انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: اختلال پانیک ( Panic disorder ) چیست ؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
 پانیک نوع اضطراب تشدید یافته و حمله هراس است . حملات پانیک یک نوع پاسخ به شرایط استرس زا می باشد.

 
اختلال پانیک عبارت است از وجود حملات غیرمنتظره و عود کننده پانیک ، که لااقل به دنبال یکی از این حملات علایمی نظیر : نگرانی دائم از وقوع حمله ای دیگر ، نگرانی از نتایج ضمنی حمله یا عواقب آن ، پیدایش تغییر چشمگیری در رفتار به دلیل حملات مزبور به وجود می آید .


حملات پانیک یک نوع پاسخ به شرایط استرس زا می باشد. تفاوت آن با دیگر پاسخ های بدن نسبت به عوامل شروع کننده ی استرس تنها در شدت و علائم آن می باشد. حمله ی پانیک یک دوره ی احساس ترس شدید است که بطور موقت فعالیتهای عادی فرد را مختل می سازد. شروع آن معمولاً ناگهانی و بدنبال یک عامل محیطی آزاردهنده یا دلهره آور است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) 
هر چند برای فرد اغلب احساس ترس و ناراحتی شدید را ایجاد می کند، مکانیزم آن در حقیقت یک واکنش تکاملی بدن است که به آن اصطلاحاً fight-or-flight response (این پاسخ یک پاسخ حاد به استرس خوانده می شود که توسط والتر کانون در سال 1929 توصیف گردید. 
بر اساس این تئوری حیوانات در مقابله با خطرات یک سری شارژهای الکتریکی از دستگاه سمپاتیک خود صادر می کنند که آنها را برای فرار یا مبارزه آماده می سازد. این پاسخ بعدها به عنوان اولین مرحله ی نشانگان تطابق عمومی که پاسخهای استرس در مهره داران را تنظیم می کند، شناخته شد.)می گویند. نشانه ها شامل لرزش ، تنگی نفس ، تپش قلب ، درد سینه ، تعریق ، تهوع ، سرگیجه ، احساس سبکی در سر و احساس خفگی می باشد. در هنگام حمله ی پانیک مقادیر زیادی آدرنالین در خون ترشح می شود.

بسیاری از افراد که برای اولین بار دچار این حملات می گردند ،فکر می کنند که دچار حمله ی قلبی شده ، در حال از دست دادن عقل خود هستند و یا دارند می میرند. بسیاری می گویند این حملات دلهره آورترین وقایع زندگی آنها بوده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) اگر این حملات بصورت مکرر و غیر منتظره اتفاق افتد بعنوان بیماری پانیک تلقی خواهد شد ، ولی حملات پانیک در جریان دیگر بیماریهای اضطرابی نیز اتفاق می افتد. بعنوان مثال کسانی که دچار فوبیا (ترس از مکانهای سربسته ، ارتفاع ، جاهای پرازدحام و ... ) هستند ، ممکن است حملات پانیک را با قرار گرفتن در شرایط اضطراب آور تجربه کنند. بیماران دچار حملات پانیک بخوبی با داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی درمان می شوند.
مشخصه اصلی اختلال پانیک، وقوع خود به خود و غیره منتظره حملات پانیک است که شامل حملات و دوره های مجزای ترس شدید هستند. فراوانی بروز حملات از چند نوبت در روز تا صرفا تعداد انگشت شماری حمله در یک سال فرق می کند. نخستین حمله پانیک اغلب کاملاً خود به خود است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) اما گاه حمله های پانیک به دنبال آشفتگی، فعالیت بدنی، فعالیت جنسی یا آسیب هیجانی متوسطی روی می دهند. وقتی حمله پانیک آغاز می شود، علایمش در عرض ده دقیقه به سرعت تشدید می شود. 

علایم روانی عمده این بیماری عبارتند از، ترس مفرط و احساس قریب الوقوع بودن مرگ و نابودی. بیمار غالباً نمی تواند علت ترس خود را بیان کند. ممکن است دچار اغتشاش شعور شود و در تمرکز اشکال پیدا کند.
برخی نشانه های جسمی حمله پانیک عبارت است از افزایش ضربان قلب، احساس تپش قلب، تنگی نفس و تعریق. بیمار اغلب می کوشد محلی را که در آن قرارگرفته است ترک کند تا از کسی کمک بگیرد. حمله عموماً بیست دقیقه و ندرتاً بیش از یک ساعت طول می کشد.
بیمار ممکن است در حین حمله دچار مسخ شخصیت (depersonalization)یا مسخ واقعیت (derealization) شود. 


علایم حمله پانیک ممکن است سریع یا به تدریج برطرف شود.

 
گاه بیمار در فاصله حملات از ترس اینکه حمله دیگری به سراغش بیاید، دچار اضطراب انتظار می گردد. نگرانی جسمی از مرگ به دلیل مشکل قلبی یا تنفسی ممکن است کانون اصلی توجه بیمار در حین حلمه پانیک باشد. گاه بیمار فکر می کند تپش قلب و درد قفسه سینه اش نشانه آن است که دارد می میرد. حدود 20% از بیماران در حین حمله دچار حلمه های افتش (سنکوپ) می شوند. این بیماران افراد جوان 20 تا 30 ساله هستند که به بخش فوریت ها مراجعه می کنند و با اینکه از نظر جسمی سالم اند، اصرار می کنند که دچار حمله قلبی شده اند و دارند می میرند. اختلال پانیک اغلب با آگورافوبیا (گذرهراسی) همراه است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) در آگورافوبیا، بیمار از هر موقعیتی که در آن دست یابی به کمک مشکل باشد، سرسختانه اجتناب می کند. 
آنها دوست دارند در اماکنی مثل خیابان های شلوغ، مغازه های پرازدحام، فضاهای سربسته (مانند زیرپل و آسانسور) و وسایل نقلیه در بسته (مانند مترو، اتوبوس یا هواپیما) یکی از دوستان یا اعضای خانواده همراهیشان کنند.حمله پانیک دوره ای از ترس یا ناراحتی شدید است که ابتدا و انتهای مشخصی دارد و طی آن حداقل 4 تا از علائم ذیل به طور ناگهانی پیدا می شود و در عرض 10 دقیقه به حداکثر شدت خود می رسد . 
این علائم عبارتند از : تپش قلب ، تعریق ، احساس لرزیدن ، احساس کوتاه شدن تنفس ، احساس خفه شدن ، احساس ناراحتی یا درد در قفسه سینه ، تهوع یا ناراحتی شکمی ، احساس سرگیجه ، تلوتلو خوردن ، منگی یا ضعف ، واقعیت زدودگی یا شخصیت باختگی ، ترس از دست دادن تسلط بر خود ، ترس از مردن ، پارستزی ( احساس کرختی یا سوزن سوزن شدن ) .

این بیماران اغلب نمی توانند علت ترس خود را بیان کنند . حمله پانیک 30 – 20 دقیقه و به ندرت بیش از یک ساعت به طول می انجامد . علائم ممکن است به سرعت یا به تدریج برطرف شود .

