انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: چرا بعضی ها با افزودن فلوراید به آب آشامیدنی مخالفند؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
 
وجود همه مزایای فلوراید، مشکلاتی نیز برای استفاده از آن وجود دارد. همان طور که می دانیم، دندان های دائمی، از همان دوره کودکی و حتی نوزادی، زیر دندان های شیری شکل می گیرند...


به طوری که در سن حدود 8 سالگی، تاج بیشتر دندان های دائمی، حتی اگر هنوز بیرون نیامده باشند، به طور کامل شکل گرفته اند. استفاده از فلوراید زیاد در رژیم غذایی یا آب آشامیدنی، در دوره رشد و تکامل دندان ها، یعنی در سنین زیر 8 سال، باعث ایجاد لکه های سفید، زرد یا قهوه ای رنگ روی مینای دندان ها می شود که به آن «فلوروزیس» می گویند.



البته گاهی این تغییر رنگ ها بسیار کمرنگ و جزیی هستند (به حالت گچی) به حدی که به سختی قابل مشاهده اند اما در بعضی موارد هم شدت بیشتری دارند و حتی خلل و فرج هایی روی سطح دندان ایجاد می کنند که علاوه بر مشکل زیبایی به سلامت دندان ها صدمه می زنند. البته این مشکلات فقط در دوره قبل از رویش دندان های دائمی (یعنی قبل از 89 سالگی) اثر می گذارند و بعد از رویش دندان ها دیگر شدیدتر نمی شوند.
متاسفانه این تغییر رنگ ها که بر اثر فلوروزیس به وجود می آیند، دائمی هستند و چون فلوراید بخشی از دندان شده است و نمی توان آن را از بین برد، درمانی برای آن وجود ندارد. تنها راه حل این است که لکه های دندان را پوشاند تا در معرض دید نباشند. معمولا برای این کار روکش های دندان یا ترمیم های همرنگ دندان به کار می روند. بعضی از موارد فلوروزیس نیز به علت بلع خمیردندان به وسیله کودکان اتفاق می افتد. به همین دلیل در خمیردندان های کودکان، معمولا از فلوراید کمتری استفاده می شود تا در صورت بلع آن مشکل زیادی پیش نیاید. البته میزان فلوراید موجود در خمیردندان ها بسیار اندک است و فلوروزیس در صورتی رخ می دهد که کودک مدام خمیردندان حاوی فلوراید را قورت بدهد.


چند دهه است که از فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی در خمیردندان ها و دهانشویه ها استفاده می شود. گاهی نیز آن را به آب آشامیدنی می افزایند که به آن «فلوریداسیون» می گویند اما افزودن فلوراید به مواد خوراکی (مثل آب آشامیدنی) مخالفان زیادی دارد. در سال های 1940 که فلوراید به آب آشامیدنی آمریکا و بسیاری کشورها اضافه شد، جامعه دندان پزشکی تصور می کرد که فلوراید از طریق بلع آن هم تاثیر مثبتی روی دندان ها خواهد داشت. در حالی که تحقیقات دقیق تر نیز نشان داد که بلع فلوراید کمترین فایده را دارد و مصرف موضعی آن بهتر است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)


به همین دلیل بسیاری از کشورها تصمیم گرفتند فلوراید را از آب آشامیدنی حذف کنند. کشورهای زیادی این کار را انجام دادند به طوری که در حال حاضر فقط چند کشور جهان، به آب آشامیدنی خود فلوراید اضافه می کنند. این کشورها شامل مالزی، استرالیا، کلمبیا، ایرلند، سنگاپور و آمریکا هستند اما با وجود این هنوز هم معترضان زیادی وجود دارد که حتی برای خود سایت های تبلیغاتی عظیمی (به خصوص آمریکا) راه انداخته اند. بیشترین میزان فلوریداسیون در آمریکا انجام می شود، به حدی که حدود 70 درصد جمعیت آمریکا، آب فلورایددار مصرف می کنند. همین امر باعث شده بیشتر مخالفان فلورایدزنی به آب، در آمریکا دست به اعتراض بزنند. آنها مقاله های زیادی در این مورد نوشته اند که در یکی از جدیدترین آنها آمده است:

«ما با اضافه کردن فلوراید به آب آشامیدنی مخالفیم زیرا:
فلوراید یک ماده شیمیایی است که سازمان غذا و داروی آمریکا آن را به عنوان یک دارو می شناسد. پس افزودن آن به آب، نوعی درمان است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) این ماده، تنها ماده شیمیایی ای است که برای مصارف درمانی به آب افزوده می شود. سایر موادی که به آب اضافه می شوند برای بهبود کیفیت یا سلامت آب است اما در مورد فلوراید این طور نیست.
افزودن فلوراید به آب غیراخلاقی است چون مصرف کنندگان از آن آگاهی و حق انتخاب ندارند. این کار همانند این است که بدون اجازه افراد به آنها دارو داده شود.
نمی توان مقدار فلوراید را کنترل کرد، چون افراد مختلف، مقادیر مختلفی آب می نوشند. شاید بعضی افراد به دلیل شغل یا بیماری خود، آب بیشتری بنوشند. پس فلوراید بیشتری دریافت می کنند که شاید خطرناک باشد.
فلوراید آب وارد بدن همه می شود، فارغ از وضعیت سلامت یا سن یا آسیب پذیری آنها. پزشکی سوئدی که چند سال قبل جایزه نوبل پزشکی را دریافت کرد، می گوید: «افزودن فلوراید به آب، برخلاف اصول دارودرمانی است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) مثل اینکه مشخص نباشد چه مقدار دارو برای چه کسی تجویز می شود.» این پزشک از افرادی است که مانع اضافه کردن فلوراید به آب، در کشور سوئد شد.
امروزه افراد فلوراید را به جز آب از منابع دیگری هم دریافت می کنند. بسیاری غذاها و نوشیدنی ها حاوی فلوراید هستند. پس دیگر نیاز به افزودن فلوراید به آب نیست.
سطح فلوراید در شیر مادر بسیار پایین است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) پس شیرخواری که شیرخشک می خورد، چند برابر فلوراید اضافه تر دریافت می کند. (چون شیرخشک را با آب مخلوط می کنند) و این ممکن است خطرناک باشد.
فلوراید به تدریج در بدن جمع می شود. کلیه، نیمی از فلوراید را دفع می کند اما نیمه دیگر آن در بدن می ماند و به مرور ممکن است مشکل ساز شود چون غلظت آن در استخوان ها، به طور مداوم در طول عمر بالا می رود.
هیچ نهاد و سازمانی میزان فلوراید را در بدن بررسی نمی کند. باید مدام سطح فلوراید را در خون، استخوان ها، موها و ناخن ها اندازه گیری و بررسی کرد. این کار به خصوص در افرادی که به بیماری کلیه مبتلا هستند، لازم است اما هیچ نهادی این کار را انجام نمی دهد.
مشخص شده مصرف فلوراید موضعی (به صورت خمیردندان یا دهانشویه یا ژل فلوراید) آثار بهتری دارد.

مطالعه های اولیه که در سال های 1940 انجام شدند، امروزه چندان قابل قبول و دقیق به نظر نمی رسند.

بعضی مدارک تداخل فلوراید با عملکرد مغز، اثر بر هوش، اثر بر قدرت یادگیری، بلوغ زودرس، کم بودن عملکرد تیرویید، صدمه به استخوان ها و آرتریت را نشان می دهد. پس با وجودی که زمانی تصور می شد افزودن فلوراید به آب آشامیدنی، از دستاوردهای عظیم قرن 20 و کنار گذاشتن آن سخت است، اما شاید لازم باشد که دیگر به این کار خاتمه دهیم

