انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: دین هندویی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دین هندویی

" دین تجسد و حلول الهی و یک ساختار اجتماعی طبقاتی و موروثی "



دین هندویی قدیمی ترین دین متشکل زنده جهان است . این دین عمدتاً در سرزمین هند محصور بوده است . در میان ادیان جهان ، دین هندویی از نظر اعتقاد به نظام طبقاتی – اجتماعی کاست ، دینی منحصر بفرد است .

در جامعه هند از نظر تاریخی چهار کاست ( طبقه ) وجود دارد که افراد متعلق به هر یک از آنها باید شعل موروثی پدران خود را داشته و از ازدواج با افراد طبقه دیگر یا حتی خوردن غذا سر میز انها خودداری کند .

این طبقات به ترتیب اهمیت عبارتند از :

برهمن ها که طبقه روحانیون و علمای دینی اند ،

کشاتریاها که طبقه حکام و جنگجویان اند ،

وایشیه ها که طبقه کشاورزان و صنعتگرانند ،

شودراها که طبقه پایین جامعۀ هند هستند .



اعتقاد الهی اصلی دین هندویی به یک وجود الهی به نام برهما است که حضور مطلق دارد .

با این وجود ، این وحدت در چهار کتاب وداها ، و در برهمانها دیده نمی شود ، هرچند که اشارات واضحی مبتنی بر تمایل در این زمینه به خصوص در کتاب دهم ریگ ودا و در اتادوا ودا وجود دارد .

( در حقیقت هندوهای ارتودوکس به هرگونه اعتقاد دینی اعم از پرستش خدا ، چند خدایی یا شرک و یا وحدت وجود باور داشته اند . انها هر چیزی را که ترجیح داده اند پرستیده اند ، یا واقعاً هیچ چیز را نپرستیده اند ) .

دین هندویی عبارت است از رشد تدریجی و پیچیدۀ گروهی از افراد بسیار مذهبی با طبایع کاملا گوناگون این دین با اعتقاد نظری به یک روح جهانی درونی و جهانشمول و به کلی پاک ، و نیز از طریق کنترل عملی جامعه به وسیله نظام طبقاتی کاست ، گسترش و تنوع پیدا کرده و در عین حال وحدت خود را حفظ کرده است .

" دین هندویی حداقل شش وع مذهب مختلف را در درون خویش پرورش داده که در مجموعه ای از متون مقدس متوالی تجسم یافته اند . این متون روی هم رفته کتب مقدس دین هندویی را تشکیل می دهند " .



دین هندویی عبارت است از رشد تدریجی و پیچیدۀ گروهی از افراد بسیار مذهبی با طبایع کاملا گوناگون . این دین با اعتقاد نظری به یک روح جهانی درونی و جهانشمول و به کلی پاک ، و نیز از طریق کنترل عملی جامعه به وسیله نظام طبقاتی کاست ، گسترش و تنوع پیدا کرده و در عین حال وحدت خود را حفظ کرده است .

" دین هندویی حداقل شش نوع مذهب مختلف را در درون خ0ویش پرورش داده که در مجموعه ای از متون کقدس متوالی تجسم یافته اند . این متون روی همرفته کتب مقدس دین هندویی را تشکیل می دهند ".
لینک مرجع