علائم جسمی : 

لرزش - پرش عضلانی و احساس لرز کمر درد سردرد تنش و گرفتگی عضلانی تنگی نفس یا تندتند نفس کشیدن خستگی پذیری بیقراری و واکنش از جا پریدن سرخ شدگی یا رنگ پریدگی تعریق دست و پاهای سرد اسهال خشکی دهان تکرر ادرار گزگز دست و پا اشکال در بلع 

نشانه های روانشناختی : 

احساس وحشت و سراسیمگی اشکال در تمرکز گوش به زنگی بی خوابی کاهش میل جنسی احساس گیر کردن لقمه در گلو حملات پانيک يک نوع پاسخ به شرايط استرس زا مي باشد. 
تفاوت آن با ديگر پاسخ هاي بدن نسبت به عوامل شروع کننده ي استرس تنها در شدت و علائم آن مي باشد. حمله ي پانيک يک دوره ي احساس ترس شديد است که بطور موقت فعاليت هاي عادي فرد را مختل مي سازد. شروع آن معمولاً ناگهاني و بدنبال يک عامل محيطي آزاردهنده يا دلهره آور است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) نشانه ها شامل لرزش ، تنگي نفس ، تپش قلب ، درد سينه ، تعريق ، تهوع ، سرگيجه ، احساس سبکي در سر و احساس خفگي مي باشد. 


در هنگام حمله ي پانيک مقادير زيادي آدرنالين در خون ترشح مي شود.


 
بسياري از افراد که براي اولين بار دچار اين حملات مي گردند ،فکر مي کنند که دچار حمله ي قلبي شده ، در حال از دست دادن عقل خود هستند و يا دارند مي ميرند. مبتلایان مي گويند اين حملات دلهره آورترين وقايع زندگي آنها بوده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) اگر اين حملات بصورت مکرر و غير منتظره اتفاق افتد بعنوان بيماري پانيک تلقي خواهد شد ، ولي حملات پانيک در جريان ديگر بيماريهاي اضطرابي نيز اتفاق مي افتد. بعنوان مثال کساني که دچار فوبيا(ترس از مکانهاي سربسته ، ارتفاع ، جاهاي پرازدحام و ... ) هستند ، ممکن است حملات پانيک را با قرار گرفتن در شرايط اضطراب آور تجربه کنند.

 مشخصه اصلي اختلال پانيك، وقوع خود به خود و غيره منتظره حملات پانيك است

 كه شامل حملات و دوره هاي مجزاي ترس شديد هستند. 
فراواني بروز حملات از چند نوبت در روز تا صرفا تعداد انگشت شماري حمله در يك سال فرق مي كند. نخستين حمله پانيك اغلب كاملاً خود به خود است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) اما گاه حمله هاي پانيك به دنبال آشفتگي، فعاليت بدني، فعاليت جنسي يا آسيب هيجاني متوسطي روي مي دهند. 
وقتي حمله پانيك آغاز مي شود، علايمش در عرض ده دقيقه به سرعت تشديد مي شود. علايم رواني عمده اين بيماري عبارتند از، ترس مفرط و احساس قريب الوقوع بودن مرگ و نابودي. بيمار غالباً نمي تواند علت ترس خود را بيان كند. ممكن است دچار اغتشاش شعور شود و در تمركز اشكال پيدا كند.
برخي نشانه هاي جسمي حمله پانيك عبارت است از افزايش ضربان قلب، احساس تپش قلب، تنگي نفس و تعريق. بيمار اغلب مي كوشد محلي را كه در آن قرارگرفته است ترك كند تا از كسي كمك بگيرد. حمله عموماً بيست دقيقه و ندرتاً بيش از يك ساعت طول مي كشد. بيمار ممكن است در حين حمله دچار مسخ شخصيت (depersonalization)يا مسخ واقعيت (derealization) شود.
علايم حمله پانيك ممكن است سريع يا به تدريج برطرف شود. گاه بيمار در فاصله حملات از ترس اينكه حمله ديگري به سراغش بيايد، دچار اضطراب انتظار مي گردد. نگراني جسمي از مرگ به دليل مشكل قلبي يا تنفسي ممكن است كانون اصلي توجه بيمار در حين حلمه پانيك باشد. گاه بيمار فكر مي كند تپش قلب و درد قفسه سينه اش نشانه آن است كه دارد مي ميرد. حدود 20% از بيماران در حين حمله دچار حلمه هاي سنكوپ مي شوند. اين بيماران افراد جوان 20 تا 30 ساله هستند كه به بخش اورزانس مراجعه مي كنند و با اينكه از نظر جسمي سالم اند، اصرار مي كنند كه دچار حمله قلبي شده اند و دارند مي ميرند. 
اختلال پانيك اغلب با آگورافوبيا (گذرهراسي) همراه است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) در آگورافوبيا، بيمار از هر موقعيتي كه در آن دست يابي به كمك مشكل باشد، سرسختانه اجتناب مي كند. آنها دوست دارند در اماكني مثل خيابان هاي شلوغ، مغازه هاي پرازدحام، فضاهاي سربسته (مانند زيرپل و آسانسور) و وسايل نقليه در بسته (مانند مترو، اتوبوس يا هواپيما) يكي از دوستان يا اعضاي خانواده همراهيشان كنند. میانگین سنی تظاهر این اختلال 25 سالگی است . 

حمله پانیک حداقل با چهار علامت از نشانه‌های زیر همراه است :
 1-ترس از تنهایی
2-ترس از، ازدست دادن کنترل در مکان های عمومی مثلا زمین خوردن در محل کار یا مدرسه و دانشگاه
3-ترس از مکانهایی که خروج از آنها شاید دشوار باشد 
4-خانه نشین شدن برای مدت طولانی
5-احساس جدایی و بیگانگی با دیگران
6-احساس بیچارگی
7-وابستگی به دیگران 
8-احساس غیرطبیعی بودن اندام بدن
9-احساس غیر طبیعی بودن محیط
10- پریشانی و اضطراب ناگهانی
11- رفتار و مزاج غیر عادی ، سراسیمگی ، لرزش و تکان های ناگهانی

دیگر علائمی که ممکن است رخ دهد :
 1-سرگیجه ، حالتی شبیه غش کردن
2-تعرق بیش از اندازه
3-سرخ شدن پوست
4-اختلال در تنفس
5-احساس درد در قفسه سینه
6-تپش قلب
7-حالت تهوع و استفراغ
8- کرخت شدن
9- ناراحتی معده
10- افکار مغشوش و آشفته
11- ترس از دیوانه شدن
12- ترس از مرگ قریب الوقوع

علاوه بر این نشانه‌ها احساس‌هایی نیز بیمار را همراهی می‌کنند. احساس دیوانگی، از دست دادن کنترل و یا نزدیکی مرگ از جمله احساس‏های شایع بیماران است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) در کنار این‌ها احساس غیر واقعی بودن محیط اطراف و یا جدا شدن از جسم هم می‌تواند در طول یک حمله پانیک اتفاق بیفتد. شایعترین سن بین 20 تا 30 سالگی است

انواع درمان هاي حملات پانيك :
 اکثر این بیماران با توجه به علائم که مربوط به قلب و تنفس می باشد به پزشکان متخصص قلب و ریه و مغز و اعصاب مراجعه می کنند و انواع آزمایشات و اقدامات پاراکلینیک را انجام می دهند ( انواع عکسبرداری از سر و ریه - نوار مغز و .... ) اما در واقع دارو درماني، مشاوره و شناخت درمانی و رواندرمانی و آنالیز ریشه های خودآگاه و ناخودآگاه اضطراب و روش هاي آرام سازي (relaxation) است كه مي تواند به بیمار در كنترل اين حملات كمك فراواني كند.نكات ديگري كه مي تواند آرامش بيشتري به فرد دچار حمله دهد شامل اين موارد است: اطمينان دادن به بيمار و همراهیان مبني بر اينكه اين علايم مربوط به يك بيماري شناخته شده است و منشا جسمانی ندارد بلکه منشائ ذهنی و روانی دارد و باعث مرگ نخواهد شد، تشويق بيمار به تنفس آرام و عميق در مواقع تنگي نفس، اجتناب از مصرف كافئين و نيكوتين.در دارو درمانی دوره درمان پس از بهبود اولیه که حدود یک ماه طول میکشد، در حدود 8 تا 12 ماه است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)ميگنا دات آي آر،اما خبر خوب اینکه پانیک به هیپنوتیزم درمانی عالی جواب می دهد بخصوص وقتی با هیپنوآنالیز و جلسات شناخت درمانی همراه باشد که دوره درمان را بسیار کوتاه می نماید.درمان : به بیمار اطمینان دهید که گرچه علائم بیماری شدید و ناراحت کننده است ، ولی خطری او را تهدید نمی کند . دارو درمانی ، درمان های شناختی – رفتاری ( بیمار از نحوه ایجاد علائم آگاه شود ، تمرینات تنفسی ، مواجهه ) از دیگر روش های درمانی است .

