انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: آووکادو
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
آووکادو؛ چرب اما مفید

این میوه تخم‌مرغی‌شکل و پوست آن سبز تیره و براق است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) گوشت میوه، شیری مات است و یک هسته چوبی بزرگ هم داخل آن وجود دارد. در بعضی کشورهای آفریقایی از این هسته بزرگ وسایل تزئینی مانند گردنبند درست می‌کنند. این میوه مزه خاصی ندارد و به‌ همین دلیل بعضی آن را دوست ندارند. پیشنهاد می‌شود برای این که از فواید این میوه بهره‌مند شوید، آن را همراه سالاد مصرف کنید.
 
1)‌ آشنای رگ‌ها: هر عدد آووکادو حاوی 234 کیلو کالری انرژی است و میزان چربی کل آن برابر با 21 گرم به‌ازای ‌هر عدد میوه است، اما نکته مهم این است که میزان چربی‌های تک ‌اشباعی این میوه برابر 14 گرم بوده و میزان کلسترول آن صفر است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) بنابراین مصرف آن برای افراد مبتلا به چربی خون بالا بسیار مفید بوده و مانع رسوب چربی در دیواره رگ‌ها می‌شود.
 
2)‌ دوست قلب: هرعدد آووکادو حاوی 708 میلی‌گرم پتاسیم است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) بنابراین خوردن آن به کاهش فشار خون کمک می‌کند. کنترل فشار خون یکی از راهکارهای کمک به حفظ سلامت قلب است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) این میوه از نظر میزان پتاسیم، بالاتر از میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی، کیوی و موز ایستاده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
 
3)‌ همراه تپل‌ها: بعضی علاقه خاصی به خوردن کره و مربا، کره و عسل و حتی نیمروی کره‌ای دارند، اما کره یکی ازخوراکی‌هایی است که باعث اضافه وزن می‌شود. برای این افراد پیشنهاد بهتری داریم و آن خوردن نان و آووکادو همراه با کمی جوانه گندم یا ماش به‌عنوان صبحانه است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) برای این کار کافی است یک عدد نان تست را برداشته و یک برش آووکادو و کمی جوانه گندم یا ماش روی آن بگذارید. لقمه سلامت شما آماده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) این لقمه نیاز بدن افراد دچار اضافه وزن را به چربی سالم تامین می‌کند.
 
4)‌ دشمن سرطان: آووکادو، سرشار از آنتی‌اکسیدان است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)به این دلیل که حاوی مقدار زیادی ویتامین A و C است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) بنابراین مصرف آن به‌صورت میوه، همراه سالاد، همراه با ماست و... نیاز بدن به آنتی‌اکسیدان را تامین کرده و باعث از بین بردن رادیکال‌های آزاد، اصلی‌ترین عامل ابتلا به سرطان می‌شود. مصرف روزانه نصف آووکادو نیاز بدن به آنتی‌اکسیدان را تامین می‌کند.
 
5)‌ دوست پوست: این میوه حاوی آنتی‌اکسیدان است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) از طرفی مقدار آب میوه زیاد است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) بنابراین می‌توانید با یک چهارم آووکادوی رنده شده، دو قاشق ماست و یک قاشق عسل ماسک مرطوب‌کننده صورت تهیه کنید. این ماسک باعث تامین رطوب پوست می‌شود. به ‌این ‌ترتیب پوست شاداب می‌شود و چروک نمی‌خورد.
 
6)‌ دوست دستگاه گوارش: هر عدد آووکادو حاوی 25 درصد فیبر محلول در آب است (گردآوری :‌ انجمن ناجی) بنابراین مصرف آووکادو باعث پرشدن حجم معده شده و سیری زودرس به‌همراه دارد. از طرفی فیبر موجود در این میوه به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کند.
 
7)‌ جذب‌کننده است: این میوه باعث جذب بهتر مواد مغذی موجود در خوراکی‌هایی می‌شود که همراه آن خورده می‌شود. مثلا اگر آووکادو همراه سالادی که حاوی هویج و کلم است مصرف شود، میزان جذب بتاکاروتنوئید موجود در هویج تا 6/13 درصد و میزان آلفا کاروتنوئید موجود در کلم تا3/4 درصد افزایش می‌یابد. این ویژگی آووکادو ناشی از وجوداسیدهای چرب تک غیراشباعی در این میوه است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
لینک مرجع