انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: روش مبارزه با کک ها
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
  روش مبارزه با کک ها
کک­ها، حشرات موذی و بسیار خطرناکی هستند که به واسطه ویژگی­های حرکتی و دوره زندگی، به دام انداختن آن­ها بسیار مشکل و تقریبا غیرممکن است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) حتی استفاده از سموم در مبارزه با آن­ها راه به جایی نمی­برد. اگر کک­ها، وارد محیط­های مسکونی شوند، بیرون راندن آن­ها بسیار مشکل است
 .

از آن­جا که این حشرات به طور سریع به سمت انسان جذب می­شوند، افرادی که برای تفریح به مناطق روستایی می­روند از گزند آن­ها در امان نخواهند بود. به دلیل آن­که این حشرات می­توانند ناقل بیماری­های خطرناک مشترک بین انسان و دام باشند، توجه به مبارزه با آن­ها ضروری است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)


مشخصات کک ها و نحوه زندگی آن ها 
کک ها از جمله پارازیتهایی هستند که در تهران اغلب منازلی که حیوانات خانگی از جمله سگ وگربه نگه داری میشود را در گیر می کنند.

عمومیترین انگل در سگ ها در حقیقت از طریق ککبه او سرایت میکند. عموماً کک های سگ در اروپا یافت می شوند بطوری که کک هایگربهعموماً در آمریکا یافت می شوند. کک های گربه در موارد نادر با خود بیماریهایی را حمل میکنند.

کک ها می توانند به لباسها یا حیوان شما بچسبند. آنها در حیاطها ، پرورش گاههای سگ و گربه ،جنگلها و پارکها یافت می شوند یا در مکانهای دیگری که حیوانات در آنجا زندگی میکنند. چونبرای آنکه اینها مکانهایی هستند که آنها می توانند میزبانهایخود را پیدا کرده و تولید مثل کنند. 

یک  ماده می تواند در روز 50 تا تخم بگذارد. بر اساس تحقیقات آزمایشگاهی همانگونه که درتصویر هرم چرخه زندگی کک ها در کادر مقابل مشاهده می نمایید ، فقط 50% از تخمهای هرکک به لاور تبدیل می شوند و در حدود 35% از لاروها موفق به تنیدن پیله و تشکیل پوپ میگردند .


جای خوشبختی است که از کل تخم های اولیه کک فقط 5% آنها به بالغ تبدیل می گردنداهمیت پزشکی و مبارزه با کک ها به طور معمول انسان به وسیله کک گربه ، کتنو سفالیدس فلیس فلیس بیشتر از کک سگکتنوسفالیدس کنیس گزیده می شود.کک انسان پولکس ایرتیانس علی رغم نامش خطر چندانی برایانسان ندارد. 

کک ها معمولا از روی زمین به قسمتهایی از بدن
انسان مانند مچ و ساق پا که دسترسی به آن آسان است می جهند. هر چند به تمام قسمتهای بدنانسان ممکن است حمله شود. گزش کک سبب تحریک و گاهی ناراحتی زیاد می شود. 

آلودگی هایزیاد به کک ممکن است سبب واکنش های شدید و درماتیت شود.ب


یماری های قابل انتقال از ککها: 
طاعون : یک بیماری باکتریایی است که ابتدا در میان حیوانات وحشی مثل راتها و دیگر جوندگانبروز می کند. عامل طاعون باکتری یرسینا پستیس است ، که به وسیله کک ها انتقال مییابد.

تیفوس ککی : نام دیگر آن تیفوس مورن است ، عامل آن ریکتسیا تیفی است و به طور تک گیردر جمعیت رات ها و موش ها اتفاق می افتد. 

این بیماری به طور کلی توسط کک های جوندگان وگربه انتقال پیدا می کند.بیماری تولارمی: به وسیله باسیل فرانسیسلا تولارنسیس ایجاد می شود.اقدامات کنترل حفاظت فردی :استفاده از دور کننده های شخصی اقدامهای ساده بهداشتی: برای ازبین بردن کک ها ، تخمها، لاورها و پیله ها میتوان خانه را تمیز نموده و کف اتاقها را شست.استفاده از جارو برقی نیز موثر است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)


