انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: شبهاتی در مورد عدل خداوند متعال
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
پرسش:
 قـرآن بـراى كـار بد و ظلم و كفر روى مجازات ابدى و جاويدان تكيه مى كند اين سئوال هست كه چـگـونه عذاب جاودانه در برابر گناه محدود با اصل عدالت خدا سازگار است ؟كسى كه دوران طـغـيان و سركشى و تجاوزش حداكثر از هشتاد يا يكصد سال تجاوز نمى كند چرا هميشه بايد در آتش و مجازات شكنجه ببيند ؟
پاسخ:
  هنگامى كه پاداش و كيفر , نتيجه و اثر خود عمل آدمى باشد مساله مساوات و برابري از نظر كميت و  كـيفيت مطرح نخواهد بود اى بسا عمل به ظاهر كوچكى كه اثرش يك عمر محروميت و شكنجه و  نـاراحتى است ( البته كوچك از نظر مقدار زمان است و گرنه كارها و گناهانى كه باعث خلود در  عذاب مى گردد حتما كوچك از نظر كيفيت و اهميت نخواهد بود ) البته مجازات ابدى و جاويدان  مـنـحصر به كسانى است كه تمام روزنه هاى نجات را به روى خود بسته اند و عالما و عامدا غرق در  فـسـاد و تـباهى و كفر و نفاق گشته اند ولى اين هم اشتباه است كه بعضى خيال مى كنند مدت و  زمـان كـيـفـر بـايد به اندازه مدت و زمان گناه باشد زيرا ميان گناه و كيفر رابطه زمانى نيست  بـلكه رابطه كيفى است يعنى مقدار زمان مجازات تناسب با كيفيت گناه دارد نه مقدار زمان آن ( مـثلا ) كسى ممكن است در يك لحظه دست به قتل نفس بزند و طبق پاره اى ازقوانين محكوم به  زندان ابد گردد در اين جا زمان گناه تنها يك لحظه بوده در حالى كه مجازات آن گاهى هشتاد  سال زندان خواهد بود .


 
پرسش:
چگونه با عدل و رحمت و كرم خدا سازگار است كسي را كه فرضاً پنجاه سال در دنيا زندگي كرده و به گناه پرداخته، اما گناهان متوجه خدا بوده، به شقاوت ابدي دچار كند؟
پاسخ:
بين گناه و عذاب اخروي رابطه تكويني وجود دارد؛ نه اين كه از امور اعتباريات و قراردادي باشد كه در اين صورت جاي اين پرسش باقي است كه چرا در قرارداد بين جرم و كيفر تناسبي نيست، اما در اين جا مي‏گوييم: اصلاً قراردادي نيست، بلكه رابطه تكويني است و مانند اين در امور تكوينيات بسيار است، مثل اين كه: در يك لحظه سنگي به چشم فردي اصابت مي‏كند و بر اثر آن او تا پايان زندگي، از نعمت بينايي محروم مي‏شود. چرا چنين است؟ پاسخش اين است كه بين كوري چشم و اصابت سنگ رابطه تكويني وجود دارد و قراردادي نيست. زندگي آخرت معلول، يا محصول و ثمره زندگي دنيوي است (الدّنيا مزرعة الآخرة) هر چه در اين جا كاشته شود، در آن جا محصولش برداشت خواهد شد. قرآن مي‏گويد: كساني كه از ياد خدا غافل مي‏شوند، بدين جهت در فرداي قيامت نابينا محشور مي‏گردند. اين‏ها در قيامت لب به اعتراض مي‏گشايند و مي‏گويند: خدايا! ما در دنيا چشم داشتيم و بينا بوديم، پاسخ مي‏شنوند: آري در دنيا چشم داشتيد، ولي براي آخرت خود از پيش بينايي آماده نكرده‏ايد.(1)
برخي از متفكّران گفته‏اند كه رابطه اعمال ما در دنيا و زندگي اخروي (سعادت و شقاوت ابدي و عذاب‏ها يا نعمت‏هاي اخروي) بالاتر از رابطه تكويني است و از نوع تجسّم اعمال است، زيرا رابطه تكويني، از نوع رابطه علت و معلول است، در حالي كه در تجسّم اعمال، عمل انسان در قيامت تجسم مي‏يابد، نه نتيجه يا معلول آن. در اين صورت جاي اشكال نخواهد بود كه چه تناسبي بين عمل محدود ما در دنيا با پاداش يا جزاي نامحدود در آن جهان خواهد بود.
بنابر تجسم اعمال، اعمال ما دو صورت دارد: صورت ظاهري در دنيا به نمايش در مي‏آيد و صورت واقعي در آن دنيا آشكار مي‏شود و حقيقت اعمال به ما نشان داده مي‏شود.
در برخي آيات اين حقيقت تأييد شده است، مثلاً در مورد كسي كه مال يتيم مي‏خورد، قرآن مي‏گويد كه: درون خود آتش مي‏ريزد و آتش مي‏خورد و حقيقت اين آتش سوزناك در آخرت به انسان نشان داده مي‏شود و به انسان همان را كه خورده است، مي‏خورانند. آن كس كه تمام عمرش در اين جهان، انساني پليد بوده و كارهاي زشت انجام داده است، در تمام عمرش در آن سرا، بدبخت خواهد بود. ابدي بودن، لازمه آن جهان است، همان گونه كه محدوديّت لازمه اين جهان است و اين مسئله فرقي در حقيقت عمل ايجاد نمي‏كند.
پي نوشت‏ها:
1. طه (20) آيات 126 - 124.