انواع درمان های حملات پانیک شامل:
دارو درمانی، توان بخشی و روش های آرام سازی (relaxation) است که می تواند به شما در کنترل این حملات کمک فراوانی کند. نکات دیگری که می تواند آرامش بیشتری به فرد دچار حمله دهد شامل این موارد است: اطمینان دادن به بیمار مبنی بر اینکه این علایم مربوط به یک بیماری شناخته شده است و باعث مرگ نخواهد شد، تشویق بیمار به تنفس آرام و عمیق در مواقع تنگی نفس،migna.ir اجتناب از مصرف کافئین و نیکوتین. دارو درمانی آلپروزولام و پاروکستین SSRIs ،TCAs ،و... از داروهای مورد استفاده در درمان اختلا پانیک هستند.
درمان شناختی- رفتاری با گروه درمانی و خانواده درمانی به بیمار و خانواده اش کمک می کند که خود را با واقعیت وجود این اختلال در فرد بیمار و مشکلات روانی- اجتماعی ناشی از آن سازگار سازند. دوره درمان پس از بهبود اولیه که حدود یک ماه طول میکشد، در حدود 8 تا 12 ماه است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)

بخش روانشناسی انجمن ناجی 

http://najiforum.ir/forum-132.html
اضطراب پانیک چیست؟
پانیک چیست؟
پانیک یکی از انواع اختلالات اضطرابی است که در تمام سنین دیده می شود اما شایعترین سن بین 20 تا 30 سالگی است
پانیک به صورت حملات اضطراب ظاهر می شود که معمولا با نشانه های زیر شناخته می شود
معمولا طول مدت حمله حدود 30 دقیقه است
در هر یک از حملات احساس شدید اضطراب، ترس و نگرانی بروز میکند و در مدت چند دقیقه به اوج خود میرسد
همراه با اضطراب علایم زیر دیده می شوند:
تعریق، گر گرفتگی
طپش قلب
لرزش بدن، بیقراری
احساس خفگی، سنگین شدن تنقس
درد سینه و قلبی
احساس سرگیجه و عدم تعادل
ترس بروز مرگ ناگهانی
ترس از دست دادن کنترل روانی
تعداد این حملات از چند بار در هفته تا چند بار در سال متغییر است
معمولا در بین حملات هر چند که فرد دچار حمله پانیک نشده است ولی مدام نگران این است که نکند دو باره این حملات تکرار شوند و یا نکند دچار سکته های قلبی و تنقسی شود، نکند عقل و شعور خود را از دست بدهد.
این نگرانی ها ممکن است تا حمله بعدی ادامه داشته باشد
آیا این حملات خطرناک و کشنده است؟
خیر. حملات پانیک منجر به مرگ نمی شود اما به خصوص در صورت شدید بودن علایم عوارضی دارد که ممکن است در زندگی عادی فرد اختلال ایجاد نماید و حتی در موارد شدید وی را از انجام کار روزانه باز دارد.
این عوارض میتواند موارد زیر باشد:
ترس از محیط هایی مانند اتوبوس، مترو، مکان های شلوغ. بیمار نگران است در صورت بروز این حملات چگونه از آن مکان های شلوغ و پر ازدحام می تواند فرار کند. از این رو از محیط های فوق اجتناب می کند. گاهی اوقات این ترس ها به قدری شدید می شوند که بیمار قادر به خروج از منزل به تنهایی نمی باشد و حتما یک نفر باید وی را همراهی کند. در اینگونه موارد بیمار از رفتن به سر کار خویش خودداری می کند.
مراجعه مکرر به اورژانس در تمام وقت شبانه روز در صورت بروز حمله
مراجعه به پزشکان متعدد و انجام ازمایشات مکرر پزشکی برای حصول از سلامت جسمانی
علت حملات پانیک چیست؟
علت این بیماری کاملا روشن نیست اما عوامل زیر در بروز آن موثر هستند:
ارث، شانس این بیماری را 6 برابر افزایش می دهد.
مصرف چای وقهوه، سیگار در افراد مستعد
مصرف مواد مخدر مانند حشیش، شیشه و سایر مواد محرک
بیخوابی در افراد مستعد
بیماری جسمانی مانند پرکاری تیروئید  و دیابت
درمان بیماری پانیک
با هر دو روش دارو و غیر دارویی میتوان از بروز این حملات پیشگیری نمود.
استفاده توان از روش های دارویی وغیر دارویی برای کنترل بیماری مفید تر است لیکن در هر شرایط استفاده از دارو اطمینان بخش تر می باشد.
برای درمان دارویی از گروههای مختلف دارویی و ترکیب آنان میتوان استفاده کرد. گروههای دارویی مانند آلپرازولام و کلونازپام به علت تاثیر سریع آنها در ابتدای درمان بسیار موثر میباشند ولی باید توجه داشت که پس از کنترل حملات هر چه زودتر و با نظم معین باید بتدریج کم شده و قطع شوند.
گروه داروهایی مانند فلاکستین، سیتالوپرپرام، پاروکستین از داروهای موثر و مفیدی هستند که لازم به مدت طولانی تری ادامه یابند.
درمان های غیر دارویی موثر شامل آرام سازی بدن و شناخت درمانی هستند که بر اساس نیاز بیمار میتوان استفاده نمود
تا کی باید درمان ادامه یابد؟
از آنجائیکه این بیماری شانس عود بیماری در صورت قطع بی موقق دارو بیش از 60% است، از این رو بهتر است حتی پس از کنترل کامل بیماری نیز درمان را ادامه داد.
طی 1 تا 3 هفته از شروع درمان حملات کم و حتی قطع می شوند
برای کنترل کامل حملات، 3 تا 6 ماه درمان لازم است
برای پیشگیری از عود بیماری توصیه می شود درمان تا یک سال ادامه یابد. البته پس از کنترل بیماری مقدار و تعداد داروها کم خواهد شد ولی بهتر است بر اساس نظر پزشک خود مقدار پیشگیری کننده از دارو مصرف شود
لنگر به همین ارسالی

http://najiforum.ir/thread-23295.html
از بیماری "پانیک" چه میدانید؟

 افراد مبتلا به پانیک دائما در ترس و نگرانی به سر می برند و این ترس و نگرانی به تدریج به یک عادت ذهنی تبدیل می شود .


