انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: تفسیر آيه 33 سوره احزاب
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
آيه 33 سوره احزاب را تفسير نماييد و بفرماييد كه در جامعه كنوني و با وضعيت حاكم بر جامعه در خصوص حضور زنان در اجتماع، چطور مي توان به اين كلام الهي عمل كرد؟
عمل به كلام الهي در حال حاضر به اين است كه زنان مسلمان،طوري در جامعه ظاهر شوند كه سلامت جامعه دچار مخاطره نشود وحركات آنها سبب تحريك وتهييج شهوات نگردد.حضور در جامعه منع نشده،وخداوند زينت و خودآرايي را نهي نمي‏كند؛ بلكه آنچه در شرع مقدس ممنوع شده است، تبرّج و خودنمايي و تحريك و تهييج به وسيله آشكار ساختن زينت در محافل اجتماعي است؛ چنان كه مي‏فرمايد: « وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولي ‏»؛ احزاب‏(33)، آيه 33 
بعد از وقوع انقلاب اسلامي تا كنون، زنان كشورمان به صورت گسترده و چشمگيري در فعاليت هاي سياسي و اجتماعي حضور دارند به نحوي كه به هيچ وجه قابل مقايسه با زمان قبل انقلاب و ساير كشورهاي منطقه نيست، اما در عين حال نگاهي به اهداف والاي نظام و انقلاب اسلامي و مقايسه آن با واقعيات موجود بيانگر ايناست كه زنان به مراتب مي توانند نقش و كاركردهاي مهم تر و فعال تري در جامعه ايفا نمايند. جهت دستيابي به چنين هدفي راهكارهاي متعددي وجود دارد كه برخي از آنها در حال حاضر موجود و نيازمند تقويت و يا اصلاح است و برخي نيازمند ايجاد و نوآوري است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
برخي از مهم ترين اين راهكارها عبارتند از:
1. تحصيلات و ارتقاي كمي و كيفي آن در تمامي مقاطع موجود.
2. ترويج فرهنگ سياسي اسلام، به صورت صحيح جهت ايجاد انگيزه و احساس مسئوليت زنان در قبال مسائل سياسي و نحوه صحيح مشاركت در فرآيندهاي مختلف آن.
3. استفاده از كارآمدترين روش ها و ابزارهاي تبليغي و هنري در اين زمينه و ... .
در ادامه برخي مطالب مفيد كه با موضوع سؤال مرتبط است آورده مي شود:
زنان و مسئوليت‏هاي سياسي
در اسلام هيچ گونه تبعيضي بين مرد و زن وجود ندارد؛ بلكه در جنبه‏هاي مختلفي از تساوي برخوردارند: در آفرينش؛ در جنبه‏هاي رواني و معنوي، در شئون همسري، در همدوشي با مردان در زمينه‏هاي مختلفي از سير و سلوك گرفته تا استقلال اقتصادي و... . همان، ص 231 
اما هرگز نبايد بين «تساوي» يا «تشابه» اشتباه كرد؛ در اينكه زن و مرد داراي تساوي در حقوق و انسانيت اند، جاي بحث نيست؛ ولي اين سخن به معناي تشابه در حقوق نيست: اصل اين است كه مرد و زن به كمال مقدر خود برسند؛ ولي هر كدام در نظام خاص زيستي، عاطفي و رواني خود. مرتضي مطهري، نظام حقوق زن در اسلام، انتشارات صدرا، 1374 
مهم ترين مطلب در اينجا ـ كه اسلام به آن توجه خاص شده ـ مسئلة تفاوت هاي روحي و جسمي زنان و مردان و تفاوت وظايف آنان است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) حقيقت غير قابل انكار اين است كه مرد و زن از نظر جسمي و شرايط فيزيولوژيك، با يكديگر متفاوت‏اند و هر يك براي انجام دادن وظايف ويژه‏اي آفريده شده‏اند. اينكه برخي اصرار دارند اين دو جنس را مساوي در همه چيز قلمداد كنند، اصراري به دور از واقعيت است و مطالعات مختلف علمي آن را انكار مي‏كند، مرتضي مطهري، نظام حقوق زن در اسلام، بخش هفتم، صص 190 ـ 167، انتشارات حكمت آيا با وجود اين تفاوت آشكار مي‏توان گفت: زن و مرد بايد در تمام شئون همراه يكديگر گام برداشته و در تمام كارها مثل هم باشند؟ حتي در جوامعي كه شعار آنها مساوات و برابري بين زن و مرد در تمام جهات است، در عمل غير آن ديده مي‏شود. براي مثال مديريت سياسي و نظامي بيشتر آنها، در دست مردان است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
