انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: روزه در عصر اضطراب
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
 یكى از تعالیم بسیار شگفت‏ انگیز اسلام كه جنبه‏ هاى گوناگون آثار و بركات آن به تدریج براى بشر آشكار مى ‏شود، وجوب یك ‏ماهه «روزه» با آداب و شرایط خاص است كه هر ساله مسلمانان از فواید جسمى، روحى و روانى، و اجتماعى آن بهره مند مى‏ شوند.

در آیات و روایات و متون اسلامى به برخى از آثار روزه، تحت عنوان علت یا حكمت وجوب روزه اشاره شده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) 

در اینجا پس از نقل چند روایت مشهور كه به تأثیر روزه درسلامت روانى انسان اشاره دارد، به معرفى سه عامل عمده ناراحتى ‏هاى روانى شایع در جامعه امروز (اضطراب، وسواس و افسردگى) و بیان چگونگى تأثیر روزه در درمان یا پیشگیرى از موارد مذ كور مى ‏پردازیم
روایات 

رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می‌ فرماید: اگر دوست دارى كه نا‌آرامى سینه ‏ات كاهش یابد، ماه رمضان و سه روز از هر ماه را روزه بگیر

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می‌ فرماید: روزه ماه رمضان و سه روز روزه در هر ماه، ناآرامى سینه را از بین مى‏ برد.

حضرت علی(علیه‌السلام) روزه سه روز در هر ماه، پنج شنبه اول و آخر و چهارشنبه وسط ماه و روزه ماه شعبان، وسوسه سینه و پریشانى ‏هاى دل را مى ‏برد.

[تصویر:  0c81_najiforum_ir_13730611661228241140.gif]
  • مسئله اضطراب
از نگاه روانشناسان، اضطراب در حد معقول و عادى آن كه در همه افراد وجود دارد، نه تنها مضرّ نیست، بلكه مى‏تواند موجب احساس مسئولیت، جدّى بودن در كار، بروز مكانیزم‏هاى سازش روانى و خلاقیت گردد.4 آنچه معمولاً از شنیدن واژه اضطراب به ذهن مى‏آید،


نوع بیمارى اضطراب است كه بیش از حد و مداوم است و با از بین بردن امكانات روانى فرد، موجب ناكامى و درماندگى وى و ایجاد اختلال‏هاى گوناگون مى‏شود. مهم‏ترین عاملى كه براساس نظریه تحلیل روانى، علت همه بیمارى‏هاى روانى محسوب مى‏شود، همین اضطراب است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) 



برخى، قرن گذشته را قرن اضطراب و تنیدگى نامیده ‏اند. امّا در قرن بیست و یكم نیز همچنان توجه به معنویات جاى خود را به رقابت‏هاى افراطى و جلوه‏هاى خیره كننده زندگى‏ صنعتى داده و اضطراب بشر كنونى را عمیق‏تر ساخته است؛

تغییرات سریع اجتماعى، از دست دادن ارزش‏ها و اعتقادات سنتى، و از همه مهم‏تر سست شدن اعتقادات و نداشتن دین و ایمان تسلى بخش كه همگى مى ‏تواند پشتیبان و حامى بشر در برابر مسائل و مشكلات باشد، اضطراب و ناراحتى بشر راافزایش داده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)


روزه و كاهش اضطراب 

افراد متدیّن، به شهادت آزمون‏هاى تجربى و تجارب فردى، فشارهاى روانى و اضطراب‌هاى كمترى را در زندگى تحمل مى‏كنند؛

دینداران هم به لحاظ نوع نگرش منسجم و عاقبت نگرانه‏اى كه نسبت به زندگى و مرگ دارند، و هم به دلیل آنكه از حمایت اجتماعى و روانى صمیمانه ‏ترى در جامعه مذهبى خود برخوردار مى‏شوند، توانایى روانى بیشترى در مقابله با ناگوارى ‏ها و مشكلات زندگى از خود نشان مى ‏دهند.

نقش امید به آینده و اعتقاد به عادلانه وهدفمند بودن نظام خلقت، در جلوگیرى از بسیارى بدبینى‏ها و ناامیدى ‏هاى شدید كه گریبانگیر افراد و جوامع غیر دینى است، انكار ناپذیر است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) مفاهیم و آموزه‏هاى دینى، همچون توكل، تقدیر الهى و... فرد دیندار را در دو راهى‏ها و تصمیم‏گیرى ‏هاى مشكل، از استرس‏ها و اضطراب‏هاى بیمارى‏زا دور نگه مى ‏دارد. 