-آیا می توان گفت ترس و مضطرب شدن یکی از ویژگی های طبیعی هر انسانی است؟
-به گزارش قدس آنلاین ،بیماری پانیک یا هراس یک حادثه ناگهانی است که درآن ترس شدید سراسر وجود شخص را فرا می گیرد .
این حملات  بدون این که دلیل خاصی داشته باشد با واکنش های شدید بدن همراه می شود.حملات پانیک یا هراس می تواند برای فرد بسیار وحشتناک و دلهره آور باشد .زمانی که این حملات پانیک شروع می شوند شخص کنترل خود را از دست داده و شاید حتی فکر کند دچار حمله قلبی شده است و یا در حال مرگ می باشد .بیماری پانیک یا هراس در قدیم به عنوان استرس شناخته شده است اما امروزه یک عارضه مستقل محسوب می شود.برای شناخت بهتر این بیماری خبرنگار سلامت و بهداشت قدس آنلاین درگفت و گویی با دکتر محمد رضا یزدان نیاز متخصص اختلالات شخصیتی به معرفی ویژگی ها این بیماری آشنا پرداخته است:
از روزی که انسان اولیه پا بر کره زمین می گذارد ترس و هراس با او همراه بوده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)چرا که ترس و اضطراب خود عامل نگه دارنده و حفظ کننده انسان از آسیب ها و خطراتی بود که می توانست جانش را به خطر اندازد. ترسیدن از حیوانات وحشی و فرار کردن از آنها یکی از عوامل بقای انسانها در دورانهای گذشته بوده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)بین دو نیمکره مغز انسان قسمتی به نام (هیپوتالاموس)وجود دارد که در وسط این قسمت هسته ای به نام (گلوتامینرژی)وجود دارد و مسئولیت آن مضطرب کردن انسان از یک واقعه و حادثه ای است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)یا از آن مساله خواهیم ترسید و فرار می کنیم .یا با شجاعت با آن مواجه می شویم.در واقع سیستم (گلوتامینرژیک)لازمه زندگی بقای انسانهای اولیه بوده و تا حال حاضر انسانها برای بقای خود به آن نیازمند و از آن بهره می برند.
-اضطرب چیست؟و به چه حالتهایی اضطراب می گویند؟
-همه انسانها در طول زندگی اشان دچار اضطراب می شوند و وقتی کاری به آنها سپرده می شود که از نتیجه و عاقبت آن نامطلع هستند و نمی دانند آیا به پاداش یا عقاب می رسند یقینا در انجام آن دچار اضطراب می شوند.در وسط مغز هر انسانی هسته ای قرار دارد به نام (آکومبنس)که این هسته میزان پاداش و مجازات را تعیین می کند .در واقع اضطراب ،ترس بیش از حد است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)میزان ترسی بیشتر از خطری که ما راتهدید می کند. مثلا خانمی ماری را می بیند مضطرب شده پا به فرار می گذارد ولی اگر همانجا بماند یا ساعتها جیغ بزند و غش کرده و بیهوش شود , پزشکان این عکس العمل را متناسب با نوع و میزان خطر نمی دانند .
-علائم اضطراب چگونه بروز می کند؟
یکی از علائم پانیک یا اختلالات اضطرابی ترس بیش از حد و نامتناسب با میزان و نوع خطر است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)شدت ترس هر انسانی در شرایط طبیعی می بایست متناسب با تهدید باشد.افراد مبتلا به پانیک دائما در ترس و نگرانی به سر می برند و این ترس و نگرانی به آرامی به یک عادت ذهنی تبدیل می شود . یکی دیگر از علائم این بیماری مزمن شدن ترس است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)دائما فرد از ترس هایش رنج می برد و خود نیز از ترسی که دارد می ترسد .دائما به آنچه در زندگی برایش مهم است از قبیل سلامتی و حضور همیشگی اعضای خانواده اش در کنارش و یا از دست دادن شغل و یا رها کرن اعضای خانواه اش می ترسد .از این که شغلش را از دست بدهد دائما مضطرب  است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)این ترس،اضطرابی بیمار گونه است که در جوامع غری حدود 40درصد مردم بدان مبتلا هستند .بنابراین بعد از افسردگی بیماری های اختلالات اضطرابی و پانیک یکی از بزرگترین بیماری های رشته روان شناسی به شمار می رود.
-فوبیا چیست؟علائم پانیک و اضطراب در رفتار و حالتهای جسمانی افراد چگونه نمود دارد؟
فوبیا یک حمله ناگهانی ترس است و ممکن است افراد تحت یک سری عوامل محیطی  طبیعی دچار علائم اضطرابی شوند که این علائم را حملات ترس یا پانیک نیز می نامند.در ترس ناگهانی تپش قلب به فرد دست می دهد .او دیگر نمی تواند خوب نفس بکشد و دچار درد قفسه سینه می شود .عرق می کند و شروع به لرزیدن کرده و سرگیجه و کرختی دست و پا به او دست می دهد و در برخی موارد دیده شده که فرد دیگر قادر به راه رفتن نیست و تمرکز خود را از دست می دهد.روان شناسان معتقدند تمامی جنبه های روانی اشاره شده, در کودکی یا دررابطه با محیط زندگی ایجاد شده است .اگر بخواهیم علل و عوامل بیماری های اضطراب شخصیتی را بررسی کنیم می توان به مسائل محیطی،زیست شناختی و ژنتیکی ارتباط داد.در برخی از افرادی که به بیماری کم کاری تیروئید یا پر کاری آن مبتلا هستند یا کسانی که انسولین می زنند و یا افرادی که بیماری فوق کلیوی دارند یا زنان باردار به دلیل اختلالات هورمونی ، آدرنالین بیشتری ترشح می شود و افراد دچار اضطراب می شوند .هنگامی که افراد به پرکاری تیروئید مبتلا باشد به دلیل افزایش هورمون تیروکسین تپش قلب پیدا می کند و دچارحملات اضطرابی می شود. برخی از روانشناسان عوامل محیطی را عامل اصلی می دانند .مثلا وقوع یک زلزله یا فوران آتش فشان و یا تصادف کردن فرد را همیشه دچار اضطراب می کند .اما در حال حاضر مبحث ژنتیک از مباحث دیگر به روز تر و مورد بررسی قرار گرفته است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)ژن خاصی به نام plxna2می تواند از پدر یا مادر به فرزند منتقل شود و فرزند به بیماری اضطراب یا حملات ترس و پانیک مبتلا شود.البته مسائل دیگری مثل تغذیه نیز در این راستا تاثیر گذار هستند.موادغذایی سرشار از اسید فولیک و B12و منیزیم و اسید آمینه می تواند در کاهش اضطراب موثر باشد.
-شدت حملات پانیک در زنان بیشتر است یا د رمردان و بیماری های حاصل از آن چه بیماری هایی می باشد؟
-در ایران خانمها دوبرابر بیش از آقایان دچار حملات اضطرابی می شوند .گروه های خونی مثل گروه خونی Oدر مردان گروه خونی Aبیشتر از افراد عادی دچار حملات اضطرابی می شوند و درصد بالایی از خانمها که دچار حملات ترس اضطرابی می شوند دچار لقی دریچه میترال هستند که علت آن به ژنی مربوط می شود که ایجاد کننده حملات اضطرابی است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)در تحقیقات ثابت شده که این حملات با زخم اثنی عشری هم مرتبط است و می تواند به مسائلی حساسیتی چون آسم،آبریزش های فصلی نیز منجر شود.هنگامی که فرد می ترسد آنزیمی به نام آدرنالین و نورآدرنالین ترشح می شود.ترشح این مواد به تپش قلب می انجامد و تمامی علایم ترس در فرد پدیدار می شود.اما در افراد عادی ترشح این ماده به وسیله کورتیزون هورمونی که در غده فوق کلیه ترشح می شود مهار می شود .افراد مضطرب این تجربه را داشته اند که بعد از حملات ترس، دچار آرامش می شوند و احساس راحتی می کنند زیرا این آنزیم فعالیت خود را به خوبی انجام داده است و میزان هورمون آدرنالین که باعث تحریک قلب می شود و باعث ترس می شود در افراد مضطرب باید بیش از افراد عادی برسد تا بتواند با ترشح هورمون کورتیزول بر استرس غلبه نماید.
-آیا مواد غذایی می تواند بر تنش و ایجاد اضطرابهای پانیک تاثیر مستقیم بگذارد؟
-یکی از مشکلاتی که در سالهای گذشته در ایران با آن مواجه بودیم افزایش بیمارهای مبتلا به حملات پانیک است .آخرین تحقیقات نشان داده که بین فست فودها و حملات اضطرابی رابطه ای مستقیم وجود دارد و غذاهایی که در آنها نمک مونوسدیم گلوتامات وجود دارد بر شدت حملات پانیک و ترس تاثیر می گذارد.این سیستم با افزایش ماده ای به نام گلوتامین به کاهش ترس و اضطراب منجر می شود
.استفاده از فست فودهایی که نمک گلوتامات دارند تعادل این سیستم را به هم می زند به همین خاطر دید شده که در مادران بارداری که فست فود می خورند در همان ابتدای جنینی و کودکی ،سیستم گلوتامینرژیک  که مسئول کنترل اضطراب است به نوعی تضعیف می شود . به همین خاطر بچه هایی که متولد می شوند خشن و یا ترسو می باشند.زیرا خشونت نوعی ترس محسوب می شود.با خوردن فست فودها تنظیمات هسته (آکومبنس ) در روز به هم می خورد و بچه ها و بزرگسالان را دچار اختلالات اضطرابی می کند.بچه هایی که به این بیماری مبتلا می شوند برای کاهش آن رو به خوردن می آورند زیرا در فست فودها ماده گلوتامات وجود دارد که به کاهش اضطراب کمک می کند و یکی از دلایل چاقی امروزه در خانمها به همین مساله مربوط می شود.هنگامی که خانمها مضطرب می شوند , به خودرن غذاهای چرب و فست فودهایی که نمک گلوتامات در آن به وفور وجود دارد رو آورده و سعی می کنند بر اضطراب خود غلبه کنند تا آرام شوند.اما استفاده زیاد از این مواد خوشمزه تا مدتی جوابگو می باشد و فرد هر روز چاق و چاق تر می شود.به همین دلیل مادر جامعه شاهد شیوع بیماری های قلبی عروقی ،چاقی،فشار خون هستیم.

