت تسریع روند پیشرفت های فردی و اجتماعی است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) این ویژگی در هر حرفه یا شغلی بر میزان اعتبار اجتماعی شخص می افزاید. احساس ارزشمند بودن و عزت نفس از نتایج دیگر آن است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) اینان به دلیل اعتباری که در جامعه کسب می کنند برجسته تر هستند و بدین ترتیب ترقی و پیشرفت را نصیب خود و جامعه می کنند. 
ویژگی های افراد مسئولیت پذیر:
*داشتن اعتماد به نفس
*فعال بودن و پویایی
*قبول شکست ها درصورت ناکامی به جای مقصر دانستن دیگران یا توجیه شکست ها
*تلاش جهت جبران ناکامی ها
*انعطاف پذیر بودن درصورت لزوم
*پاسخ گو بودن نسبت به امور محوله
*هدفمند کردن فعالیت ها
*برنامه ریزی جهت دسترسی به اهداف ازقبل تعیین شده
مسئولیت پذیری یک ویژگی اکتسابی است که از کودکی می توان آن را آموزش داد.
مهمتر

تصویر: images/smilies/53.gif
یک نکته ی ظریف برای مادران عزیز (منبع : روانشناسی رابطه)

وقتی مادری به کودکی که کار بد کرده است ، می گوید : " صبر کن تا بابات شب بیاد بهش مي گم چی کار کردی ! " توجه نمی کند که پشت این حرف ، معانی بسیاری وجود دارد .

1- من مادر مقتدر ی نیستم و نمی توانم تو را هدایت و حتی کنترل کنم .

2- من حرمت تو را در مقابل دیگران ، از جمله پدرت ، براحتی زیر پا می گذارم .

3 - من راز دار و قابل اعتماد نیستم.

4- زمانی که اشتباه کودک را برای دیگران تعریف می کنید ، در واقع نا خواسته مهر تایید به آن عمل اشتباه می زنید ؛ و کودک شما ، این اشتباه را به عنوان یکی از ویژگیهای شخصیتی خود می شناسد و با خود می گوید : " من اینجوریم دیگه !"

5 - انسانی که حرمت او زیر پا گذاشته شده است و به زبان عامیانه ، بی آبرو شده است ، دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد ، بنابر این ، کار بد خود را مقابل همگان تکرار می کند.

6- کودک با هوش است و و می فهمهد چه کار بدی حسابی شما می سوزاند ؛ بنابر این ، زمانی که بخواهد از شما انتقام بگیرد، آن کار بد را بطور مرتب تکرار می کند .


تصویر: images/smilies/53.gif
كودكان را به نمايش نگذاريم!
اين روزها در بسياري از ديد و بازديدها، شاهد به نمايش گذاشتن بچه ها هستيم. اندكي از بچه ها در اين نمايش خرسند و خشنود هستند و بسياري از آن ها خجالت زده و شرمنده! والديني را مي بينيم كه لاف می زنند که فرزندان شان در فلان ورزش یا در امتحانات موفق تر از دیگران اند. رجز خواني هاي بسيار سر مي دهند. و والديني را به نظاره مي نشينيم كه خود را مسوول سلام نكردن، بيشتر خواستن، شعر نخواندن در جمع و ... كودكان خود مي دانند و احساس شكست و ناكامي مي كنند.
ريشه ي بسياري از اين مقايسه كردن ها و جلوه گري را در بزرگسالان كودك رفتاري مي بينيم كه از حرمت نفس پاييني برخوردارند و اساس و پايه ي رضايت را در نگاه ديگران جستجو مي كنند! در دوران كودكي این افراد «من» به معناي واقعي شكل نگرفته است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) اين «منِ» شكل نگرفته به «ما» تبديل نشده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) و «ديگران» همه چيز و همه كس آنها شده است!!
ديگران بپسندند آنها هم مي پسندند.
ديگران تاييد كنند آنها هم خوشحال مي شوند.
و به تعبيري « ما بيشتر مي پسنديم كه خوشبخت نباشيم اما ديگران ما را خوشبخت بدانند تا اين كه خوشبخت باشيم اما ديگران ما را بدبخت بدانند»
پس بیاموزیم: خوب خود باشيم نه خوب دیگران ـ رکورد خودمان را بشکنیم نه رکورد دیگران، از داشته های خود لذت ببریم و برداشته های دیگران حسادت نکنیم.
محمود حكيمي
?کودکان را بیش از حد تحسین نکنید

پژوهشگران آمریکایی در تحقیقات خود دریافتند، تحسین و تمجید بیش از حد فرزند، منجر به بروز اختلال شخصیتی در مراحل بعدی زندگی وی می‌شود.

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو در این پژوهش 565 کودک هفت تا 11 سال را به مدت یک سال و نیم مورد بررسی قرار دادند؛ در طول تحقیق، نحوه رفتار والدین با کودکان و تغییرات رفتاری کودکان مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج بدست آمده حاکی از آن است که صفت خودشیفتگی در کودکان، زمانی بروز می‌کند که والدین بیش از حد، فرزند خود را مورد تحسین قرار دهند.