سمپاشی: در آلودگی های شدید جهت ریشکنی موثر کک هامی بایست سمپاشی با سمومی از قبیل (پیروتروئیدها، پروپکسور، بندیوکارب) انجام گیرد. 
برای یک مبارزه کلی با ککها می توان کف منازل و مسیر حرکت جوندگان را با ددت 5-10درصد ، گامکسان 1 درصد یا دیلدرین 0.5(نیم ) درصد سمپاشی کرد یا گرد حشره کش را به داخل لانه جوندگان پاشید در بسیاری از نقاط دنیا گونه های گزنوپسیلا کئوپیس و پولکس ایریتانس نسبت به ددت دیلدرین و گامکسان مقاوم شده اند بنابراین استفاده از حشره کشهای فسفره یا کاربامات ها مثل دیازنیون 2 درصد فنتیون(بایتکس)2 درصد ، مالاتیون 5 درصد ،فنترو تیون (سومیتیون)2 درصد آیدو فنفوس 2 درصد با سوین 5-3 درصد بهتر است .
برای مبارزه  با کک های سگ و گربه می توان از حشره کشهای انتخابی مثل گامکسان 1 درصد مالاتیون 2-5 درصد کارباریل 3-5 درصد با پیرترین 1 درصد برای گرد پاشی بدن سگ و گربه استفاده می شود.



http://najiforum.ir/forum-1547.html
http://najiforum.ir/thread-22459.html
http://najiforum.ir/thread-22459.html

جای جوش‌ها را می‌توان با راهکارهای به ظاهر ساده اما مفید خانگی درمان کرد.
جای جوش ها در واقع لکه های قرمز یا قهوه ای رنگی هستند که تا مدت ها پس از اینکه خود جوش از بین رفت، روی پوست نمایان هستند. جای جوش ها را می توان در مطب یک متخصص پوست درمان کرد، اما درمان جای جوش به این روش ممکن است هزینه بالایی در بر داشته باشد و نیازمند درمان های متعددی باشد.
درمان خانگی جای جوش پوست به وسیله آبلیمو :

با استفاده از کمی آب لیمو و روزی دو بار مالیدن آن روی قسمت های تیره پوست می توان جای جوش را درمان کرد. آب لیموی تازه از عصاره آن بهتر است و تأثیر بیشتری دارد، اما هر دوی آن ها به روشن تر شدن پوست کمک می کنند. این روش دقیقاً مطابق روشن کردن موها با آب لیمو پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)


درمان خانگی جای جوش پوست به وسیله سیر:

برای درمان جای جوش به عنوان یک جایگزین قوی تر، دو حبه سیر را له کرده و آن را روی پوستتان بمالید. بگذارید به مدت ۱۵ دقیقه بماند و سپس آن را بشویید. پس از استفاده از هر گونه درمان خانگی، منطقه تحت درمان را به طور کامل با پاک کننده های فاقد چربی پاک کنید.


درمان خانگی برای رفع کک و مک
اگرچه کک و مک از این نظر که هر دو به نوعی تغییر در رنگ پوست هستند، شبیه جای جوش است، با این حال کک و مک ممکن است در هر سنی ایجاد شود و الزاما منجر به بروز لکه نشود. برای روشن تر کردن کک و مک، یک کف دست روغن کرچک را به صورت روزانه به پوست خود بمالید.
روغن کرچک ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک در بعضی افراد شود. در صورتی که متوجه خارش یا تورم در پوست خود شدید، فورا با استفاده از پاک کننده بدون چربی، روغن کرچک را از پوست خود پاک کنید و در صورت تداوم مشکل با پزشک تماس بگیرید.

درمان خانگی برای رفع لکه های پیری
لکه های پیری به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید همواره تشدید می شوند؛ از این روز لازم است که هنگام بیرون رفتن از منزل و به منظور جلوگیری از تشدید لکه های پیری پوست و بروز لکه های جدید حتما از کرم ضد آفتاب فاقد چربی استفاده کنید. لکه های پیری پوست را می توانید با مالش روزانه یک تکه پیاز قرمز روی لکه ها در خانه از بین ببرید.
پیاز قرمز شامل همان اسید روشن کننده ای است که در آب لیمو موجود است؛ از این رو می توانید از آب لیمو به عنوان جایگزینی برای پیاز قرمز و یا برعکس استفاده کنید. اگر می خواهید داروهای بدون نسخه را امتحان کنید، تمامی محصولات حاوی «هیدروکینون» نیز ظرف چند ماه پوست را روشن تر می کند. در نهایت، پس از استفاده از درمان خانگی برای روشن کردن لکه های پیری پوست، منطقه تحت درمان را با استفاده از پاک کننده بدون چربی پاک کنید

http://najiforum.ir/thread-22459.html
لینک مرجع