اختلال شخصیت و اضطراب به دنبال کمبود ویتامینهای گروه "ب"

قدس آنلاین_ ساحل عباسی:کسانی که تحت رژیم های غذایی فاقد ویتامین های گروه Bهستند به اختلال روانی و اضطراب شخصیتی بیشتر دچار می شوند

* روز گذشته مطلبی در باره اختلالات پانیک در گفتگو با دکتر یزدان نیاز گذاشتیم  و در انتهای مطلب  ادامه دار بودن آن را یادآور شدیم . مطلب زیر ادامه همان گفتگو در خصوص راه های درمان اختلالات پانیک است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
بیماری روحی  به طور ناگهانی و اتفاقی ایجاد نمی شود بلکه در اثر یک رشته علل پیش می آید.خشبختانه بعضی از دلایل بروز بیماری های روانی،صرفا به تغذیه و نوع نگرش و درک انسان به زندگی و پیرامون خود مربوط می شود.ثابت شده است که کمبود برخی ویتامین ها می تواند در فرد یک نوع جنون را به وجود آورد.کسانی که تحت رژیم های غذایی فاقد ویتامین های گروهBهستند به اختلال روانی و اضطراب شخصیتی بیشتر دچار می شوند .دکتر محمد رضا یزدان نیاز متخصص اختلالات شخصیتی ما را با تغذیه صحیح و جدید ترین یافته های پزشکی که می تواند بر اختلالات شخصیتی و اضطرابی تاثیر مثبتی بگذارد آشنا کرده و راههای غلبه بر اضطراب را با توسل به دعا و نیایش به صورت علمی و ثابت شده به همگان معرفی نماید
-راههای درمان اختلالات شخصیتی را اگر بخواهیم در اولین سئوال با توسل به داروهای شیمیایی بررسی کنیم چه داروهایی در این زمینه تجویز شده و کارساز می باشند؟
-داروهایی مثل فلاکسیتن،پاروکستین،سیتالوپرپرام و...می توانند درکاهش اضطراب موثر باشند .اما آنچه از دارو مهم تر می باشد توجه به ورزش است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)ورزش می تواند اثر بسیار مطلوبی در تخلیه انرژی ای منفی داشته باشد.مثلا اگر فردی روزی نیم ساعت بدود یا ورزش کند می تواند بر اضطراب های روزانه خود که ناشی از مسائل مختلفی است غلبه کند.بنابراین قبل از اینکه به  دارو درمانی توجه کنیم می بایست در اولین گام حرکت کنیم و حرکت و تکاپو را اولین و یکی از موثرترین ابزارها در رسیدن به سلامتی خود به شمار آوریم
-این روزها برخی سعی می کنند با گیاه خواری یا توجه به گیاه درمانی و داروهای گیاهی برخی از بیماری ها را از بین ببرند.شما کدامیک از گیاهان را در آرامش بخشی و غلبه بر اضطراب موثر می دانید؟
در ابتدا می بایست غذای سالم را شناخت.غذای سالم در یک کلام حذف فست فودها می باشد.و پس از آن جعفری،شوید و نعنا سه گیاه معجزه گر در این زمینه می باشند.استفاده از سبزیجات و ادویه جات سنتی در غذای روزانه می تواند  معجزه ای برای کاهش اضطراب ها باشد.نعنا خاصیت آرامش بخشی قوی دارد به تازگی در دستگاه های بخوری که در تاکسی ها استفاده می شود از بخور نعنا برای آرامش بخشی به رانندگان بهره گرفته می شود.بخور دارچین و مصرف دارچین نیز بر آرامش افراد بسیار موثر می باشد.گیاهی مثل نعنا و دارچین می تواند بر تمرکز بهتر و شادابی رانندگان تاکسی تاثیر بگذارد با توجه به اینکه شغل پر مخاطره ای دارند و در معرض هوای آلوده قرار دارند یقینا استفاده از این مواد برای همه افراد به ویژه افراد حساس یا شغلهای سخت و طاقت فرسا توصیه می شود.اگر والدین از همان کودکی فرزندانشان را به خوردن این مواد غذایی ترغیب کنند یا ذائقه آنها را به این مواد عادت دهند ما جامعه ای عاری از خشونت خوایم داشت متاسفانه در حال حاضر آشپزخانه ها و آشپزی های ما عاری از این مواد می باشد.خاصیت سبزیجات یاد شده و سبزیجات مفید این است که آنها می توانند سیستم تنظیم کننده اضطراب را که همان (گلوتامینرژیک) می باشد را تقویت نمایند.
-آیا رو آوردن به درمانهایی که این روزه به نام یوگا یا مراقبه هایی از این دست انجام می شود در رفع اضطراب موثر می باشد؟
-استفاده از یوگا یا مراقبه های روحی روانی خوب می باشد اما  مثلا در کودکان قابل اجرا نیست.اگر والدین بچه را خوب آموزش داده باشند و با مسائل معنوی و عقیدتی آشنا کرده و قدرت و اثر مراقبه های مذهبی و معنوی را به آنها آموزش داده باشند یقینا در گرفتاری ها و اضطراب های جوامع انسانی می توان با تکیه بر نیروی مافوقی که به عنوان نیرهای الهی می شناسیم بر بسیاری از ترس ها غلبه نماییم.نماز خواندن و دعا کردن و استفاده از کلماتی که الف ولام مشدد دارند در علم امروزی ثابت شده است که نوعی تنظیم تنفسی را در افراد به وجود می آورد.کلمه ای مثل الله که از الف و لام مشدد تشکیل شده به این دلیل که الف از قسمت فوقانی و لام از قسمت تحتانی دستگاه تنفسی خارج می شود تنظیم تنفسی می کند.افرادی که دچار حملات اضطرابی هستند مشاهده شده که تند تند و هن و هن وار تنفس می کنند اگر این افراد در این زمان چند بار کلماتی مانند الله یا لا اله الا الله را بگویند یا تسبیحات اربعه را تکرار کنند آرامش تنفسی و روحی به دست می آورند. دکتر هافمن که چندین سال پیش به ایران آمده بود در بازدیدی از بیمارستان سوانح و سوختگی متوجه این واقعیت شد  کسانی  که  تسبیحات اربعه را تکرار می کنند و اذکاری مانند الله و لااله الا الله را بر زبان می آورند احتیاجی به استفاده ماده مخدر برای تسکین دردهایشان نداشته و اضطراب کمتری نسبت به دیگرانی که ماده مخدر به آنها تزریق می شود و از این اذکار استفاده نمی کنند دارند.بنابراین می توان گفت این لغات و اذکار خاصیت تنظیم ریتم تنفسی را داردند و اعتقادات مذهبی می تواند با میزان کردن ماده ای در مغز که جزء ترکیبات گلوتامین است به آرامش فرد کمک کند .مردم باید بدانند کسانی که به چیزی معتقد هستند و از صمیم دل خدارا پرستیده و به پیامبر یا ائمه عشق می ورزند نسبت به دیگرانی که چنین اعتقاداتی ندارند از ترس و اضطراب ایمن می باشند زیرا آنها با وقوع هر حادثه بدی به خدا پناه می برند و فشارروحی و روانی را با درپناه و توکل به خدا و اینکه عاقبت همه امور به دست خداست از خود دور می کنند
-افرادی که مضطرب هستند در مواد غذایی و خوراکی ها بیشتر می بایست از چه گروه های غذایی استفاده کنند و از مصرف چه غذاهایی پرهیز نمایند؟
-چهار ماده ای به نام آدیتن،تیامین،سیتوزین،و گوآمین که در گوشت هایی مانند گوساله ،گوسفند،جگر،مغز و قلوه وجود دارد می تواند به آرامش اعصاب کمک کند.البته می بایست مصرف گوشت ها کنترل شده و به صورت آب پز و در حد نیاز بدن باشد. و از مصرف گوشت های سرخ شده پرهیز نمود.همچنین کمبود ویتامین های گروه Bباعث ایجاد اختلالات عصبی مانند اضطراب شدید ،افسردگی،عصبانیت و فشار عصبی می شودواضطراب شدید و ناراحتی عصبی دائمی اغلب ناشی از کمبود ویتامین های گروه Bمخصوصا تیامین(B1)می باشد و اگر رژیم غذایی شما سرشار از مواد نشاسته ای (کربوهیدرات) باشد عواقب کمبود ویتامین شدید تر و بیشتر خواهد بود.چنانچه غذای شما حاوی کلسیم کافی نباشد میزان کلسیم در بدن شما پایین خواهد آمد و در نتیجه شما تحریک خواهید شد و منابع ویتامین های گروه Bبه طور کلی شامل مخمر(ماء الشعیر)جوانه گندم و جو ،غلات و نان سبوس دار و جگر و انواع گوشت است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)مصرف شیر،ماهی،گردو،موز،خرما و انجیر به دلیل داشتن اسید آمینه ضروری تریپتوفان موجب آرامش اعصاب می شود.همچنین می بایست از مصرف مواد غذایی کنسرو شده خودداری نمود به علت اینکه این مواد حاوی مواد نگاه دارنده هستند برای سلامت افراد مضر می باشند.


