انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: مرگ ششمین پادشاه عربستان سعودی و زندگینامه
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
بخش اخبار گوناگون در لینک زیر
http://najiforum.ir/forum-242.html

[تصویر:  najiforum_kingsouade.jpg]
[تصویر:  najiforum_kingsouade.jpg]

تلویزیون رسمی عربستان سعودی با قطع برنامه‌های خود از مرگ پادشاه عربستان سعودی خبر داد.

دفتر پادشاه عربستان سعودی در بیانیه ای اعلام کرد ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه این کشور در ساعت یک بامداد (به وقت محلی) امروز جمعه درگذشت.

دربار پادشاهی سعودی شاهزاده سلمان را پادشاه جدید و شاهزاده مقرن را ولیعهد اعلام کرده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)

در بیانیه دربار سعودی آمده است: شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز آل سعود بر اساس قانون اساسی به عنوان پادشاه عربستان مورد بیعت قرار گرفت و بیعت شهروندان سعودی با ملک سلمان بن عبدالعزیز و شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد پس از نماز عشا جمعه در کاخ پادشاهی در ریاض برگزار خواهد شد.

در همین حال بی‌بی‌سی اعلام کرد که مقام‌های عربستان سعودی تایید کرده اند که ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه این کشور در سن 90 سالگی درگذشته است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)ملک عبدالله در چند هفته اخیر به علت ابتلا به عفونت ریه در بیمارستان بستری بود. او در سال 2005 و پس از مرگ برادرش، ملک فهد، پادشاه عربستان سعودی شد.

«خبرگزاری رویترز» نیز خبر داد ، خبر مرگ  «عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود»  قبلا بارها به صورت شایعه مطرح می شد اما اینبار با اعلام اخبار مرگ وی از تلویزیون دولتی عربستان به شایعات پایان داد.



ملک عبدالله بن عبدالعزیز (زاده ۱ اوت ۲۰۰۵ – درگذشت ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵) خادم الحرمین الشریفین، ششمین پادشاه عربستان سعودی و دهمین فرزندِ عبدالعزیز آل سعود، بنیانگذار عربستان جدید بود. ملک عبدالله پس از مرگ برادرش فهد بن عبدالعزیز، و از تاریخ اول اوت ۲۰۰۵ تا هنگام مرگ به‌مدت بیش از ۹ سال پادشاه عربستان بود. پس از وی، برادر ناتنی‌اش سلمان بن عبدالعزیز به پادشاهی عربستان رسید.

ملک عبدالله از سال ۱۹۷۵ معاون دوم نخست وزیر بوده‌است؛ پستی که در عربستان به ولیعهد بعدی تعلق می‌گیرد. از سال ۱۹۸۲ میلادی ولیعهد عربستان شد. البته وی از سال ۱۹۹۵ و پس از بیماری و زمین‌گیر شدن ملک فهد عملاً تمامی اختیارات یک پادشاه را در دست گرفت. وی همچنین ریاست هیأت وزیران و فرماندهی گارد ملی عربستان سعودی را نیز عهده‌دار بود.

محتویات

    ۱ پادشاهی عربستان
        ۱.۱ جانشینی
        ۱.۲ روابط با ایران
    ۲ مرگ
    ۳ منابع

پادشاهی عربستان
جانشینی

ملک عبدالله امسال ۹۰ سال دارد و برادر ناتنی و ولیعهد او شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز ۸۰ سال داشت که زودتر از او در گذشت. کسی که بعد از شاهزاده سلطان توانست به ولیعهدی برسد، شاهزاده نایف بن عبدالعزیز بود که ۲ سال از شاهزاده سلطان جوان‌تر بود. اما شاهزاده نایف، دومین ولیعهد عبدالله نیز در شانزدهم ژوئن ۲۰۱۲ میلادی درگذشت. پس از مرگ نایف برادرش، سلمان بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد پادشاهی سعودی انتخاب شد.

طبق وصیت ملک عبدالعزیز، برادر بزرگتر ولیعهد خواهد بود و در صورت استنکاف نوبت به برادر بزرگتر بعدی می‌رسد. این شیوهٔ گزینشِ سنتی در زمان ملک عبدالله پس از مرگ سلطان بن عبدالعزیز، برادر و اولین ولیعهد وی با ایجاد «هیأت بیعت» به هم خورد و عبدالله بر اساس رایزنی شورایی نایف بن عبدالعزیز و پس از مرگ نایف، سلمان بن عبدالعزیز را حتی بدون رایزنی به ولیعهدی برگزید.[نیازمند منبع]



روابط با ایران
نوشتار(های) وابسته:
روابط ایران و عربستان سعودی

ملک عبدالله خواستار حملهٔ نظامیِ ایالات متحده امریکا به ایران و متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران بوده است. او در آوریل ۲۰۰۸ به ریان کروکر سفیر ایالات متحده در عراق و ژنرال دیوید پترائوس گفته بود «سر افعی را قطع کنید». سفیر عربستان در واشنگتن، عادل الجبیر، از توصیه‌های مکرّرِ ملک عبدالله به امریکا دربارهٔ حملهٔ نظامی به ایران و متوقف کردن برنامه هسته‌ای این کشور یاد کرده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)[۵][۶] پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم ایران، عبدالله بن عبدالعزیز در پیامی به وی، پیروزی وی را تبریک گفت.[۷]








ششمین پادشاه عربستان سعودی
حکومت     ۱ اوت ۲۰۰۵ – ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵
پیشین     فهد
جانشین     سلمان
ولیعهد عربستان سعودی
Tenure     ۱۹۸۲ - ۱ اوت ۲۰۰۵
پادشاه     فهد
فرمانده نیروهای مسلح
سلطنت     –
پادشاه     سعود
فیصل
خالد
فهد
عبدالله
همسر     ۴ همسر[۱]
دودمان     ۷ پسر و ۱۵ دختر[۲]
نام کامل
ملک عبدالله بن عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن فیصل بن ترکی بن عبدالله بن محمد بن سعود
خاندان     آل سعود
پدر     ملک عبدالعزیز[۳]
مادر     فهده بنت العاصی بن شریم[۳]
زادروز     ۱ اوت ۱۹۲۴ ‏(۹۰ سال)[۴]
ریاض، عریستان سعودی
مرگ     ۲۳ ژانویهٔ ۲۰۱۵ ‏(۰ سال)
ریاض، عریستان سعودی
دین و مذهب     اسلام - سنی وهابیت


مرگ
    در ویکی‌انبار پرونده‌هایی دربارهٔ عبدالله بن عبدالعزیز موجود است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)

ملک عبدالله در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ پس از مدتی بستری شدن در بیمارستان، در پی ابتلا به بیماری سینه‌پهلو درگذشت.[۸]
منابع

    Rediff.com
    Rediff.com
    King Abdullah: A Who2 Profile
    نشست لندن ۲۰۰۹
    Wikipedia contributors, "Abdullah of Saudi Arabia," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?titl...=525255285 (accessed December 3, 2012).
    «Saudi king urged US to attack Iran: leaked documents». ۲۸ نوامبر ۲۰۱۰. بازبینی‌شده در ۳ دسامبر ۲۰۱۲.
    العاهل السعودی یهنئ روحانی بفوزه فی انتخابات الرئاسة العربیه
    «ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی درگذشت». بی‌بی‌سی فارسی، ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵.


بخش اخبار گوناگون در لینک زیر

http://najiforum.ir/forum-242.html
لینک مرجع