بخش موضوعات مختلف 

http://najiforum.ir/forum-379.html
 
فلوراید به این دلیل مفید است که وقتی دندان‌ها رشد می‌کنند، فلوراید با مینای دندان ترکیب می‌شود. این از پوسیدگی دندان یا کرم‌ خوردگی آن جلوگیری می‌کند. اما حتی بعد از درآمدن کامل دندان‌هایتان هم فلوراید برای آنها مفید است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) فلوراید همراه با بزاق دهانتان از مینای دندان دربرابر قند و بقیه موادی که دندان را خراب می‌کنند محافظت می‌کند. مثلاً با استفاده از خمیر دندان‌هایی که فلوراید دارند می‌توانید از ایجاد کرم‌ خوردگی جلوگیری کنید. کرم‌ خوردگی کمتر یعنی وقتی بزرگتر شدید، دندان‌های سالمتری دارید و احتمال اینکه مجبور شوید در پیری از دندان مصنوعی استفاده کنید کمتر است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
حالا شما چطور فلوراید مصرف می‌کنید؟ دفعه بعدی که پیش دندانپزشک رفتید این سوال را از او بپرسید. ممکن است به جز خمیردندان به شما بگوید که از دهان‌ شوی ‌هایی که فلوراید دارد هم استفاده کنید. و اگر آبی که مصرف می‌کنید فلوراید نداشته باشد، دندانپزشکتان مکمل‌هایی را به شما معرفی می‌کند که در آنها فلوراید وجود دارد.
واقعاً باید از فلوراید متشکر باشیم که اینقدر به سالم ماندن دندان‌های ما کمک می‌کند. دندانپزشکان می‌گویند نصف بچه‌های بین 5 تا 17 سال در دندان‌های دائمیشان هیچ کرم‌خوردگی ندارند. امیدواریم شما هم یکی از آنها باشید!




یه شایعه ای هست بدین قرار:
نیروهای ناتو به دلیل آلودگی آب بعضی از نقاط افغانستان درخواست حجم خیلی زیادی آب معدنی از ایران داد که بعد از ورود اولین محموله تمام بطری های آب معدنی به دلیل وجود مواد سرطان زا به ایران عودت داده شد. جالبه که خیلی ها این خبر را خواندند ولی هیچوقت به این قضیه فکر نکردند چرا بطری های آب معدنی که الان نزدیک یک دهه در ایران و بین قشر زیادی از مردم استفاده میشود اینطور سرطان زا شناخته میشود؟توی اروپا آب های معدنی فقط یک هفته اعتبار دارند ، ولی در ایران خیلی هفته!!!!
حالا با دقت مطالب زیر را بخوانید تا متوجه شوید قضیه از چه قراره؟
طبق نظر تمام حکما و علما آب سالم، آبی است که وقتی شما آن را در یک ظرف میریزید و در یک محیط راکد (مثل اتاق) قرار میدهید، این آب باید ظرف ۴۸ ساعت بو بگیره و شروع کنه به گندیدن….. خوب حالا شما تشریف ببرید یک بطری آب معدنی بگیرید و توی یک کاسه بریزید و ۶ ماه صبر کنید! اصلا" 10 سال صبر کنید.میبینید که کوچکترین بوئی نمیگیره….آب شیر بعضی از شهرهای ایران هم همین خاصیت عدم گندیدن و بو گرفتن را داره….
> دلیلش اینه که شرکت های بسته بندی آب های معدنی برای ماندگاری بیشتر آب های توی بطری ، داخل آن به به ازاء هر یک لیتر به اندازه نیم میلی گرم فلوراید میریزند که این ماده شدیدا" نگهدارنده و بدون بو هستش و برای یک بدن ۱۰۰ کیلوئی خطرناک و سرطان زا است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
> همین فلوراید وقتی با آب وارد بافت بدن شما میشود، درون بافت قرار گرفته و آب خارج میگردد و بدن بصورت اتومات دور آن لایه لزج محافظ ایجاد میکند که به مرور بافت های شما بزرگتر میشود و به همین دلیل صبح ها احساس میکنید بدن شما ورم کرده یا چاق شده ائید. اصولا" بعضی از خانمها میگویند آب میخوریم چاق میشویم! دلیل این امر وجود همین ماده میباشد.
> بهترین کار برای سلامت بدن اینه که آب شرب خود را در یک ظرف مسی بجوشانید و در یخچال بگذارید تا خنک شود. بعد از ۴۵ روز میبینید که چطور بدن شما جمع و جور شده و به اصطلاح وزن شما در بدن شما بطور دقیق تقسیم میشود