بخش روانشناسی و روانپزشکی انجمن ناجی 

http://najiforum.ir/forum-132.html
 
حملات پانیک چیست و چگونه مقابله کنیم؟
 یکی از اشنایان تعریف می کرد:یک شب، من تمام هوشیاری ام را از دست دادم. هر چیزی که در ذهنم داشتم.
من در رختخواب دراز کشیده بودم و تلاش می‌کردم تا بخوابم. کاری معمولاً هر شب انجام می‌دادم. ناگهان احساس کردم که همه اعصاب در تمام بدنم آتش گرفته‌اند. عضلاتم مانند میله‌های فولادی راست شده بود و احساس می‌کردم که قلبم در حال انفجار است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) اولین عکس العمل من این بود؛ چنگ زدن به تشک. 
در آن زمان تنها سه گزینه برای فکر کردن داشتم: اول این که من دیوانه شده‌ام. دوم این که من دارم کارهای دیوانه واری انجام می‌دهم و سومین فکر، ناامید کننده‌ترین فکرم بود. من در حال مرگ هستم. کم کم این فکر داشت بر من مسلط می‌شد که برای رهایی و فرار از آن جهنم، از روی تخت بلند شده و به بیرون اتاق فرار کنم و یا این که حتی خود را از پنجره به پایین بیندازم.
اما این فکر هم عملی نبود. من نمی‌تونیسم از جایم تکان بخورم. همه عضلاتم از ترس فلج شده بود. درست مانند وقتی که شما با یک زنجیر بسته شده‌اید و ماشینی با تمام سرعت به طرف شما می‌آید. ماشینی در کار نبود اما خطر و ترس تمام وجود من را گرفته بود.
چهل و پنج دقیقه بعد همه چیز تمام شده بود. در آن زمان من متقاعد شده بودم که یک دیوانگی موقت از من عبور کرده است اما جستجوهای بیشتر من را با تشخیص باورپذیرتر روبرو کرد؛ یک حمله پانیک.
حمله پانیک (Panic Attack یا حمله وحشت) به وضعیتی گفته می‌شود که بدون هیچ مقدمه سازی و هشدار قبلی فرد در آن یک احساس قوی و غیر قابل توضیح از ترس و هراس را تجربه می‌کند. این احساس در طول 10 دقیقه به اوج خود می‌رسد و حداقل با چهار علامت از نشانه‌های زیر همراه است:
* ضربان قلب
* لرز
* احساس خفگی
* سرگیجه
* تعریق شدید
* کوتاهی تنفسی
* تهوع
* کرختی یا بی حسی
علاوه بر این نشانه‌ها احساس‌هایی نیز بیمار را همراهی می‌کنند. احساس دیوانگی، از دست دادن کنترل و یا نزدیکی مرگ از جمله احساس‏های شایع بیماران است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) در کنار این‌ها احساس غیر واقعی بودن محیط اطراف و یا جدا شدن از جسم هم می‌تواند در طول یک حمله پانیک اتفاق بیفتد. خود من حداقل نیمی از این نشانه‌ها را تجربه کرده‌ام وقتی که بدون هیچ هراسی آماده بودم تا علایم و نشانه‌هایی را که در طول یک حمله برایم اتفاق می‌افتد بررسی کنم.


خروج از ترس
حملات پانیک آن قدرها هم که شما فکر می‌کنید نادر نیستید. متخصصین می‌گویند که بیشتر از یک چهارم مردم در تمام طول زندگیشان حداقل یک حمله پانیک را تجربه می‌کنند. اغلب این حملات ناگهانی و بدون اعلام قلبی به سراغ ما می‌آیند اما در بعضی مواقع ثابت شده است که وقوع این حملات می‌تواند با وقایع پر استرس و نگرانی همراهی داشته باشد.


