انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: تجارت الکترونیک چیست
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
تجارت,شغل, کار, مجازی و غیر مجازی » بخش مخصوص شغلها


تجارت الکترونیک چیست ؟
این فناوری تعاریف و انواع مختلفی دارد که به شرح هر کدام می پردازیم:
1- تمام ابعاد و فرآیند بازار را که بتوان با اینترنت و تکنولوژی web انجام داد، تجارت الکترونیکی می گویند1.
2- بطور کلی واژه تجارت الکترونیک اشاره به معاملات الکترونیکی می نماید که از طریق شبکه های ارتباطی انجام می پذیرد. ابتدا، خریدار یا مصرف کننده به جستجوی یک مغازه مجازی از طریق اینترنت می پردازد و کالای را از طریق web یا پست الکترونیکی سفارش می دهد. نهایتاً کالا را تحویل می گیرد2.
3- تجارت الکترونیکی یعنی انجام مبادلات تجاری در قالب الکترونیکی3
4- کاربرد تکنولوژی اطلاعات در تجارت4
5- تجارت الکترونیکی، مبادله ی الکترونیکی داده هاست (گردآوری :‌ انجمن ناجی) بطور خلاصه می توان گفت که مبادله الکترونیکی داده عبارت از تولید، پردازش، کاربرد و تبادل اطلاعات و اسناد به شیوه های الکترونیکی و خودکار بین سیستم های کامپیوتری و براساس زبان مشترک و استانداردهای مشخص و با کمترین دخالت عامل انسانی. البته تجارت الکترونیک حیطه ای به مرابت گسترده تر از مبادله الکترونیکی داده داردو آن یک تحول و انقلاب در عرصه ارتباطات است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) تجارت الکترونیکی در ساده ترین تعریف عبارت از یافتن منابع، انجام ارزیابی، مذاکره کردن، سفارش، تحویل، پرداخت و ارائه خدمات پشتیبانی است که بصورت الکترونیکی انجام می شود. لذا تجارت الکترونیک روشی است براساس آن اطلاعات، محصولات و خدمات از طریق شبکه های ارتباطات کامپیوتری خرید و فروش می شوند5.
6- تجارت الکترونیک، انجام کلیه فعالیت های تجاری با استفاده از شبکه های ارتباطی کامپیوتری، بویژه اینترنت است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) تجارت الکترونیک به نوعی تجارت بودن کاغذ است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) بوسیله تجارت الکترونیک، تبادل اطلاعات خرید و فروش و اطلاعات لازم برای حمل و نقل کالاها با زحمت کمتر و تبادلات بانک با شتاب بیشتر انجام خواهد شد. شرکت ها برای ارتباط با یکدیگر، محدودیت های فعلی را نخواهند داشت و ارتباط آنها با یکدیگر ساده تر و سریع تر صورت می گیرد. ارتباط فروشندگان با مشتریان می تواند به صورت یک به یک با هر مشتری باشد البته با هزینه نه چندان زیاد6.
تفاوت مبادله الکترونیکی داده ها با تجارت الکترونیک
در موارد زیادی دیده شده که مبادله الکترونیکی داده ها را مترادف با تجارت الکترونیک دانسته و هر کدام را در جای دیگری بکار می برند. این دو تکنولوژی اصلاً مشابه هم نبوده و کاملاً مجزا می باشد. البته می توان اینطور گفت که تجارت الکترونیک مکمل مبادله الکترونیکی داده هاست (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
مبادله الکترونیکی داده بصورت مکانیزمی تعریف می شود که به موجب آن انتقال و تبادل داده در راستای تحقق فعالیت های تجاری با ساختار و شکل تعریف شده و بکارگیری پیام های استاندارد شده بین المللی، توسط ابزار الکترونیکی از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر انجام می شود. در حالیکه تجارت الکترونیک عبارت از مبادله تجاری بدون استفاده از کاغذ است که در آن از مبادله الکترونیکی داده ها به عنوان یک ابزار به همراه پست الکترونیک، تابلوی اعلانات الکترونیک، انتقال الکترونیک وب و سایر فناوریهای مبتنی بر شبکه استفاده می شود. بعبارت دیگر مبادله الکترونیکی داده ها بعنوان ستون فقرات تجارت الکترونیک عمل می نماید. چنانچه از تعریف فوق بر می آید. تجارت الکترونیک حطیه ای بسیار وسیع تر از مبادله الکترونیکی داده دارد7.
 