نظر شما چیه ؟

 
  • شواهدی در دست نیست که: آیا نیروهای ناتو در افغانستان از ایران آب معدنی درخواست کرده بودند یا خیر.
    مطلبی درباره برگشت خوردن محموله ارسالی آب معدنی دماوند به نیروهای ناتو در روزنامه اعتماد مورخ 1388/6/17 چاپ شد ولی در تاریخ 1388/6/22 تکذیبیه/جوابیه آن نیز به چاپ رسید
    فارغ از این جوابیه، خود مساله‌ی اینکه آیا چنین درخواست و محموله‌ای بوده یا خیر همچنان برای یک‌کلاغ نامشخص است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) (جوابیه به این مورد نپرداخته و فقط بر سلامت آب معدنی و عدم وجود محموله برگشت خورده تاکید دارد)
    همچنین سایتی که خود را طرفدار شرکت دماوند می‌نامد از روزنامه همشهری 1388/6/26 مطلبی در رد این شایعه نقل کرده که به علت نقص آرشیو آن‌لاین این روزنامه صحت آن هنوز کاملا مورد تایید نیست و باز هم در این باره حرفی نمی‌زند.
    بر خلاف ادعای شایعه: از نظر سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) آب معدنی نیاز به تاریخ انقضا ندارد. (منبع)
    آب معدنی که در بسته‌بندی مناسب و شرایط نگهداری مناسب باشد نیز مدت نامحدودی قابل نگهداری است، اگرچه نگهداری طولانی‌مدت می‌تواند با عوارض ظاهری مثل تغییر بو همراه باشد.
    (نگرانی درباره بطری‌های آب یخ‌زده یا زیر نور آفتاب شایعات جدایی هستند و در اینجا بررسی نمی‌شوند)
    درست است که: به آب فلوراید اضافه می‌کنند، ولی نه برای ماندگاری آن!
    افزودن مقدار کنترل شده فلوراید به آب با هدف کاهش خرابی دندان شهروندان در بسیاری از نقاط دنیا مرسوم است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) این است که، بسته به شرایط منطقه‌ای و املاح موجود آب، این مقدار بین نیم تا یک میلی گرم در لیتر (دقیقا مقداری که در شایعه خطرناک دانسته شده!) باشد.
    توجه کنید که این عمل بسیار هزینه‌بر است و با هدف بهداشت دندان و نه ماندگاری آب صورت می‌گیرد. به همین علت شرکت‌های آب معدنی قاعدتا از آن پرهیز می‌کنند، مگر اینکه به موجب قانون مجبور شوند. (رجوع به انجمن ناجی برای اطلاع درباره هزینه‌ها، بحث‌ها و استانداردها)
    تحقیقات علمی شاهدی بر ارتباط افزودن فلوراید به آب و بیماری سرطان نیافته‌اند. باز هم می‌توانید به انجمن ناجی مراجعه کنید.

تصویر: images/smilies/dodgy.gifتصویر: images/smilies/dodgy.gifتصویر: images/smilies/dodgy.gif





در روزنامه اعتماد مورخ 1388/6/17 چاپ شد ولی در تاریخ 1388/6/22 تکذیبیه/جوابیه آن نیز به چاپ رسید
جوابيه شركت آب هاي معدني دماوند
پيرو درج خبري درباره شركت آب هاي معدني دماوند در تاريخ 17/6/88، ضمن تكذيب كليه مفاد آن مواردي را جهت استحضار خوانندگان به عرض مي رساند. مستدعي است طبق قانون مطبوعات در همان صفحه به چاپ آن بپردازيد. 1- شركت آب هاي معدني دماوند به عنوان اولين و بزرگ ترين توليدكننده آب هاي معدني در ايران، صادرات گسترده يي به اقصي نقاط جهان منجمله كشورهاي همسايه داشته و از بدو آغاز به اين فعاليت تاكنون هيچ محموله يي از اين شركت از مقاصد صادراتي عودت داده نشده و هيچ گونه مدركي دال بر اين مدعي در نهادهاي ذي ربط وجود ندارد.
    
