انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: جایگاه مصیبت ها در زنگی انسان
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
مصیبت به معنی بلا وگرفتاری است که به انسان می رسد.

بر اساس آیات قرآن کریم مصیبت دو نوع است:

1.مصیبت هایی که کیفر اعمال انسان هاست:

« وَمَا أَصَابَکُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَن کَثِیرٍ »

هر مصیبتی به شما رسد به خاطر اعمالی است که انجام داده اید و خداوند بسیاری را نیز عفو می کند.
گناهان آثار متعددی دارد از جمله قساوت قلب وغفلت وتسلط شیطان وسلب توفیق وضعف یا زوال ایمان ورنجش خاطر پیامبروائمه اطهارو...واز جمله ی آنها نزول بلایا ومصائب است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
بر این اساس می توان گفت که میان رفتار انسان و حوادث زندگی رابطه وجود دارد.پیامبر اکرم(ص) به امیرالمومنین(ع)فرمود:این آیه بهترین آیه در قرآن مجید است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)ای علی هر خراشی که از شاخه ای بر تن انسان وارد می شود وهر لغزش قدمی بر اثر گناهی است که از او سر زده و خداوند کریم تر از آن است که آنچه در دنیا عفو می کند در قیامت در آن تجدید نظر فرماید وعادل تر از آن است که آنچه را در این دنیا عقوبت می کند درآخرت بار دیگر کیفر دهد.

.2مصیبت هایی که جنبه آزمایش دارند:

"ما أصابَ مِنْ مُصيبَةٍ فِي اْلأرْضِ وَ لا في أنْفُسِكُمْ إِلاّ في كِتابٍ مِنْ قَبْلِ أنْ نَبْرَأها

هیچ مصیبتی (ناخواسته)در زمین و نه در وجود شما روی نمی دهد مگر اینکه همه ی آن ها قبل از آنکه زمین را بیافرینیم در لوح محفوظ ثبت است (گردآوری :‌ انجمن ناجی)
مصائب ذکر شده در این آیه ی شریفه مصائب حاصل از اعمال انسان نیست بلکه برای آزمایش وترفیع درجه ی انسان ها ظهور می یابد.چنانچه در حدیثی امام زین العابدین(ع)در مجلس یزید به همین آیه استشهاد فرمود که این آیه در حق اهل بیت پیامبر(ص)نازل شد وفلسفه وحکمت خاص خود را دارد. 
لینک مرجع