علاوه بر این، تأثیر هر یك از اعمال عبادى از قبیل نماز، روزه، حج و... در تقویت اراده و بالا بردن سطح اعتماد به نفس، و در نتیجه حفظ آرامش و سلامت روانى فرد و جامعه قابل توجّه است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)

امّا اینكه چگونه روزه به صورت خاص، در كاهش اضطراب و ناراحتى ‏هاى درونى فرد تأثیر گذار است، به تحقیقات مستقل نیاز دارد.


[تصویر:  0c81_najiforum_ir_23186175272345559434.gif]
وسواس چیست؟ 




یكى از بیمارى‏هاى رایج كه در ادبیات روانشناسى امروز، از اختلالات اضطرابى به شمار مى ‏آید، وسواس فكرى و عملى است 

وسواس‏هاى فكرى شامل اندیشه‏ ها، تكان ه‏ها، و عقاید ناخواسته و مداومى هستند كه شخص احساس مى‏ كند، نمى‏تواند از آنها دورى كند

اما وسواس‏هاى عملى رفتارهاى آشكارا نامعقولى را در بر مى ‏گیرد كه به صورتى ثابت و تكرارى ‏انجام مى‏شوند.

در مواردى كه فرد تشخیص مى ‏دهد وسواس‏هاى فكرى و عملى غیر منطقى هستند، ممكن است تمایل یا كوشش براى مقاومت در برابر آنها داشته باشد

[امّا] هنگام تلاش براى پیشگیرى از یك وسواس عملى، فرد ممكن است احساس اضطراب یا تنش شدید داشته باشد كه غالباً با تسلیم در برابر وسواس عملى از آن رها مى ‏شود.



روزه و درمان وسواس

براى درمان وسواس‏هاى فكرى و عملى، شیوه‏هاى متعددى چون دارو درمانى (كه تنها مى ‏تواند به طور موقت و براى ‏زمینه‏سازى درمان اصلى مورد استفاده قرار گیرد) 

روان درمانى ‏هاى شناختى، روان تحلیلى و... ارائه شده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)

در اینجا مى ‏توان تأثیر روزه در مقابله با بروز یا پیشرفت وسواس را از دو جهت مورد ملاحظه قرار داد

[تصویر:  0c81_najiforum_ir_23186175272345559434.gif]
1- کاهش اضطراب
بسیارى از وسواس‏ها در نتیجه استقرار اضطرابى مزمن در روان فرد پدید مى ‏آید و تشدید مى‏شود؛

حال با توجه به نقش دیندارى و به خصوص اعمال عبادى در كاهش اضطراب‏ها ـ چنان كه ذكر شد ـ مى ‏توان از روزه‏ دارى، این انتظار را داشت كه تأثیر مثبتى بر كاهش یا پیش‏گیرى از وسواس‏ها داشته باشد؛ 

البته كشف تجربى تأثیر روزه‏ دارى بر كاهش وسواس، به تحقیق آزمایشى مستقل نیاز دارد.


2. تقویت اراده 

همان‏طور كه در توضیح اختلال وسواس گفته شد، یكى از عوامل اصلى در تداوم عمل وسواسى، ناتوانى فرد در مقابله و مقاومت در برابر اضطراب ناشى از ترك عمل وسواسى خویش است؛

به گونه‏ اى كه فرد تصور مى‏ كند، هیچ گاه نمى ‏تواند آن را ترك نماید؛ بنابراین، به هر طریق كه ممكن است قدرت اراده و اعتماد به ‏نفس شخص را تقویت نمود، مى ‏توان به درمان واقعى و اساسى وسواس كمك نمود. 

در فرهنگ‏هاى مختلف، عناصرى وجود دارد كه مى ‏تواند با فراهم آوردن زمینه‏ هاى مناسب، به شكوفایى و تقویت نیروى ‏اراده كمك كند، یا با از بین بردن زمینه‏ هاى مناسب و ایجاد شرایط محیطى نامناسب، رشد و شكوفایى آن را به تأخیر بیندازد. 

این عناصر فرهنگى به شكل برنامه ‏هاى تربیتى، دستورالعمل‏هاى اخلاقى و حقوقى، و آداب و رسوم اجتماعى، در جوامع مختلف به صورت‌هاى گوناگون ظهور مى ‏یابد.

فرهنگ اسلام مشحون از مباحث نظرى و برنامه ‏هاى تربیتى و اخلاقى است كه بر محور اختیار و اراده انسان استوار است؛ به علاوه بعضى فرایض مذهبى چون روزه كه ماهیت آنها خوددارى از ارضاى فورى برخى تمایلات و نیازهاى سطح پایین است، به تقویت این نیرو كمك مى‏ رساند.

