انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: خواص توت فرنگی برای سلامتی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
[تصویر:  1366297355.jpg]

این میوه خوشگل، خوشرنگ و خوشمزه تابستانی سرشار از موادمغذی و فیبر است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
تـوت فرنگی میوه ای بسیار خوشگل و خوشبو و خوشمزه است، امـا آیـا می دانستیـد کـه این میوه بسیار کم کالریبـوده و سـرشار از موادمغذی و فیبر مـی بـاشد؟ خـوردن 8 عدد توت فرنـگی متوسط در روز، %140 از ویتامین C مورد نیاز روزانه، %12 از مقدار مـورد نـیاز روزانه فیبر، %6 میزان مورد نیاز فولات، 210 میلی گـرم پتـاسیم بـرای مـا فـراهم آورده و همچنـین سـرشار از ویتامین K، B2، B5، B6، مس، منیزیم، و اسید چرب امگا 3 می باشد. توت فرنگی فاقد سدیم، چربیهای اشباع، و کلسترول است و هر وعده آن فقط 45 کالری دارد.
یک رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین C که یک آنتی اکسیدان است، می تواند روی افزایش سن، بیماری های قلبی-عروقی، سرطان ها و زوال قدرت شناخت تاثیر پیشگیرنده داشته باشد. وقتی غذاهایی مصرف کنیم که به انرژی تبدیل نشود، رادیکال آزاد تولید می کند که به مرور زمان شکل می گیرد و باعث پیر شدن جسم می شود. آنتی اکسیدان ها این تاثیر رادیکال های آزاد را خنثی می کنند و می تواند تخریب هایی که به خاطر سموم محیط مثل دود سیگار و آلودگی هوا به بدن وارد می شود را کاهش دهد. ویتامین C برای تولید کلاژن ضروری است (کلاژن پروتئینی است که رشد و ترمیم بافت های بدن را مقدور می سازد). این ویتامین در بدن ساخته یا ذخیره نمی شود، از اینرو باید هر روز به میزان لازم از این ویتامین مصرف کنیم.
پتاسیم یک ماده معدنی بسیار ضروری برای بدن است که الکترولیت های بدن را که اکسیژن به مغز می رسانند و ضربان قلب را تنظیم می کنند و توازن آب بدن را کنترل می کنند، تنظیم می کند. یک رژیم غذایی سرشار از پتاسیم، احتمال بروز بیماری های قلبی و سکته را پایین می آورد.
بدن برای ساخت و حفظ گلوبول های قرمز خون جدید به فولات نیاز دارد. این ویتامین به ویژه حین بارداری و کودکی که گلوبول های قرمز خون باید تکثیر شده و به سرعت رشد کنند، اهمیت فوق العاده ای پیدا می کند. کمبود فولات می تواند منجر به کم خونی (آنمی) در مادر یا کودک شود. تحقیقات نشان داده است که مصرف میزان کافی از فولات می تواند زوال شناخت را کندتر کرده و احتمال خطر بیماری هایی مثل آلزایمر را پایین بیاورد.
فیبر بخش غیرقابل هضم گیاه است که آب را جذب میکند و موادغذایی را در دستگاه گوارش می گرداند. مصرف مقدار کافی فیبر همچنین نقش مهمی در جذب موادغذایی، تثبیت سطح گلوکز خون، و کاهش کلسترول دارد.
وارد کردن این میوه که فواید بسیار زیادی برای بدن دارد، به رژیم غذایی بسیار آسان است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) برای اینکه بیشترین استفاده و فایده را از این میوه ببرید، آن را خام مصرف کنید چون پخته شدن محتوی ویتامین C آنرا کاهش می دهد. می توانید آن را همراه با سیریال صبحانه با شیر مصرف کنید، در نوشیدنی های خود مخلوط کنید، به سالادتان اضافه کنید، و به شکل شیرینی یا سایر دسرها درست کنید. در زیر به چند ایده ساده و سریع برای مصرف توت فرنگی اشاره می کنیم:
توت فرنگی ها را می توانید به تنهایی یا همراه با میوه های دیگر، و کمی ماست در مخلوط کن بریزید و یک نوشیدنی بسیار خوش طمع و مفید برای خودر درست کنید.
همچنین می توانید به این نوشیدنی کمی شکر اضافه کرده و آن را فریز کنید و به صورت یخ در بهشت مصرف کنید که برای بچه ها خیلی لذت بخش خواهد بود.
توت فرنگی تازه را به همراه پنیر و ماست مصرف کنید تا یک میان وعده یا صبحانه بسیار مقوی و خوشمزه داشته باشید.
توت فرنگی ها را به همراه شکر بجوشانید و از آن برای تزئین بستنی یا پنکک استفاده کنید.
لینک مرجع