در بررسی‌ای که بر روی بیماران با چنین حملاتی انجام شد مشخص شد که ایشان اگرچه پیش از حمله یک استرس واقعی را که بتواند باعث ایجاد چنین حالتی شود، تجربه نمی‌کنند. ولی در حدود شش تا هشت ماه قبل از حمله پانیک با واقعی مانند تغییرات شغلی، جابجایی منزل، طلاق یا حتی ازدواج و یا حاملگی روبرو بوده‌اند. وقایعی که قالب‌های روزمره زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
وقتی که شما در مدتی زمان کوتاهی با تغییرات سریعی در زندگی روبرو می‌شوید حتماً تحت تأثیر قرار می‌گیرد. ممکن است که مشکلتان را حل کنید، فراموششان کنید و... یا این که به حملات پانیک دچار شوید. اگر شما استعداد دچار شدن به حملات پانیک را داشته باشید آن وقت است که یک ناخوشی درونی و البته ساده می‌تواند بر روی شما تأثیر گذاشته و تحملتان را کاهش دهد تا جایی که به ذهن و بدن شما پیغام‌های مخربی فرستاده شود. پیغام‌های شروع حمله.

حالا می‌خواهم واقعیت دیگری را در مورد حملات پانیک ان اشنایم  برایتان فاش کنم. در واقع بعداً او  متوجه  شد این حملات چندان هم ناگهانی نبوده‌اند. وقتی بیشتر جستجو کردریشه تمام این مشکلات را پیدا کرد .او  شش ماه قبل از شروع حملات برای ادامه تحصیل از اسپانیا به آمریکا مهاجرت کرده بودو البته برای رسیدن به دانشگاه خوب و مورد علاقه‌ا ش چند بار ناچار ش از یک ایالت به ایالت دیگری نقل مکان کند مدام ارتباطی را آغاز و بعد ناچار به قطع آن و شروع به یک رابطه جدید دیگری می‌کرد آن موقع خود ش هم خبر نداشت که داد  شرایط را برای وقوع یک حمله پانیک فراهم می‌کند.ولی یک سئوال در ذهن  او نقش بسته بود. همه ما در زندگی دچار استرس می‌شویم یا چیزی را از دست می‌دهیم. چرا یک اتفاق مشابه، کار بعضی از ما را به حملات پانیک می‌کشاند و بعضی‌های دیگر به راحتی و با خوردن یک لیوان لیموناد با مشکلاتشان کنار می‌آیند. متخصصان هنوز هم به درستی نمی‌دانند که استرس چگونه باعث وقوع حملات پانیک می‌شود اما بعضی حدس می‌زنند که این اتفاق می‌تواند ناشی از آسیب به فرآیندهای طبیعی اعصاب حسی در اثر تحمیل استرس به فرد باشد.
یک نظریه با بیان این که ذهن برخی از افراد به واسطه شکل تنظیم‌بندی‌شان حساسیت بیشتری نسبت به وقایع استرس آور نشان می‌دهند از تئوری ذهن‌های تحریک پذیر حمایت می‌کنند. به نظر آنان این تحریک پذیری ناشی از اشتباه مغز در تقسیم بندی وقایع خطرناک در نظر گرفته می‌شود و در نتیجه علایم هشدار دهنده‌ای به بدن مخابره می‌کند. در کنارهمه این‌ها نقش ترکیب ژنی در استعداد ذاتی انسان‌ها به تمایل به سمت تجربه حمله‌ی پانیک نیز می‌تواند بررسی شود.
بررسی‌های مغز در زمان وقوع حمله‌های پانیک نشان دادند که هنگام رخداد این حملات ساخت هورمون‌هایی در مغز تحریک می‌شود. که به طور ذاتی در زمان جنگ و یا پرواز در بدن ساخته می‌شوند. دوتا از این هورمون‌ها آدرنالین و نودآدرنالین هستند. در شرایط معمولی این هورمون‌ها باید وقتی ترشح شوند که شما با یک ببر یا خرس روبرو می‌شوید و نه در هنگامی که راحت در تختخوابتان خوابیده اید.
این هورمون‌ها با ترشحشان شما را برای مقابله با وضعیت دشوار احتمالی آماده می‌کنند. در نتیجه کارکرد این هورمون‌ها هم سیستم تنفسی و هم سیستم چرخش خون را فعالتر و پرکارتر می‌کنند تا بدن بتواند در مقابل خطر عکس العمل مناسبی داشته باشد. در اثر این هورمون‌ها میزان زیادی اکسیژن به مغز پمپ می‌شود تا مرکز فرماندهی بدن بتواند در برابر خطرهای تهدید کننده حیات سریعترین واکنش ممکن را داشته باشد. مشکل واقعی این جاست که در حملات پانیک همه این اتفاق‌ها در داخل بدن به وقوع می‌پیوندد اما در محیط بیرون هیچ خطر واقعی تهدید کننده‌ای وجود ندارد.
وقتی شما وحشت زده می‌شوید و همه‌ی فرآیندهای بدنتان افزایش پیدا می‌کنند و البته هیچ خطر واقعی‌ای را نمی‌یابید آن وقت است که گیج می‌شود و این حیرت و تعجب بر میزان ترس شما می‌افزاید.

بعضی از محققین بر این باورند که ممکن است نورآدرنالین مسئول بیشتر پریشانی به وجود آمده در بیماران باشد. نورآدرنالین می‌تواند بر روی لوب فرونتال مغز که مسئول قضاوت و استدلال است اثر گذاشته و علاوه بر دیگر فرآنیدهای مغزی به شکل واضحی به روی قدرت تفکر افراد تأثیر می‌گذارد. وقتی که یک فرد نمی‌تواند به درستی اتفاقات اطراف و زنجیره‌ی احساس‌های منفی که به سویش هجوم می‌آورد را درک کند آن وقت است که دچار اشتباه در ارزیابی از شرایط شده و تصور می‌کند که دچار حمله قلبی شده و یا در حال مرگ است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
چیز دیگری که او بیشتر از حملات پانیک می‌ترساند این بود که پیش از وقوع این حملات  هیچ فعالیت خاص، شدید و یا خارج از معمولی را انجام نمی‌داد و این حالات بدون هیچ تحریک کننده‌ی خاصی روی می‌داد وقتی که  روی تختش دراز کشیده بود، این حالتی است که در نوعی از حملات پانیک به نام «حملات خودبخ خودی» اتفاق می‌افتد حملات هیچ ارتباط روشنی با رخداد واقعه حیرت یا ترس آور ندارد. درست است که  او در ماه‌های پیش از وقوع این حملات میزان طبیعی از فشار و استرس‌های محیطی را تحمل کرده بودولی در حقیقت حملات او  یک پاسخ سریع و عینی به این اتفاقات نبود.

در نوع دیگر از حملات فوبیا (یا هراس)، این وقایع به اتفاقات محیطی ارتباط پیدا می‌کنند که فرد با یک شرایط ویژه که باعث ترس او می‌شود روبرو شده است مثل وقتی که یک فرد «کلاستروفوت» [فردی که از قرار گرفتن در فضای بسته می‌ترسد] وارد یک فضای سر بسته می‌شود. از سوی دیگر داشتن یک بیماری زمینه‌ای خاص می‌تواند در شیوه بروز حملات پانیک تأثیر داشته باشد. به عنوان نمونه افرادی که مبتلا به آسم هستند نسبت به دیگران تا 2 برابر از احتمال بیشتری برای تجربه تنفس کوتاه به عنوان اولین علامت یک حمله پانیک برخوردار هستند.
برخی افراد نیز هستند که در اثر مصرف بعضی مواد شیمیایی به این حملات دچار می‌شود. موادی مانند کافئین، نیکوتین و بعضی از داروهای دیگر می‌توانند جرقه وقوع یک حمله پانیک را در یک فرد بزنید چراکه این‌ها موادی هستند که باعث ایجاد علایم تحریکی در یک فرد می‌شوند. (مثل عصبانیتی که گاه پس از خوردن چند فنجان قهوه اسپرسو احساس می‌کنیم). متأسفانه در غرب نزدیک به یک سوم تا نیمی از بیمارانی که اولین بار یک حمله پانیک را تجربه می‌کنند از سابقه مصرف «ماری جوانا» پیش از وقوع حمله خبر می‌دهند.

