انجمن علمی عمومی ناجی

نسخه‌ی کامل: اموزش رفتار موئدبانه به کودکان
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
 نکاتی کلیدی که می تواند در آموزش رفتارهای مۆدبانه به کودکان سودمند باشد:

1. کودکان با مشاهده ی چگونگی برخورد ما با دیگران می توانند طرز برخورد با سایرین را بیاموزند. آیا وقتی چیزی از دستمان افتاد و کسی آن را برداشت و به ما داد، از او تشکر می کنیم؟ آیا از فرزند خود تشکر می کنیم؟ آیا از کلمات مۆدبانه ای نظیر «لطفاً»، «متشکرم» و «قابلی ندارد» استفاده می کنیم؟ آیا وقتی اشتباهی کردیم عذرخواهی می کنیم؟ نحوه ی رفتار ما نشان دهنده ی ارزش ها و فرهنگ ماست (گردآوری :‌ انجمن ناجی)

 2. آموزش برخوردهای مۆدبانه به کودکان موجب می شود تا ندای وجدان آنها تقویت شود و بتوانند خشم خود را کنترل کنند.

3. به فرزندتان بیاموزید بدون این که گفتار دیگران را قطع کند، سخنان خود را اظهار نماید. دکتر بارتون اشمیت در کتاب سلامت کودک شما می گوید:
«اگرچه کودکان علاقه دارند حرف بزنند ولی باید بیاموزند هنگامی که فرد دیگری سخن می گوید، منتظر شوند تا سخن او به پایان برسد». دکتر اشمیت توصیه می کند به فرزند خود بگویید: «وقتی صحبت خود را با دوستم به پایان رساندم، به سخنان تو گوش خواهم داد». به او پیشنهاد کنید که سرگرم کاری شود تا صحبت شما خاتمه یابد.
 
4. اگر فرزندتان به درخواست شما توجه نمی کند، برای او مجازات تعیین نمایید. اگر سن فرزندتان از سه سال بیشتر است، نخست به او تذکر بدهید و سپس او را از برخی فعالیت های مورد علاقه اش محروم سازید.

 5. کودکان باید بیاموزند که اعضای خانواده ی آنها دارای احترام اند. لذا، وقتی مشغول صحبت با تلفن هستند نباید مزاحم مکالمه ی آنها شد. تعیین کردن مقررات صریح و روشن موجب می شود فرزندتان به بازی مشغول شود تا تلفن شما به پایان برسد.

 6. منصف باشید، به فرزند خود بیاموزید که اگر کاری اضطراری با شما داشت بگوید: «پدر، من به شما احتیاج دارم». گفت و گوی تلفنی طولانی کودکان را تحریک می کند تا سخنان شما را قطع کنند. سعی کنید در مواقعی که فرزندتان خواب یا سرگرم بازی است، گفت و گوهای تلفنی خود را انجام دهید.


 منبع: کلید رویارویی با مشکلات رفتاری کودکان
[size=8pt]ترجمه مسعود حاجی زاده


مخفی :
برداشت من:کودکان رفتار های ما را عینا تکرار میکنن ...بزرگترین خطایی که توسط والدین صورت میگیرد خواستن رفتاری غیر از رفتار والدین از کودک است 
بیان اینکه ما دروغ گفتیم تو نگو.و یا با الفاظ بد کودک رو خطاب کنیم و از اون انتظار غیر این این رفتار رو داشته باشیم
کودک با مشاهده رفتار نادرست از ما درست میگیرد،پس باید از خودمان شروع کنیم
احترام،احترام میاورد و ادب ،ادب را
لینک مرجع