محققان تأکید می‌کنند، زمانی‌که والدین بیش از حد از کودک خود تعریف کنند و او را نسبت به سایرین خاص‌تر بدانند، این امر منجر به بروز اختلال شخصیتی در کودک می‌شود. با این حال باید بین صفت خودشیفتگی با کودک دارای اعتماد به نفس بالا تمایز قائل شد.

خودشیفتگی در کودکان با بروز مشکلاتی بعدی مانند رفتار پرخاشگرانه و افزایش خطر ابتلا به مشکلات روانی در دوره‌های بعدی زندگی همراه است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)

نتایج این پژوهش 9 March در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (PNAS) منتشر شده است .


تصویر: images/smilies/smile.gifدرمواجهه باآزارجنسی کودک والدین چه نکاتی راباید درنظر داشته باشند?
?????????

اگرچه مواجهه بااین مسئله برای والدین بسیار مشکل است،ولی چنانچه کودکی موردآزارجنسی واقع شد ووالدین به صورت غیرمستقیم یاازطریق خودکودک ازآن مطلع شدند،باید نکات مهمی رادرنظر داشته باشند تابتوانند آسیب وارده رابه حداقل رسانده وازکودک خودبه شکل مناسبی حمایت ومراقبت نمایند.
?????????
درهرصورت به دلیل پیچیدگی های زیاد مسئله واین که نحوه مداخله ومواجهه بامشکل باید به شکلی باشد که باعث پیچیدگی بیشترآن نشود،بهره گیری از کمک متخصصین دراین زمینه لازم است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
?????????
معمولا درکشورهای مختلف مراکز یاخطوط کمک تلفنی یاحضوری برای ارتباط سریع درمواردفوریت وجود دارند که والدین وکودکان می توانند با آن هاتماس بگیرند وبرای دریافت کمک اقدام کنند.
☎☎☎☎☎☎☎☎☎
ودرموارد غیرفوری برای کاهش اثرات واقعه ومداخلات درمانی می توانند به متخصصان روان پزشکی کودک ویاسایر متخصصان بهداشت روان مراجعه نمایند.
?????????
بااین حال والدین باید برای مواجهه بااین مشکل ازقبل مهارت هایی نیز داشته باشند تابتوانند ازهمان ابتدا اقدامات مناسب را انجام دهند.
✨✨✨✨✨✨✨✨✨
نکته مهمی که وجود دارد این است که به دنبال آزار،احساس کنترل درکودک ومراقب نسبت به شرایط محیطی کم شده یاازبین می رود که این خودمنجر به بروز واکنش های نامناسب می شود.
?????????
آنچه که درمورد کودک اتفاق می افتد،احساسات وهیجانات ناراحت کننده است که درواکنش به آزار ایجادشده(مثل ترس،نفرت،خشم،ناامنی،وحشت و...)وافکار وباورهایی(مثل احساس بی ارزشی،مستحق مجازات بودن،لزوم انتقام گرفتن و....)است که به دنبال این احساسات درموردخود ودیگران پیدامی کند.
?????????
کودک ممکن است توانایی مدیریت این احساسات وافکاررانداشته باشد.کودک ممکن است ازترس عواقب آزار مثل از دست دادن دوستان واطرافیان،برچسب خوردن ویا مورد تنبیه ومجازات قرارگرفتن تا سال ها نتواندافکار واحساساتش رابروز دهد،وشنیدن داستان های مختلف به صورت پراکنده دراین مورد،دریافت اطلاعات ناقص،قرارگرفتن درمعرض باورهای غلط اجتماعی،ترس از ابتلا به بیماری های خاص ویا از دست دادن برخی ناتوانایی ها دربرقراری ارتباط جنسی درآینده باعث می شود که کودک سال ها رنج وناراحتی واشتغال ذهنی بااین موضوع رامتحمل شودکه این مسئله موجب کاهش عملکرد وی درزمینه های مختلف فردی،اجتماعی وتحصیلی می شود.
?????????
آنچه که درمورد والدین اتفاق می افتد احساس غم واندوه شدید،احساس بی کفایتی درمورد وظیفه والدی،احساس عدم کنترل وناامنی،خشم،نفرت وحس انتقام و... است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
?????????
والدین ممکن است درمورد کفایت خود یافرزندشان باورهای نادرستی داشته باشند.درهرصورت باید دانست که درمواجهه باآزار،بسیاری ازاین واکنش هاطبیعی قلمدادمی شوند ولی اگرهمین واکنش های طبیعی به شکل صحیحی مدیریت نشوند،می توانند آسیب زا باشند.
?????????

بخش روشهای تربیت کودک انجمن ناجی 

http://najiforum.ir/forum-1271.html
لینک مرجع