 
پرسش:
 قـرآن مـى گـويـد هر كس كار بدى انجام دهد جز به مقدار آن كيفر نخواهد ديد و اين با واجب شـدن شـصت روز , روزه به عنوان كفاره در مقابل خوردن يك روز روزه ماه رمضان و مجازاتهاى ديگرى در دنيا و آخرت از اين قبيل سازگار نيست ؟
پاسخ:
  مـنظور از مساوات ميان گناه و كيفر مساوات عددى نيست , بلكه كيفيت عمل را نيزبايد در نظر  گرفت خوردن يك روز روزه ماه مبارك رمضان با آن همه اهميتى كه دارد مجازاتش تنها يك روز  كفاره نيست بلكه بايد آنقدر روزه بگيرد كه اندازه احترام آن يك روز ماه مبارك بشود .  بـه هـمـيـن دلـيل در بعضى روايات آمده كه كيفر گناهان در ماه رمضان بيش از ساير ايام است  همانطور كه پاداش اعمال نيك در آن ايام بيشتر است تا آنجا كه مثلا يك ختم قرآن در اين ماه برابر  با هفتاد ختم قرآن درماه هاى ديگر است . 

 

 
پرسش:
چرا خداوند انسان را در برابر يك عمر شرك و كفر به عذاب ابدي مبتلا مي كند؟
پاسخ:
برخي از اعمال، ممكن است در يك يا چند لحظه صورت بگيرد؛ ولي آثار آن ابدي باشد؛ مثلاً اگر كسي تبري به قلب انساني بزند، او را در چند ثانيه مي‏كشد. در عين حال اين انسان ديگر زنده نمي‏شود و براي هميشه از اين دنيامي‏رود. وجدان قاتل نيز براي هميشه از اين حادثه متأثر است؛ هر چند كه حادثه در زماني كوتاه اتفاق افتادهاست (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
    با فشار دادن يك كليد، ممكن است هزاران انسان بي‏گناه كشته شوند و مملكتي به آتش كشيده شود و... حال آيامي‏توان مجازاتي متناسب با زمان كليد زدن براي آن در نظر گرفت.
    كفر و شرك - كه انكار حقايق عالم است - موجب محروميت‏هاي مختلف و هميشگي براي آدمي مي‏گردد كه ازجمله آنها محروم شدن از بهشت و ورود به دوزخ است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
 در روايتي(1) از حضرت علي(ع) آمده است، فردي يهودي نزد رسول اسلام(ص) آمد و همين موضوع را سؤال نمود، حضرت فرمودند: او در آتش هميشگي است بخاطر اينكه نيت داشته اگر براي هميشه در دنيا مي بود چنين مي كرد، پس بواسطه اين نيت جاودانه در عذاب خواهد بود و اين نيت او از عملش بدتر است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1) توحيد صدوق ص 398 حديث 14

