انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: چرا زنان همیشه فکر می‌کنند که چاق هستند؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.

دانشمندان متوجه شدند مغز انسان، بدن را به اندازه دو سوم بزرگ تر از اندازه اصلی می‌داند.
حتی لاغرترین زنان هم گاهی در مقابل آینه می‌ایستند و می‌پرسند: آیا این لباس من را چاق نشان می‌دهد. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد علت این موضوع دلیل علمی دارد.
دانشمندان متوجه شدند که تصویری که یک شخص از بدن خود در مغزش می‌سازد معمولا تا دو سوم بزرگ‌تر از آن چیزی است که در واقعیت وجود دارد. به عبارت دیگر مغز تصور می‌کند بدن ما دو سوم از اندازه اصلی خود بزرگ‌تر است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
محققان معتقدند این موضوع می‌تواند دلیل این که چرا حتی زنان لاغر هم خود را چاق تصور می‌کنند توضیح دهد. علاوه بر این دلیل ناهنجاری‌های خوراکی که بعضی از انسان‌ها به آن متبلا هستند نیز توضیح داده می‌شود.
این اثر حتی ممکن است در زنان حتی می‌تواند پر رنگ‌تر از مردان باشد چرا که معمولا ‌آن‌ها نسبت به ظاهر و خصوصا بدن خود حساسیت بیش‌تری دارند.
دکتر مایکل لونگو عصب شناسی که این تحقیقات را انجام داده است در این باره گفت: این یافته‌ها می‌تواند علت ابتلا به بیماری‌های روانی مانند کم‌اشتهایی و مانند آن را می‌توان به طریق علمی توضیح داد.
به همین دلیل است که بسیاری از زنان که در مقابل آینه می‌ایستند و از دیگران می‌شنوند که چاق نیستند نمی‌توانند حرف آن‌ها را باور کنند.
در این تحقیق از داوطلبان خواسته شد تا دست خود را در زیر یک سطح قرار داده و سپس محل ده نقطه مانند نوک انگشتان و بند انگشتان خود را روی سطح تخمین بزنند.
تخمین‌های آن‌ها سپس برای ساخت یک نقشه مغزی از دست استفاده شده و با اندازه و شکل دست اصلی مقایسه شد.
در این تحقیقات مشخص شد اندازه تخمینی شرکت کنندگان در مورد فاصله بین انگشت اشاره و انگشت شست در این تحقیق معمولا 69 درصد بزرگ‌تر از اندازه‌های اصلی است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
طول انگشتان نیز معمولا 27.9 درصد کوتاه‌تر از اندازه حقیقی تخمین زده می‌شود.
این تحقیقات نشان می‌دهد مغز ما معمولا تصویر بزرگ‌تری از اندازه اصلی بدن ما در خود دارد و به همین دلیل است که ما معمولا خود را چاق‌تر از آن چیزی که هستیم تصور می‌کنیم .

لینک مرجع