انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: ازدواج پيامبر اكرم با حضرت خديجه(س) پانزده سال قبل از بعثت (25 عام‏الفيل)
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
زندگی مشترک پیامبر اکرم (ص) و حضرت خدیجه (س) کلاس درسی برای سعادتمند شدن * دهم ربیع الاول سال 25 عام الفیل، 28
سال پیش از هجرت(15 سال قبل از بعثت) روزی بود که پیامبر اکرم (ص) خدیجه کبری(س) آن بانوی بزرگ را به همسری برگزید و زندگی مشترک آن بزرگواران درس‏آموز تمام مردان و زنانی است که جویای سعادت در زندگی خود هستند.
 [تصویر:  80991481-5416165.jpg] 
عدم دلبستگی خدیجه به سیم و زر دنیا و توجه به امور معنوی، عشق و علاقه به پیامبر(ص)، عطوفت و مهربانی متقابل رسول خدا(ص) و خدیجه(س) ایثار و وفاداری نسبت به یکدیگر، همه و همه درسهای آموزنده‏ای برای جویندگان سعادت است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)

حضرت خدیجه (س) درسال 68 پیش از هجرت دیده به جهان گشود پدر آن حضرت خویلد بن عبد الغری بن قصی بن کلاب و مادرش فاطمه دختر زائده بن اصم است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)

آن حضرت یکی از چهار زن کامل دنیا (خدیجه دختر خویلد، فاطمه دختر محمد (ص ) و مریم دختر عمران و آسیه دختر مزاحم و همسر فرعون) و اولین و بهترین همسر رسول خدا (ص) و مادر فاطمه زهرا (س) است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
 
حضرت خدیجه، دختر خویلد بن اسد، پیش از ازدواج با رسول خدا (ص) در آغاز با عتیق بن عائذ ازدواج کرد و از او دارای فرزندی به نام جاریه شد و پس از مرگ عتیق، با ابوهالة بن منذر اسدی ازدواج کرد و از او نیز دارای فرزندی به نام هند بن ابی هاله شد و پس از مرگ ابوهاله، خدیجه بنت خویلد از دارایی‏های خویش و دارایی‏های شوهران گذشته‏اش، اقدام به سرمایه گذاری تجاری و اقتصادی کرد و دارایی‏های خود را به مضاربه داد و ثروت زیادی به دست آورد و از توانگران و ثروتمندان معروف عرب شد ، آن چنان که نقل شده ، تعداد هشتاد هزار شتر، کالاهای بازرگانی کاروان‏های او را جا به جا می‏کردند.

فضایل اخلاقی خدیجه، بسیاری از بزرگان و صاحب منصبان عرب رابه فکر ازدواج با وی می‏انداخت از جمله عقبة بن ابی معیط، ابوجهل و ابوسفیان از وی خواستگاری کردند ولی همه آنان را رد کرد و دست رد به سینه شان زد و هیچ تمایلی به ازدواج دیگر از خود نشان نداد.

اما از روزی که حضرت محمد(ص) با پیشنهاد عمویش حضرت ابوطالب (ع) حاضر شد که با خدیجه بنت خویلد پیمانی بسته و از مقداری از دارایی‏های وی به شرط مضاربه تجارت کند، قضایا دگرگون شد و خدیجه برای ادامه زندگی خویش، راه دیگری برگزید.

حضرت محمد(ص) با دارایی خدیجه و به همراه دو تن از غلامان وی، اقدام به سفر بازرگانی به سرزمین شام کرد و در این سفر، خرید و فروش خوبی به عمل آورد و سود فراوانی به دست آورد و همه آن‏ها را پس از بازگشت به مکه، تحویل خدیجه داد و تنها به سهم خویش قناعت کرد.

خدیجه، که از امانتداری امین قریش و صفا و صمیمیت وی به وجد آمده و خوش‏رفتاری و خوش اخلاقی وی را از دو غلام خویش شنیده بود، مبهوت رفتار و کردار حضرت محمد(ص) شد و عشق وی را در قلب خویش زنده کرد.

از آن سو، حضرت محمد(ص) به سنینی رسیده بود که می‏بایست ازدواج می‏کرد و عمویش ˈحضرت ابوطالب(ع)ˈ و همسر عمویش حضرت فاطمه بنت اسد(س) در پی یافتن همسری شایسته برای او بودند.

خدیجه (س) که از تصمیم آنها باخبر شده بود نفیسه دختر علیه را به نزد پیامبر(ص) فرستاد و عشق و علاقه خویش نسبت به آن حضرت و آمادگی ازدواج با وی را ابراز کرد.

پیامبر اکرم(ص) با عمویش ابوطالب(ع) در این باره ملباسمو کرد و همگی از آن استقبال کردند.

بدین منظور، ابوطالب(ع) به همراه تعدادی از بزرگان بنی‏هاشم به نزد خویلد بن اسد و به روایتی نزد عموی خدیجه رفت و خدیجه را برای حضرت محمد (ص) خواستگاری کردند.

درخواست آنان از سوی خدیجه و عمویش پذیرفته شد وعقد نکاح آن دو جاری شد و مهریه خدیجه، چهارصد دینار تعیین شد که خود وی، آن را ضامن شد.

بدین ترتیب در دهم ربیع الاول سال 25 عام الفیل (28 سال پیش از هجرت) ازدواج آن دو بزرگوار برگزار شد.

حضرت خدیجه به هنگام ازدواج با رسول خدا(ص)، چهل ساله بود و پیامبر(ص)، بیست وپنج ساله بود.

خدیجه کبری در خانه پیامبر(ص) دارای شش فرزند شد که عبارتند از: قاسم، عبدالله، رقیه، زینب، ام کلثوم و فاطمه زهرا (س) بود .

خدیجه از بزرگترین بانوان اسلام به شمار می‏رود، او اولین زنی‏بود که به اسلام گروید؛ چنان که علی‏بن ابی‏طالب (ع) اولین‏ مردی بود که اسلام آوردو اولین زنی که نماز خواند، خدیجه بود.

حضرت خدیجه (س ) انسانی روشن بین و دور اندیش و با گذشت، علاقه‏مند به‏معنویات، وزین و با وقار، معتقد به حق و حقیقت و متمایل به ‏اخبار آسمانی بود.

خدیجه از کتب آسمانی آگاهی داشت و علاوه بر کثرت اموال و املاک، او را ˈملکه بطحاءˈ می‏گفتند وی از نظر عقل و زیرکی نیزبرتری فوق العاده‏ای داشت و مهمتر اینکه حتی قبل از اسلام وی را ˈطاهرهˈ و ˈمبارکهˈ و ˈسیده زنانˈ می‏خواندند.

حضرت خدیجه (س) بیست و پنج سال با پیامبر (ص) زندگی کرد و تا آن حضرت زنده بود پیامبر (ص) همسر دیگری اختیار نفرمود.

حضرت خدیجه کبری پس از شصت و پنج سال زندگی باشرافت و فضیلت سرانجام در تاریخ دهم رمضان سال دهم بعثت و سه سال قبل از هجرت رسول خدا به مدینه دار فانی را وداع گفت و رسول خدا (ص) شخصا حضرت خدیجه (س) را غسل داد و با همان پارچه ای که جبرئیل از طرف خداوند عزوجل برای خدیجه آورده بود، کفن کرد و سپس خدیجه را در خاک نهاد و آن گاه سنگ لحد را در جای خویش استوار ساخت.


آرامگاه حضرت خدیجه (س) درگورستان مکه در ˈحجونˈ واقع شده است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)


 
لینک مرجع