چگونه با حملات پانیک مقابله کنیم!
پیش از هر چیز این بستگی به نوع حمله ما دارد. اگر ما از آن دسته‌ای هستیم که پیش از حمله، یک استرس فوق العاده را تجربه می‌کنیم و به عبارت دیگر این یک عامل بیرونی است که ما را به داخل حملات پانیک هل می‌دهد معمولاً به صورت ناخودآگاه به سراغ آموختن روش‌هایی می‌رویم که با کمک آن‌ها می‌توانیم استرسمان را کنترل کنیم، چیزهایی مثل مدیتیشن یا یوگا. متأسفانه باید بگویم که در بیشتر اوقات این کلاس‌ها به شما جواب نداده و تأثیری در میزان وقوع حملات بعدی پانیک در شما ندارند. زیرا در بیشتر اوقات شما نمی‌توانید هیچ پیش گویی درباره آن که حمله بعدی در چه زمان یا مکانی به وقوع می‌پیوندد داشته باشید. پزشکان نیز به طور معمول درمان یا دارویی خاصی را در این رابطه برایتان تجویز نمی‌کنند مگر این که تعداد حملات شما بالا و البته این حملات برای شما ناتوان کننده باشد. اما شیوه واکنش شما در زمان بروز حملات می‌تواند به شما کمک کند تا از وقوع واکنش‌های عصبی غیر قابل کنترل جلوگیری به عمل آورید. ما سعی می‌کنیم درباره راهی با شما صحبت کنیم که کمکتان می‌کند تا با ترس‌ها روبرو شده و آن‌ها را شکست دهید.

قبل از هر چیز و البته پیش از وقوع حملات بدانید که حملات پانیک هیچ آسیبی به شما نخواهند رساند. در جلسات درمانی به مراجعین گفته می‌شود که اگر چه حملات پانیک ناراحت کننده و البته آزار دهنده هستند اما در حقیقت هیچ خطری را برای بیماران ایجاد نمی‌کنند.
دوم این که باید از کمک نزدیکانتان استفاده کنید. اگر احتمال می‌دهید که بدون هیچ دلیل خاصی دچار حملات پانیک می‌شوید اجازه بدهید که خانواده، دوستان و حتی همکاران مورد اطمینان از بیماری شما و البته علایمش اطلاع داشته باشند. در این صورت اگر در هنگام وقوع حملات در کنارتان باشند می‌توانند به شما قوت قلب داده و در عبور از حملات یاریتان کنند.

سوم؛ شما می‌توانید با پزشک خود صحبت کیند و از او بخواهد که برایتان از داروهای بنزودیازپین نسخه‌ای بنویسید. شما می‌توانید این قرص‌ها را همراه داشته باشید و وقتی احساس کردید پانیک نزدیک است از آن‌ها استفاده کنید.
بنزودیازپین‌ها در عرض چند دقیقه می توانند که میزان فعالیت نوروترانسمیتری در مغز را به نام گاما بوتیریک اسید (GABA) افزایش دهند. این نوروترانسمیتر در مغز شما اثر آرامش بخش خوبی را به جا می‌گذارد. البته این داروها برای کسانی که به مدت طولانی با این گونه حمله‌ها دست به گریبانند انتخاب مناسبی نیست، زیرا که می‌تواند باعث اعتیاد آن‌ها شود. بنزودیازپین‌ها برای افرادی مناسب است که تعداد حملاتشان کم است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) شاید باورکردنی نباشد اما گاهی اوقات اطمینان بیمار به این که یک ورق قرص در جیبش دارد می‌تواند به طور کلی از بروز حمله پانیک جلوگیری می‌کند. 
در صورت وقوع حمله سریع بنشینید تا دیگر ترسی از افتادن نداشته باشید. بعد از این عضلات ساق پا، دست و شکمتان را سفت کنید. این کار باعث می‌شود تا خون بدن شما به سمت سرتان جریان بیابد و البته این جریان از بیهوشی شدن شما جلوگیری می‌کند.

سعی کنید فکرتان را از وقوع حمله منصرف کنید. در مقابل یورش افکار منفی سعی کنید به سراغ کارهای ساده و راحت بروید. می‌توانید تنها سکوت کنید و بنشینید و یا این که به سراغ تماشای تلویزیون بروید. شاید به نظرتان خنده دار برسد اما می‌توانید اتاقتان را مرتب کنید. درست شنیدید. به سراغ کمد لباس‌ها بروید و بعد هم سری به میزتان بزنید. حتماً چیزی برای منظم کردن وجود دارد.
در نهایت هنوز هم امکان رفتن به بیمارستان وجود دارد. اگر نمی‌توانید هیچ کمکی به خودتان بکنید و باز هم احساس یک حمله قلبی و یا سکته را دارید به اطرافیان بگویید که شما را به اورژانس برسانند. آن جا حتماً دکتری را پیدا خواهید کرد که برایتان داروهای اضطراب را نسخه کند و البته که این ممکن است باعث آرام شدن شما شود.

وقتی که حمله تان تمام شد، واقعاً آن را تمام شده بدانید. این امر طبیعی است که شما برای یک تا دو روز احتیاج به استراحت داشته باشید و علاقه مند نباشید تا دوباره به همان محل یا موقعیتی بازگردید که در آن حمله اتفاق افتاده است، اما اگر این وضعیت بیشتر از 3 روز طول بکشد آن وقت است که باید به یک روان پزشک مراجعه کنید تا به شما برای وفق یافتن با شرایط کمک کند.
گاهی اوقات حمله‌های پانیک به یک یا دو حمله خلاصه نیم شوند و در فرد همیشه ترسی از وقوع دوباره این حملات وجود دارد این ترس می‌تواند حتی فرد را از فعالیت‌های عادی روزانه‌اش محروم کند. دانشمندان معتقدند که این حالت در اثر یک کمبود ارثی سروتونین در مغز بیمار اتفاق می‌افتد. 

سروتونین یک ماده شیمیایی عادی مغز انسان است که باعث می‌شود تا یک فرد خلق ثابتی داشته و البته احساس خوبی داشته باشد. در حدود چهار سال پیش محققان دریافتند که بیماران پانیک تا حدود 30 درصد از مردم عادی دچار نوعی کمبود در رسپتور خاصی برای سروتونین هستند.
حملات پانیک اگرچه ناتوان کننده هستند. اما از سوی دیگر یکی از درمان پذیرترین بیماری‌های روانی نیز هستند. درمان شناختی به تنهایی و یا همراه با داروهای ضد افسردگی می‌تواند در 70 تا 90 درصد از بیماران به کاهش و یا جلوگیری کامل از وقوع حملات پانیم بیانجامد، اتفاقی که در طول چند هفته تا چند ماه اتفاق می‌افتد.

لنگر به همین ارسالی انجمن ناجی

http://najiforum.ir/thread-23295.html
لینک مرجع