1- دکتر محمود زرگر، مدلهای راهبردی و راهکارهای تجارت در اینترنت، انتشارات بهینه، 1380.
2- مهندس محمد حسن نیکبخش تهرانی و مهندس مهدی آذر صابری، آشنایی با تجارت الکترونیک و زیر ساختهای آن، انستیتو ایز ایران، 1380.
3- دکتر علی صنایعی، تجارت الکترونیک در هزاره سوم، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفحان، 1381.
4- حسین احمدی وم. ویرجینیاری، تجارت الکترونیک، مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، 1381.
5- مهدی علیپور حافظی، تجارت الکترونیکی در مراکز اطلاع رسانی، سخنرانی، همایش جهانی شهرهای الکترونیکی و اینترنتی  جزیره کیش، 11-13 اریبهشت، 1380
6- مژده قزل ایاغ، تجارت الکترونیکی مبتنی بر اینترنت، همایش جهانی شهرهای الکترونیکی و اینترنتی، 1380.
7- دکتر وحید رضا میرابی و دکتر سهیل سرو سعیدی، مدیریت بازاریابی بین المللی در هزاره سوم، انتشارات اندیشه های گوهر بار، 1382.
اقتباس از کتاب تجارت الکترونیک
نوشته : دکتر سهيل سرمدسعيدی و دکتر وحيد رضا ميرابي
تجارت,شغل, کار, مجازی و غیر مجازی » بخش مخصوص شغلها
انجمن ناجی

 
تجارت الکترونیک چیست ؟
 
۱۸ بهمن ۱۳۹۰ سجاد بختیاری
 
به وجود آمدن روش های تجارت الکترونیک باعث رونق و ایجاد شدن کسب کارهای بسیاری در سطح جهان شده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) به صورتی که کمپانی های بزرگ این صنعت مانند AMAZON دارای درآمدسالانه معادل 48 میلیارد دلاری می باشند.
 
تجارت الکترونیک و یا E-Commerce به روش های ارائه شده برای خرید و یا فروش یک محصول یا یک سرویس از طریق راهکارهای الکترونیک و غیر حضوری گفته می شود. این مفهوم در بسیاری از موارد می تواند به معنای فراتر از تنها خرید و فروش ساده اینترنتی باشد. خدمات دیگری مانند تولید، بازاریابی، فروش، حمل و نقل، سرویس دهی و پرداخت برای انواع محصولات نیز می توانند جزو استفاده های E-Commerce قرار بگیرند.
تعریف فرایندگرا از تجارت الکترونیکی دید وسیعتری از آنچه تجارت الکترونیکی هست ارائه میکند.با این دید,تمام فرایندهای درون سازمانی تجاری(تولید انبارداری,مدیریت مالی,شرکتها,عملیات),فرایندهای تاجر به تاجر(B2B),مدیریت حلقه های تامین و پشتیبانی(SCM),مزایده ها و فرایندهای تاجر با مشتری(B2C) نیز تحت تاثیر تکنولوژِی تجارت الکترونیکی وشبکه قرار گرفته اند.
تجارت الکترونیکی به عنوان فروش مستقیم در شبکه
با یک تعریف دقیق تر,تجارت الکترونیکی یعنی انجام معاملات از طریق شبکه,یا خرید و فروش محصولات و خدمات از طریق فروشگاه های اینترنتی درWeb.محصولات مورد معامله ممکن است دارای ماهیت الکترونیکی باشند.مانند نرم افزار;یا فیزیکی باشند.مانند اتومبیل ;یا خدمات باشند,مانند برنامه ریزی مسافرت,مشاوره پزشکی;یا آموزش راه دور باشند.محصولات غیر فیزیکی;از قبیل محصولات الکترونیکی است که خود نیز شامل اطلاعات,اخبار,صوت و موسیقی,فیلم,بانکهای اطلاعاتی,نرم افزار و انواع فراورده های فکری است که این نوع تجارت روز به روز توسعه بیشتری پیدا کرده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)به نظر میرسد تجارت الکترونیکی شبیه خرید از کاتالوگ یا خرید در منزل و از طریق تلویزیونهای کابلی باشد.
 
 
تجارت الکترونیکی به عنوان یک بازار
 
 
تاجر الکترونیکی تنها محدود به خرید و فروش محصولات از طریق شبکه نیست.بلکه مانند یکی از فروشگاه های محلی میتواند فروشگاه اینترتی در Webایجاد کرده و در سطح جهان به دنبال مشتری باشد.علاوه بر این,صاحب این فروشگاه میتواند تامین کنندگان مواد فروشگاه,حسابداری,خدمات بانکی,ادارات دولتی و رقیبهای خود را در شبکه اینترنت جستجو کند.
 