واقعيت اين است كه جنس زن براي انجام دادن وظايف متفاوتي با مرد آفريده شده و به همين دليل احساسات متفاوتي دارد. قانون آفرينش، گرمي كانون خانواده و پرورش نسل‏ها را بر عهده او گذاشته و به همين دليل سهم بيشتري از عواطف و احساسات به او داده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) در حالي كه وظايف خشن و سنگين اجتماعي، بر عهده جنس مرد گذاشته شده و سهم بيشتري از دورانديشي به او اختصاص يافته است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) بنابراين اگر بخواهيم عدالت را اجرا كنيم، بايد پاره‏اي از وظايف اجتماعي ـ كه نياز بيشتري به انديشه و مقاومت و تحمّل شدايد دارد ـ بر عهدة مردان گذاشته شود و وظايفي كه عواطف و احساسات بيشتري را مي‏طلبد، بر عهدة زنان. مكارم شيرازي، تفسير نمونه، جلد 2، ص 164 ذيل آيه 228 سوره بقره، چاپ اول، 1374، چاپخانه مروي، دار الكتب الاسلاميه
قرآن كريم با تصريح به واقعيت حقوقي زنان، عدالت در وضع قوانين را نيز گوشزد كرده است، با اشاره به اين حقيقت كه لازمه اين عدالت عدم برابري بين زنان و مردان در برخي حقوق است، تفسير نمونه، جلد 2، ص 157 و 156 ذيل آيه 228 سوره بقره آنجا كه مي‏فرمايد: «وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَ اللّهُ عَزيزٌ حَكيمٌ»؛ «و براي زنان همانند وظايفي كه بر دوش آنها است، حقوق شايسته‏اي قرار داده شده و مردان بر آنان برتري دارند و خداوند توانا و حكيم است». بقره (2)، آيه 228 
در تفسير مجمع البيان آمده است: فضل‏بن حسن طبرسي، تفسير مجمع البيان، جلد 3، ص 73، مؤسسه الاعلمي بيروت، 1415 قمري؛ نگاه كنيد: تفسير نمونه، جلد 3، ص 362، ذيل آيه 32، سوره نساء ام سلمه ـ يكي از همسران پيامبر ـ روزي به پيامبر اكرم(ص) عرض كرد: چرا مردان به جهاد مي‏روند و زنان جهاد نمي‏كنند؟! چرا براي ما نصف ميراث آنها مقرر شده است؟! اي كاش ما هم مرد بوديم و همانند آنها به جهاد مي‏رفتيم و موقعيت اجتماعي آنها را داشتيم! همانند اين پرسش‏ها را ديگر زنان نيز از پيامبر(ص) مطرح كرده بودند كه اين آيه نازل شد: «برتري‏هايي كه خداوند نسبت به برخي از شما بر بعضي ديگر قرار داده، آرزو نكنيد مردان و زنان هر كدام بهره‏اي از كوشش‏ها، تلاش‏ها و موقعيت خود دارند و از فضل خدا درخواست كنيد و خداوند به هر چيز دانا است». نساء‏(4)، آية 32 
همان طور كه در شأن نزول اين آيه آمده است، تفاوت سهم ارث مردان و زنان و ديگر تفاوت ها براي جمعي به صورت يك سؤال در آمده بود. آنها گويا توجه نداشتند كه اين تفاوت به جهت آن است كه هزينه زندگي عموما بر دوش مردان است و ديگر تفاوت‏ها نيز به جهت تفاوت از نظر آفرينش و جنسيت و صفات جسمي و روحي است كه همة آنها، بر طبق عدالت و قانون الهي است و اگر غير آن مصلحت بود، براي شما قرار داده مي‏شد! بنابراين آرزوي تغيير آنها، يك نوع مخالفت با مشيّت پروردگار است كه عين حق و عدالت است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
اما در عين حال اين آيه گوش زد مي‏كند كه نبايد اين تفاوت جنسيت، سبب شود يكي از اين دو جنس، حقوق ديگري را پايمال كند از اين رو مي‏فرمايد: «مردان و زنان هر كدام بهره‏اي از كوشش‏ها و تلاش‏ها و موقعيت خود دارند».