 
پرسش:
چگونه عذاب جاودانه در برابر گناه محدود با اصل عدالت خدا سازگار است؟
 
پاسخ:
پرسشي مطرح است تحت اين عنوان كه: اين نابرابري ميان «گناه و مجازات» چگونه در كار خدا ممكن است؟ چگونه مي‏توان پذيرفت كه انسان تمام عمر خود را كه حداكثر 80 سال يا 100 سال بوده كار خوب يا بد كرده است ميليونها سال يا بيشتر پاداش يا كيفر ببيند؟
 البته اين مطلب در مورد پاداش چندان مهم نيست؛ زيرا بخشش و پاداش هر چه بيشتر باشد نشانه فضل و كرم پاداش دهنده است بنابراين جاي ايراد و خرده‏گيري نيست.  اما در مورد كار و گناه و ظلم و كفر اين سؤال هست كه چگونه عذاب جاودانه در برابر گناه محدود با اصل عدالت خداسازگار است؟  كسي كه دوران طغيان گري و سركشي و تجاوزش حداكثر از يك صد سال تجاوز نمي‏كند، چرا هميشه  بايد در آتش و مجازات شكنجه ببيند؟  آيا عدالت ايجاب نمي‏كند كه يك نوع تعادل بين گناه و كيفر آن برقرار باشد؟
 در پاسخ اين پرسش مي‏گوييم: اولاً: مجازات ابدي و جاويد، منحصر به كساني است كه تمام روزنه‏هاي نجات را به روي خود بسته‏اند، و عالماً و عامداً غرق در فساد و تباهي و كفر و نفاق گشته‏اند. سايه شوم گناه تمام قلب و جان آنها را پوشانيده است و در حقيقت به رنگ گناه و كفر در آمده‏اند.
 ثانياً: اين اشتباه است كه برخي خيال مي‏كنند كه مدت و زمان كيفر بايد به اندازه مدت و زمان گناه باشد. زيرا رابطه ميان گناه و كيفر رابطه زماني نيست بلكه رابطه كيفي است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
يعني مقدار زمان مجازات تناسب با كيفيت گناه دارد، نه مقدار زمان آن. مثلاً كسي ممكن است در يك لحظه دست به قتل نفس بزند و طبق پاره‏اي از قوانين محكوم به زندان ابد گردد.  در اينجا مي‏بينيم زمان گناه تنها يك لحظه بوده در حاليكه مجازات آن گاهي 80 سال زندان خواهد بود.
  ثالثاً: مجازاتها و كيفرهاي رستاخيز بيشتر جنبه اثر طبيعي عمل و خاصيت گناه دارد.  به عبارت روشنتر، رنج‏ها و دردها و ناراحتي‏هايي كه گناهكاران در جهان مي‏كشند اثر و نتيجه اعمال خود آنها است كه دامانشان را فرا مي‏گيرد.  در قرآن سوره يس، آيه 54 مي‏خوانيم:
 «فاليوم لاتظلم نفس شيئاً و لاتجزون الا ما كنتم تعلمون».
 (امروز (روز رستاخيز) به هيچ كس ستم نمي‏شود و جز اعمال خود شما جزايي براي شما نيست).
 در سوره قصص آيه 84 مي‏خوانيم:
 «... فلا يجزي الذين عملواالسيئات الا ما كانوا يعلمون».
 (به آنها كه بد انجام دادند جزايي جز اعمال آنها داده نمي‏شود).

 
بسیار عالی تصویر: images/smilies/53.gif
فقط آقا محسن اگر امکان داره منبع را هم قرار دهید
منبع پاسخ ها
لینک مرجع