    2- شركت آب هاي معدني دماوند به طور مرتب در سال ميليون ها بطري آب معدني توليد مي نمايد و ميزان توليد اين شركت از آغاز به كار آن تاكنون صدها ميليون بطري آب معدني بوده است كه همه اين توليدات داراي نشان ملي استاندارد و همچنين داراي تاييديه هاي
    
    ISO 14001:2004، ISO 22000:2005 ،
    
    ISO 9001: 2008 و طي اين مدت هيچ گونه موردي دال بر سالم نبودن توليدات آن وجود ندارد و اگر در مواردي نادر نيز حاكي از تغيير كيفيت آن بوده باشد مربوط به نگهداري غيراصولي برخي از عرضه كنندگان آب به لحاظ نگهداري در محيط نامساعد و قرار گرفتن بطري ها در معرض گرما و نور خورشيد است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
    
    3- شركت آب هاي معدني دماوند شريك بزرگ ترين توليدكننده و برند شماره يك جهان در زمينه آب معدني است و آب معدني دماوند نيز در طول حضور و فعاليت خود در ايران توانسته است به عنوان بزرگ ترين و مرغوب ترين شركت فعال در اين زمينه مطرح باشد و از اين حيث آب معدني دماوند به معروف ترين آب معدني در منطقه خاورميانه و آسياي ميانه تبديل شده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
    
    4- شركت آب معدني دماوند هيچ گاه در پي پاسخگويي به چنين اخبار كذبي نبوده و نيست ولي به جهت آنكه روزنامه اعتماد به عنوان روزنامه يي مهم، پرتيراژ و تاثيرگذار در كشور مطرح است، اين توضيح ارسال تا جهت تنوير افكار عمومي و خوانندگان محترم آن روزنامه و مصرف كنندگان محصولات شركت آب هاي معدني دماوند درج گردد.


سكوت مسوولان در برابر پرونده آب معدني آلوده : در صورت اثبات، به مردم اطلاع رساني مي كنيم

پس از آنكه به نقل از منابع آگاه بزرگ ترين محموله آب معدني صادراتي ايران كه مصرف داخلي نيز دارد به علت آلوده بودن به سرب و آرسنيك برگشت داده شد و در اين زمينه اطلاع رساني دقيقي به مردم صورت نگرفت، وزير جديد بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اطلاع رساني شفاف به مردم را عاملي براي موفقيت دانست. وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در حاشيه مراسم معارفه خود به سبزپرس گفت: به نظر من بدون اطلاع رساني و آموزش خوب نمي توانيم به نتيجه مطلوب دست يابيم و اگر اين خبر درست باشد حتماً به مردم اطلاعات آن را خواهيم داد. بنا بر گزارش هاي منابع خبري، پس از آنكه نيروهاي ناتو مستقر در افغانستان براي تامين آب شرب مورد نياز خود با طرف ايراني وارد مذاكره شدند، مقرر شد شركت آب معدني دماوند به عنوان بزرگ ترين توليدكننده آب معدني در ايران، آب شرب ناتو را تامين كند. در اين راستا اولين محموله هم به افغانستان صادر شد اما پس از مدتي محموله مذكور به دليل غيربهداشتي و سرطان زا بودن به ايران عودت داده شد. اين در حالي است كه در اين خصوص اطلاع رساني صورت نگرفت و محموله مذكور به همراه ساير توليدات آب معدني دماوند در داخل توزيع و در اختيار مردم قرار داده شد. چندي پيش نيز اخباري مبني بر آلودگي شديد آب معدني كارخانه مذكور به نيترات و آرسنيك و استفاده شركت توليدكننده آن از آب چاه به جاي آب هاي معدني مطرح شد. منابع آگاه گزارش دادند در اين رابطه گزارشي هم از سوي وزارت بهداشت تهيه شده كه غيربهداشتي بودن اين آب و عوارض آن را تاييد مي كرد اما بعد از گذشت دو هفته تغييراتي در اين گزارش حاصل شد.در طول چند سال اخير اين موضوع به دلايلي مخفي نگه داشته شد.



د
لینک مرجع