نكته مهم ديگري كه بايد به آن توجه داشت، اهميت و اهتمام اسلام به حفظ حرمت زن و پاسداشت كرامت وي و تأكيد بر حفظ عفت و پاكدامني او است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) شايد يكي از فلسفه‏هاي قوانيني كه اين گونه محدوديت ها را براي بانوان قرار داده، در صدد توجه دادن آنان به جايگاه بلند و مرتبه والاي آنان در آيين الهي است و توجه دادن به كرامتي است كه خداوند به آنان بخشيده و فراهم آوردن ضمانت‏ها و تعهدات كافي براي حفظ پاكي و پاكدامني آنان مي‏باشد. مقاله: محمدي گيلاني، شايستگي زنان براي عهده‏داري قضاوت، فصل‏نامه فقه اهل بيت، تابستان 1376، شماره 10، ص 114 
محدودة فعاليت هاي اجتماعي و سياسي زنان
به غير از مشاغل خاصي نظير مرجعيت، قضاوت، امامت ظاهري و رهبري و رياست جمهوري ـ كه به دليل ويژگي‏هاي خاص اين مشاغل از يك سو و خصوصيات روحي و عاطفي زنان از سوي ديگر ـ در ساير فعاليت‏هاي اجتماعي و سياسي، هيچ گونه محدوديتي براي زنان، از صدر اسلام تاكنون وجود نداشته است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) براساس آموزه‏هاي اسلامي، زنان نيز مانند مردان حق دارند تا انتخاب گر باشند و مخالفت يا موافقت خويش را با نظام حاكم بيان كنند. سراج، مركز پژوهش‏هاي صدا و سيما، 1380، ص 218 
البته دو شرط اصلي وجود دارد: 1. رعايت عفت، حجاب و شئون اسلامي، 2. حفظ حقوق شوهر و فرزندان و نهاد خانواده. اگر اين نكات در مشاركت سياسي، اجتماعي زنان رعايت نشود، همان آثار منفي را در پي خواهد داشت كه در كشورهاي غربي شاهد آن هستيم. آنها نيز هم اكنون در حال بيداري و بازگشت از اين مسير انحرافي مي‏باشند: چنان كه براساس آمار، دو سوم زنان انگليسي، خانه دار بودن را به اندازه شغل بيرون از منزل مهم و مفيد مي‏دانند و معتقدند: مسئوليت آنان در داخل خانه است و كسب درآمد و روزي، وظيفه مردان. همچنين در آمريكا بسياري از زناني كه فرزند كوچك دارند، مشاغل خود را رها كرده و به مادران تمام وقت تبديل شده‏اند. مجله صبح، ش 75، ص 68 
خانم «ويجديس فينبو گادوتيو» ـ نخستين زني كه رئيس جمهور ايسلند شد ـ پس از پايان دوره رياست جمهوري خود، اعلام كرد: حاضر نيست در دوره بعدي در انتخابات شركت كند؛ چون به نظر او «كار در خانه به مراتب آسان‏تر و لذت بخش‏تراست و در قبال مردم مسئوليت داشتن كمر شكن است، مردم نمي‏دانند كه داشتن يك مقام عمومي، چه قدر دردسر و خودخوري دارد. نه تنها بايد از منافع كشور دفاع كند؛ بلكه بايد مراقب تاريخ هم باشد تا بعد او را مورد انتقاد قرار ندهند و مسئول خرابي‏هاي آينده ندانند». مجله صبح، ش 75، ص 68
اين درست همان فرمايش امام علي(ع) در 1400 سال پيش است كه درباره مشاغل سياسي و اجتماعي زنان فرمود: «المراة ريحانه و ليست بقهرمانه»؛ «زن گلي خوشبو است و قهرماني زورمند نيست». نهج البلاغه، نامة 31، ص 129 
حجاب وفعاليت‏هاي اجتماعي زنان: 
تجربة انقلاب اسلامي اثبات كرد كه به هيچ وجه، حجاب محدوديت نيست و نه تنها هيچ منافاتي با پيشرفت زنان در عرصه‏هاي مختلف ندارد؛ بلكه عاملي مثبت در مصونيت و حفظ كرامت و شخصيت زنان است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) حضور زنان بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در همه صحنه‏هاي اجتماعي، اقتصادي، حماسي، سياسي، علمي، هنري، حقوقي، قانون گذاري و بسياري صحنه‏هاي ديگر با پوشش ديني، نشان داد كه حجاب، كمترين ركودي در فعاليت‏هاي اجتماعي زن پديد نمي‏آورد؛ بلكه خودنمايي و بي‏حجابي است كه زن را به حواس پرتي و ركود مي‏كشاند و فرصت گران بهاي او را براي تزيين و خودآرايي هدر مي‏دهد و پس از خروج از منزل نيز او را به نمايش تن و حفظ آرايش وا مي‏دارد و به نماياندن جاذبه‏هاي زنانگي خود، فعاليت‏هاي مردان را با ركود رو به رو مي‏سازد!! به علاوه آثار بسيار مخربي بر فرهنگ، نهاد خانواده و آينده جامعه انساني به دنبال دارد. بنابراين اين حجاب نيست كه باعث ركود مي‏شود؛ بلكه برعكس بي حجابي است كه سبب ركود فعاليت‏هاي هر دو قشر زن و مرد خواهد شد. نگاهي گذرا به شبهات حقوقي پيرامون مسائل زنان، مركز پژوهش‏هاي اسلامي صدا و سيما، 1380، ص 250
علاوه بر اينكه حجاب يكي از احكام و ضرورت‏هاي دين مبين اسلام است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
انجمن ناجی 

http://najiforum.ir/forum-921.html
لینک مرجع