روزه ‏دارى را مى‏توان به عنوان یك روش روان درمانى از نوع رفتار درمانى ‏قلمداد كرد كه براى تقویت اراده و ایجاد تغییر در رفتارها، روش تمرین عملى روزانه در طى یك برنامه مستمر یك ماهه را بكار گرفته است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)


[تصویر:  0c81_najiforum_ir_43972384135304073505.gif]
افسردگى ‏ها 


اختلالات افسردگى از جمله شایع‏ترین اختلالات روانى است كه در بیماران به صورت‏هاى مختلف با شدّت و ضعف وجود دارد؛ اختلالات مهم افسردگى را مى‏توان به دو نوع زیر تقسیم نمود: 

1. افسردگى شدید؛

افرادى كه دستخوش یك یا چند حمله افسردگى عمیق، بدون وجود حمله‏هاى مانى مى‏شوند، تحت عنوان افسردگى شدید معرفى شده‏اند. به نحوى كه تخمین زده شده است، درصد بالایى از بیماران روانى بسترى نشده در بیمارستان را بیماران افسرده [شدید] تشكیل مى‏دهند

از مهم‏ترین نشانه‏هاى افسردگى شدید، به بى‏خوابى‏شدید، كاهش سطح انگیزه و انرژى، احساس بى‏ارزشى، مشكل در تفكر و تمركز، احساس مداوم اندوه و ناامیدى و... است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) 


2. افسردگى دو‌قطبى: 

اختلال افسردگى دو قطبى بر اساس نامى كه براى آن انتخاب شده است، هم شامل حمله "مانى" و هم حملات افسردگى است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) حمله مانى نوعى تغییر خلق ناگهانى است؛ به طورى كه فرد مبتلا، ناگهان شادى بى ‏حد و حصرى‏ نسبت به آنچه انجام مى ‏دهد یا در فكر انجام دادن آن است، احساس مى‏كند. این شادى افراطى معمولاً با تحریك‏پذیرى شدید همراه است و غالباً با پرگویى، بیش فعالى، پرش اندیشه، بى‏ خوابى، حواس‌پرتى و رفتار بى‏ ملاحظه و بى‏ پروا همراه مى ‏شود.



  • روزه و مداواى افسردگى
قرائن و شواهدى وجود دارد كه نشان مى
‏دهد، روزه‏دارى در تسریع امر بهبود بیماران مبتلا به اختلال افسردگى‏ اساسى، نقش كلیدى دارد

دكتر ایوب مالك در كتاب روزه دارى اسلامى و مسائل روانپزشكى، دو ویژگى درمانى كه در روزه دارى مسلمان‏ها وجود دارد و مى‏تواند به بهبود بیماران افسردگى كمك نماید، این‏گونه معرفى كرده است:
[تصویر:  0c81_najiforum_ir_43972384135304073505.gif]
1. تغییر برنامه خواب بیدارى 

«گزارش شده كه جلو كشیدن زمان خواب بیمار به مدت 3 تا 5 ساعت در طى 2 تا 4 روز، مى ‏تواند آثار ضد افسردگى ایجاد كند. 

...بیدار شدن براى سحرى و انجام فرائض عبادى در سحرگاهان در روزه‏ دارى اسلامى، مى‏ تواند بر مبناى تغییر برنامه خواب در طول یك ماه، تأثیرات ضد افسردگى خود را اعمال نماید كه اگر تا مدتى دوام یابد، و در صورتى كه با سایر توصیه‏هاى ‏اسلام در زمینه خواب و بیدارى در طول ماه‏هاى دیگر سال توأم شود، موجب استمرار آثار حاصل شده مى‏گردد؛ ...به ویژه وقتى كه به عنوان یك عامل كمكى، با دارو درمانى، مورد استفاده قرار گیرد.»


2. مسأله محرومیت از خواب

«امروزه یكى از روش‏هاى درمانى در بیماران افسرده، محرومیت از خواب است، كه مى‏تواند به دو شكلِ محرومیت كامل از خواب و محرومیت از خواب رِمْ REM)) صورت گیرد؛ بیش از 61 گزارش (با بررسى 1700 بیمار) ثابت كرده است كه محرومیت كامل یا نسبى از خواب، منجر به بهبود قابل ملاحظه‏اى در 30 تا 50 درصد بیماران افسرده شدید مى‏گردد؛ اگرچه تأثیرات حاصله ممكن است موقتى باشد.»

«بیدارى سحرگاهان در روزه ‏دارى براى سحرى خوردن و انجام فرائض عبادى ‏كه ساعاتى را به خود اختصاص مى ‏دهد، در اصل نوعى محرومیت از خواب رِمْ به شمار مى ‏آید، كه ادامه آن در طول یك ماه،مى‏ تواند تأثیرات بارز ضد افسردگى داشته باشد»
[تصویر:  a66b_najiforum_ir_72099585129036321652.gif]

 
لینک مرجع