 
فضای بازار الکترونیکی چیست؟
 
بازارهای الکترونیکی معمولآ به معاملات و حراجی های روی شبکه,مانند بازارهای سهام و حراجی ها از طیق اینترنت,اشاره دارد;اما فضای بازار الکترونیکی به پدیده اقتصادی اشاره دارد.که محصولات,واسطه ها و مشتریان به یک طریقی به صورت الکترونیکی با هم تماس و مبادله دارند.فضای بازار الکترونیکی نماد مجازی از بازارهای فیزیکی است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)به طور کلی,فعالیت اقتصادی تحت این فضای الکترونیکی,اقتصاد الکترونیکی را ارائه میکنند.فضای بازار الکترونیکی شامل بخشهای زیر است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
. بازیگران بازار;یعنی کارخانجات,بازرگانان,عمده فروشها,واسطه ها,فروشگاهها و مشتریان.
. کالاها و خدمات.
. فرایندهای تامین,تولید,بازاریابی,رقابت,توزیع,مصرف وغیره
انواع تکنولوژی تجارت الکترونیکی
گرچه انواع زیادی تکنولوژی تجارت الکترونیکی وجود دارد ، اما در اینجا بهترین آنها را توضیح می دهیم :
· تجارت الکترونیکی تاجر با تاجر
· مدیریت ارتباطات مشتری
· شیوه های مدیریت منابع اطلاعات
· آموزش راه دور برای سازمانهای اقتصادی جدید
· پست الکترونیک
· شیوه های طراحی منابع سازمانها
· خودکار کردن اهرم فروش : شیوه های راه دور در شبکه ها موجب افزایش بهره وری متخصصین فروش راه دور می شود .
· تحول مراکز تماس : به هم پیوستن شبکه ها موجب افزایش قابلیتهای خدمات مشتری شده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
· خدمات شبکه ای مدیریت شده
تجارت الکترونیکی یک محیط فعال کاربرد تکنولوژی برای آسان کردن تغییر اطلاعات تجارت و خودکار کردن مبادلات بازرگانی است . تجارت الکترونیکی باعث تغییر انواع اطلاعات ، از جمله مبادلات بازرگانی از طریق شبکه است که به آن E-Commerce می گویند . از این رو ، بازاریابی از طریق شبکه اینترنت ، معروف به ” تاجر با مشتری” ، تنها یکی از پدیده های بستر تجارت الکترونیکی است . تجارت الکترونیکی موجب تغییرات عمیق و اساسی در ساختار و عملکرد تجارت و مبادلات بین تاجرها ، معروف به ” تاجر با تاجر” شده است . تاجر با تاجر در تجارت الکترونیکی شامل انواع تکنولوژی های کاربردی و شبکه ای برای خودکار کردن و بهینه سازی مبادلات بین بخش های مختلف تجارت است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
یکی از راه های راه اندازی تجارت ااکترونیک برای هر صنف و ماهیت کاری، راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی است . فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه آنلاین، نوعی وب‌گاه است که برای ارائه محصولات برای فروش از طریق اینترنت برپا می‌شود. در مقایسه با فروشگاه‌های حقیقی، این فروشگاه‌های مجازی مزایایی از قبیل عدم محدودیت جغرافیایی و زمانی، کاهش هزینه‌های جانبی و کاهش ترافیک و آلودگی را به همراه دارند.
در سال ۱۹۹۰ تیمبرزلی اولین سرور و مرورگر جهان را ایجاد کرد.آن در سال ۱۹۹۱ برای مصارف تجاری افتتاح شد.در سال ۱۹۹۴ پیشرفت های دیگری صورت گرفت،از قبیل افتتاح بانکداری الکترونیک و فروشگاه اینترنتی پیتزا.در طی همان سال،نت اسکیپ رمز نگاری ssl را برای انتقال داده ها در اینترنت معرفی کرد،که امروزه در خرید های اینترنتی مطمئن به یک ضرورت تبدیل شده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)همچنین در سال ۱۹۹۴ یک شرکت آلمانی به نام اینترشاپ اولین سیستم فروشگاه اینترنتی خود را معرفی کرد.در سال ۱۹۹۵ آمازون سایت فروشگاه اینترنتی خود را افتتاح کرد و در سال ۱۹۹۶ ای بی (Ebay).
تصویر زیر لیستی از معروف ترین نرم افزار های فروشگاه ساز اینترنتی را شرح می دهد:
 [تصویر:  najiforum_ecommerc23.jpg]
علاوه بر فروشگاه های ساده  اینترنتی در ادامه برخی از مهمترین کاربرد های تجارت الکترونیکی شرح داده است:
-          اتوماسیون های اداری در تامین و پشتیبانی منابع
-          سیستم های پرداخت داخلی
-          سیستم های مدیریت محتوا در ابعاد بزرگ
-          سایت های تخفیف و خرید گروهی
-          سایت های خبری
-          بانکداری الکترونیکی
-          دفاتر اداری الکترونیک
-          و بسیاری موارد دیگر ….
سیر زمانی
۱۹۷۹: Michael Aldrich خرید آنلاین را اختراع کرد
۱۹۸۱: Thomson Holidays اولین خرید انلاین B2B را در بریتانیا ایجاد کرد.
۱۹۸۲: Minitel سیستم سراسر کشور را در فرانسه بوسیله France Telecom و برای سفارش گیری انلاین استفاده شده است .
۱۹۸۴: Gateshead اولین خرید انلاین B2C را بنام SIS/Tesco و خانم Snowball در ۷۲ اولین فروش خانگی انلاین را راه انداخت .
۱۹۸۵: Nissan فروش ماشین و سرمایه گذاری با بررسی اعتبار مشتری به صورت انلاین از نمایندگی های فروش
۱۹۸۷: Swreg شروع به فراهم اوردن ومولف های اشتراک افزار و نرم افزار به منظور فروش انلاین محصولاتشان از طریق مکانیسم حسابهای الکترونیکی بازرگانی .
۱۹۹۰: Tim Berners-Lee اولین مرورگر وب را نوشت، وب جهان گستر، استفاده از کامپیوترهای جدید
۱۹۹۴: راهبر وب گرد : Netscape در اکتبر با نام تجاری Mozilla ارایه شد . Pizza Hut در صففحه وب سفارش دادن انلاین را پیشنهاد داد . اولین بانک انلاین باز شد .تلاشها برای پیشنهاد تحویل گل و اشتراک مجله به صورت انلاین شروع شد . لوازم بزرگسالان مثل انجام دادن ماشین و دوچرخه به صورت تجاری در دسترس قرار گرفت . Netscape 1.0 در اواخر ۱۹۹۴ با رمزگذاری SSL که تعاملات مطمئن را ایجاد می کرد، معرفی شد .
۱۹۹۵: Jeff Bezos ، Amazon.com و اولین تجارتی ۲۴ ساعته رایگان را راه انداخت . ایستگاه های رادیوی اینترنتی رایگان، رادیو HK ورادیو های شبکه ای شروع به پخش کردند . Dell و Cisco به شدت از اینترنت برای تعاملات تجاری استفاده کردند . eBay توسط Pierre Omidyar برنامه نویس کامپیوتر به عنوان وب سایت حراج بنیانگذاری شد .
۱۹۹۸ : توانایی خریداری و بارگذاری تمبر پستی الکترونیکی برای چاپ از اینترنت . گروه Alibaba ذر چین با خدمات B2B و C2C, B2C را با سیستم خود تاییدی تاسیس شد .
۱۹۹۹: Business.com به مبلغ ۷٫۵ میلیون دلار به شرکتهای الکترونیکی فروخته شد . که در سال ۱۹۹۷ به ۱۴۹٬۰۰۰ دلار خریداری شده بود .نرم افزار اشتراک گذاری فایل Napster راه اندازی شد .فروشگاه های ATG برای فروش اقلام زینتی خانه به صورت انلاین راه اندازی شد .
۲۰۰۰: The dot-com bust
۲۰۰۲ : ای‌بی برای پی‌پال ۱٫۵ میلیون دلار بدست آورد . Niche شرکت های خرده فروشی و فروشگاه های CSN و فروشگا های شبکه ای را با منظور فروش محصولات از طریق ناحیه های هدف مختلف نسبت به یک درگاه متمرکز .
۲۰۰۳: Amazon.com اولین سود سالیانه خود را اعلان کرد .
۲۰۰۷: Business.com بوسیله R.H. Donnelley با ۳۴۵ میلیون دلار خریداری شد .
۲۰۰۹: Zappos.com توسط Amazon.com با قیمت ۹۲۸ میلیون دلار خریداری شد . تقارب خرده فروشان و خرید اپراتورهای فروش وبسایتهای خصوصی RueLaLa.com بوسیله GSI Commerce به قیمت ۱۷۰ میلیون دلار بعلاوه سود فروش از تا سال ۲۰۱۲ .
۲۰۱۰: Groupon گزارش داد پیشنهاد ۶ میلیار دلاری گوگل را رد کرده‌است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) در عوض این گروه طرح خرید وب سایتهای IPO را تا اواسط ۲۰۱۱ دارد.
۲۰۱۱: پروژه تجارت الکترونیک امریکا و خرده فروشی انلاین به ۱۹۷ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به ۲۰۱۰ افزایش ۱۲ درصدی داشته است . Quidsi.com, parent company of Diapers.comتوسط Amazon.com به قیمت ۵۰۰ میلیون بعلاوه ۴۵ میلیون بدهکاری و تعهدات دیگر خریداری شد .
منابع :
ct.gov.ir
 
لینک مرجع