انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: پرستش طبیعت در قدیم : چهار کتاب ودا ( 1000 سال قبل از میلاد ) :
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
نام کتب مقدس دین هندویی روی همرفته کتابهای ودا به معنی " کتب دانش " است .

مکاتب مختلف دین هندویی وداهای خاص خود را دارند . چهار ودای قدیمی تر عبارتند از : ودای مزامیر یا ریگ ودا ، ودای فرمولهای مقدس یا یاجور ودا ، ودای آوازها یا ساما ودا ، ودای افسونها یا آتاروا ودا .

اولین این چهار کتاب از همه مهمتر است . در حقیقت ریگ ودا قدیمی ترین کتاب دینی در بین ادیان زنده جهان است . متون مقدس بعدی و نظریۀ ارتودوکس عامیانه در دین هندویی می گوید که ریگ ودا قبل از آغاز جهان خلق شده است . معتقدین به دین هندویی تصور می کنند که کتاب ریگ ودا هم از نظر لفظی و هم از جهت مصون بود از اشتباه معتبر است .



نگرش دینی که در اینگونه متون قدیمیتر دین هندویی یافت می شود بیشتر مبتنی بر طبیعت پرستی است .

کتاب ریگ ودا شامل حمد و نیایشهای فراوان نسبت به حدود 76 موضوع است که بیشتر انها اعیان و یا قدرتهای طبیعی تشخص یافته ای از قبیل خورشید ، ماه ، آسمان ، باد ، باران ، طلوع ، زمین ، هوا و ... را شامل می شوند .

مهمترین خدای وداها ایندرا خدای هوا و باران است .

نیازهایی هم که در نیایشهای معتقدین به این خدایان قدیمی هندویی ابراز می شوند بیشتر دربارۀ طول عمر ، فرزندان پسر ، ازدیاد گله ، محصول کشاورزی خوب ، رهایی از قیدمرض ، استیلا بر دشمنان و رفاه کلی دنیوی است .

با این حال آن متون مقدس اولیۀ هند حاوی پاره ای ایده های اخلاقی متعالی نیز هستند .

یکی از دو خدای آسمان به نام دیائوس پیتار به معنی " خدای پدر " یا " پدر – آسمان " است : " آسمان پدر من است ، جد من ً " ، " در آنجا ریشه و آغاز من است " .

با اینحال ایدۀ پدر بودن دیائوس پیتار تقریبا همان ایدۀ وجود پدری جسمانی است ، زیرا این خدای مرکز تقریبا با خدای مؤنث پریتهیوی ماتار به معنی " مادر – زمین " همراه دانسته می شود .

اخلاقی ترین خداهای ودایی وارونا ، خدای فراگیر و جهانشمول است . وارونا و همه خدایان ودایی دیگر در دین هندویی قرون و اعصار بعد از میان رفته اند ، اما پرستش ابتدایی و ترس و بیم از قدرتهای درون طبیعت هنوز هم در این دین وجود دارد .

Heart انجمن ناجی Heart
لینک مرجع